Huiskamer
DownrightSpoonbill69
18-07-2021 om 20:54
Geloof jij?
To trapt af.
Een aantal jaar geleden nog wel. In de zin van meer tussen hemel en aarde. Niet specifiek in een god. Geloof jij of geloof je niet of niet meer?
Padme
20-07-2021 om 20:17
DanGun schreef op 20-07-2021 om 18:13:
Mijn moeder zei altijd 'God is goed. Had hij de mens maar echt naar zijn evenbeeld geschapen'
Als ik dit zo lees, en dan de verhalen over wat mensen (ook hier) door anderen in naam van het geloof is aangedaan, dan krijg ik even een brok in m'n keel.
appeltje_
20-07-2021 om 20:56
Rockstar schreef op 20-07-2021 om 19:02:
[..]
Het is geen hemel op aarde omdat God boos op ons is dat Eva dat appeltje heeft zitten eten. Dat is in mijn ogen zoiets als donkere mensen die boos op mij gaan zitten zijn omdat mijn voorouders misschien slavendrijvers waren, of Joden boos op een Duits meisje van 10 anno 21. En die Jood en die donkere man gooien mij en het 10 jarige meisje vervolgens in een soort Hunger Games achtig gedoetje en dan moet je maar gokken hoe je daar ooit uit komt en op de goede plek uit komt. Immers; Moslims, Boedhisten en Hindoes gokken blijkbaar allemaal verkeerd en worden straks in de hel gegooid. God heeft ons moedwillig zo gemaakt dat wij moeten leven met zondige aard en niet bij hem kunnen zijn voor iets wat 6000 jaar geleden is gebeurd.
Ik vind dat niet de definitie van een goede God. De duivel maakt het tenminste niet uit wat je doet, bij hem mag je sowieso wel komen chillen.
Dat is inderdaad hoe wij het vaak opvatten vanuit ons beperkte brein.
Ik moet hierbij denken aan een tekst uit de bijbel waarin Jezus zei : ''een slechte boom kan geen goede vruchten dragen'' Als je aan een pasgeboren zuigeling denkt dan is dat voor ons het puurste wat er is, hoe kan daar nu iets slechts inzitten. Ik meen echter dat de bijbel ons verteld dat we allemaal iets zondigs met ons mee dragen om het simpele feit dat we geboren zijn in een zondige wereld en zoals ik al eerder aangaf is dat iets wat niet kan bestaan op een plek van goedheid en Majesteit.
Dat betekent niet dat God een sadist is en ervan geniet om ons te zien lijden.
Geloof trouwens ook niet dat je automatisch naar de hel gaat enkel omdat je een ander geloof aanhangt. De hel is voor slechte mensen bedoeld. Bepaalde religies kunnen bepaalde elementen bevatten waarvan de bijbel ons waarschuwt ons niet daarmee in te laten. Vaak zijn de mensen zelf niet bewust dat het onzuivere praktijken zijn en ik denk dat er nog een verschil zit tussen willens en wetens aan afgoderij doen bijvoorbeeld, of dat je dat tegen beter weten in doet, God is genadig en geeft ons velen kansen.
En tja, de duivel, die laat ons wel met rust zolang we dwalende blijven. Of je nou gelooft in aliens, het universum of edelstenen dat zijn allemaal koren op zijn molen, zodra je ervoor kiest de schepper te dienen, zal hij alle trucjes uit de kast trekken om je te verleiden.
Dat is mijn ervaring.
DanGun
20-07-2021 om 20:58
Padme schreef op 20-07-2021 om 20:17:
[..]
Als ik dit zo lees, en dan de verhalen over wat mensen (ook hier) door anderen in naam van het geloof is aangedaan, dan krijg ik even een brok in m'n keel.
Mensen verzinnen altijd wel een reden om een ander pijn te doen. Geloof, geld, ideologie.
DownrightSpoonbill69
20-07-2021 om 21:07
Op mijn katholieke basisschool heb ik geleerd dat God je heeft gemaakt zoals je bent. Ik geloof niet maar dit werd gezegd. Dus dan kom ik vast ook in de hemel 😇
Positivevibes
20-07-2021 om 21:12
vampierprinsesje schreef op 20-07-2021 om 16:57:
Het valt mij op dat mensen (en dan vaak atheisten) de Bijbel en andere religieuze geschriften altijd zo letterlijk nemen.
Grappig dat je dat zegt. Mijn ervaring als atheïst is namelijk dat eigenlijk uitsluitend gelovigen de bijbel letterlijk nemen. Mijn visie is juist dat het allegorisch is en hedendaags wellicht niet meer letterlijk te nemen, maar dat wordt bepaald niet gewaardeerd als ik dat zeg.
Daarnaast wordt de bijbel qua letterlijke tekst natuurlijk ook door grote groepen gebruikt om bijvoorbeeld LHBTQ mensen te discrimineren. En als je dan wijst op andere letterlijke teksten (geen kleding van 2 soorten materiaal dragen oid) is dat om de hypocrisie aan te tonen. Niet omdat ik zelf de bijbel letterlijk neem natuurlijk.
WickedCurlew89
20-07-2021 om 21:20
Athan schreef op 20-07-2021 om 19:28:
[..]
Dan kun je dit stukje van George Carlin vast ook waarderen:
https://youtu.be/8r-e2NDSTuE?t=128
WickedCurlew89
20-07-2021 om 21:22
DanGun schreef op 20-07-2021 om 21:16:
Nee juist niet. Zoveel gelovigen zoveel interpretaties.
