Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

LostJellyfish83

LostJellyfish83

18-07-2022 om 11:18

Hitte!

adobestock-hitte-temperatuur.jpg

Waar zouden we zijn zonder een klaag- en moppertopic over de komende hitte? Of vind je het juist fijn en word je blij van  40°? Alles mag hier gedeeld worden. 

Dus: hoe warm is het bij jullie en hoe houd je je hoofd koel....😎🥵


Ik heb het niet warm momenteel. Ik heb vanmorgen wat gewandeld en kom net terug van de boodschappen en tot dusverre weinig last gehad.

Dat moet nog komen denk ik. Er heerst hier een vrij constante binnentemperatuur tussen 24 en 24,5 graden. Buiten is het rond 34 in de schaduw volgens mijn thermometer die de temp hierheen seint.

Ben helemaal vergeten te eten merk ik nu.

Wonderlijk terwijl ik dit opschrijf zakt mijn thermometer ineens scheef. 't Is ook wel een last dergelijke temperaturen.

Coreopsis schreef op 18-07-2022 om 14:28:

[..]

Hoe werkt dat? Ik heb juist het gevoel dat de woonkamer - beneden - iets koeler blijft met de binnendeur open. Op de gang liggen tegels waar een soort koelte vanaf lijkt te stralen. En warmte stijgt op. Met de kamerdeur open kan dit naar boven wegtrekken.

Ja, de woonkamer wordt daar dan wellicht iets koeler van. 

De reden waarom het goed is om het te doen is dat er altijd wel een kamer is die vol in de zon ligt. Die warmt enorm op. Hoe meer die opwarmt, hoe minder invloed de zon nog heeft. En je kan als de zon de hoek om is het raam daar openzetten.

Hoe je de deur open, dan zal de warmte uit die kamer zich gaan vermengen en komt er meer warmte binnen. 

Sowieso, een warme woonkamer (binnen grenzen) heb je niet zoveel last van. Warme slaapkamers zijn vervelend. Tenminste, zo ervaren de meeste mensen dat (en in ieder geval ik).

JtM schreef op 18-07-2022 om 14:58:

[..]

Ik vind het wel prettig dat er nog wat verse lucht binnen komt.

Overigens, vergeten te vermelden in mn eerdere post, hebben we boven airco hangen. Ik verwacht dat vriend rond een uur of 16 thuis is, zet hij vast de airco aan zodat het straks lekker koel is boven.

In de avonduren even het raam open en doorwaaien heb je dat ook. 

You do you, maar om het koeler in huis te houden is ramen en deuren dicht een goede remedie.

Ik zat net even buiten, terras ligt inmiddels in de schaduw en ik moest de hond even "luchten", die wordt droef van de hele middag binnen zitten.
Zag ik een merel op het gras liggen.. Plat tegen de grond aan, vleugels wijd uit gespreid... Ik dacht dat hij dood was, of op zijn minst door de hitte bevangen, maar toen ik dichterbij kwam trok hij zijn vleugels weer in en hipte op zijn dooie gemak een stukje verder. 
Om even later, toen ik weer zat, terug de zon in te gaan, weer plat op het gras... Dat beest was gewoon aan het zonnebaden!
Ik heb toch maar nog een schotel water neergezet, in het vogelhuisje tussen de struiken. Ze zullen wel weten wat ze doen, die vogels, maar het lijkt me dat je daar toch op zijn minst dorst van krijgt...
En ze drinken ook wel uit het hondenbad, de waterbak en de schotels van de planten, maar een beetje extra is nooit weg.

kitchenwitch schreef op 18-07-2022 om 15:21:

Ik zat net even buiten, terras ligt inmiddels in de schaduw en ik moest de hond even "luchten", die wordt droef van de hele middag binnen zitten.
Zag ik een merel op het gras liggen.. Plat tegen de grond aan, vleugels wijd uit gespreid... Ik dacht dat hij dood was, of op zijn minst door de hitte bevangen, maar toen ik dichterbij kwam trok hij zijn vleugels weer in en hipte op zijn dooie gemak een stukje verder.
Om even later, toen ik weer zat, terug de zon in te gaan, weer plat op het gras... Dat beest was gewoon aan het zonnebaden!
Ik heb toch maar nog een schotel water neergezet, in het vogelhuisje tussen de struiken. Ze zullen wel weten wat ze doen, die vogels, maar het lijkt me dat je daar toch op zijn minst dorst van krijgt...
En ze drinken ook wel uit het hondenbad, de waterbak en de schotels van de planten, maar een beetje extra is nooit weg.

Ik was vorige week in een dierenpark. Daar hing een foto van een vogel die er zo ongeveer bij lag zoals jij omschrijft. Met de tekst; I am not sick, I am sunbathing! Dus blijkbaar doen meer vogels dat 🌞

Coreopsis schreef op 18-07-2022 om 14:25:

[..]

Dat is niet mijn ervaring. Ik vond hitte toen ik langere tijd in een warm buitenland verbleef veel beter te doen dan die enkele dag in Nederland. Deels is dat "ermee omgaan" maar deels ook gewenning. Het duurt bij mij bijvoorbeeld ongeveer een week voordat ik redelijk kan slapen bij warmte. Die termijn bereiken we hier zelden.

