Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

18-07-2021 om 20:54

Geloof jij?

To trapt af. 

Een aantal jaar geleden nog wel. In de zin van meer tussen hemel en aarde. Niet specifiek in een god. Geloof jij of geloof je niet of niet meer? 

Mlah! schreef op 20-07-2021 om 17:32:

[..]

Ik bedoel juist, dat iemand iets uit zichzelf doet, enkel en alleen vanuit zijn hart. Niet omdat het (ook) verplicht wordt gesteld vanuit het geloof. Maar gewoon omdat het het goede is om te doen. Omdat je iemand wilt helpen. Niet omdat je een bepaald percentage moet afdragen om een goede moslim cq christen te zijn.

Op die manier. Ik denk dat een gelovige dat anders ziet dan een atheïst / agnost. 

Rachel. schreef op 20-07-2021 om 16:43:

[..]

Dus simpelweg waarom gebeuren er nog slechte dingen dan op de wereld, nogmaals God laat hier ieder zijn eigen keus maken, dwang doet God niet aan dat is simpelweg iets menselijks wat de mens zelf erbij heeft verzonnen.

Ook ik zeg niet DIT IS ZO PUNT! als het allemaal wetenschappelijk is bewezen dan hoef ik het ook niet geloof te noemen. Dus ik leg het uit zoals ik tot nu toe het geloof het begrepen heb.

Dit is ook geen bericht om jullie te overtuigen of iets, nogmaals ieder vrij voor zijn eigen keus, maar meer over hoe ik dat zie.

Ik ga genuanceerd proberen te reageren want ik word van bepaalde uitspraken pislink. Je (jullie) zegt dat god goed is, voor de mens zorgt. Ik heb ook gelezen in de jaren dat ik wel naar de kerk ging, dat god kinderen als onschuldig ziet.
Nu ben ik zeer, zeer onveilig opgegroeid, waarom worden onschuldige kleine kinderen dan gemolesteerd. Waarom zorgt hij dan niet voor dat kleine onschuldige kind. Ik heb niet gekozen om gemolesteerd te worden.

Dit heb ik overigens met wel meer geloven, ooit is me vertelt door iemand die in re-incarnatie geloofde vertelt dat ik trauma's had meegemaakt omdat ik dingen in een vorig leven fout had gedaan.
Die persoon had bijna een blauw oog.

vampierprinsesje schreef op 20-07-2021 om 16:57:

Het valt mij op dat mensen (en dan vaak atheisten) de Bijbel en andere religieuze geschriften altijd zo letterlijk nemen. Het is natuurlijk allemaal metafoor, en sommige metaforen begrijpen wij niet juist omdat wij een compleet andere wereldvisie hebben dan mensen die duizenden jaren geleden leefden.

Misschien omdat het, in ieder geval mij, zo vertelt is. Het is letterlijk. Dat is wat je gelooft. Dus nee, de bijbel was geen metafoor.

stokstaart schreef op 20-07-2021 om 18:01:

[..]

Ik ga genuanceerd proberen te reageren want ik word van bepaalde uitspraken pislink. Je (jullie) zegt dat god goed is, voor de mens zorgt. Ik heb ook gelezen in de jaren dat ik wel naar de kerk ging, dat god kinderen als onschuldig ziet.
Nu ben ik zeer, zeer onveilig opgegroeid, waarom worden onschuldige kleine kinderen dan gemolesteerd. Waarom zorgt hij dan niet voor dat kleine onschuldige kind. Ik heb niet gekozen om gemolesteerd te worden.

Dit heb ik overigens met wel meer geloven, ooit is me vertelt door iemand die in re-incarnatie geloofde vertelt dat ik trauma's had meegemaakt omdat ik dingen in een vorig leven fout had gedaan.
Die persoon had bijna een blauw oog.

[..]

Misschien omdat het, in ieder geval mij, zo vertelt is. Het is letterlijk. Dat is wat je gelooft. Dus nee, de bijbel was geen metafoor.

Ik begrijp je zeker daarin je wilt niet weten wat ik allemaal heb moeten doorstaan.

