Huiskamer
DownrightSpoonbill69
18-07-2021 om 20:54
Geloof jij?
To trapt af.
Een aantal jaar geleden nog wel. In de zin van meer tussen hemel en aarde. Niet specifiek in een god. Geloof jij of geloof je niet of niet meer?
Origina
20-07-2021 om 16:31
Dit zijn de woorden(exodus 20:1-7) die mij deden besluiten dat ik NIET wilde geloven in de god waarvan mij mijn hele jeugd is vertelt dat het een barmhartig en liefdevolle God is:
"Toen sprak God al deze woorden: Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte, uit het diensthuis, geleid heb. Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben. Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden. Gij zult de naam van de HERE, uw God, niet ijdel gebruiken, want de HERE zal niet onschuldig houden wie zijn naam ijdel gebruikt."
Door mij vertaalt dat als: Ik heb jullie uit Egypte bevrijd. Waag het niet om andere goden dan mij te aanbidden. Maak dus geen afbeeldingen of beeltenissen van andere goden of van dingen die jullie hier op aarde zien. Aanbid deze beeltenissen al helemaal niet. Want ik ben een jaloers god en als jullie niet doen wat ik zeg dan straf ik niet alleen jullie, maar ook jullie nageslacht tot in vele generaties. Doen jullie wel wat ik zeg, dan ben ik barmhartig naar jullie toe.
Waag het niet mijn naam ijdel te gebruiken dan zal ik jullie straffen.
Ik snap oprecht niet, hoe iemand dit kan lezen en kan blijven beweren dat God goed is, of God liefde is.
God stelt zich hier op als een egoistische klootzak die niet te beroerd is jou en je nageslacht te bedreigen als je hem niet geeft wat hij van je eist.
En ik snap dus ook niks van hoe appeltje, die in haar relaas ook lijkt te zeggen dat god goed is, juist omdat hij je dwingt voor hem te kiezen en zijn regels op te volgen.
Het is voor mij alsof je roept dat een man die zijn vrouw dwingt om zich aan zijn wil te onderwerpen, want anders doet hij haar of haar kinderen wat aan een bijzonder barmhartig man vol van liefde is.
DanGun
20-07-2021 om 16:32
ik heb niet terug gelezen maar had vandaag zo'n mooie ervaring.
De eigenaren van mij gym zijn moslim. Vandaag is het offerfeest dus ze zaten met de hele familie aan het ontbijt toen ik aankwam. Ik bood aan om de les te doen (alleen maar kleintjes en vakantie dus dat kon prima) Hun kids liepen in en uit de les in, i hun mooiste kleren. En ze deelden natuurlijk snoep en lekkers uit.
Daar kwamen vragen van. Want wat vieren ze dan eigenlijk? Dus na de les zat ik met een paar kids (van 4 tot jr oud 11 denk ik) te praten over het offerfeest. Over Abraham en Ibrahim, God en Allah. Over vertrouwen en over met elkaar delen, ook als je zelf niet zoveel hebt. Mooi hoor die kids ❤️❤️❤️
Rachel.
20-07-2021 om 16:43
appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 14:38:
[..]
Ik weet niet waar je precies op doelt, maar God heeft inderdaad zijn eigen wetten en regels. Net zoals er hier op aarde ook wetten en regels zijn, waar je je ook bevind. Als je enkel je eigen willetje wil doen snap ik dat je Hem als controlerend kunt ervaren. Echter hij heeft ons allen vrije wil gegeven, juist omdat dwang niet in zijn aard zit..
En ook dat getuigt van zijn goedheid.
Juist, dwang dat hebben de mensen ervan gemaakt, maar vele vergeten dat God de mens zelf de keuze laat, het is nooit moet, ieder is vrij om te kiezen hoe men wil leven en die keus laat hij ook aan de mens.
