Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Belasting aangifte over 2023


Oh jee, dat is veel verschil!

Kind was op 1 Januari nog 11.
Gaat inderdaad via een programma, niet handmatig.

Ik ben ZZP-er dus dat maakt de aangifte wat ingewikkelder. Eerst jaren door accountant laten doen, maar tegenwoordig kan ik het zelf. Dus heb 'm gisteren ingestuurd. Ik moet betalen maar dat is logisch omdat er gedurende het jaar niets wordt ingehouden, zoals in loondienst wel gebeurt.

bij mij ook laatste kind ouder dan 12. Scheelt bij mij 2000 minder teruggave. De brief erover kwam eergisteren, dus toen had ik m’n aangifte al gedaan. Ik vind dat wel echt slecht. Bedoel, hoeveel jaar is al bekend per wanneer je aangifte kunt doen? 

bij mij is het onder de streep nul maar omdat ik huur en zorg toeslag krijg vul ik hem in. 
Omdat ik mijn geschatte jaar inkomen altijd bewust wat hoger zet. Dus meestal krijg ik nog wat huurtoeslag over 2023. 

Wij hebben sinds 2 jaar ook geen inkomensafhankelijke combinatiekorting (iack) meer. Dat scheelt bij ons ook een dikke 2000 euro. Echt jammer. Ik moet hem nog invullen, maar zal wel hetzelfde zijn als vorig jaar, dus iets van 1500 euro terug. Voor de toeslagen (hier alleen kindgebonden budget) heb ik het inkomen ook altijd wat hoger staan, dus ergens in augustus ongeveer krijgen we daar ook nog wat van. 
Vergeten wie het was, maar vraag aan de zzp-er: is het niet handiger om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aan te vragen zodat je elke maand tijdens het jaar al loonbelasting betaald in plaats van na het jaar in een keer alles? 

MissBobby schreef op 15-03-2024 om 08:11:

bij mij ook laatste kind ouder dan 12. Scheelt bij mij 2000 minder teruggave. De brief erover kwam eergisteren, dus toen had ik m’n aangifte al gedaan. Ik vind dat wel echt slecht. Bedoel, hoeveel jaar is al bekend per wanneer je aangifte kunt doen?

Dat weet je toch al van tevoren, dat het met 12 jaar afgelopen is met de iack?

Ik heb al jaren geen kindervoordeeltjes meer. Mijn hypotheekrente is ook nog maar weinig, dus ik hoop dat ik niets hoef bij te betalen over vorig jaar. Meestal komt er iets tussen 0 en 600 te betalen uit. Ik moet hem nog even invullen.

Ik zou haast een kind overwegen voor de IACK! 

Maar goed, ik ga vandaag de aangifte doen. Weinig bijzondere dingen hier: een baan een stukje uitkering, geen partner en een huurwoning. Dus erg spannend gaat het niet worden. 

Euphoria schreef op 15-03-2024 om 06:26:

Hier eerste jaar waarin kind 12 werd en dus vervalt de inkomensafhankelijke combinatiekorting. Kreeg daar op de valreep een brief over en vrouw die onze belastingaangifte verzorgd had er geen rekening mee gehouden. Dus nu moet het opnieuw.

Eerst zouden we wat terugkrijgen, nu heb ik geen idee. Scheelt dat veel? Iemand ervaring?

Bij ons kreeg ik eerst ongeveer een bedrag ter hoogte van mijn netto maandsalaris terug. Daarna niets meer.

Als het goed is, kunnen 10 mensen dit artikel gratis lezen.

Een grote verandering is dat je de hypotheekrenteaftrek en het eigenwoningforfait zijn veranderd. Je kunt dit nu beter opvoeren bij de partner met het laagste inkomen.

https://fd.nl/samenleving/1509384/tips-voor-de-belastingaangifte?gift=3SLXC

Ik heb nog nooit iets teruggekregen. Kan me herinneren dat ik het vroeger onbegrijpelijke materie vond en dat ik er als een berg tegenop zag maar dat het tegenwoordig veel makkelijker is.

Ik betaal evenwel alles braaf wat ze me zeggen te betalen, zolang het bericht officieel van de Belastingdienst komt. En dat is veel.

Hoewel het tegenwoordig wel veel makkelijker is wacht ik toch tot de uiterste datum.

Mugske schreef op 15-03-2024 om 07:06:

[..]

Aan het eind van de aangifte zie je wat je moet betalen. Daar is geen specificatie bij van het deel specifiek over overige inkomsten, want er wordt gerekend met totaal aan inkomsten.

Ja dat verwachtte ik ook maar daar staat dat ik €50 moet betalen. Ik rekende op €5000, nogal een verschil 

Netherfield schreef op 15-03-2024 om 08:40:

Vergeten wie het was, maar vraag aan de zzp-er: is het niet handiger om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aan te vragen zodat je elke maand tijdens het jaar al loonbelasting betaald in plaats van na het jaar in een keer alles?

Misschien bedoel je mij?

 Mijn zzp inkomsten zijn heel onregelmatig en niet te voorzien. Ben deels arbeidsongeschikt en kan nog een paar uurtjes werken. Ik bereken heel ruim wat ik apart moet houden voor de zekerheid. 

Denk niet dat ik mijn zzp inkomsten elke maand kan veranderen? 

Op dit moment ben ik in loondienst dus geen zzp inkomsten 

Poezenmeisje schreef op 15-03-2024 om 09:11:

[..]

Bij ons kreeg ik eerst ongeveer een bedrag ter hoogte van mijn netto maandsalaris terug. Daarna niets meer.

We hadden berekend op een net bedrag terug, maar ik denk dat ik de plannen moet bijstellen. Tenzij dat vanaf volgend kalenderjaar van start gaat omdat kind op 1 januari nog 11 was….


En het klopt dat we dat zelf moeten weten…eigenlijk…

Euphoria schreef op 15-03-2024 om 09:43:

[..]

We hadden berekend op een net bedrag terug, maar ik denk dat ik de plannen moet bijstellen. Tenzij dat vanaf volgend kalenderjaar van start gaat omdat kind op 1 januari nog 11 was….


En het klopt dat we dat zelf moeten weten…eigenlijk…


Je kind moet geboren zijn ná 31 december 2010. Dus als jouw kind nu net 12 geworden is, zeg per 1-3-2024, dan krijg je volgend jaar ook nog die korting. Want dan zal je kind geboren moeten zijn ná 31 december 2011, en dat klopt dan ook nog steeds. 

In 2025 komt die hele regeling te vervallen, zie ik net.

MarvelousM schreef op 15-03-2024 om 10:46:

[..]


Je kind moet geboren zijn ná 31 december 2010. Dus als jouw kind nu net 12 geworden is, zeg per 1-3-2024, dan krijg je volgend jaar ook nog die korting. Want dan zal je kind geboren moeten zijn ná 31 december 2011, en dat klopt dan ook nog steeds.

In 2025 komt die hele regeling te vervallen, zie ik net.

Kind is eind 2023 12 geworden.


We hadden wel nu die brief van belastingdienst met mededeling dat we geen recht meer hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.