Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

18-07-2021 om 20:54

Geloof jij?

To trapt af. 

Een aantal jaar geleden nog wel. In de zin van meer tussen hemel en aarde. Niet specifiek in een god. Geloof jij of geloof je niet of niet meer? 

appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 14:38:

[..]

Ik weet niet waar je precies op doelt, maar God heeft inderdaad zijn eigen wetten en regels. Net zoals er hier op aarde ook wetten en regels zijn, waar je je ook bevind. Als je enkel je eigen willetje wil doen snap ik dat je Hem als controlerend kunt ervaren. Echter hij heeft ons allen vrije wil gegeven, juist omdat dwang niet in zijn aard zit..
En ook dat getuigt van zijn goedheid.

En hoe zit het met kinderen/jonge mensen die sterven aan de meest bizarre ziektes en syndromen?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-07-2021 om 14:53

appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 14:38:

[..]

Ik weet niet waar je precies op doelt, maar God heeft inderdaad zijn eigen wetten en regels. Net zoals er hier op aarde ook wetten en regels zijn, waar je je ook bevind. Als je enkel je eigen willetje wil doen snap ik dat je Hem als controlerend kunt ervaren. Echter hij heeft ons allen vrije wil gegeven, juist omdat dwang niet in zijn aard zit..
En ook dat getuigt van zijn goedheid.

?

Ik heb het vast gemist maar wat geloof jij nou?

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-07-2021 om 14:53

Rockstar schreef op 20-07-2021 om 14:48:

[..]

En hoe zit het met kinderen/jonge mensen die sterven aan de meest bizarre ziektes en syndromen?

God's wegen...  

Hetvrijewoord schreef op 20-07-2021 om 14:53:

[..]

God's wegen...

Ja maar dat strijkt voor mij dus recht tegen het "god is goed" en/of "god is almachtig" principe in.

Rockstar schreef op 20-07-2021 om 14:48:

[..]

Gods wens voor ons is dat we in goede gezondheid mogen zijn en succes mogen hebben in het leven. Er zit echter een verschil tussen zijn wens en onze eigen keuzes. De mens heeft gerebeleerd tegen God, zoals de bijbel ons verteld en dat is de reden dat we in een gevallen wereld leven, door ons eigen keuze ofwel vrije wil die we zo hoog in het vaandel hebben staan bevinden we ons op een plek waar iedereen vrij is om te doen en laten wat hij/zij wil, met alle gevolgen vandien. Wanneer God ons vervolgens probeert te leiden, de ultieme opoffering zelfs maakt door in een menselijk lichaam te incarneren en ons onderwijst, dan wordt hij als egoistische zak bestempeld door sommigen. Want we willen niet aan regels vastzitten en onze wereldse pleziertjes opgeven. Vaak zijn het vervolgens dezelfde mensen die om het hardst schreeuwen waarom God kwaadaardige mensen geen halt toeroept. De waarheid is dat niet éen van ons werkelijk goed is en God niet selectief regeert. Als je oordeelt over een ander, dan ook Gij Brutus..
Ondanks dat houdt hij van ons en heeft hij de mens niet willen vernietigen, maar nu zitten we hier. In een wereld vol met dualiteit, waar ook het kwaad alle ruimte heeft, de duivel viel eveneens uit de hemel immers. Maar Zijn belofte staat en is toegankelijk voor iedereen die het goede nieuws horen wil 
Ware gerechtigheid voor alles wat wij hier op aarde doorstaan is te vinden bij de Here.

appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 15:25:

[..]

