Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 17:31

Hoe zeggen ze dat bij jullie?

In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken. 

Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.

impala schreef op 31-07-2021 om 19:34:

[..]

Ik zou er niet blij mee zijn als mijn vriend me een min mens noemt

Nee, snap ik. 

Ik zou mijn man,  'minne mens' kunnen noemen en hij mij 'ons vrouw'.

Net als 'onzen Piet', 'ons pap etc.

Ik had dan weer een ome Jan en een oom Dirk. Geen peil op te trekken die familie van mij.

Nu we toch bezig zijn, kan iemand mij uitleggen wat een heeroom is?

Oja, de tafel pikt (plakt) is ook drents

Hen74 schreef op 31-07-2021 om 19:37:

[..]

Klinkt ook alsof het van hier is!

Doetter dan ok n aaike bij

Brabeau schreef op 31-07-2021 om 19:33:

[..]

Oja ik heb het gevoel dat ze overal in Nederland Oom Wim zeggen maar alleen wij in Brabant Ome Wim. Of is dat meer verschil stad/dorp of milieu ofzo?

Nee hoor, ik ken ook de variaties ome. Bij mensen uit allerlei (westelijke) streken. 

kitchenwitch schreef op 31-07-2021 om 19:38:

Nu we toch bezig zijn, kan iemand mij uitleggen wat een heeroom is?

Een oom die in het klooster getreden is of priester geworden is, noemt men in katholieke kringen heeroom, naar de oude aanspreektitel voor priesters (eerwaarde of) heer.

Met dank aan Wikipedia.

Hier spreken we vooral van nonkel-pastoor.

* zet Ferry van de Zaande op voor inspiratie *

Tover-Feetje schreef op 31-07-2021 om 17:46:

Ik woon in een Brabant dorp en hier is iedereen, mannelijk of vrouwelijk, "hij".

en het als het het dorp is wat ik inmijn hoofd heb. Het  jong. Hebben jullie ook een liedje: de kerk van.....?

Wat een geweldig topic dit!

Kan iemand me misschien ook vertellen of arrebakkes ook echt gronings dialect is voor gadverdamme? Een vroegere campingvriend van mijn ouders riep dat altijd.

Marty1984 schreef op 31-07-2021 om 19:39:

[..]

Een oom die in het klooster getreden is of priester geworden is, noemt men in katholieke kringen heeroom, naar de oude aanspreektitel voor priesters (eerwaarde of) heer.

Met dank aan Wikipedia.

Hier spreken we vooral van nonkel-pastoor.

Is er ook een naam voor een tante die in het klooster is getreden? 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 19:41

Saga schreef op 31-07-2021 om 19:27:

sommige vrouwen van vruuger die hebben het over 'minne mens' als ze het over hun echtgenoot hebben.
Als je bij de vis graatjes tegenkomt noemen we dat vlimmen.
Als iemand iets goed heeft gedaan, heeft diegene het verrekes gedaan.
En bij ons wordt mayonaise door sommige mensen zalf genoemd, maar dat vind ik zelf smerig klinken.
En als je raar bent noemen we dat oarig.

Zo is dieje miens: die man. En dè miens: die vrouw. Dan ligt het dus aan het lidwoord of je een man of vrouw bedoelt. 

Mevrouw75 schreef op 31-07-2021 om 19:41:

[..]

Is er ook een naam voor een tante die in het klooster is getreden?

Tante-nonneke.

Of toch bij ons. Geen idee wat de officiële term is.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-07-2021 om 19:44

Saga schreef op 31-07-2021 om 19:13:

Achter bijna elke zin kun je 'wanne' zeggen, bv Dat vind ik een mooi schilderij, wanne?

Als dingen niet goed samengaan dan 'akkedeert de nie mi mekoar'.
Als je zielig bent zeggen we 'Gerum'.

Oh, dat 'gerum'! Dat lees ik veel op Facebook, vanuit alle windstreken. Niet vanwege dialect. Maar omdat ze geen idee hebben wat ze eigenlijk zeggen: och arme. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.