Wat ook vaak verward word... "waarom is er dan haat, waarom is er dan pijn op de wereld" de wereld is niet de hemel, daarmee bedoel ik te zeggen op de wereld speelt ook kwaad en goed, je hebt god en je hebt de andere kant, zolang we op de wereld zijn hebben wij de vrije keus welke kant te kiezen, de mensen die kiezen (even een voorbeeld) voor haat, daar heeft God geen hand op in de bijbel staat ook dat je vrij bent je eigen keuze te maken, maar eenmaal boven komen die personen niet door God zijn poort, de personen die wel voor hem kiezen zijn helaas ook de dupe van het kwaad op de wereld, maar wie in hem blijft geloven en zich sterk houdt tegen zulke dingen, die mensen zullen de poort van God binnen komen waar geen pijn is geen haat.
Dus simpelweg waarom gebeuren er nog slechte dingen dan op de wereld, nogmaals God laat hier ieder zijn eigen keus maken, dwang doet God niet aan dat is simpelweg iets menselijks wat de mens zelf erbij heeft verzonnen.
Ook ik zeg niet DIT IS ZO PUNT! als het allemaal wetenschappelijk is bewezen dan hoef ik het ook niet geloof te noemen. Dus ik leg het uit zoals ik tot nu toe het geloof het begrepen heb.
Dit is ook geen bericht om jullie te overtuigen of iets, nogmaals ieder vrij voor zijn eigen keus, maar meer over hoe ik dat zie.
Rockstar
20-07-2021 om 16:53
Rachel. schreef op 20-07-2021 om 16:43:
[..]
Juist, dwang dat hebben de mensen ervan gemaakt, maar vele vergeten dat God de mens zelf de keuze laat, het is nooit moet, ieder is vrij om te kiezen hoe men wil leven en die keus laat hij ook aan de mens.
Wat ook vaak verward word... "waarom is er dan haat, waarom is er dan pijn op de wereld" de wereld is niet de hemel, daarmee bedoel ik te zeggen op de wereld speelt ook kwaad en goed, je hebt god en je hebt de andere kant, zolang we op de wereld zijn hebben wij de vrije keus welke kant te kiezen, de mensen die kiezen (even een voorbeeld) voor haat, daar heeft God geen hand op in de bijbel staat ook dat je vrij bent je eigen keuze te maken, maar eenmaal boven komen die personen niet door God zijn poort, de personen die wel voor hem kiezen zijn helaas ook de dupe van het kwaad op de wereld, maar wie in hem blijft geloven en zich sterk houdt tegen zulke dingen, die mensen zullen de poort van God binnen komen waar geen pijn is geen haat.
Dus simpelweg waarom gebeuren er nog slechte dingen dan op de wereld, nogmaals God laat hier ieder zijn eigen keus maken, dwang doet God niet aan dat is simpelweg iets menselijks wat de mens zelf erbij heeft verzonnen.
Ook ik zeg niet DIT IS ZO PUNT! als het allemaal wetenschappelijk is bewezen dan hoef ik het ook niet geloof te noemen. Dus ik leg het uit zoals ik tot nu toe het geloof het begrepen heb.
Dit is ook geen bericht om jullie te overtuigen of iets, nogmaals ieder vrij voor zijn eigen keus, maar meer over hoe ik dat zie.
Dus kinderen kiezen ervoor te sterven aan kanker? Of worden zij de dupe van het kwaad in de wereld en gezien een ziekte niet veroorzaakt wordt door een mens, doet god ze dat dus moedwillig aan?
FYI, Ik probeer je trouwens ook niet te overtuigen ofzo, ik vind dit gewoon een interessant onderwerp.
Rachel.
20-07-2021 om 16:57
Rockstar schreef op 20-07-2021 om 16:53:
[..]
Dus kinderen kiezen ervoor te sterven aan kanker? Of worden zij de dupe van het kwaad in de wereld en gezien een ziekte niet veroorzaakt wordt door een mens, doet god ze dat dus moedwillig aan?
