Huiskamer
PhilDunphy
14-08-2022 om 15:17
Nieuwe gewoontes - topic
Dit topic maak ik voor iedereen die zichzelf nieuwe gewoontes wil aanleren.
Dat kunnen gewoontes zijn over voeding, beweging, huishouden, ontspanning, zelfbewustzijn, opvoeding, of wat dan ook. Je kan je gewenste gewoonte zo groot en klein maken als je zelf wil. Van elke dag je gordijnen openen, tot dagelijks 2 uur wandelen. De essentie van het aanwennen van de gewoonte is dat je hoopt dat het dusdanig in je routine wordt opgenomen, dat het op de lange termijn net zo gewoon wordt als je tanden poetsen. Geen tijdelijk karakter dus. Niet het einddoel staat centraal, maar de kleine stap die je dagelijks wil zetten in een richting die je wenst.
In dit topic kunnen we elkaar motiveren, inspireren en aanvullen.
Je kan het gebruiken om jezelf even een compliment te geven (niks heerlijker dan schrijven dat je al 5 dagen achter elkaar netjes je vaat meteen na de maaltijd in de vaatwasser hebt gezet.. <of vul iets anders in naar keuze> ) of juist een schop onder de kont te zoeken als het niet is gelukt.
Wie doet er mee?
Handige tips:
* Het boek 'Elementaire gewoontes' van James Clear schrijft uitgebreid over hoe je nieuwe gewoontes eigen kan maken. Op youtube zijn er onder "Atomic habits" ook veel samenvattingen van dit boek te vinden.
* Habitica is een app die routines tot een game hebben gemaakt. Je wint punten door je gewoonte te hebben uitgevoerd en verliest punten als je ze bent vergeten. Met punten kun je zelfbedachte beloningen winnen, of beloningen die het spel heeft bedacht.
Zilver_gray
14-08-2022 om 15:22
He leuk!
Voor mij minder snoepen en de hele dag door mijn mond bewegen (kauwen)!
Vind het nl niet nodig om nog een grotere maat spijkerbroek te moeten aanschaffen.
PhilDunphy
14-08-2022 om 15:24
Ik trap zelf alvast af. Ik heb het boek van James Clear gelezen en ben daardoor zeer geïnspireerd geraakt. In het verleden maakte ik altijd doelen als "Ik wil 5 kg afvallen" en zette dat om in ideeën als "Ik ga stoppen met snacken". Ik hield dat nooit lang vol en realiseer me nu dat dat A: te vaag was (hoe ga ik dit doen dan..) en B: zo groots was, dat het nooit onderdeel werd van mijn routine. Ik hoop dat de kleine gewoontes die ik nu wil implementeren meer houdbaar zijn.
Ik wil in verschillende richtingen veranderingen aanbrengen. Dit gaat dan over gezondere voeding, meer beweging, opgeruimder huis, minder facebook en meer bewust ontspannen.
Ik heb dat omgezet in:
* Voor elke maaltijd ruim ik minstens 2 voorwerpen op van de rommelhoek.
* Voor elke maaltijd drink ik een glas water.
* Elke dag lees ik voor het slapengaan tenminste 2 minuten in mijn leesboek.
* Elke dag sluit ik het lezen voor het slapen gaan af met een korte (bijv. 3 minuten) mindfullness oefening.
* Na het avondeten maak ik een wandeling van tenminste 2 minuten.
Zoals je ziet heb ik gekozen voor hele kleine doelen, dit n.a.v. het boek. 2 minuten wandelen is op te brengen als je eigenlijk geen zin hebt om te wandelen. Met 2 minuten ben je er vanaf en kun je dat 'afvinken'. De kans dat je tijdens het wandelen denkt 'ach, ik kan best een langer stukje' is zeer aanwezig, maar het hóeft niet. Het zorgt in elk geval dat ik het 'schoenen aandoen en de deur uitgaan' een beetje in mijn patroon ga krijgen, waardoor het hopelijk ooit zo gewoon gaat zijn dat ik er amper over na denk.
Het lezen voor het slapengaan draagt bij aan het ontspannen, maar is ook om te voorkomen dat ik direct weer naar mijn mobieltje grijp en facebook aan gooi.
Ik zie bovenstaande als mijn eerste stapjes om iets te gaan veranderen en als iets wat ik op lange termijn kan volhouden.
Ik gebruik Habitica om mezelf te belonen, maar hoop dat dit topic ook wat support gaat brengen
PhilDunphy
14-08-2022 om 15:25
Herfstappeltaart schreef op 14-08-2022 om 15:18:
Wat leuk, ik lees mee.
Voor mij: fruit eten bij de lunch.
