Huiskamer
redbulletje
08-07-2021 om 13:19
Bewust kindvrij (sinds 2010)
Op Viva zaten we al aan deel 27 van dit topic. Hopelijk krijgt het hier een goed vervolg.
Heb het voorlopig maar even in 'overig' gezet, want bij 'kinderen' is nog geen onderdeel 'kindvrij'.
RavIvaR
25-07-2021 om 13:46
In dit geval werd heel enthousiast medegedeeld dat tiener onze gezamenlijke hobby ook leuk vind en dus zeker graag aansluit.
Of tiener dit ook wil met mensen die 'ie niet kent en misschien wel geen klik mee heeft is mij niet duidelijk. (Of dit overlegd is dus, of enkel een overenthausiaste reactie van een ouder.)
Verwacht in dit geval niet dat het met kosten te maken heeft.
DanGun
25-07-2021 om 13:51
Of je zegt eerlijk dat je er niet op zit te wachten of niet en laat die tiener meekomen. En in dat laatste geval ben je het wel verplicht om gewoon gezellig gastvrij te doen tegen hem/ haar.
RickDalton
25-07-2021 om 14:48
CharliesA schreef op 25-07-2021 om 13:42:
Misschien groeit die puber wel zo hard, dat ze de kosten bijna niet meer kunnen betalen voor al dat eten
Daar hoorde ik mij zwager 2 jaar terug wel over dat het zo duur was zo’n tiener thuis.
Vrouwlief maakt nog even de opmerking dat ze er nog 2 hebben van toen 8 en 6 die ook wat gaan kosten.
hadden ze dus geen rekening mee gehouden met de kosten 🤐
redbulletje
25-07-2021 om 14:55
RavIvaR schreef op 25-07-2021 om 13:46:
In dit geval werd heel enthousiast medegedeeld dat tiener onze gezamenlijke hobby ook leuk vind en dus zeker graag aansluit.
Of tiener dit ook wil met mensen die 'ie niet kent en misschien wel geen klik mee heeft is mij niet duidelijk. (Of dit overlegd is dus, of enkel een overenthausiaste reactie van een ouder.)Verwacht in dit geval niet dat het met kosten te maken heeft.
Ik zou iets zeggen als dat ik het vooral leuk vind met een medevolwassene en in jullie geval als twee koppels. Een 5e wiel aan de wagen die in 'n andere levensfase zit, zou ik ook niet direct aantrekkelijk vinden.
redbulletje
25-07-2021 om 14:58
RickDalton schreef op 25-07-2021 om 14:48:
[..]
Daar hoorde ik mij zwager 2 jaar terug wel over dat het zo duur was zo’n tiener thuis.
Vrouwlief maakt nog even de opmerking dat ze er nog 2 hebben van toen 8 en 6 die ook wat gaan kosten.
Dat snap ik dus ook niet. Ook mensen waarbij hun woonomstandigheden niet aangepast zijn aan de grootte van hun gezin begrijp ik niet. Hoe meer dure kinderen je neemt, hoe moeilijker het wordt om je woonomstandigheden nog te verbeteren. Ik heb vroeger altijd geleerd om eerst te sparen voor ik iets aanschafte, maar het lijkt wel of mensen die zich voortplanten nooit bij de kosten stilstaan en niet verder denken over de financiele gevolgen van hun keuzes.
SugaryPanther19
25-07-2021 om 14:59
RickDalton schreef op 25-07-2021 om 14:48:
[..]
Er zijn van die rekenoverzichten van wat een kind wel niet kost. Misschien ouders in spe toch nog eens extra voorhouden, met de alternatieven erbij: 20 jaar eerder stoppen met werken (ivm 1-2 kinderen), eigenlijk bijna nooit hoeven werken (ivm onderhoud 3-4 kinderen) 😊
ik heb mezelf net weer getrakteerd op de allerbeste kwaliteit biefstuk en een dito glas rode wijn - mjam, mjam. Vanochtend topkwaliteit brood gehaald. Al dat heerlijke geld om helemaal zelf op te maken
Mijn ouders zijn overigens vreselijk lief en van het verwennen en gunden mij als hun kind nog het laatste hapje van hun bord. Ook al mijn vriendinnen / vrienden konden altijd mee-eten, zoveel als ze wilden. Maar dat hangt ook af hoe je je geld wilt besteden. In dure kleding was bv nauwelijks interesse.
redbulletje
25-07-2021 om 15:47
DanGun schreef op 25-07-2021 om 15:33:
Niet iedereen vindt materiële zaken even belangrijk.
Ook als je geen overdreven hang naar materiele zaken hebt, zijn er toch basic spullen die nodig zijn voor een opgroeiend kind zoals kleding, fiets, laptop/mobiel, lidmaatschap (sport)clubjes en de daarbij behorende uitrusting. Dat kost al klauwen vol met geld. En je zit aan het dure hoogseizoen vast wat vakanties betreft.
coolpack2
25-07-2021 om 16:29
DanGun schreef op 25-07-2021 om 13:51:
Of je zegt eerlijk dat je er niet op zit te wachten of niet en laat die tiener meekomen. En in dat laatste geval ben je het wel verplicht om gewoon gezellig gastvrij te doen tegen hem/ haar.
