Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
CuddlyReindeer95
04-08-2021 om 11:44
Rosings schreef op 04-08-2021 om 11:40:
[..]
Dat passend toewijzen gebeurt al, maar als je er al woont en je situatie wijzigt kan je alsnog in een groot huis blijven.
Ik vind dat zelf niet helemaal terecht in het geval van sociale huur. Maar aangezien die mensen nu ook geen kant op kunnen, kun je individuen niet verwijten dat ze daar blijven zitten.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 11:52
er.is.maar.1.Pino schreef op 04-08-2021 om 11:42:
[..]
Ik denk dat je mij nu verwart met een andere poster, want ik heb niet geschreven dat alleenstaanden geen recht hebben op een huis of dat een alleenstaande die ruimte niet nodig heeft.
Klopt. Mijn post is dan onduidelijk, Excuus.
Maar je schreef o.a. dit:
”En iedereen zou wat mij betreft het recht moeten hebben om een gezin te kunnen starten met geschikte woonruimte (dus uitdrukkelijk geen container). Ik lees hier ook dat je je kinderwens maar op je portemonnee moet aanpassen. Dat klinkt heel realistisch maar eigenlijk is dat ontzettend discriminerend want dat betekent dat de mensen met een kleine portemonnee of die anderszins niet de woningmarkt opkomen, dan maar hun kinderwens moeten aanpassen of opschorten. Ik vind echt dat we als maatschappij tekortschieten als we zulk onderscheid laten ontstaan. Hebben die mensen minder recht op kinderen? Minder recht op hun leven inrichten zoals ze zelf willen? Ik vind van niet”.
Daar ben ik het op zich ook mee eens, maar ik vind ook dat je als alleenstaande net zo goed recht zou moeten hebben op een woning met een tuin(tje). Dat zou niet afhankelijk moeten zijn van kinderen of kinderwens.
Dat schreef je op zich ook niet, maar je post is wel erg gericht op stellen/gezinnen/mensen met kinderwens.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 11:55
Rondstruiner schreef op 04-08-2021 om 11:44:
[..]
Die laten weer een sociale huurwoning vrij achter voor iemand. Dat jouw zoon er niets mee opschiet, wil niet zeggen dat anderen er niets mee opschieten. Veel starters op de woningmarkt kunnen helemaal niet kopen en staan jaren in de wacht voor een sociale huurwoning. Omdat de mensen die daar wonen geen kant op kunnen.
Precies. Dus het draagt wel bij aan een oplossing voor het probleem. Ik hield ook jaren ‘onterecht’ een sociale huurwoning bezet. Als een normale ‘starters’woning betaalbaarder was geweest was ik al veel eerder weg gegaan…
er.is.maar.1.Pino
04-08-2021 om 11:59
Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 11:52:
[..]
(…)
Dat schreef je op zich ook niet, maar je post is wel erg gericht op stellen/gezinnen/mensen met kinderwens.
Excuses niet nodig hoor! Mijn post was gericht tegen berichten hiervoor dat mensen met een te kleine portemonnee en/of een te kleine woning (en die geen grotere kunnen krijgen) dan hun kinderwens maar moeten aanpassen. Dat vind ik erg oneerlijk. Ik heb daarmee zeker niet bedoeld dat alleenstaanden dat recht niet hebben.
watertoren
Rondstruiner schreef op 04-08-2021 om 11:44:
[..]
Die laten weer een sociale huurwoning vrij achter voor iemand. Dat jouw zoon er niets mee opschiet, wil niet zeggen dat anderen er niets mee opschieten. Veel starters op de woningmarkt kunnen helemaal niet kopen en staan jaren in de wacht voor een sociale huurwoning. Omdat de mensen die daar wonen geen kant op kunnen.
Ja, daar heb je ook weer gelijk in. Ik bekeek het te veel van de kant van mijn zoon.
Miss-Pippi
Tickel schreef op 04-08-2021 om 11:43:
[..]
Om doorstroming van sociale huurwoningen te bevorderen de huurprijs van de nieuwe, kleinere, woning niet zo achterlijk ophogen. Als zou kunnen verhuizen naar een kleinere woning en ik ga van 500 euro opeens naar 750, dan laat ik dat verhuizen wel uit mijn hoofd. Dan ga je er op alle fronten op achteruit. Zeker mensen die alleen AOW hebben.
Daarnaast een hypotheek verstrekken aan mensen die bewezen hebben de huren in de vrije sector langdurig te kunnen betalen.