Dat is mooi concreet! Heb je altijd genoeg fruit in huis daarvoor? Denk je dat het beter gaat lukken als je start met je fruit of juist afsluit met een stuk fruit? Succes!!
PhilDunphy
14-08-2022 om 15:26
Zilver_gray schreef op 14-08-2022 om 15:22:
He leuk!
Voor mij minder snoepen en de hele dag door mijn mond bewegen (kauwen)!
Vind het nl niet nodig om nog een grotere maat spijkerbroek te moeten aanschaffen.
Hoe wil je het minder snoepen gaan doen? Heb je daar misschien een idee bij?
Je zou bijv. kunnen nadenken over wat je gaat doen als de drang naar snoep heel groot is. Of bijv. iets voor jezelf visualiseren met hoe vaak je al iets hebt laten staan waar je heel veel zin in had? Of heb je er geen behoefte aan en ben je iemand die dit uit zichzelf al wel lang vol kan houden?
De hele dag je mond bewegen vind ik wel interessant! Is dat om te voorkomen dat je gaat snoepen? Ga je dat met kauwgom doen of..?
Herfstappeltaart
14-08-2022 om 15:35
PhilDunphy schreef op 14-08-2022 om 15:25:
[..]
Dat is mooi concreet! Heb je altijd genoeg fruit in huis daarvoor? Denk je dat het beter gaat lukken als je start met je fruit of juist afsluit met een stuk fruit? Succes!!
Daar ontbreekt het soms aan (het in huis hebben) of het is niet eetrijp. Ik kan het beste beginnen met fruit, anders heb ik er waarschijnlijk geen zin meer in.
Rockstar
14-08-2022 om 15:40
Na mijn verhuizen was ik al mijn gewoontes kwijt. Dus ik ben die er langzaam weer in aan het bouwen.
Deze heb ik al ingevoerd
- Elke dag vaatwasser vullen en aanzetten
- Bed opmaken na het aankleden
- De wasmand in 1x leeg wassen, dus even een was of 3 achter elkaar en dan niet meer naar omkijken tot hij weer vol is, in plaats van af een toe een random wasje
- Een pot thee zetten in de ochtend en 2-3 koppen thee drinken
- Fruit mee als ik ergens heen ga, ik eet dat dan automatisch op
- Op de fiets naar mijn sport
- Tijdens de lunch 1 glas drinken en in de middag nog minimaal 1 glas drinken
Met deze ben ik nu bezig:
- Tijdens thuis werkdagen tijdens lunchpauze naar buiten.
- In de avond een pot thee zetten en 2-3 koppen thee drinken (wel rooibos of kamille)
- Elke dag fruit eten. In de ochtend gaat het goed met fruit in mijn kwark, in de middag komt de klad er nog weleens in met een 2e stuk fruit
Deze wil ik invoeren:
- Iets van rauwkost bij mijn lunch (komkommer, sla of zo)
Zilver_gray
14-08-2022 om 15:43
PhilDunphy schreef op 14-08-2022 om 15:26:
[..]
Hoe wil je het minder snoepen gaan doen? Heb je daar misschien een idee bij?
Je zou bijv. kunnen nadenken over wat je gaat doen als de drang naar snoep heel groot is. Of bijv. iets voor jezelf visualiseren met hoe vaak je al iets hebt laten staan waar je heel veel zin in had? Of heb je er geen behoefte aan en ben je iemand die dit uit zichzelf al wel lang vol kan houden?De hele dag je mond bewegen vind ik wel interessant! Is dat om te voorkomen dat je gaat snoepen? Ga je dat met kauwgom doen of..?
Klopt!
Ik ben een ex- roker (al heel wat jaren gestopt) en vind het lastig om niks in mijn mond te hebben, dus snoep ik veel en loop de hele dag te kauwen op eten of inderdaad kauwgom.
Maar ook de hele dag kauwgom kauwend vind ik niet ideaal, dus moeten ik dat ook weer een soort van afleren…
PhilDunphy
14-08-2022 om 15:51
Zilver_gray schreef op 14-08-2022 om 15:43:
[..]
Klopt!
Ik ben een ex- roker (al heel wat jaren gestopt) en vind het lastig om niks in mijn mond te hebben, dus snoep ik veel en loop de hele dag te kauwen op eten of inderdaad kauwgom.Maar ook de hele dag kauwgom kauwend vind ik niet ideaal, dus moeten ik dat ook weer een soort van afleren…
Stapje voor stapje. Stoppen met roken is wel al een gigantisch resultaat, wat goed! Het kauwen klinkt als iets wat haalbaar is voor nu.