Dat lijkt mij eigenlijk ook. Waarom een hele analyse loslaten op motieven van tiener, ouders of beiden als die je feitelijk geen drol interesseren (niks mis mee) en het je er vooral om gaat dat je het minder leuk vindt dat tiener mee komt? Zeg gewoon 'Goh, ik zat er nog even over te denken en eigenlijk had ik uitgekeken naar es bijpraten / hobby bedrijven zonder kinderen / met z'n tweeën.' Lijkt me een stuk eenvoudiger. Dat je je overdonderd voelde kan ik me trouwens goed voorstellen hoor, zou ik ook gauw hebben. Maar aangezien ik dat weet van mezelf (introvert) zeg ik vaak dat ik er even over nadenk. En dan nog; je mag er toch op terugkomen?
coolpack2
25-07-2021 om 16:33
Ja, als mensen toch wat meer zouden mogen nadenken - in mijn ogen - voor ze aan kinderen beginnen, hoort de financiële kant er wel bij. Maar als ik een beetje luister naar klagende ouders in mijn omgeving gaat dat in het algemeen niet over geld. Dat ze af en toe klagen vind ik ook niet gek, maar ik vind het wel zorgelijk hoe snel mensen toch nog terugvallen in traditionele patronen. Misschien is dat nog een proces waar we in zitten als maatschappij, maar als kindvrij persoon schrik ik er toch af en toe van hoe bijvoorbeeld moeders zich nog aan huis gebonden voelen.
redbulletje
25-07-2021 om 16:38
coolpack2 schreef op 25-07-2021 om 16:33:
Ja, als mensen toch wat meer zouden mogen nadenken - in mijn ogen - voor ze aan kinderen beginnen, hoort de financiële kant er wel bij. Maar als ik een beetje luister naar klagende ouders in mijn omgeving gaat dat in het algemeen niet over geld. Dat ze af en toe klagen vind ik ook niet gek, maar ik vind het wel zorgelijk hoe snel mensen toch nog terugvallen in traditionele patronen. Misschien is dat nog een proces waar we in zitten als maatschappij, maar als kindvrij persoom schrik ik er toch af en toe van hoe bijvoorbeeld moeders zich nog aan huis gebonden voelen.
Vrouwen hebben vaker het zorg-gen dan mannen. Da's gewoon biologisch bepaald.
RickDalton
25-07-2021 om 16:41
CharliesA schreef op 25-07-2021 om 14:59:
[..]
Er zijn van die rekenoverzichten van wat een kind wel niet kost. Misschien ouders in spe toch nog eens extra voorhouden, met de alternatieven erbij: 20 jaar eerder stoppen met werken (ivm 1-2 kinderen), eigenlijk bijna nooit hoeven werken (ivm onderhoud 3-4 kinderen) 😊
ik heb mezelf net weer getrakteerd op de allerbeste kwaliteit biefstuk en een dito glas rode wijn - mjam, mjam. Vanochtend topkwaliteit brood gehaald. Al dat heerlijke geld om helemaal zelf op te maken
Mijn ouders zijn overigens vreselijk lief en van het verwennen en gunden mij als hun kind nog het laatste hapje van hun bord. Ook al mijn vriendinnen / vrienden konden altijd mee-eten, zoveel als ze wilden. Maar dat hangt ook af hoe je je geld wilt besteden. In dure kleding was bv nauwelijks interesse.
Wij stoppen inderdaad 20/23 jaar eerder met werken, dat sowieso en dat kan ook want geld wat we niet hebben uitgegeven aan kinderen hebben we lekker geïnvesteerd in aandelen met een leuk rendement om op onze 44/47 te stoppen met werken.
De rest mag doorwerken tot de 69ste🥰
RickDalton
25-07-2021 om 16:48
redbulletje schreef op 25-07-2021 om 16:38:
[..]
Biologisch en ook omdat de vrouw in bijna elke relatie waar er kinderen zijn het onderspit delft omdat de man zijn carrière belangrijker vindt dan zijn kroost
coolpack2
25-07-2021 om 16:51
redbulletje schreef op 25-07-2021 om 16:38:
[..]
Dat is niet mijn punt.
Julali
25-07-2021 om 17:09
RickDalton schreef op 25-07-2021 om 16:41:
[..]
Wij stoppen inderdaad 20/23 jaar eerder met werken, dat sowieso en dat kan ook want geld wat we niet hebben uitgegeven aan kinderen hebben we lekker geïnvesteerd in aandelen met een leuk rendement om op onze 44/47 te stoppen met werken.
De rest mag doorwerken tot de 69ste🥰
Leuk dat jullie daar zo mee bezig zijn! Schrijf anders mee in het FIRE topic, daar zul je zien dat bezig zijn met financiële onafhankelijkheid en investeren in aandelen niet is voorbehouden aan kindvrijen, maar veel meer mensen trekt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.