Wat mijn stad betreft; Appartementen voor studenten aan de uiterste rand van de stad ipv het centrum. Dan komen er verkamerde woningen vrij waarvan appartementen gemaakt kunnen worden voor mensen die vanwege een aandoening of ouderdom de voorzieningen in de buurt moeten hebben.
En het bejaardenhuis met aanleunwoningen moet weer terug komen. Oudere wonen soms té lang thuis terwijl het eigenlijk niet meer kan omdat de woning niet meer geschikt is.
Goede maatregelen. Met als aanvulling toch ook meer starterswoningen bouwen, waardoor de markt langzaamaan weer normaliseert. En waardoor het voor mensen met een modaal of bovenmodaal inkomen in sociale huurwoningen ook makkelijker wordt om door te stromen, wat weer plek vrij maakt voor jongeren en mensen met lage inkomens.
Rondstruiner
04-08-2021 om 12:27
Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 11:55:
[..]
Precies. Dus het draagt wel bij aan een oplossing voor het probleem. Ik hield ook jaren ‘onterecht’ een sociale huurwoning bezet. Als een normale ‘starters’woning betaalbaarder was geweest was ik al veel eerder weg gegaan…
Ik nu nog steeds eigenlijk. Ik verdien wat teveel voor sociale huur, maar te weinig om in mijn eentje te kopen (zelfs een studio van 30m2) en vrije sector huur is al helemaal een grap.
watertoren schreef op 04-08-2021 om 11:59:
[..]
Ja, daar heb je ook weer gelijk in. Ik bekeek het te veel van de kant van mijn zoon.
Dat doen we allemaal vaak wel, is ook niet gek. Ieder heeft zijn eigen belang. Daarom is de discussie zo lastig denk ik.
Sun.lover
04-08-2021 om 12:28
Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 11:12:
[..]
Helemaal eens.
En ik vind ook dat er veel te weinig hoek- en rijwoningen worden gebouwd. Gewoon met een normaal tuintje. Daar is juist behoefte aan. Of dat nu voor een alleenstaande is of voor een gezin, dat doet er niet toe. Een alleenstaande hoeft niet in zijn eentje de oplossing voor dit probleem te zijn, door die allemaal op te hokken in een container of appartement zonder buitenruimte (en geluid van bovenburen, wat echt de hel is).Er worden, wat hier al eerder geschreven is, gewoon veel te veel woningen gebouwd in het hogere segment, terwijl er juist behoefte is aan rij/hoekwoningen (of wat vroeger terecht ‘starterswoningen’ genoemd werden). En die kunnen voor eenpersoonshuishoudens of meerpersoonshuishoudens zijn.
Ik denk dat er juist teveel lage bouw wordt gebouwd. Dat kan met de bevolkingsgroei van Nederland en kleine oppervlakte echt niet meer. En ik woon in een rijtjeshuis en kan niet wachten tot ik weer een leuk appartement vind. Want zoveel herrie als grote gezinnen maken is echt niet te harden. Ik heb hier meer geluidsoverlast dan in mijn oude jaren 30 etage met een school op 5 meter afstand en studentenhuizen om me heen.
Aberlady
04-08-2021 om 12:31
Sun.lover schreef op 04-08-2021 om 12:28:
[..]
Ik denk dat er juist teveel lage bouw wordt gebouwd. Dat kan met de bevolkingsgroei van Nederland en kleine oppervlakte echt niet meer. En ik woon in een rijtjeshuis en kan niet wachten tot ik weer een leuk appartement vind. Want zoveel herrie als grote gezinnen maken is echt niet te harden. Ik heb hier meer geluidsoverlast dan in mijn oude jaren 30 etage met een school op 5 meter afstand en studentenhuizen om me heen.
Pff ja, als je zelf geen kinderen hebt is een 'kindvriendelijke wijk' echt de horror...
Julali
04-08-2021 om 12:32
Rockstar schreef op 04-08-2021 om 10:17:
[..]
Dacht ik dus ook! Kijk ik vind dus ook dat als je alleen bent je geen 100m2 nodig hebt, maar iets meer dan een fucking studio/caravan moet er toch wel van af kunnen zeker.
Dus 45m2 is niet voldoende, maar 100m2 is te veel. Wat is dan wel genoeg? 60? 70?