Mijn moeder zei altijd 'God is goed. Had hij de mens maar echt naar zijn evenbeeld geschapen' Waarmee ze niet bedoelde dat de mens per definitie slecht is, integendeel. Als er iemand altijd van het goede in de mens uitging was zij het. 
Ze bedoelde dat een mens (in tegenstelling tot God) ook een andere kant had. Van boosheid, jaloezie, eerzucht, gulzigheid, haat en geweld. En dat het de mens is die kiest welke kant hij gebruikt. Het mooie is dat we die keuze hebben. Het kutte dat we niet altijd de goede kant kiezen. 
Mijn ouders hebben 3 kinderen en 2 kleinkinderen verloren. Toch bleven ze geloven. Want dat bood troost. 

[..]

Hoe bedoel je, dat is wat ik geloof? Zoals ik al eerder zei hang ik geen specifiek geloof aan. In mijn optiek zijn ongeveer alle religies op aarde manieren om dezelfde waarheid te benaderen en uit te drukken op een manier die bij een bepaalde cultuur past. Er zullen vast mensen zijn die vinden dat de Bijbel letterlijk is, of de Koran, of wat dan ook, maar daar ben ik het niet mee eens. 

En dan het ding dat de vrouw geschapen is uit de rib van een man. Ik zat eens bij een kerkelijke bruiloft waar gezegd werd dat de bruid haar man daardoor moest gehoorzamen en dienen.
Echt serieus.. Ik begrijp daar niks van. Ik begrijp ook niks van de christenunie/cda e.d. die stemmen tegen mensenrechten waardoor migranten verdrinken op zee. Hoe christelijk ben je dan. Mensen wegsturen naar hun land van herkomst terwijl ze daar vermoord worden omdat ze LHBTIQ+ zijn of een andere opvatting hebben dan de heersende.
Dat is wat ik zie en ken van christelijke mensen, racisme, uitsluiting en achterstelling. Ik ken niet dat alle gelovigen, dus ik wil zeker niet alle gelovigen over 1 kam scheren..

vampierprinsesje schreef op 20-07-2021 om 18:15:

[..]

Hoe bedoel je, dat is wat ik geloof?

Dat is wat je gelooft zoals dat in mijn kerk (Kerken)  vertelt is. Niet perse iedere kerk, maar dat is wat je gelooft als je in mijn vroegere kerk(en) zit.

Mlah! schreef op 20-07-2021 om 17:06:

[..]

Een wilde gok voor appeltje: pinkstergemeente

Of Jehova

Rockstar schreef op 20-07-2021 om 17:08:

[..]

Ik weet niet, maar zowel kind als ik hebben dat appeltje nooit gegeten. Het feit dat hij na een fout van 1 a 2 mensen x miljard mensen straft vind ik gek. So much for vergevingsggezind, ik noem duizenden jaren straf van miljaren mensen niet vergevingsgezind. En het feit dat er mensen zijn die geloven dat je als homo naar de hel gaat (de homo in kwestie is notabene gemaakt door god zelf) vind ik ook niet vergevingsgezind, die mensen zijn voor hun geboorte al verdoemd zeg maar.

Nee, maar Adam en Eva dus wel en zodoende zijn ook wij hier terechtgekomen..
Wat jij wil is hemel op aarde en dat is er niet, want dan was er ook geen noodzaak geweest voor een alternatieve plek en hadden Adam en Eva in de hemel kunnen blijven. Dat is niet gebeurd, niet omdat Hij niet vergevingsgezind is maar omdat zondig gedrag niet kan bestaan in zijn nabijheid, want dat zou Gods aard corrupteren.

De bijbelse leer is dat wij allen spiritueel opnieuw geboren dienen te worden.
Op aard worden we geboren met een zondig menselijk aard wat een barriere vormt tussen ons en de schepper en dat maakt dat we niet dicht bij Hem kunnen zijn.
Wanneer we opnieuw geboren worden in de geest en ook serieus bezig zijn met het geloof uiteraard, adopteert Hij ons als het ware.. waardoor we uiteindelijk weer kunnen wederkeren.

Ik zie het daarnaast ook als een soort test hier.
Ik leer een hele hoop hier op aard en ik denk dat dat uiteindelijk ook nodig is om te bepalen welk plekje je naar toegaat als het lichaam sterft.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-07-2021 om 18:59

appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 18:43:

[..]

