Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

21-04-2024 om 09:14

De zondagochtend vraag

Roos55 schreef op 21-04-2024 om 09:15:

Van mij mag het . Zeg ik als ex roker .

Dit, helemaal mee eens

Helemaal prima .  Op een terras wil ik zonder stank van anderen van mijn hapje en drankje kunnen genieten .

Poezenmeisje schreef op 21-04-2024 om 11:23:

Ik vind dat je niet álles kunt verbieden. Bij een terras kan ik besluiten om er niet te gaan zitten.

Maar indien wel alles verboden kan worden, dan heb ik graag een verbod op naar natte hond stinkende mensen in het OV.

Sinds wanneer is de geur van een natte hond of de geur van een stinkend mens in het ov slecht voor je gezondheid? 

Dolfje schreef op 21-04-2024 om 11:25:

In Spanje, in elk geval Mallorca, mocht je 2 jaar geleden al niet meer op het terras roken. Mensen moesten aan de straat gaan staan.

Dat klopt, ik was er vorig jaar. Voor mij dus een reden om daar nooit meer naar toe te gaan. Het schijnt niet overal op Mallorca zo te zijn.

Ik ben een roker en ik denk niet dat Nederland in 2040 rookvrij zal zijn. Artsen maken zich grote zorgen om de jeugd die juist beginnen met roken en vooral vapen. Vapen is het nieuwe roken en helemaal 'in ' . Zelfs in groep 8 zijn er kinderen die vapen. De smaakjes zijn al verboden maar er is zo makkelijk aan te komen. 

Net zoals illegale harddrugs. Zolang er vraag is zal er worden geleverd, desnoods tegen extreem hoge prijzen.

rionyriony schreef op 21-04-2024 om 10:54:

[..]

Jawel want anderen krijgen ook trek. En de dealers; de supermarkten, snackbars en -trucks, verkopen dan veel meer. Mensen worden van hun goede voornemens afgebracht.

Ik snap dat een discussie voeren leuk kan zijn. Maar vind jij oprecht dat roken op een terras qua schadelijkheid 1 op 1 te vergelijken is met het mogelijk willen bestellen van ongezond eten? Dus de rook die tweedehands wordt ingeademd, en bewezen direct kankerverwekkend is, is net zo slecht voor de gezondheid als de neiging om ook bitterballen te willen bestellen tijdens de borrel, als de tafel naast je dat ook doet? En dat geldt dus voor zowel ouders als kinderen op dat terras?

Leuk bedacht hoor, als vergelijking. Maar logisch is anders.

Ik ben helemaal voor. Ook buiten vind ik het niet prettig om in de rook te zitten.

Ik rook niet, ik vind het stinken, en ik vind het prima als horeca-ondernemers zelf mogen beslissen over een rookverbod op hun eigen terras. 
Maar toch staat het me ergens tegen als er een algeheel rookverbod komt. 

rionyriony schreef op 21-04-2024 om 10:06:

Met hetzelfde recht kan je ook verbieden om ongezonde snacks te verkopen/kopen. Want de meesten zijn daar niet tegen bestand. Je zet dan de mensen niet in een ongezonde walm maar wel tussen de ongezonde verleidingen.

Ik rook al lang niet meer maar mits ze niet zonder toestemming in mijn huis roken en niet in openbare ruimten waar de rook niet weg kan, neig ik ernaar mensen zelf te laten beslissen.

Ook een goed plan om dat aan banden te leggen, je struikelt over ongezond voedsel overal. 

Ja ook op een terras is het irritant om in iemand anders' rook te zitten.

Malibu2 schreef op 21-04-2024 om 14:32:

Ik rook niet, ik vind het stinken, en ik vind het prima als horeca-ondernemers zelf mogen beslissen over een rookverbod op hun eigen terras.
Maar toch staat het me ergens tegen als er een algeheel rookverbod komt.

Dit. Een algeheel verbod hoeft van mij niet. 

Auwereel schreef op 21-04-2024 om 14:33:

[..]

Ook een goed plan om dat aan banden te leggen, je struikelt over ongezond voedsel overal.

En dat vind ik dus een lastige. Want wie bepaalt wat gezond en ongezond is? We zijn het er allemaal vast wel over eens dat patat ongezond is, maar waar leg je de grens? Er zijn mensen die zeggen dat vlees ongezond is, anderen zeggen dat vlees gezond is. Brood hetzelfde, of neem eieren waar een eeuwige discussie over lijkt te zijn. En deze meningen zijn vaak gekleurd door andere (politieke) standpunten. 

Ik ben zelf van mening dat je, vanaf het moment dat je volwassen bent, je eigen keuzes en fouten moet kunnen maken. Bij roken kun je nog zeggen dat anderen er last van hebben, maar wie heeft er last van als ik een ongezond patatje koop op straat of op het terras? 

Malibu2 schreef op 21-04-2024 om 15:18:

[..]

En dat vind ik dus een lastige. Want wie bepaalt wat gezond en ongezond is? We zijn het er allemaal vast wel over eens dat patat ongezond is, maar waar leg je de grens? Er zijn mensen die zeggen dat vlees ongezond is, anderen zeggen dat vlees gezond is. Brood hetzelfde, of neem eieren waar een eeuwige discussie over lijkt te zijn. En deze meningen zijn vaak gekleurd door andere (politieke) standpunten.

Ik ben zelf van mening dat je, vanaf het moment dat je volwassen bent, je eigen keuzes en fouten moet kunnen maken. Bij roken kun je nog zeggen dat anderen er last van hebben, maar wie heeft er last van als ik een ongezond patatje koop op straat of op het terras?

Mensen die ongezond eten maken vaak meer gebruik van de zorg dan mensen die gezond eten. Dat kost ons dus allemaal geld. Preventie is een belangrijke manier om de zorgkosten te drukken. Op zich vind ik het prima als ongezonde producten bijvoorbeeld duurder worden, zodat mensen minder ongezond eten en dus minder gebruik maken van de zorg. Een rookverbod op een terras vind ik sws goed omdat je er andere mensen mee schaadt.

RosaMontana schreef op 21-04-2024 om 15:34:

[..]

Mensen die ongezond eten maken vaak meer gebruik van de zorg dan mensen die gezond eten. Dat kost ons dus allemaal geld. Preventie is een belangrijke manier om de zorgkosten te drukken. Op zich vind ik het prima als ongezonde producten bijvoorbeeld duurder worden, zodat mensen minder ongezond eten en dus minder gebruik maken van de zorg. Een rookverbod op een terras vind ik sws goed omdat je er andere mensen mee schaadt.

Ja mensen die er overgewicht door krijgen van alle frituur gaan eerder naar de dokter. Ik eet ook wel eens friet maar met mate. Duurder maken is niet helemaal eerlijk. Eerder een verbod voor mensen met bmi boven de 30 om langs de frituur te gaan of die mensen extra laten betalen voor de hamburger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.