Gods wens voor ons is dat we in goede gezondheid mogen zijn en succes mogen hebben in het leven. Er zit echter een verschil tussen zijn wens en onze eigen keuzes. De mens heeft gerebeleerd tegen God, zoals de bijbel ons verteld en dat is de reden dat we in een gevallen wereld leven, door ons eigen keuze ofwel vrije wil die we zo hoog in het vaandel hebben staan bevinden we ons op een plek waar iedereen vrij is om te doen en laten wat hij/zij wil, met alle gevolgen vandien. Wanneer God ons vervolgens probeert te leiden, de ultieme opoffering zelfs maakt door in een menselijk lichaam te incarneren en ons onderwijst, dan wordt hij als egoistische zak bestempeld door sommigen. Want we willen niet aan regels vastzitten en onze wereldse pleziertjes opgeven. Vaak zijn het vervolgens dezelfde mensen die om het hardst schreeuwen waarom God kwaadaardige mensen geen halt toeroept. De waarheid is dat niet éen van ons werkelijk goed is en God niet selectief regeert. Als je oordeelt over een ander, dan ook Gij Brutus..
Ondanks dat houdt hij van ons en heeft hij de mens niet willen vernietigen, maar nu zitten we hier. In een wereld vol met dualiteit, waar ook het kwaad alle ruimte heeft, de duivel viel eveneens uit de hemel immers. Maar Zijn belofte staat en is toegankelijk voor iedereen die het goede nieuws horen wil
Ware gerechtigheid voor alles wat wij hier op aarde doorstaan is te vinden bij de Here.

En wat heeft een lief onschuldig kind met kanker van nu daar mee te maken?

Ik kan werkelijk niks met dit soort teksten en het maakt me kwaad. Daarom stop ik maar met deze gedachtenwisseling.

Herfstappeltaart schreef op 20-07-2021 om 15:31:

[..]

En wat heeft een lief onschuldig kind met kanker van nu daar mee te maken?

Ik kan werkelijk niks met dit soort teksten en het maakt me kwaad. Daarom stop ik maar met deze gedachtenwisseling.

Eh, nou, dat we in een dualistische wereld leven dus en aan de wetten daarvan overgeleverd zijn. 

appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 15:25:

[..]

Gods wens voor ons is dat we in goede gezondheid mogen zijn en succes mogen hebben in het leven. Er zit echter een verschil tussen zijn wens en onze eigen keuzes. De mens heeft gerebeleerd tegen God, zoals de bijbel ons verteld en dat is de reden dat we in een gevallen wereld leven, door ons eigen keuze ofwel vrije wil die we zo hoog in het vaandel hebben staan bevinden we ons op een plek waar iedereen vrij is om te doen en laten wat hij/zij wil, met alle gevolgen vandien. Wanneer God ons vervolgens probeert te leiden, de ultieme opoffering zelfs maakt door in een menselijk lichaam te incarneren en ons onderwijst, dan wordt hij als egoistische zak bestempeld door sommigen. Want we willen niet aan regels vastzitten en onze wereldse pleziertjes opgeven. Vaak zijn het vervolgens dezelfde mensen die om het hardst schreeuwen waarom God kwaadaardige mensen geen halt toeroept. De waarheid is dat niet éen van ons werkelijk goed is en God niet selectief regeert. Als je oordeelt over een ander, dan ook Gij Brutus..

Dus hij straft willekeurige kinderen/jonge mensen omdat er een bepaalde groep mensen niet aardig tegen hem was. Moedwillig. Dat noem ik geen goedheid.

Rockstar schreef op 20-07-2021 om 15:47:

[..]

Dus hij straft willekeurige kinderen/jonge mensen omdat er een bepaalde groep mensen niet aardig tegen hem was. Moedwillig. Dat noem ik geen goedheid.

Joh ik moet hier helemaal niet aan meedoen. Ik moet echt op mijn handen gaan zitten om niet heel erg "niet kumbaya" te worden dus ik ga maar koken.

Ik heb dat hele "ultieme opoffering"-verhaal met Jezus nooit helemaal begrepen. Ja inderdaad, hij werd verraden en gekruisigd, dat is best pijnlijk en vervelend, neem ik aan. Maar het was wel allemaal in een dagje voorbij en bovendien wist hij waar hij aan begon. Daar staan (inmiddels) miljoenen mensen (en dieren) tegenover die jaren en jaren nog veel erger leden of lijden door ziekte of martelingen. En als je in God gelooft, dan moet je ook geloven dat hij dat allemaal oogluikend toestaat.
Ik bedoel maar: het lijden van Jezus was best zielig, maar volgens mij kennen we allemaal wel minstens één iemand (al is het via-via of uit verhalen/uit het nieuws) die langer en minstens zo erg heeft geleden, waarbij dat lijden ook nog eens volkomen zinloos was.
Om de opofferingsgezindheid van God te laten zien, wordt het zo langzamerhand tijd voor een Jezus die opgroeit bij een Marc Dutroux, daarna een napalmaanval overleeft en vervolgens langzaam sterft aan botkanker.

