Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Reageren op andermans hobbyproducten?

Toen ik net begon met haken heb ik wel dingen weggegeven waar ik nu van denk "ik hoop dat ze het weggegooid hebben". Nu ben ik selectiever met wat ik maak en ik heb inmiddels behoorlijk wat baby speelgoed gemaakt en dat vind iedereen geloof ik wel leuk. Ik krijg ook wel eens verzoekjes. ik maak nu ook alleen dingen die heel specifiek zijn voor bepaalde mensen. Dat word wel gewaardeerd. Mijn kleuter is wel blij met wat ik haak. 

Ik probeer wat sneller nee te zeggen bij rare smaken jam die iemand heeft gemaakt. Want dat word hier niet gegeten en dat vind ik dan wel zonde om het hier te laten beschimmelen. 

Ik vind het wel anders als iemand speciaal iets voor mij heeft gemaakt. Toen ik moeder werd kreeg in van mijn oma een gehaakt vestje. Oma mopperde nog dat het zo lastig was omdat ze niet wist wat het geslacht was. Baby heeft het een keer aangehad. Mijn oma overleed vlak voor mijn bevalling, dus weg doen kan ik het niet. Het is soms ook gewoon de liefde die er ingestopt is.

wat een leuke vraag! Ik heb dit gelukkig nooit aan de hand met volwassen familie of vrienden. Alleen met mijn kleinkinderen en dààr ben ik natuurlijk enorm enthousiast tegen over àlles wat ze maken 

Wandelvrouwtje schreef op 26-03-2023 om 21:31:

ik borduur zelf. Vind het leuk om te doen, maar werkelijk alles wat je ermee maakt vind ik lelijk. Ik zou het dus nooit weggeven.

Na het overlijden van mijn oma's heb ik van elk van hen een hobby-ding in huis gekregen. Allebei niet per se mooi, wel heel knap hoe het gemaakt is en van dat idee geniet ik.

Overigens heb ik een vriendin die graag bakt en altijd baksels meeneemt. En die zijn zelfs na 15 jaar nog gewoon best wel vies eigenlijk...

Hoezo vies? De ingrediënten zijn toch altijd prima van eigen baksels? Je moet nogal je best doen om dat echt vies te krijgen volgens mij. Hoogstens niet goed gaar ofzo.

Herfstappeltaart schreef op 27-03-2023 om 09:11:

[..]

Hoezo vies? De ingrediënten zijn toch altijd prima van eigen baksels? Je moet nogal je best doen om dat echt vies te krijgen volgens mij. Hoogstens niet goed gaar ofzo.

Nee hoor, er zijn mensen die echt nog geen cake lekker kunnen bakken. 

Ik heb wel een aantal mensen een borduurwerkcadeau gegeven en tot nu toe reageerden ze er allemaal heel blij op. Maar misschien moet ik nu toch gaan twijfelen 😂
Neehoor, hun reacties kwamen altijd heel oprecht over en zelfs als ze het dan niet ophangen is het cadeau voor mij geslaagd.

Het bijzonderste borduurwerk dat ik heb gegeven was aan een non-binaire vriend die een andere naam ging gebruiken. Die heb ik een geboorte aankondiging van LOTR gegeven (hen is groot fan) met daarop de nieuwe naam en de datum dat die dat met ons deelde. Heeft nu een erenplekje in diens huis 😊

en de geboorte aankondigingen voor mijn pasgeboren nichtjes waren ook heel speciaal. Vooral omdat mijn moeder die voor onze geboorte had gemaakt en ik zou de traditie voort zet. Ook die werden heel blij ontvangen. Ik heb daarbij wel patronen uitgezocht die pasten bij de smaak van de ouders en de kinderkamer.

maar zelf heb ik ook weleens iets zelfgemaakts gehad dat het niveau knutselwerk amper ontsteeg. Ik heb er voor bedankt en ben heel blij dat het bij die ene keer is gebleven 😂

fianne schreef op 26-03-2023 om 22:08:

Voor ons eerste kleinkind had ik een familiestamboom gemaakt, Letterlijk een boom, vilt geappliceerd op een wandkleed. Alle namen van diverse generaties erop.
Het heeft destijds de babykamer niet gehaald.
Maar wat schetst mijn verbazing: vele jaren later kwam het knutselwerk boven water toen een jonger kind op school een stamboomproject deed. Met de vraag of ik de ontbrekende namen erbij kon borduren. Tuurlijk!

Wat een super leuk idee! Ik ben niet van het borduren, maar met vilt een stamboom maken klinkt wel heel tof! Ik ga eens kijken of ik daar iets mee kan...

MMcGonagall schreef op 27-03-2023 om 08:14:

Mijn zus gaf laatst de muts en sjaal die ik voor haar had gemaakt gewoon terug. Ik denk dat mijn moeder ze weg geeft aan de buren, ze draagt ze in elk geval nooit. Misschien dat ik de stapel nog een keer weg geef aan een goed doel.

Ken iemand die haakt/ breit voor de kledingbank, misschien een idee

Herfstappeltaart schreef op 27-03-2023 om 09:11:

[..]

Ik maak weleens een hele bijzondere appeltaart voor een feestelijke gelegenheid. Vriendin van mij wilde het recept hebben. Recept gegeven en toch smaakt haar appeltaart anders dan de  mijne. Die van haar is echt vies. Terwijl ze zegt dezelfde ingrediënten te gebruiken

Bakblik schreef op 27-03-2023 om 11:14:

[..]

