Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
31-07-2021 om 17:31
Hoe zeggen ze dat bij jullie?
In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken.
Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.
Mlah!
05-08-2021 om 23:30
Hen74 schreef op 05-08-2021 om 23:25:
En kennen jullie galgen? Ook bretels genoemd. Maar weet niet of alleen hier het woord galgen gebruikt wordt.
Dit niet
nlies
05-08-2021 om 23:45
Hen74 schreef op 05-08-2021 om 23:25:
En kennen jullie galgen? Ook bretels genoemd. Maar weet niet of alleen hier het woord galgen gebruikt wordt.
Ik ken ook galgen
ikbenmeereentje
05-08-2021 om 23:55
zo heb ik wel eens begrepen van een Zeeuw die in het noorden pech over weg had en zijn auto weggesleept was. De garage belde hem op met de benodigde reparaties en kosten. Zijn antwoord was; " laat maar doen dan" blijkbaar is dat voor noordelijke provincies (of misschien midden ook wel) een akkoord. Doe maar dan. Maar in het Zeeuwse betekent dit echt; laat maar. Doe maar niet dan.
watertoren
05-08-2021 om 23:59
ikbenmeereentje schreef op 05-08-2021 om 23:55:
zo heb ik wel eens begrepen van een Zeeuw die in het noorden pech over weg had en zijn auto weggesleept was. De garage belde hem op met de benodigde reparaties en kosten. Zijn antwoord was; " laat maar doen dan" blijkbaar is dat voor noordelijke provincies (of misschien midden ook wel) een akkoord. Doe maar dan. Maar in het Zeeuwse betekent dit echt; laat maar. Doe maar niet dan.
Als je zegt laat maar dan, dan zou ik het begrijpen als het hoeft niet. Laat maar doen dan zou voor mij ook iets zijn van ja doe het maar.
DownrightChinchilla41
06-08-2021 om 00:00
Mlah! schreef op 05-08-2021 om 23:29:
[..]
Is gewoon Nederlands
Klopt hier had ik ook een hobbezak (Zuid-Holland).. Pyjama aan elkaar noemde ik het altijd 😁
QuarrelsomeSnail25
06-08-2021 om 00:01
Yolo schreef op 06-08-2021 om 00:00:
[..]
Klopt hier had ik ook een hobbezak (Zuid-Holland).. Pyjama aan elkaar noemde ik het altijd 😁
Ja, die inderdaad. Toen het mode was, zei mijn moeder altijd hobbyzak.
DownrightChinchilla41
06-08-2021 om 00:27
Hen74 schreef op 06-08-2021 om 00:01:
[..]
Ja, die inderdaad. Toen het mode was, zei mijn moeder altijd hobbyzak.
Ik deed hem altijd uit, oh wat had ik als klein kind al hekel aan een normale pyama.Daarom kreeg ik die hobbezak, dan kon ik hem niet zo makkelijk uitrekken, haha toch wel. Ik wil snachts geen kleding om me heen voelen toen al niet 😅🤣 Stom ding, al die rotknoopjes los maken als je snachts moest plassen 😟
EnchantedDragonfly18
06-08-2021 om 09:02
Hen74 schreef op 05-08-2021 om 23:24:
Moest net om onduidelijke redenen denken aan het woord hobbezak. Is dat dialect? Of was het de echte benaming voor een bepaald kledingstuk? (broekpak of tuinbroek o.i.d.?)
Ik ken het alleen als een kledingstuk wat te groot is voor de persoon die het draagt. "het hangt als een hobbezak aan je lijf".
Auditor
06-08-2021 om 13:10
Zusterclivia schreef op 01-08-2021 om 16:33:
[..]
Echt? Nooit van gehoord. Maar om eerlijk te zijn, ik kende nauwelijks mensen waarvan de familie echt uit de Hoeksche Waard kwamen.
Peren met spek schijnt een typisch lokaal gerecht te zijn. Ben je er mee bekend?
Nee, nog nooit van gehoord.
We hebben hier wel een dorpsgerecht, wat ook de bijnaam is voor iemand uit dit dorp. Seuters.
Dus iemand uit dit dorp is een Seuter.
Oorspronkelijk waren dat de kleine aardappeltjes die op het land overbleven na de oogst en die door de arme mensen werden geraapt en dan in een enorme hoeveelheid reuzel werden gebakken en dan gestoofd (in de schil) en dan gezouten en met een behoorlijke hoeveelheid peper.
Mijn buurman is er erg goed in, maar die gebruikt gewoon braadboter. Het moeten wel kleine aardappeltjes zijn.
Auditor
06-08-2021 om 13:16
Schemerlampje schreef op 02-08-2021 om 13:09:
[..]
Die ken ik als “piespook” . Alblasserwaard
Dat ligt er geografisch niet ver vandaan. En misschien is het ook wel piespook, maar versta ik het met een “s” ervoor.
Moosey
06-08-2021 om 13:43
Hen74 schreef op 31-07-2021 om 19:54:
[..]
Provincie Zeeland is jouw regio geloof ik? Ik zie al diverse keren wat raakvlakken qua taal met hier. Noord-Brabant/zuidelijkste van Gelderland.
Haha, ik herkende al álles wat jij schreef. Meest zuidwestelijke puntje van Gelderland hier, Brabant is aan de overkant van de rivier.
Moosey
06-08-2021 om 13:52
Peren met spek is volgens mij gewoon heel ouderwets. Wij aten dat vroeger wel, net als capucijners met spek en stroop en hete bliksem.
QuarrelsomeSnail25
06-08-2021 om 13:56
Moosey schreef op 06-08-2021 om 13:43:
[..]
Haha, ik herkende al álles wat jij schreef. Meest zuidwestelijke puntje van Gelderland hier, Brabant is aan de overkant van de rivier.
Yep. Zoals we hier dan zeggen: 'Daor komt nog ginne goeie wéind vandaon.'
ImpassionedRaven59
06-08-2021 om 14:33
In ieder geval is spek met peren iets anders dan kut met peren.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.