Huiskamer
QuarrelsomeSnail25
31-07-2021 om 17:31
Hoe zeggen ze dat bij jullie?
In een ander topic gaat het (lekker) off topic over de verschillen in zegswijzen, uitdrukkingen en woorden in de diverse regio's en windstreken.
Het lijkt me leuk om daar een apart topic over te hebben. Ik ben gek op taal en aan de reacties elders te zien, zijn er meer forummers die daarvan houden.
QuarrelsomeSnail25
31-07-2021 om 18:28
nlies schreef op 31-07-2021 om 18:25:
[..]
Ik zei ook eens tegen die Rotterdamse vriend toen we in Den Bosch liepen. Wat klinkt dat anders dan bij ons he. Verwarde blik van hem, voor hem was het allemaal 1 pot nat. Maar hij hoorde later ook niet dat de dames naast ons op het terras Belgisch waren. Alles onder "de sloot" is hetzelfde voor hem
Haha, klinkt als dezelfde vriend (mijn partner) die ik heb. Hij probeert af en toe een zachte G te gebruiken, maar daar faalt hij enorm in. Hier is hij niet zo 'zacht' als verder naar het zuiden. Klinkt dan opeens Limburgs of zo.
Marty1984
31-07-2021 om 18:28
Marquise schreef op 31-07-2021 om 18:25:
Poepen met de betekenis seks hebben. Ik woon hier toch al dik tien jaar maar het went niet. Ik zie dan toch eerst hele onsmakelijke beelden op mijn netvlies voordat doordringt wat men bedoelt.
Vriend weet dat hij dat dus beter niet zo zegt want wat ie dan wil, gebeurt vooral niet.
Hier zegt dan weer geen mens "poepen" als in "ik ga naar 't toilet" of "ik ga kakken".
nlies
31-07-2021 om 18:29
Rotterdamse collega, keek iedere keer weer vragend, wat bedoel je? als ik hem vroeg als ik naar huis ging en hij bleef nog even doorwerken: Hou je nog geen weekend/ avond? Moest iedere keer weer zeggen dat ik bedoelde of hij nog niet stopte met werken en aan het weekend begon
impala
Ik vraag me ook echt af waar dat vandaan komt, dat poepen. Ik vind het ook heel erg vreselijk. Vooral als het uit de mond komt van iemand die je een leuk persoon vond. Wat een afknapper.
Tijgeroog
impala schreef op 31-07-2021 om 18:15:
[..]
Zoals sjaarloos, voor Charlois
Jack uit Roosendaal, spreek uit als Jacques.
En het duurde lang voor ik het verband legde tussen de naam George die ik steeds op papier tegenkwam, en Sjors waar ik wel eens mee sprak.
Hij voor meisjes ken ik ook uit Diessen, bij Hilvarenbeek. Bij anderen uit die omgeving heb ik het nooit waargenomen.
En ik verbaas me, als importbrabantse, nog altijd over "op het zwembad", "op de kantine", "op het scoutinggebouw", terwijl ze er volgens mij gewoon ín zijn.
SilverQuelea47
Als ik me niet vergis is er ook een scène in Phileine Zegt Sorry met een spraakverwarring over poepen, maar ik heb de film al jaren niet meer gezien.
ImpassionedRaven59
31-07-2021 om 18:30
Marquise schreef op 31-07-2021 om 18:25:
Poepen met de betekenis seks hebben.
In IJzendijke in Zeeuws-Vlaanderen schijnen ze het woord poepen in de betekenis van coïteren in plaats van defeceren, ook te kennen. Ik zag laatst nog een oude aflevering van Peter R. de Vries over de verdwijning van Herman Ploegstra. Hij was getrouwd, maar had ook nogal wat buitenechtelijke affaires, en als gevolg daarvan kreeg hij de bijnaam Poepstra.
MoederBarberin
31-07-2021 om 18:30
Tilburgs voor beginners:
Geslagen = geslaan
Gevraagd = gevragen
Hing = Hong
Geruild = gerolen
Er zijn hier hele groepen mensen, van alle leeftijden, die geen idee hebben dat dit geen correcte werkwoord vervoeging is
Peppa
31-07-2021 om 18:31
Mlah! schreef op 31-07-2021 om 17:46:
[..]
Twente volgens mij.
Wie kent het prachtige 'krang'?
Ja ik!
SilverQuelea47
31-07-2021 om 18:31
majorette2005 schreef op 31-07-2021 om 18:27:
[..]
Nog nooit gehoord, wel poep ipv kont, dat vind ik al heel raar, ik heb ook meteen beeld erbij als iemand dan zegt , "wat een mooie poep "
Dat went om één of andere reden wel (ik heb met mijn sporten ook niet veel keus) al zeg ik het niet en vriend ook niet omdat ik hem wederom raar aankijk.
Meesje
31-07-2021 om 18:32
Regendrup. schreef op 31-07-2021 om 18:20:
[..]
Haha grappig, dat zeg ik in Limburg ook! Vind ik dan weer typisch iets van hier.
Ja, ik ook! Werd ook afgestraft bij Nederlands op school als zijnde typisch Limburgs.
Tover-Feetje
31-07-2021 om 18:32
MoederBarberin schreef op 31-07-2021 om 18:30:
Tilburgs voor beginners:
Geslagen = geslaan
Gevraagd = gevragen
Hing = Hong
Geruild = gerolen
Er zijn hier hele groepen mensen, van alle leeftijden, die geen idee hebben dat dit geen correcte werkwoord vervoeging is
Ten westen van Breda
Geslagen = geslogen
Gevraagd = gevrogen
majorette2005
31-07-2021 om 18:34
Gerolen, heb ik hier ook vaak gehoord, net als plokken ipv plukken, dit was bij de kersenboer, die riep "we zijn al aan het plokken"
Herfstappeltaart
Ik ken een hele oude dame die het over een "roofje" heeft als ze een korstje bedoelt (genezen schaafwondje). had ik nog nooit gehoord.
_melon
Ik ben Fries en als wij de deur los hebben, issie niet op slot, maar wel gewoon dicht.
In sommige delen van het land doet men de deur los of het raam los en dan bedoelen ze dat de deur open staat.
Zo verwarrend.
Wij gaan ook op bed trouwens ja.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.