FYI, Ik probeer je trouwens ook niet te overtuigen ofzo, ik vind dit gewoon een interessant onderwerp.
Nouja dat is het dus een beetje daar durf ik ook niet echt iets over te zeggen, dat weet ik ook niet, ik schommel er zelf ook nog erg in hoor moet ik zeggen, het heet ook geloof maarja toch denk ik vaak wat is nu waar en wat niet? Ik weet het niet ben ook geen god 😅🤣
vampierprinsesje
20-07-2021 om 16:57
Het valt mij op dat mensen (en dan vaak atheisten) de Bijbel en andere religieuze geschriften altijd zo letterlijk nemen. Het is natuurlijk allemaal metafoor, en sommige metaforen begrijpen wij niet juist omdat wij een compleet andere wereldvisie hebben dan mensen die duizenden jaren geleden leefden. Ik weet niet goed of ik mezelf Christen zou noemen, ik ben ook niet zo opgevoed, maar ik geloof zeker in God. Alleen om God als persoon te zien vind ik lichtelijk absurd, natuurlijk is het makkelijker voor metaforen en beeldspraak om God te personificeren, maar het is niet alsof er daadwerkelijk ergens een man zit die zich eens even zit te bedenken wat hij vandaag weer gaat maken. Mensen die vragen waarom een goedhartige God ook ellende zou toestaan, begrijpen het wat mij betreft compleet verkeerd.
God is God, omdat God alles is. God is hetgene dat alles wat bestaat met elkaar verbindt. De imperfectie is hetgene wat ons (en alles wat bestaat) onderscheidt van God. Ik hou er misschien te veel mijn eigen definitie op na, daarom hou ik me ook afzijdig van georganiseerde religie. Maar voor mij is dit de enige manier om de wereld te begrijpen die me tevreden heeft gesteld.
Mlah!
20-07-2021 om 16:59
DanGun schreef op 20-07-2021 om 16:32:
ik heb niet terug gelezen maar had vandaag zo'n mooie ervaring.
De eigenaren van mij gym zijn moslim. Vandaag is het offerfeest dus ze zaten met de hele familie aan het ontbijt toen ik aankwam. Ik bood aan om de les te doen (alleen maar kleintjes en vakantie dus dat kon prima) Hun kids liepen in en uit de les in, i hun mooiste kleren. En ze deelden natuurlijk snoep en lekkers uit.
Daar kwamen vragen van. Want wat vieren ze dan eigenlijk? Dus na de les zat ik met een paar kids (van 4 tot jr oud 11 denk ik) te praten over het offerfeest. Over Abraham en Ibrahim, God en Allah. Over vertrouwen en over met elkaar delen, ook als je zelf niet zoveel hebt. Mooi hoor die kids ❤️❤️❤️
Oh... Volgens mij weet ik nu wat je oude nick was. Anders dan degene die je al ergens genoemd had
Ik vind het delen met minderbedeelden inderdaad een heel mooi onderdeel van de islam, evenals de bezinning tijdens ramadan. Zou het wel fijner vinden als het vanuit het hart zou komen, niet omdat het een verplichting is van bovenaf.
appeltje_
20-07-2021 om 17:01
Rockstar schreef op 20-07-2021 om 16:24:
[..]
Ik zie hele bergen kwaad (het stervende kind dus). Het is een natuurwet dat het kind sterft, maar waarom zorgt god er niet voor dat het kind blijft leven, ik neem aan dat hij degene is die de natuurwetten maakt. Waarom moet het met een lijdensweg ten onder gaan? Waarom mogen criminelen door leven en moet het kind dood?
Het begon niet bij een stervend kind maar bij Adam en Eva die van de verboden vrucht hebben gegeten, wat enorme gevolgen heeft gehad voor ons allen. Daar zul je dus vanuit moeten redeneren en niet vanuit het stervend kind want dat is ''gevolg'', niet de oorzaak. Wanneer God tegen zijn creatie zegt dit zijn mijn wetten en houdt je je daar niet aan dan zitten daar gevolgen aan en je vervolgens je eigen gangetje gaat, dan kun je vervolgens God niet verwiijten dat hij de regels voor jou niet heeft gebogen.
