Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

UnknownCrocodile85

UnknownCrocodile85

21-04-2024 om 09:14

De zondagochtend vraag

Vooralsnog is meestal het rokersgedeelte gezelliger dan het niet-roken deel. Ik als roker kan er niet echt een mening over geven. Natuurlijk is een rookvrije samenleving gezonder, maar ik ben er nog niet aan toe om te stoppen.

rionyriony schreef op 21-04-2024 om 10:06:

Met hetzelfde recht kan je ook verbieden om ongezonde snacks te verkopen/kopen. Want de meesten zijn daar niet tegen bestand. Je zet dan de mensen niet in een ongezonde walm maar wel tussen de ongezonde verleidingen.

Ik rook al lang niet meer maar mits ze niet zonder toestemming in mijn huis roken en niet in openbare ruimten waar de rook niet weg kan, neig ik ernaar mensen zelf te laten beslissen.

Als ik iets ongezonds eet, heeft mijn buurman naast me op het terras daar geen last van verder. Van roken wel, zoveel last zelfs dat het schadelijk is voor de gezondheid van die buurman. Nogal een verschil natuurlijk.

Van mij mag het dus verboden worden. 

MMcGonagall schreef op 21-04-2024 om 10:27:

Vooralsnog is meestal het rokersgedeelte gezelliger dan het niet-roken deel. Ik als roker kan er niet echt een mening over geven. Natuurlijk is een rookvrije samenleving gezonder, maar ik ben er nog niet aan toe om te stoppen.

Rokers hebben misschien minder beheersing, zijn meer op zoek naar genot en zijn daarom wat losbandiger? Of drinken ze meer? Of is het die Freudiaanse orale fixatie die zich uit in 'extra' zuigen en ouwehoeren? Hoe ontstaat dan die gezelligheid? Is het misschien de samenhorigheid van de rook? 

Op het terras vind ik het aan de eigenaar, voor mij mag alles rookvrij zijn.

Met alle maatregelen die genomen worden is het voor de eigenaar ook makkelijker om te zeggen, hier wordt roken wel/niet toegestaan. Aan de eigenaar om dan te bepalen welke kant hij op wil. Sta je het toe dan loop je kans om klandizie mis te lopen, andersom kan ook. Dit gaat dan bijvoorbeeld op in avond/nacht horeca met terras.

Een (eet)café, met terras of snackbar in een volkswijk zal eerder kiezen om het nog wel toe te staan omdat zij anders series klanten verliezen. Andere horeca zal eerder voor een verbod in de huisregels gaan. In de praktijk zullen vermoedelijk velen voor een verbod gaan denk ik. 

Ben ik helemaal voor. Ook al rookt mijn man en 3 van onze kinderen.

Ik heb er geen last van als mensen roken dus van mij hoeft Nederland niet rookvrij te worden. 

Ik heb zelf nooit gerookt en ben blij met een totaal verbod in de horeca. In mijn omgeving roken niet veel mensen meer. Toen ik 25 jaar geleden nadat mijn man ziek was geweest niet meer wilde dat er in huis gerookt werd vonden veel mensen dat wel apart maar nu is dat bij heel veel mensen in mijn omgeving de norm. Er bleef trouwens niemand om weg.
Ik kom regelmatig op een groot terras waar nu al het grootste gedeelte rookvrij is en je geen last hebt van het rook gedeelte. Als het zo geregeld kan worden vind ik dat ook prima.

Gelijk doen! Het is een verslaving die bewezen schadelijk is voor de mensen om je heen. Dus voor de volksgezondheid niet meer in de openbare ruimte. 

BlairW schreef op 21-04-2024 om 10:32:

[..]

Als ik iets ongezonds eet, heeft mijn buurman naast me op het terras daar geen last van verder. Van roken wel, zoveel last zelfs dat het schadelijk is voor de gezondheid van die buurman. Nogal een verschil natuurlijk.

Van mij mag het dus verboden worden.

Jawel want anderen krijgen ook trek. En de dealers; de supermarkten, snackbars en -trucks, verkopen dan veel meer. Mensen worden van hun goede voornemens afgebracht.

Campanula schreef op 21-04-2024 om 10:34:

[..]

Rokers hebben misschien minder beheersing, zijn meer op zoek naar genot en zijn daarom wat losbandiger? Of drinken ze meer? Of is het die Freudiaanse orale fixatie die zich uit in 'extra' zuigen en ouwehoeren? Hoe ontstaat dan die gezelligheid? Is het misschien de samenhorigheid van de rook?

Ik weet het niet, maar zie het wel gebeuren. Op terrassen waar het aan één kant gezellig is en aan de niet-rokerskant het (sowieso leger en ) rustiger is. Als ik op kantoor even naar buiten ga, doe ik altijd een boel inzichten op tussen mijn mede-paria’s.

Overigens hoor ik vaak van (langdurig) gestopten dat ze het nog steeds missen. Ik ben ooit eens zeven maanden gestopt maar vond het elke dag stom. 

Op terrassen zonder overkapping, heb ik er de laatste jaren weinig last van. Zoveel rokers zijn er niet meer. Maar ik zou het wel graag beperken zodat ik niet toevallig tòch naast een tafel vol rokers beland. Je zou, afhankelijk van hoe de wind staat, bijvoorbeeld een statafel voor ze kunnen neerzetten waar men even naartoe kan lopen. 

Ik vind dat je niet álles kunt verbieden. Bij een terras kan ik besluiten om er niet te gaan zitten.

Maar indien wel alles verboden kan worden, dan heb ik graag een verbod op naar natte hond stinkende mensen in het OV.

In Spanje, in elk geval Mallorca, mocht je 2 jaar geleden al niet meer op het terras roken.  Mensen moesten aan de straat gaan staan.

Poezenmeisje schreef op 21-04-2024 om 11:23:

Ik vind dat je niet álles kunt verbieden. Bij een terras kan ik besluiten om er niet te gaan zitten.

Maar indien wel alles verboden kan worden, dan heb ik graag een verbod op naar natte hond stinkende mensen in het OV.

2 jaar geleden kozen wij een plaatsje op een terras aan het plein wat het minst gerookt werd.  Toen ons hoofdgerecht bijna op was werden er mensen naast ons neergezet die stevig bleken te roken en alle vieze bijgeluiden produceerden die stevige rokers maken. 

We zijn weggegaan zonder dessert.  De bediening kon ons geen ongelijk geven Gatverdamme, die stank en dat gerochel wat een heel om naast te zitten. 

Zelf ben ik ex roker, gestopt toen ik kinderen kreeg.
Roken op terras mag van mij wel verboden worden want mensen eten daar. Maar een algeheel verbod? Vind het lastig. Je drukt roken daarmee de illegaliteit in, net als harddrugs. En kijk eens hoeveel dat gebruikt wordt en hoe makkelijk mensen er aan komen. Dus algeheel verbieden lijkt mij niet goed, ik vind ook dat volwassen mensen zelf mogen beslissen of ze willen roken of niet. Daarentegen is de tabaksindustrie enorm gefocust op het verslaafd maken van kinderen en daar moeten we als maatschappij wel iets mee denk ik. Misschien wel door roken in het openbare leven te verbieden, dus op straat/terras/overal. Behalve dus in iemands eigen huis. Hierdoor zien kinderen minder van roken en zullen ze elkaar mogelijk minder 'aansteken'. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.