Wat jij wil is hemel op aarde en dat is er niet, want dan was er ook geen noodzaak geweest voor een alternatieve plek en hadden Adam en Eva in de hemel kunnen blijven. Dat is niet gebeurd, niet omdat Hij niet vergevingsgezind is maar omdat zondig gedrag niet kan bestaan in zijn nabijheid, want dat zou Gods aard corrupteren.

Op aard worden we geboren met een zondig menselijk aard wat een barriere vormt tussen ons en de schepper en dat maakt dat we niet dicht bij Hem kunnen zijn.
Wanneer we opnieuw geboren worden in de geest en ook serieus bezig zijn met het geloof uiteraard, adopteert Hij ons als het ware.. waardoor we uiteindelijk weer kunnen wederkeren.

Ik leer een hele hoop hier op aard en ik denk dat dat uiteindelijk ook nodig is om te bepalen welk plekje je naar toegaat als het lichaam sterft.

Waarom zou er nood aan een alternative plek? Waarom het niet meteen goed regelen? 

Een hoop hoepels om doorheen te springen als je het mij vraagt, al begrijp ik het wel hoor: het is makkelijker het volk onder de duim te houden.

appeltje_ schreef op 20-07-2021 om 18:43:

[..]

Het is geen hemel op aarde omdat God boos op ons is dat Eva dat appeltje heeft zitten eten. Dat is in mijn ogen zoiets als donkere mensen die boos op mij gaan zitten zijn omdat mijn voorouders misschien slavendrijvers waren, of Joden boos op een Duits meisje van 10 anno 21. En die Jood en die donkere man gooien mij en het 10 jarige meisje vervolgens in een soort Hunger Games achtig gedoetje en dan moet je maar gokken hoe je daar ooit uit komt en op de goede plek uit komt. Immers; Moslims, Boedhisten en Hindoes gokken blijkbaar allemaal verkeerd en worden straks in de hel gegooid. God heeft ons moedwillig zo gemaakt dat wij moeten leven met zondige aard en niet bij hem kunnen zijn voor iets wat 6000 jaar geleden is gebeurd.

Ik vind dat niet de definitie van een goede God. De duivel maakt het tenminste niet uit wat je doet, bij hem mag je sowieso wel komen chillen.

Ik vond als kind dat hele paradijsverhaal al sadistisch. Hij schept een Paradijs, plant - in het middelpunt! - de mooiste boom met de lekkerste vruchten en zegt vervolgens tegen zijn zogenaamde evenbeelden: "Je mag overal aankomen, behalve aan DIE boom!" Hij wist hoe de mens was, want ze waren immers zijn evenbeeld? Het is zoiets als een kind 3 worteltjes voorhouden en 1 zak snoep en dan zeggen dat hij mag kiezen. Maar hij mag NIET kiezen voor het snoep.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

20-07-2021 om 19:13

He gives man instincts. He gives you this extraordinary gift and then what does He do? I swear, for his own amusement, his own private cosmic gag reel, he sets the rules in opposition. 

It’s the goof of all time.

Look, but don’t touch.

Touch, but don’t taste.

Taste, don’t swallow.

And while you’re jumping from one foot to the next, what is He doing?

He’s laughing his sick, fucking ass off. He’s a tight-ass. He’s a sadist.

He’s an absentee landlord. Worship that? Never!

(Al Pacino, Devil's advicate)

Hetvrijewoord schreef op 20-07-2021 om 19:13:

He gives man instincts. He gives you this extraordinary gift and then what does He do? I swear, for his own amusement, his own private cosmic gag reel, he sets the rules in opposition.

It’s the goof of all time.

Look, but don’t touch.

Touch, but don’t taste.

Taste, don’t swallow.

And while you’re jumping from one foot to the next, what is He doing?

He’s laughing his sick, fucking ass off. He’s a tight-ass. He’s a sadist.

He’s an absentee landlord. Worship that? Never!

(Al Pacino, Devil's advicate)

[..]

[..]

Ik heb geen antwoord op je vraag. Ik denk ook niet, dat welke 'verklaring' dan ook, recht doet aan het leed, wat jou is aangedaan.
Ik wilde alleen wel reageren, hopelijk vind je dat ok. Ik wil je zeggen dat ik het heel erg vind, dat je dit hebt moeten meemaken. Geen kind zou onveilig moeten opgroeien. 😪

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.