Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
31-07-2021 om 17:31
Hoe zeggen ze dat bij jullie?
In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken.
Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.
QuarrelsomeSnail25
01-08-2021 om 00:51
Cirkel schreef op 31-07-2021 om 21:15:
Is 'dat begroot me' geen abn? Dat zeg ik heel vaak, haha. Ik ben met de Groningse dialect opgevoed en vind het altijd leuk als mensen Gronings spreken. Ik zeg zelf nog: motblik en veger (stoffer en blik), kop ipv hoofd, doet niks en vast nog andere dingen.
Knip is een portemonnee
Buus een zak van je jas of broek
Blik en veger zeggen we hier ook (Noord-Brabant/zuiden Gelderland). En knip voor een beurs of portemonnee ook.
nlies
01-08-2021 om 00:53
Bettieakkumaai (waarschijnlijk, denk eigenlijk wel zeker, schrijf ik geen goed Tilburgs, maar ik vind dit altijd wel een mooie zin
DownrightChinchilla41
01-08-2021 om 00:54
nlies schreef op 01-08-2021 om 00:51:
[..]
bij ons peeënstamp
Hier ook 😂
En Hachee noemen we uiensjees
QuarrelsomeSnail25
01-08-2021 om 00:54
Piratenkoningin schreef op 31-07-2021 om 21:30:
Pakjesdrager riep ook veel verwarring op - buiten het Noorden stellen mensen zich daar blijkbaar een persoon die pakjes draagt bij voor - bij ons was dat vroeger de bagagedrager van de fiets.
En ‘bij zomerdag’ voor ‘in de zomer’.
Wij zeggen ook pakkendrager. Ik vergeet altijd de juiste versie.
ImpassionedRaven59
01-08-2021 om 00:55
Of je het nu motblik en veger, stoffer en blik of blik en veger noemt, tegenwoordig is het allemaal in de meeste gevallen incorrect nu het meestal van kunststof gemaakt is.
Overigens heb ik Surinamers het wel eens een blad horen noemen.
Slay0rrr
01-08-2021 om 00:58
Yolo schreef op 01-08-2021 om 00:54:
[..]
Hier ook 😂
En Hachee noemen we uiensjees
Aan de sjees ga je wel ja.
Iemand hier bekend met het fenomeen 'stimpstamp'?
nlies
01-08-2021 om 00:58
en n vriendin van me ging stage lopen in Amsterdam, en vroeg daar bij de slager om een ons si-si . De slager wist niet wat ze wilde en zij wist niet dat ze cervelaatworst moest vragen. si-si, verbastering van saucisse werd hier algemeen gebruikt voor cervelaat- of snijworst.
raapstelen heten hier keeltjes
QuarrelsomeSnail25
01-08-2021 om 00:59
watertoren schreef op 31-07-2021 om 21:44:
Zo zeggen ze in Belgie : ik ga op restaurant ipv naar een restaurant of uit eten. Ik heb zelf familie in Belgie wonen en wist al wel dat poepen daar neuken is en dat je poep je kont is. Ik moest wel erg lachen toen ik een belgische vrouw tegen haar kind hoorde zeggen van allee, ge mot met oewe poep van de schuifaf. Een schuifaf is dus een glijbaan. Ik heb de hele dag nog leut gehad daarom.
Toen mijn zoon klein was waren wij bij sunparcs in belgie. Mijn zoon moest naar de wc en als hij moest poepen dan duurde dat echt lang bij hem. Er waren 2 wc's en er stond een rij. Toen er een vrouw achter mij aan wilde sluiten zei ik van je kunt beter bij de andere rij aansluiten want hij moet poepen en dat duurt altijd lang bij hem. Mee dat ik het zij dacht ik van o jee poepen is hier in Belgie heel wat anders.
Mee dat ik het las, dacht ik: dat zeggen wij hier ook! Daar wordt 'meteen' mee bedoeld. Je had misschien niet eens door dat je in je leuke anekdote ook een stukje dialect had zitten.
QuarrelsomeSnail25
01-08-2021 om 01:02
Piratenkoningin schreef op 31-07-2021 om 21:30:
En ‘bij zomerdag’ voor ‘in de zomer’.
Wij in het redelijk zuiden zeggen ook: 'Het blijft maar regenen, het is echt nog geen zomerdag.'
Ayla
01-08-2021 om 01:02
Herfstappeltaart schreef op 31-07-2021 om 18:47:
[..]
Ja die uitdrukkingen ken ik ook maar "iets beu zijn" en dan zeggen : "er flauw van zijn" kon ik niet helemaal plaatsen.
Ik zeg dat vaak, als ik een situatie zat ben , ik ben er flauw van
nlies
01-08-2021 om 01:04
Hen74 schreef op 01-08-2021 om 00:59:
[..]
Mee dat ik het las, dacht ik: dat zeggen wij hier ook! Daar wordt 'meteen' mee bedoeld. Je had misschien niet eens door dat je in je leuke anekdote ook een stukje dialect had zitten.
En ik had het ook gelezen, en het was me niet eens opgevallen, voor mij zag het er dus ook niet gek uit
DownrightChinchilla41
01-08-2021 om 01:05
Ayla schreef op 01-08-2021 om 01:02:
[..]
Ik zeg dat vaak, als ik een situatie zat ben , ik ben er flauw van
Een collega van mij zei dat ook altijd en dan zei ik; dan moet je er een beetje zout op doen 😁
QuarrelsomeSnail25
01-08-2021 om 01:05
Zusterclivia schreef op 31-07-2021 om 21:46:
Eens kijken.
Rotterdam en omgeving.
Krootjes = bietjes.
Je woont op Zuid of in Noord.
En het verschil tussen kennen en kunnen is onbekend. Nou ja, niet onbekend, maar niet gebruikt volgens de regels. Het suffe is dat ik het wel altijd goed schreef, maar verkeerd zei. Toen ik naar het oosten verhuisde (of zoals de mensen hier zeggen, het midden van Nederland), toen ben ik er ook op gaan letten om het correct te zeggen. Ik kan nu ook even geen voorbeeld meer geven.
Ik ken de opvallendste Rotterdamse uitspraken wel, maar gebruik ze niet, omdat ik ze soms nogal volks klinken. Enkel als ik de behoefte heb om vervelend te zijn, dan is mijn favoriete uitspraak: Ik geef mijn bek ook maar een douw.
Hier hebben ze het inderdaad over het raam los doen. En als je vraagt, wil je nog iets drinken, dan krijg je als antwoord: dat mag.
O ja, in Rotterdam zegt met mart ipv markt. Nog een keer blauw gelegen toen ik in een winkel was en een paar dames kwamen vragen waar de mart was en men niet begreep waar het over ging.
Volgens mij zeggen ze in Den Bosch ook OP Zuid en IN Noord.
Daar zeggen ze ook mart of mert.
En het verschil tussen kennen en kunnen niet weten, is denk ik in heel Nederland wel terug te vinden.
Ayla
01-08-2021 om 01:07
goed te pas zijn, soms is er gewoon geeen betere omschrijving voor dus ik zeg het vaak ( ze is niet zo goed te pas vandaag) of juist wel
DownrightChinchilla41
01-08-2021 om 01:09
Ayla schreef op 01-08-2021 om 01:07:
goed te pas zijn, soms is er gewoon geeen betere omschrijving voor dus ik zeg het vaak ( ze is niet zo goed te pas vandaag) of juist wel
Sorry dan denk ik dat je het over een paard gaat ofzo.. 😂
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.