Ik ben er toch van overtuigd dat het vooral mentaal is, die gewenning aan de warmte. Mensen in de tropen zweten niet minder dan hier, ze gaan gewoon anders om met de hitte. Mensen die nu regelrecht uit de tropen naar Nederland komen vinden het bijvoorbeeld ook vies benauwd de komende dagen.  

Nog een voorbeeld is inderdaad het slapen in de hitte. Ik heb dat vroeger in de tropen jaren zonder problemen gedaan...totdat we een airco kregen op de slaapkamer. Lichamelijk was ik nog steeds 'aangepast' aan de hitte, maar als de airco een keertje uitviel 's nachts deed ik plots ook geen oog meer dicht. Puur psychisch volgens mij want als ik lichamelijk aangepast was dan zou het me niet zo moeten deren, die warmte.

Natuurlijk is er ook een fysieke kant aan het verhaal, vooral als je hard lichamelijk werk doet, of sport. Maar het argument dat mensen in warme landen aangepast zijn aan de hitte...nee, ik ben er niet van overtuigd. Niet voor niets heeft iedereen die er daar geld voor heeft een airco in huis!

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

18-07-2022 om 16:01

JohnnyC. schreef op 18-07-2022 om 15:33:

[..]

.

Natuurlijk is er ook een fysieke kant aan het verhaal, vooral als je hard lichamelijk werk doet, of sport. Maar het argument dat mensen in warme landen aangepast zijn aan de hitte...nee, ik ben er niet van overtuigd. Niet voor niets heeft iedereen die er daar geld voor heeft een airco in huis!


Ik weet niet welke warme landen je bedoelt. In Europa misschien. In grote (warme) delen van de rest van wereld is de meerderheid van de bevolking echt niet rijk genoeg voor airco. En ja, mensen die niet continu in de airco zitten kunnen wel degelijk beter met de hitte omgaan dan mensen die dat wel doen. Juist die wisseling tussen warm en koud maakt het voor je lichaam zwaar.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

18-07-2022 om 16:06

Joh, het is hier twee dagen zeikheet en daarna is het weer normaal.  Ik wilde gewoon een luchtig klets, klaag en moppertopic erover. Al die wijsneuzerij over de tropen en het klimaat op Malta is hier niet zo passend hoor 🙄

JtM schreef op 18-07-2022 om 14:58:

[..]

Ik vind het wel prettig dat er nog wat verse lucht binnen komt.

Overigens, vergeten te vermelden in mn eerdere post, hebben we boven airco hangen. Ik verwacht dat vriend rond een uur of 16 thuis is, zet hij vast de airco aan zodat het straks lekker koel is boven.

Als je dan de deur van de ruimte waar de airco hangt openzet en de woonkamerdeur ook dan komt de koelte naar beneden..maar dat wist je wellicht al😉

Coreopsis schreef op 18-07-2022 om 16:01:

[..]


Ik weet niet welke warme landen je bedoelt. In Europa misschien. In grote (warme) delen van de rest van wereld is de meerderheid van de bevolking echt niet rijk genoeg voor airco. En ja, mensen die niet continu in de airco zitten kunnen wel degelijk beter met de hitte omgaan dan mensen die dat wel doen. Juist die wisseling tussen warm en koud maakt het voor je lichaam zwaar.

Ik heb ooit gelezen dat in Oosterse landen het percentage airco's veel hoger is dan in NL. Ik dacht 50-90%. Ik heb eens een keer een tabel van gehad per land en NL zwabberde ergens onderaan.

DS1971 schreef op 18-07-2022 om 12:08:

Ik woon deels in Malta en dan is 40+ allesbehalve bijzonder en houdt de hitte lang aan. Het went en overdag plons je gewoon regelmatig in het zwembad of de zee.
Net als met de kou in de bergen in de winter. Went ook.

Ik sta dus altijd weer te kijken hoe de media ophef weet te maken van niets.

Zo blijkt wederom hoe jij buiten de realiteit leeft. Of kunnen dakdekkers/stratenmakers of verzin een beroep overdag in een zwembad springen? 

Het is hierbinnen nu 25 graden maar ik heb de ventilator aan en het is nog goed te doen. Kan de airco ook aan zetten maar vond het nog niet nodig.
Vanmorgen op het werk ging het ook nog wel maar tegen de tijd dat ik wegging werd het er wel warmer dus ik ben benieuwd hoe het er morgen is.

Cookielover schreef op 18-07-2022 om 14:36:

[..]

Naar de bios? Bij Pathé is het altijd lekker koel. Amsterdamse Bos ofzo is ook heerlijk, van bankje naar bankje met m’n e-reader heb ik een paar jaar geleden gedaan

Bios is ook een goed idee ja, zal eens kijken wat er draait! Amsterdamse Bos is idd lekker als het warm is, maar wel een half uur fietsen, dat is dan weer wat minder. Misschien Diemerbos, dat is dichterbij

Kleuter had het koud binnen, dus ik lig nu in de tuin, in de schaduw
En blote kleuter speelt lekker met water

Buiten is het hier 30 graden en binnen 25. Prima te doen zo. Rare kat van ons is buiten in de schaduw gaan liggen (terwijl hij binnen heleboel lievelingsplekjes heeft op schaduwplekken, waar het nu koeler is dan buiten) blijkbaar vindt ie het lekker buiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.