Herfstappeltaart schreef op 20-07-2021 om 15:49:

[..]

Joh ik moet hier helemaal niet aan meedoen. Ik moet echt op mijn handen gaan zitten om niet heel erg "niet kumbaya" te worden dus ik ga maar koken.

En die keer dat de hele wereld mocht verrotten inclusief álle dieren en planten op een klein select groepje dieren op een ark na.

Rockstar schreef op 20-07-2021 om 15:47:

[..]

Totaal niet zoals ik het zie.

Een goede God is er éen die zijn koninkrijk beschermd. 
Kwaad kan simpelweg niet bestaan waar goedheid is, dat is in strijd met zijn goddelijke aard en dat is maar goed ook anders zou er geen beter vooruitzicht voor ons zijn als we deze wereld verlaten. Ik zie het dan ook niet als straf dat wij in een gevallen wereld leven, eerder een soort natuurwet zoals wij dat hier op aarde kennen. 

Herfstappeltaart schreef op 20-07-2021 om 15:49:

[..]

Over geloof moet

Athan schreef op 20-07-2021 om 15:52:

Ik heb dat hele "ultieme opoffering"-verhaal met Jezus nooit helemaal begrepen. Ja inderdaad, hij werd verraden en gekruisigd, dat is best pijnlijk en vervelend, neem ik aan. Maar het was wel allemaal in een dagje voorbij en bovendien wist hij waar hij aan begon. Daar staan (inmiddels) miljoenen mensen (en dieren) tegenover die jaren en jaren nog veel erger leden of lijden door ziekte of martelingen. En als je in God gelooft, dan moet je ook geloven dat hij dat allemaal oogluikend toestaat.
Ik bedoel maar: het lijden van Jezus was best zielig, maar volgens mij kennen we allemaal wel minstens één iemand (al is het via-via of uit verhalen/uit het nieuws) die langer en minstens zo erg heeft geleden, waarbij dat lijden ook nog eens volkomen zinloos was.
Om de opofferingsgezindheid van God te laten zien, wordt het zo langzamerhand tijd voor een Jezus die opgroeit bij een Marc Dutroux, daarna een napalmaanval overleefd en vervolgens langzaam sterft aan botkanker.

Volgens mij is het ook geen wedstrijdje wie nou het meest te lijden heeft, althans voor mij niet, maar de liefde die eruit spreekt. Hij wist inderdaad van te voren al dat Hij gedood zou worden, dat was een belangrijk onderdeel in het hele verhaal immers, want daar vinden wij onze verlossing volgens de bijbel. 

Als je daarvan uitgaat kun je gewoon niet stellen dat God niet van ons houdt en éen of andere sadist is die ervan geniet ons te zien lijden.

appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 16:13:

[..]

Totaal niet zoals ik het zie.

Een goede God is er éen die zijn koninkrijk beschermd.
Kwaad kan simpelweg niet bestaan waar goedheid is, dat is in strijd met zijn goddelijke aard en dat is maar goed ook anders zou er geen beter vooruitzicht voor ons zijn als we deze wereld verlaten. Ik zie het dan ook niet als straf dat wij in een gevallen wereld leven, eerder een soort natuurwet zoals wij dat hier op aarde kennen.

Ik zie hele bergen kwaad (het stervende kind dus). Het is een natuurwet dat het kind sterft, maar waarom zorgt god er niet voor dat het kind blijft leven, ik neem aan dat hij degene is die de natuurwetten maakt. Waarom moet het met een lijdensweg ten onder gaan? Waarom mogen criminelen door leven en moet het kind dood?

Niemand heeft tot nu toe beweerd dat hij ervan zou genieten, maar inderdaad: ik lees in de bijbel een ijdele, jaloerse god met heel veel sadistische trekken. En ja, dat komt op mij over als genieten van het leed dat hij mens en dier aandoet. Of vooruit, volgens gelovigen doet híj dit niet de mensen aan, maar doen ze het zichzelf aan. Toch? Maar dan is god iemand die hanengevechten organiseert of zo. En is het nog steeds sadisme.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.