Wat in de Bijbel wel duidelijk wordt is dat God werkt door middel van mensen, Jezus kwam en genas een hoop, de ander ontving een profetisch woord wat grootste dingen tot gevolg heeft gehad en ga zo maar door.
Daaruit kun je wel iets opmaken over zijn werkwijze.
Wel denk ik ook dat er een zekere afstand is ontstaan tussen God en de mens en dat zal ook zijn beperkingen met zich mee brengen, enerzijds door de wetten van deze wereld en anderzijds door ons eigen menselijk aard en wellicht ook spirituele zaken waar wij geen weet van hebben. Toch heb ik een hoop wonderen zien gebeuren, waar mensen zelden lof voor zullen geven aan God, maar hij is ook vandaag nog aan het werk.
Daar ben ik van overtuigd.
appeltje_
20-07-2021 om 17:04
Rachel. schreef op 20-07-2021 om 16:43:
[..]
Volmondig mee eens!
Rockstar
20-07-2021 om 17:04
Rachel. schreef op 20-07-2021 om 16:57:
[..]
Nouja dat is het dus een beetje daar durf ik ook niet echt iets over te zeggen, dat weet ik ook niet, ik schommel er zelf ook nog erg in hoor moet ik zeggen, het heet ook geloof maarja toch denk ik vaak wat is nu waar en wat niet? Ik weet het niet ben ook geen god 😅🤣
Snap ik! Dat soort vraagstukken zijn nou eenmaal lastig. Ik vind het hele principe van ziekte (bijvoorbeeld kanker) sowieso al bizar, ook als agnost. Hoe komt je lichaam daarbij zeg maar.
Er zijn gelovigen die de Bijbel letterlijk nemen, veel geloven niet in evolutie en denken echt dat de aarde maar 6000 jaar oud is bijvoorbeeld. Dus dan is het niet per definitie een metafoor.
Maar de bijbel zegt dat god almachtig, alwetend en goed is. Als ik met mijn oogballen zo even rondkijk moet ik concluderen dat wat hij gemaakt is, niet alleen maar goed is. Dan ga je je dus de dingen afvragen die ik me afvraag. Waarom spreekt mijn waarneming tegen de stelling god goed is? Als dat niet klopt, waarom zou dan de rest kloppen? En blijkbaar vindt god zelf goed en kwaad wel belangrijk want als je iets verkeerds doet stuurt ie je zonder pardon naar de hel.
Mlah!
20-07-2021 om 17:06
Hetvrijewoord schreef op 20-07-2021 om 14:53:
[..]
?
Ik heb het vast gemist maar wat geloof jij nou?
Een wilde gok voor appeltje: pinkstergemeente
Rockstar
20-07-2021 om 17:08
appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 17:01:
[..]
Het begon niet bij een stervend kind maar bij Adam en Eva die van de verboden vrucht hebben gegeten, wat enorme gevolgen heeft gehad voor ons allen. Daar zul je dus vanuit moeten redeneren en niet vanuit het stervend kind want dat is ''gevolg'', niet de oorzaak. Wanneer God tegen zijn creatie zegt dit zijn mijn wetten en houdt je je daar niet aan dan zitten daar gevolgen aan en je vervolgens je eigen gangetje gaat, dan kun je vervolgens God niet verwiijten dat hij de regels voor jou niet heeft gebogen.
Wat in de Bijbel wel duidelijk wordt is dat God werkt door middel van mensen, Jezus kwam en genas een hoop, de ander ontving een profetisch woord wat grootste dingen tot gevolg heeft gehad en ga zo maar door.
Daaruit kun je wel iets opmaken over zijn werkwijze.
