Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hoe zeggen ze dat bij jullie?

In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken. 

Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.

watertoren schreef op 31-07-2021 om 21:02:

[..]

[..]

[..]

Ik dacht dat padjakkers meer een scheldnaam was voor Indische mensen.

even inde etymologie gezocht:

patjakker zn. (NN) ‘schelm, schurk’
Nnl. patjakker “fielt, schurk, patser” [1896; Stoett 1925], badjakker “straatvlegel” [1905; Stoett 1925], “deugniet, schelm” [1906; Boeventaal].
Ontleend aan Javaans badjag en Maleis badjak (toenmalige spelling) ‘zeeroover’, met toevoeging van het achtervoegsel -er (zie → -aar), dat veel voorkomt in persoonsaanduidingen.
Men verbindt dit woord ook wel met West-Vlaams patjakken, Oost-Vlaams patsakken ‘hinken’, een afleiding van een klankexpressief werkwoord tjakken ‘strompelen’ (NEW), waarbij ook Oost-Vlaams patsak ‘lamlendige kerel’, patsakkel, patjakker ‘klein mismaakt mens’ (Debrabandere 2005). Door WNT en Stoett wordt dit verband terecht afgekeurd, aangezien de genoemde Vlaamse woorden geografisch beperkt zijn en de betekenissen niet goed overeenkomen met die van het NN woord.

Is 'dat begroot me' geen abn? Dat zeg ik heel vaak, haha.  Ik ben met de Groningse dialect opgevoed en vind het altijd leuk als mensen Gronings spreken. Ik zeg zelf nog: motblik en veger (stoffer en blik), kop ipv hoofd, doet niks en vast nog andere dingen. 

Knip is een portemonnee 
Buus een zak van je jas of broek

Ik heb de volgende termen weleens moeten uitleggen:

Achenebisj: Armoedig
Piegen: Je ogen samenknijpen in de zon
Bruine trui breien: Poepen
Dorsten: Durven
Harses: Hoofd
Klauwen: Handen
Iets een zinkzaaier geven: Iets een klap geven
Kakken zonder douwen: Makkelijk
Niet te hachelen: Niet te eten
Peentjes zweten: Het heet hebben
Iets een okkie geven: Iets een klap geven (personen over het algemeen. Dingen geef je vaker zinkzaaiers)
Broodmolen: Mond

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-07-2021 om 21:20

Earlgreythee schreef op 31-07-2021 om 21:05:

Waar ik ben opgegroeid noemen we rode bietjes altijd ‘krootjes’

Bij ons ook. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-07-2021 om 21:21

Rockstar schreef op 31-07-2021 om 21:20:

Ik heb de volgende termen weleens moeten uitleggen:

Achenebisj: Armoedig
Piegen: Je ogen samenknijpen in de zon
Bruine trui breien: Poepen
Dorsten: Durven
Harses: Hoofd
Klauwen: Handen
Iets een zinkzaaier geven: Iets een klap geven
Kakken zonder douwen: Makkelijk
Niet te hachelen: Niet te eten
Peentjes zweten: Het heet hebben
Iets een okkie geven: Iets een klap geven (personen over het algemeen. Dingen geef je vaker zinkzaaiers)
Broodmolen: Mond

Rotterdam?

DownrightChinchilla41

DownrightChinchilla41

31-07-2021 om 21:22

Earlgreythee schreef op 31-07-2021 om 21:05:

Waar ik ben opgegroeid noemen we rode bietjes altijd ‘krootjes’

Hier ook

Tickel schreef op 31-07-2021 om 20:51:

Een paar uitspraken die echt uit mijn stad komen en dan met een plat accent uitgesproken.

Zo mager als een halfsteensmuurtje: héél mager
Avvekaatje met een kuiffie: advocaatje met slagroom
Gallemieze: kapot, failliet
Jambek: mafkees, lullo
Kasie: makkie, meevallertje
Larvekar: kinderwagen
Natte krant: raar ventje.
Parg: etterbak
Porrumpie: gezichtje
Strontverbeelding: poeha of verbeelding " die heeft zo’n strontverbeelding, die schijt hoger dan z’n reet zit"
Taddek: vod, lor, lap of vuil, smerig wijf of vies kind, vuile vaatdoek, poetslap
Verampeneerd: beschadigd, vernield

Oh ja parg, gallemieze, verampeneren, taddek en iets wat geen porum is zeggen we hier ook, maar dacht dat iets bekends was. Komen wij toevallig uit dezelfde regio?

Tickel schreef op 31-07-2021 om 21:21:

[..]

Rotterdam?

Hoger. Mijn vader komt uit Den Haag en mijn moeder en haar familie zijn van een dorp vlakbij.

Tickel schreef op 31-07-2021 om 21:20:

[..]

Bij ons ook.

Hier zeggen we ook krootjes. Bieten zijn die grote dingen.

Cirkel schreef op 31-07-2021 om 21:15:

Is 'dat begroot me' geen abn? Dat zeg ik heel vaak, haha. Ik ben met de Groningse dialect opgevoed en vind het altijd leuk als mensen Gronings spreken. Ik zeg zelf nog: motblik en veger (stoffer en blik), kop ipv hoofd, doet niks en vast nog andere dingen.

Knip is een portemonnee
Buus een zak van je jas of broek

Blijkbaar is voor de meeste Nederlandsers begroten alleen iets met geld 

Motblik en veger, is dat geen ABN?! Weer wat geleerd  

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

31-07-2021 om 21:28

Rockstar schreef op 31-07-2021 om 21:24:

[..]

Hoger. Mijn vader komt uit Den Haag en mijn moeder en haar familie zijn van een dorp vlakbij.

Iets hoger, een km of 20

Achenebbisj, dat zegt een collega van mij ook. Maar dat is een Amsterdammer van origine

Pakjesdrager riep ook veel verwarring op - buiten het Noorden stellen mensen zich daar blijkbaar een persoon die pakjes draagt bij voor - bij ons was dat vroeger de bagagedrager van de fiets.

En ‘bij zomerdag’ voor ‘in de zomer’. 

Motblik en veger ken ik niet, en dat ik begroot me ken ik ook niet.

Mijn Haagse opa en oma zeiden altijd arebeien en arrepels in plaats van aardbeien en aardappels.

En deze uitspraak vind ik altijd hilarisch, maar ja wanneer gebruik je het nou:

Kèk nâh, da leg un klâh! Issie van mèh of issie van jâh?

Tickel schreef op 31-07-2021 om 21:28:

[..]

Iets hoger, een km of 20

Oh, dan is het een Randstad mengelmoes ofzo.🤣

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.