Binnen religie echter, is er maar een beperkte ruimte voor interpretatie.
DanGun
20-07-2021 om 21:37
Hetvrijewoord schreef op 20-07-2021 om 21:22:
[..]
Binnen religie echter, is er maar een beperkte ruimte voor interpretatie.
Welnee. Dat willen de grote instituten graag. Maar het individu bepaalt nog steeds hoe hij / zij met tegels en dogma's omgaat hoor.
Rockstar
20-07-2021 om 22:27
appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 20:56:
[..]
Dat is inderdaad hoe wij het vaak opvatten vanuit ons beperkte brein.
Ik moet hierbij denken aan een tekst uit de bijbel waarin Jezus zei : ''een slechte boom kan geen goede vruchten dragen'' Als je aan een pasgeboren zuigeling denkt dan is dat voor ons het puurste wat er is, hoe kan daar nu iets slechts inzitten. Ik meen echter dat de bijbel ons verteld dat we allemaal iets zondigs met ons mee dragen om het simpele feit dat we geboren zijn in een zondige wereld en zoals ik al eerder aangaf is dat iets wat niet kan bestaan op een plek van goedheid en Majesteit.
Dat betekent niet dat God een sadist is en ervan geniet om ons te zien lijden.
Geloof trouwens ook niet dat je automatisch naar de hel gaat enkel omdat je een ander geloof aanhangt. De hel is voor slechte mensen bedoeld. Bepaalde religies kunnen bepaalde elementen bevatten waarvan de bijbel ons waarschuwt ons niet daarmee in te laten. Vaak zijn de mensen zelf niet bewust dat het onzuivere praktijken zijn en ik denk dat er nog een verschil zit tussen willens en wetens aan afgoderij doen bijvoorbeeld, of dat je dat tegen beter weten in doet, God is genadig en geeft ons velen kansen.
En tja, de duivel, die laat ons wel met rust zolang we dwalende blijven. Of je nou gelooft in aliens, het universum of edelstenen dat zijn allemaal koren op zijn molen, zodra je ervoor kiest de schepper te dienen, zal hij alle trucjes uit de kast trekken om je te verleiden.
Dat is mijn ervaring.
Moedwillig een baby maken die blijkbaar zo iets slechts bij zich heeft (wat gods keuze was want hij maakte de baby) dat hij maar binnen 5 jaar moet dood gaan aan een vreselijke ziekte vind ik best sadistisch.
Volgens mij zegt god dat er maar 1 god is en dat je geen beelden mag aanbidden, dus hindoes doen automatisch iets wat god verboden heeft. Een aantal omdat ze het nou eenmaal zo van hun ouders geleerd hebben, maar ook een aantal omdat ze er echt in geloven. Gaan die dan naar de hel? Ze doen het immers in de volle overtuiging en zij zijn er van overtuigd dat Christenen naar de hindoehel gaan (of hoe zit dat daar). Is het wel niet naar de hel gaan simpelweg een kwestie van dikke vette vatsige pech als je per ongeluk als hindoe geboren bent en geïndoctrineerd bent om dat te geloven, zoals wij Westersen geïndoctrineerd zijn om het Christendom te geloven?
redbulletje
20-07-2021 om 22:38
Ben wel RK gedoopt en moest vroeger mee naar de kerk tot m'n ca. 12e geloof ik. Religie zie ik als manier om het volk onder de duim te houden: zaai angst en men zal volgzaam zijn. Dat er verschillende religies ontstaan zijn is voor mij teken dat er geen opperwezen kan bestaan, want een opperwezen had natuurlijk alle aardbewoners gelijktijdig kunnen informeren wat hij van hen verwachtte.
Wel hoop ik intens dat ik mijn vader en andere lieve dierbaren na de dood weer terug zie. Het geeft me troost om dat te denken en kaarsjes te branden.
Athan
20-07-2021 om 22:50
Rockstar schreef op 20-07-2021 om 22:27:
[..]
Moedwillig een baby maken die blijkbaar zo iets slechts bij zich heeft (wat gods keuze was want hij maakte de baby) dat hij maar binnen 5 jaar moet dood gaan aan een vreselijke ziekte vind ik best sadistisch.
Volgens mij zegt god dat er maar 1 god is en dat je geen beelden mag aanbidden, dus hindoes doen automatisch iets wat god verboden heeft.
Wat ik nooit goed heb begrepen: katholieken doen dat toch ook? In mijn familie heeft iedereen minstens 1 jezus-aan-een-kruisje hangen. Ik heb nooit goed begrepen waarom dat dan wél kan.
Rockstar
20-07-2021 om 22:54
Athan schreef op 20-07-2021 om 22:50:
[..]
Wat ik nooit goed heb begrepen: katholieken doen dat toch ook? In mijn familie heeft iedereen minstens 1 jezus-aan-een-kruisje hangen. Ik heb nooit goed begrepen waarom dat dan wél kan.
Jezus is geen god, Maria en Jezus en zo mogen wel maar god zelf niet volgens mij.
Athan
20-07-2021 om 23:07
Jezus is toch juist wél god? De heilige drieëenheid vader-zoon-heilige geest; dat is allemaal God. Maria inderdaad niet, maar een gouden kalf ook niet, maar dat werd toch echt zeer duidelijk verboden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.