Wel denk ik ook dat er een zekere afstand is ontstaan tussen God en de mens en dat zal ook zijn beperkingen met zich mee brengen, enerzijds door de wetten van deze wereld en anderzijds door ons eigen menselijk aard en wellicht ook spirituele zaken waar wij geen weet van hebben. Toch heb ik een hoop wonderen zien gebeuren, waar mensen zelden lof voor zullen geven aan God, maar hij is ook vandaag nog aan het werk.
Daar ben ik van overtuigd.
Ik weet niet, maar zowel kind als ik hebben dat appeltje nooit gegeten. Het feit dat hij na een fout van 1 a 2 mensen x miljard mensen straft vind ik gek. So much for vergevingsggezind, ik noem duizenden jaren straf van miljaren mensen niet vergevingsgezind. En het feit dat er mensen zijn die geloven dat je als homo naar de hel gaat (de homo in kwestie is notabene gemaakt door god zelf) vind ik ook niet vergevingsgezind, die mensen zijn voor hun geboorte al verdoemd zeg maar.
DanGun
20-07-2021 om 17:23
Mlah! schreef op 20-07-2021 om 16:59:
[..]
Oh... Volgens mij weet ik nu wat je oude nick was. Anders dan degene die je al ergens genoemd had
Ik vind het delen met minderbedeelden inderdaad een heel mooi onderdeel van de islam, evenals de bezinning tijdens ramadan. Zou het wel fijner vinden als het vanuit het hart zou komen, niet omdat het een verplichting is van bovenaf.
Mijn oude Nicks zijn gewoon terug te vinden hier op dit forum. En je mag het me ook gewoon vragen.
Wb je laatste alinea, die vind ik een beetje vreemd. Je gelooft met je hart toch? Dus alles wat je vanuit / voor / met en door je geloof doet is uit je hart. Ook de verplichtingen. Dus met tegenzin vroeg je bed uit om naar de kerk te gaan ook. Of geen zin hebben om de kids te vermaken tijdens de kindernevendienst. En zakaat doen dus ook.
Mlah!
20-07-2021 om 17:32
DanGun schreef op 20-07-2021 om 17:23:
[..]
Wb je laatste alinea, die vind ik een beetje vreemd. Je gelooft met je hart toch? Dus alles wat je vanuit / voor / met en door je geloof doet is uit je hart. Ook de verplichtingen. Dus met tegenzin vroeg je bed uit om naar de kerk te gaan ook. Of geen zin hebben om de kids te vermaken tijdens de kindernevendienst. En zakaat doen dus ook.
Ik bedoel juist, dat iemand iets uit zichzelf doet, enkel en alleen vanuit zijn hart. Niet omdat het (ook) verplicht wordt gesteld vanuit het geloof. Maar gewoon omdat het het goede is om te doen. Omdat je iemand wilt helpen. Niet omdat je een bepaald percentage moet afdragen om een goede moslim cq christen te zijn.
WickedCurlew89
20-07-2021 om 17:49
Origina schreef op 20-07-2021 om 16:31:
knip
Ik snap oprecht niet, hoe iemand dit kan lezen en kan blijven beweren dat God goed is, of God liefde is.
God stelt zich hier op als een egoistische klootzak die niet te beroerd is jou en je nageslacht te bedreigen als je hem niet geeft wat hij van je eist.
En ik snap dus ook niks van hoe appeltje, die in haar relaas ook lijkt te zeggen dat god goed is, juist omdat hij je dwingt voor hem te kiezen en zijn regels op te volgen.
Het is voor mij alsof je roept dat een man die zijn vrouw dwingt om zich aan zijn wil te onderwerpen, want anders doet hij haar of haar kinderen wat aan een bijzonder barmhartig man vol van liefde is.
Dit.
Ik kan een dergelijke gedachtegang ook echt niet volgen, het komt op mij zeer geïndoctrineerd over.
Stephen Fry gaf ooit dit antwoord en ik ben het volledig met hem eens:
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.