Ik maak weleens een hele bijzondere appeltaart voor een feestelijke gelegenheid. Vriendin van mij wilde het recept hebben. Recept gegeven en toch smaakt haar appeltaart anders dan de mijne. Die van haar is echt vies. Terwijl ze zegt dezelfde ingrediënten te gebruiken

Het is de liefde de je er in stopt, dat maakt het verschil  

Ginevra

Ginevra

27-03-2023 om 11:23 Topicstarter

Bakblik schreef op 27-03-2023 om 11:14:

[..]

Ik maak weleens een hele bijzondere appeltaart voor een feestelijke gelegenheid. Vriendin van mij wilde het recept hebben. Recept gegeven en toch smaakt haar appeltaart anders dan de mijne. Die van haar is echt vies. Terwijl ze zegt dezelfde ingrediënten te gebruiken

Sommige mensen hebben niet zo’n goed gevoel voor kooktechniek en gooien bv alle ingrediënten in een keer bij elkaar, mixen eventjes en dat is het dan. Dat is voor lang niet alle deeg- en beslagsoorten een goeie werkwijze. Of ze kennen hun oven niet goed waardoor dingen niet gaar worden. 

Ginevra

Ginevra

27-03-2023 om 11:26 Topicstarter

Iemand uit mijn omgeving maakt zelf wijn van allerlei soorten fruit. Nou ja, wijn, ik vind het meer azijn. Zelf heeft ze hele verhalen over hoe gezond het is, en geen ‘troep’ er in zoals bij wijn uit de winkel, en dat als je het eenmaal gewend bent dat je niet anders meer wil. Brrr. Gelukkig kun je wijn vrij makkelijk afslaan als je op bezoek bent, want ik moet nog rijden 😄

Oh ik teken en schilder (ook professioneel) maar ben daar erg onzeker over. Toen ik nog jong was heb ik wel eens iets cadeau gedaan, maar heb dat nooit daar aan de muur gezien en ben damar met terugwerkende kracht nog onzeker over (het is 30 jaar geleden). 

Inmiddels hebben heel wat kennissen/ familie/ vrienden ook werk van me gekocht dus zou je zeggen dat he oké is. 
Heb pas wel een tekening weggegeven omdat ik vergeten was dat er iets gevierd werd en degene heeft al its aan de muur van me hangen dus hoop ik dat hij het leuk vindt. Hij leek er erg blij mee maar nu ik dit lees twijfel ik toch wel...
Zelf vind ik het superleuk om knutsels te krijgen. Liever dan iets gekocht. Mijn huis staat vol met gehaakt knuffels van een nicht, en er hangen ook schilderijtjes van tantes ed. hier aan de muur. 
Maar ook een omslagdoek gekregen die qua kleur en materiaal echt niks voor mij is. Dat is jammer, en daar doe ik dus niks mee.  Hij is wel mooi op zich. Ik vind dat wel lastig dan.

Eten/drinken vind ik altijd leuk. Een vriend van me brouwt als hobby bier, en niet altijd heel goed, maar gewoon leuk om te proeven. 

Ooit begonnen met een appel kaneel cake met noten en vrolijke potjes met chocolade brokken die ik cadeau gaf aan anderen of zelf op trakteerde als ik jarig was. Gewoon omdat ik het leuk vond om te maken. Maar blijkbaar viel het in de smaak en werd gevraagd of ik het ook voor anderen kon maken en zo ontstond langzaam een hobby bakkerij die uitgegroeid is naar werk. In het begin was ik wel heel onzeker of het wel goed genoeg was om er geld voor te vragen en vroeg ik veel te weinig. 

Naast taarten voor de verkoop, maak ik ook zelf jam (favoriete smaak aardbei-rabarber) en vliervloesemsiroop. Maar dat is echt hobby en om cadeau te doen en weg te geven. Elk jaar als het weer vlierbloesemtijd is melden de belangstellenden zich vanzelf en maak ik voor iedereen een flesje. En jam gaat naar een vast groepje kennissen en vrienden die de jam erg lekker vinden.

Ik krijg ook best vaak iets wat zelfgemaakt is. Ik kan de moeite die iemand ervoor gedaan heeft erg waarderen en vind het eigenlijk altijd leuk. Ook al is het niet altijd mijn smaak of kan ik er iets mee, ik vind het leuker dan een gekocht cadeautje of de zoveelste fles wijn terwijl ik geen alcohol drink.

uienpot-bamestra-curiosa-1.jpg?v=1642959025&width=1400

Niet zelfgemaakt, maar wel grappig:

Zo’n uienpot kreeg mijn vriendin op haar verjaardag, nadat ze bij iemand anders had gezegd (gelogen) dat ze deze zo leuk vond toen haar gevraagd werd wat ze ervan vond. Ze bedoelde: Deze staat leuk in jouw huis. Nu staat ie al jaren ‘leuk’ bij haarzelf op de koelkast 😅

Lizzyliz schreef op 27-03-2023 om 19:47:

Niet zelfgemaakt, maar wel grappig:

Zo’n uienpot kreeg mijn vriendin op haar verjaardag, nadat ze bij iemand anders had gezegd (gelogen) dat ze deze zo leuk vond toen haar gevraagd werd wat ze ervan vond. Ze bedoelde: Deze staat leuk in jouw huis. Nu staat ie al jaren ‘leuk’ bij haarzelf op de koelkast 😅

Oh, om te janken! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.