Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Reageren op andermans hobbyproducten?

Beetje een nontopic hoor, het is niet echt een probleem. Maar ik ben wel benieuwd hoe jullie reageren op andermans schilderijen/diamondpaintings/gedichten/huisgemaakte pruimenwijn etc?

Ik vind nl eerlijk gezegd niet alles heel erg mooi of lekker en ben een vreselijk slechte leugenaar, maar probeer toch altijd enthousiast te zijn. Dus ipv "wat een mooi gedicht!" zeg ik dan "wat gaaf dat je dicht, hoe ben je daar zo bij gekomen? etc" . Maar het risico is dan soms wel dat mensen alleen je enthousiasme horen en dan vragen of je ook een gedicht of schilderij of macraméhanger wil en dat vind ik dan soms weer lastig om onderuit te komen.

Zelf maak ik ook dingen die ik ook verkoop, maar ik begin er nooit uit mezelf over en ik geef ook nooit ongevraagd iets cadeau.

Dus kom maar door met die verhalen. Heb je een keer tante Maries gepunnikte wandkleed iets te enthousiast bewonderd en zit je nu zelf met zo'n ding? Krijg je elk jaar 12 potten kruisbessenjam nadat je een keer beleefd "lekker hoor!" hebt gezegd? Of heb je de ultieme tactische reactie ontdekt?

Stuur maar door, die kruisbessenjam! 

Poezenmeisje schreef op 26-03-2023 om 20:23:

Stuur maar door, die kruisbessenjam!

Hier ook graag. Bij mijn vrienden en familie is het weggeven en ontvangen van allerlei geweckte, gefermenteerde, verse, gebakken, ingevroren, gedroogde producten uit eigen tuin al jaren een uiterst prettige gewoonte. Tot en met olijfolie uit de eigen boomgaard aan toe. 

"Je hebt goed je best gedaan!"

Ik ben echt zo eerlijk dag als iets lelijk of niet lekker vind dat ook gewoon zeg en gelukkig heb ik vrienden waar dat ook gwn kan en dan moeten we er samen om lachen.

ik heb gelukkig geen familie of vriendinnen die zulke dingen maken  

Friezinnetje schreef op 26-03-2023 om 21:21:

ik heb gelukkig geen familie of vriendinnen die zulke dingen maken

Ik ook niet. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

26-03-2023 om 21:31

ik borduur zelf. Vind het leuk om te doen, maar werkelijk alles wat je ermee maakt vind ik lelijk. Ik zou het dus nooit weggeven.

Na het overlijden van mijn oma's heb ik van elk van hen een hobby-ding in huis gekregen. Allebei niet per se mooi, wel heel knap hoe het gemaakt is en van dat idee geniet ik.

Overigens heb ik een vriendin die graag bakt en altijd baksels meeneemt. En die zijn zelfs na 15 jaar nog gewoon best wel vies eigenlijk...

Wandelvrouwtje schreef op 26-03-2023 om 21:31:

ik borduur zelf. Vind het leuk om te doen, maar werkelijk alles wat je ermee maakt vind ik lelijk. Ik zou het dus nooit weggeven.

Na het overlijden van mijn oma's heb ik van elk van hen een hobby-ding in huis gekregen. Allebei niet per se mooi, wel heel knap hoe het gemaakt is en van dat idee geniet ik.

Overigens heb ik een vriendin die graag bakt en altijd baksels meeneemt. En die zijn zelfs na 15 jaar nog gewoon best wel vies eigenlijk...

Vraag ik me eerlijk gezegd af waarom je in die 15 jaar nog nooit hebt gezegd dat het niet lekker is?

Zou ik zelf echt vreselijk vinden, als ik denk dat het lekker is wat ik maak en weggeef, en niemand me zegt dat het niet lekker is... 

oh nee hoor, liever geen zelfgeknutselde dingen, ook geen jam met pitjes enzo. Als iemand iets heel goed kan, ben ik gerust brutaal genoeg om te vragen of hij/zij ook zoiets voor me wil maken, ook tegen betaling.  

Helaas zijn ongevraagde zelfgemaakte dingetjes lang niet altijd mooi/leuk/lekker. 

Voor ons eerste kleinkind had ik een familiestamboom gemaakt, Letterlijk een boom, vilt geappliceerd op een wandkleed. Alle namen van diverse generaties erop. 
Het heeft destijds de babykamer niet gehaald.
Maar wat schetst mijn verbazing: vele jaren later kwam het knutselwerk boven water toen een jonger kind op school een stamboomproject deed. Met de vraag of ik de ontbrekende namen erbij kon borduren. Tuurlijk!

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

26-03-2023 om 22:08

Regendrup. schreef op 26-03-2023 om 21:54:

[..]

Vraag ik me eerlijk gezegd af waarom je in die 15 jaar nog nooit hebt gezegd dat het niet lekker is?

Zou ik zelf echt vreselijk vinden, als ik denk dat het lekker is wat ik maak en weggeef, en niemand me zegt dat het niet lekker is...

Ik heb het wel eens geprobeerd. Elke feedback wordt zeer positief opgepakt en de volgende keer verwerkt. 'kijk, nu heb ik er meer bloem/ei/suiker in gedaan, wat een verschil hè!?'...

fianne schreef op 26-03-2023 om 22:08:

Voor ons eerste kleinkind had ik een familiestamboom gemaakt, Letterlijk een boom, vilt geappliceerd op een wandkleed. Alle namen van diverse generaties erop.
Het heeft destijds de babykamer niet gehaald.
Maar wat schetst mijn verbazing: vele jaren later kwam het knutselwerk boven water toen een jonger kind op school een stamboomproject deed. Met de vraag of ik de ontbrekende namen erbij kon borduren. Tuurlijk!

En zo zie je maar... ik hield me niet aan mijn inmiddels ontstane opvatting 😉😜😂

Ginevra

Ginevra

26-03-2023 om 22:21 Topicstarter

Ik dacht altijd dat ik niet van borduurwerk hield, omdat ik alleen die ouderwetse dingen met bloemetjes en hondjes ken en zo. Heel knap, maar zo oubollig. Laatst zag ik wat moderner borduurwerk en dat vond ik echt wel heel mooi, maar in zo’n rond lijstje is álles tuttig. Het luistert heel nauw en het is natuurlijk nooit leuk om aan een borduurster een plaatje te geven en dan te zeggen ik wil dat je precíes dit maakt. Ik hou zelf ook niet van zulke opdrachten. 

Ik ben wel verbaasd dat je het eindresultaat niet mooi vindt. Ik borduur alleen maar dingen die ik zelf mooi vind. Vrijwel altijd natuur afbeeldingen. Bijvoorbeeld een afbeelding van een tijger van 70*30 cm. Die hangt nog steeds aan de muur bij mijn ex, dus hij zal het ook wel mooi vinden.

daarom laat ik nooit eigen werk (tekeningen) zien. Omdat ik niet wil dat een ander zich verplicht voelt iets positiefs te zeggen terwijl ze het lelijk vinden. Bovendien is het voor mij hobby en gaat het mij om het maken ervan. Wat ik weleens doe, is een kaartje voor iemand tekenen. Als iemand dan later speciaal appt/belt of zegt dat ze het zo mooi vonden dan zullen ze het wel mooi vinden. 
zelf zit ik ook niet te wachten op een of ander werk wat ik dan weg moet zetten of op moet hangen. Ik heb goed nagedacht over mijn interieur dus ik hou het graag zo. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.