Huiskamer Huiskamer

Huiskamer

Belasting aangifte over 2023

Ik gebruik hem ook heel weinig.

Meermaals per jaar, niet elke week.

MidasWolf

MidasWolf

16-03-2024 om 08:14 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 15-03-2024 om 22:42:

[..]

Hoe dat? Ik gebruik mijn digid bijna wekelijks Gebruik je hem zo weinig?

Ik gebruik deze ook vrij weinig. Paar keer per jaar misschien.

Netherfield schreef op 15-03-2024 om 08:40:

Vergeten wie het was, maar vraag aan de zzp-er: is het niet handiger om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aan te vragen zodat je elke maand tijdens het jaar al loonbelasting betaald in plaats van na het jaar in een keer alles?

Ik ben ook ZZPer en ik doe dit wel. Ik betaal in het jaar zelf alvast elke maand vooruit. 

Desondanks moet ik vaak nog wel bijbetalen. Maar daar houd ik rekening mee

Ik besteed mijn belastingaangifte uit, want ik heb echt een hekel aan om dit zelf op te pakken. Ik betaal mijn boekhouder hiervoor een vast bedrag per maand. De boekhouder kijkt ook altijd mee met de BTW aangifte elk kwartaal. 

ik gebruik digi-d ook vaak. Inloggen van ziekenhuis, huisarts. Even met de app, QR-code scannen en je bent erin. Hoef je maar 1 cijfercode te onthouden. 

Ik ga me hier volgend weekend eens even over buigen. Normaal gesproken was het altijd een kwestie van doorklikken en klaar. 
Maar afgelopen jaar zijn we verhuisd, dus zijn er allerlei extra aftrekposten voor overdrachtsbelasting en notaris en dergelijke, plus een korte periode 2 woningen/hypotheken. Ik moet het nog gaan uitzoeken allemaal. 

Ik snap na meer dan 15 jaar nog steeds niets van de belastingaangifte. Ik vul alles netjes in. Heb een keer 2000 euro teruggehad, en moet nu 800 euro terug betalen. 
Ik ben meer gaan verdienen dit jaar. Verder geen koophuis of andere dingen waar ik rekening mee moet houden 

Netherfield schreef op 15-03-2024 om 08:40:

Vergeten wie het was, maar vraag aan de zzp-er: is het niet handiger om een voorlopige aanslag inkomstenbelasting aan te vragen zodat je elke maand tijdens het jaar al loonbelasting betaald in plaats van na het jaar in een keer alles?

Misschien bedoelde je mij?

De eerste jaren reserveerde ik zowel BTW als inkomstenbelasting (I op een aparte spaarrekening. De BTW betaalde ik per kwartaal met dat geld en de IB als de aanslag binnenkwam.
Ik weet niet of de belastingdienst dan nog steeds zo doet, maar na een paar jaar krijg je dan in ene een voorlopige aanslag in januari/februari over het dán lopende jaar. Dus zeg het is nu 2024, dan krijg je een aanslag over 2024. Die mag je wel in termijnen betalen.
Die voorlopige aanslag is gebaseerd op het voorgaande jaar.
Ik wist dat dit ging gebeuren en had er financieel rekening mee gehouden. Jarenlang dus vooraf betaald.
Toen ik een jaar weinig inkomsten zou hebben, de voorlopige aanslag laten corrigeren, want die was veel te hoog. Nu betaal ik weer achteraf.
Voor mij maakt het niet zoveel uit omdat ik als ZZP'er sowieso een buffer heb voor inkomensverschillen.

Voor startende ondernemers zou ik zeker aanbevelen om inderdaad óf maandelijks IB te betalen als dat kan óf geld te reserveren op een andere rekening. Net als je BTW.

Courage schreef op 16-03-2024 om 17:15:

Voor startende ondernemers zou ik zeker aanbevelen om inderdaad óf maandelijks IB te betalen als dat kan óf geld te reserveren op een andere rekening. Net als je BTW.

Ik betaal geen BTW en houd inderdaad 40% apart voor de IB. Daarbij houd ik geen rekening met aftrekbare kosten dus houd meestal wel wat over. En het levert nog een beetje rente op.

Blijft het een vraag waarom mijn aangifte niet klopt/zo anders is dan verwacht 

Aangifte gedaan. We krijgen 700 meer terug als vorig jaar. Er zal wel iets veranderd zijn ofzo, bij onszelf niet iig. 

Widajo schreef op 17-03-2024 om 11:05:

[..]

Ik betaal geen BTW en houd inderdaad 40% apart voor de IB. Daarbij houd ik geen rekening met aftrekbare kosten dus houd meestal wel wat over. En het levert nog een beetje rente op.

Blijft het een vraag waarom mijn aangifte niet klopt/zo anders is dan verwacht

Ik lees dat je een afspraak hebt gemaakt met een belastingconsulent. Klinkt verstandig. Kan natuurlijk van alles zijn. Maar ik lees dat je 5000 moet betalen terwijl je 50 euro terug verwachtte? Dat is zeker een groot verschil.

Courage schreef op 17-03-2024 om 14:17:

[..]

Ik lees dat je een afspraak hebt gemaakt met een belastingconsulent. Klinkt verstandig. Kan natuurlijk van alles zijn. Maar ik lees dat je 5000 moet betalen terwijl je 50 euro terug verwachtte? Dat is zeker een groot verschil.

Nee gelukkig is het andersom; ik verwacht(te) €5000 te moeten betalen 

Ik vind het zo jammer dat boekhouder geen beschermde hoeheethetookalweer is. Een kennis had dus een slechte boekhouder en is nu al jaren aan de belastingdienst aan het betalen. 

Cynthi@ schreef op 16-03-2024 om 09:31:

Ik ga me hier volgend weekend eens even over buigen. Normaal gesproken was het altijd een kwestie van doorklikken en klaar.
Maar afgelopen jaar zijn we verhuisd, dus zijn er allerlei extra aftrekposten voor overdrachtsbelasting en notaris en dergelijke, plus een korte periode 2 woningen/hypotheken. Ik moet het nog gaan uitzoeken allemaal.

In de aangifte komen er vanzelf vragen over zoals: was u het gehele jaar eigenaar van woning x? Als dan nee antwoordt komen er aanvullende vragen. 

Voor aftrekposten kun je op het i-tje klikken voor meer informatie.

vandaag ook klaar gemaakt en verstuurd. 1100 euro terug

gisteren met hulp van de vakbond de aangifte opnieuw gedaan. €1000 betalen, had €4000 apart gezet dus ik ben blij

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.