Ik hanteer die regel nu ook voor mezelf: ik pas gewoontes of veranderingen toe die binnen een paar minuten haalbaar zijn. Zelfs al wil ik op den duur bijv een half uur lezen per dag, ik begin met het kleine stapje van 2 minuutjes. Iets later afbouwen of uitbreiden is effectiever dan een voornemen wat je op hoge motivatie volhoudt maar daarna laat verslonzen.
PhilDunphy
14-08-2022 om 15:55
Rockstar schreef op 14-08-2022 om 15:40:
Na mijn verhuizen was ik al mijn gewoontes kwijt. Dus ik ben die er langzaam weer in aan het bouwen.
Deze heb ik al ingevoerd
- Elke dag vaatwasser vullen en aanzetten
- Bed opmaken na het aankleden
- De wasmand in 1x leeg wassen, dus even een was of 3 achter elkaar en dan niet meer naar omkijken tot hij weer vol is, in plaats van af een toe een random wasje
- Een pot thee zetten in de ochtend en 2-3 koppen thee drinken
- Fruit mee als ik ergens heen ga, ik eet dat dan automatisch op
- Op de fiets naar mijn sport
- Tijdens de lunch 1 glas drinken en in de middag nog minimaal 1 glas drinken
Met deze ben ik nu bezig:
- Tijdens thuis werkdagen tijdens lunchpauze naar buiten.
- In de avond een pot thee zetten en 2-3 koppen thee drinken (wel rooibos of kamille)
- Elke dag fruit eten. In de ochtend gaat het goed met fruit in mijn kwark, in de middag komt de klad er nog weleens in met een 2e stuk fruit
Deze wil ik invoeren:
- Iets van rauwkost bij mijn lunch (komkommer, sla of zo)
Mooi concreet allemaal. De dingen die je al hebt ingevoerd, hou je die inmiddels allemaal vol? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Kost het je nog wel moeite of gaat het bijna moeiteloos nu?
Die van de theepot in de avond zet ik op m'n toekomstige lijstje. Dat zou ik wel fijn vinden om van de fris af te stappen.
Ik heb zelf ook wel voornemens over fruit mee naar werk, maar merk dat ik dan wel een tussenstap nodig heb, zoals het een dag van te voren al klaar te zetten oid. Als de kinderen weer naar school gaan wil ik kijken of ik meer kan aanwennen om dingen de dag van te voren al klaar te maken (lunch, fruit, ontbijt). Maar dat voelt wel als een (te?) groot voornemen.
Zilver_gray
14-08-2022 om 15:56
Ja ben ook best trots dat het stoppen met roken gelukt is. Heb toch zo’n 30 jaar gerookt .
Ik probeer afleiding te zoeken in de vorm van lezen, zodra ik in een goed verhaal zit, denk ik niet aan iets willen eten of kauwen.
Rockstar
14-08-2022 om 16:00
PhilDunphy schreef op 14-08-2022 om 15:55:
[..]
Mooi concreet allemaal. De dingen die je al hebt ingevoerd, hou je die inmiddels allemaal vol? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Kost het je nog wel moeite of gaat het bijna moeiteloos nu?
Die van de theepot in de avond zet ik op m'n toekomstige lijstje. Dat zou ik wel fijn vinden om van de fris af te stappen.
Ik heb zelf ook wel voornemens over fruit mee naar werk, maar merk dat ik dan wel een tussenstap nodig heb, zoals het een dag van te voren al klaar te zetten oid. Als de kinderen weer naar school gaan wil ik kijken of ik meer kan aanwennen om dingen de dag van te voren al klaar te maken (lunch, fruit, ontbijt). Maar dat voelt wel als een (te?) groot voornemen.
Wat ik nu heb ingevoerd gaat moeiteloos, gedachteloos. Als ik me heb aangekleed maak ik het bed op, ik heb niet eens echt door dat ik het doe. Beetje als haren kammen, dat gaat ook vanzelf. Maar dat heeft me wel veel moeite gekost, ik vind het lastig een gewoonte op te bouwen want ik ben vegreetachtig, dus kom er dan in de avond achter dat mijn bed nog niet opgemaakt is als ik erin wil stappen bijvoorbeeld. Je kan niet iets doen als je er niet aan denkt.
Ja ik merk dat het fruit me beter lukt als het iets hapklaars is zoals druiven. Ik heb nu al 3 dagen een meloen die ik op probeer te eten, maar omdat daar tussen stapje “meloen slachten” bij zit, loop ik daar eerst tegen aan en dan geef ik het weer op ofzo. Maar vandaag ga ik me boos maken en gaat die meloen eraan, anders loopt hij echt zelf weg en dat is zonde.
nlies
14-08-2022 om 16:04
Met 2 minuten lezen kom je toch nooit in het verhaal? dat zijn 2 bladzijdes
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.