Ik heb op veel verschillende plekken gewoond en was met die 45m2 dus al heel gelukkig toen ik single was. Toen ik een relatie kreeg en wilde samenwonen waren we blij met 80m2. Nu met kinderen hebben we zeker 120m2 nodig, minimaal.
Bij elke fase in je leven hoort geschikte woonruimte. Wat geschikt is hangt toch echt voor een deel af van het aantal mensen met wie je in een huis woont. Met een gezin kun je nu eenmaal niet in een studio van 45m2 wonen, als alleenstaande wel.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 12:38
er.is.maar.1.Pino schreef op 04-08-2021 om 11:59:
[..]
Excuses niet nodig hoor! Mijn post was gericht tegen berichten hiervoor dat mensen met een te kleine portemonnee en/of een te kleine woning (en die geen grotere kunnen krijgen) dan hun kinderwens maar moeten aanpassen. Dat vind ik erg oneerlijk. Ik heb daarmee zeker niet bedoeld dat alleenstaanden dat recht niet hebben.
Oké, dan heb ik dat verkeerd opgevat. Misschien schreef ik dit ook wel deels, over mensen met grote gezinnen (en een laag inkomen). Ik snap jouw gedachtengang en bericht zeker wel: het moet inderdaad niet zo zijn dat kinderen krijgen iets voor ‘rijke’ mensen wordt of zo en dat je met een lager inkomen geen kinderen zou moeten krijgen. En op zich is het ook niet aan een ander om te bepalen hoeveel kinderen je krijgt.
Maar als alleenstaande voelt de toon in dit topic soms een beetje vreemd, waardoor je misschien een beetje in uitersten/ongenuanceerd gaat denken/reageren.
Dan voelt het soms onrechtvaardig als het vanzelfsprekend wordt gevonden dat een groot gezin nu eenmaal veel ruimte nodig heeft, terwijl het ook een keuze is om zo’n groot gezin te willen. Zeker als je afhankelijk bent van sociale voorzieningen voelt dat als alleenstaande nogal dubbel.
Ik snap wel dat het in de praktijk genuanceerder ligt en dat die grote gezinnen misschien ook uitzonderingen zijn.
Elke situatie is natuurlijk anders en je kunt door ziekte of overlijden van partner er natuurlijk ook zomaar financieel opeens heel anders voor komen te staan. En er zijn ook genoeg mensen met een of twee kinderen en een lager inkomen. Die hebben uiteraard ook een huis nodig met voldoende slaapkamers.
Ik heb inderdaad geen vier slaapkamers nodig, maar wil wel graag een ruime woonkamer, zo min mogelijk buren en een tuin.
Maar jouw post was verder prima en jij hebt niet de vreemde toon veroorzaakt in dit topic.
Rockstar
04-08-2021 om 12:38
Julali schreef op 04-08-2021 om 12:32:
[..]
Dus 45m2 is niet voldoende, maar 100m2 is te veel. Wat is dan wel genoeg? 60? 70?
Ik heb op veel verschillende plekken gewoond en was met die 45m2 dus al heel gelukkig toen ik single was. Toen ik een relatie kreeg en wilde samenwonen waren we blij met 80m2. Nu met kinderen hebben we zeker 120m2 nodig, minimaal.
Bij elke fase in je leven hoort geschikte woonruimte. Wat geschikt is hangt toch echt voor een deel af van het aantal mensen met wie je in een huis woont. Met een gezin kun je nu eenmaal niet in een studio van 45m2 wonen, als alleenstaande wel.
Ik heb niet gezegd dat 45m2 niet voldoende is. Ik vind dat juist wel voldoende. Voor als je alleen bent dan hé, met zijn tweeën wordt het alweer anders.
Miss-Pippi
04-08-2021 om 12:45
Rondstruiner schreef op 04-08-2021 om 12:27:
[..]
Ik nu nog steeds eigenlijk. Ik verdien wat teveel voor sociale huur, maar te weinig om in mijn eentje te kopen (zelfs een studio van 30m2) en vrije sector huur is al helemaal een grap.
Ja, het is een bizarre situatie/markt. Je kunt inderdaad geen kant op.
Je gaat over het algemeen ook weg als je iets beters kunt krijgen: groter/leukere locatie, een tuin, goedkoper/zelfde prijs, etc.
Jij kunt nu niet kopen en je gaat ook niet weg om vervolgens 3 keer zoveel voor een soortgelijke woning in de particuliere sector te betalen.
Ik had geluk dat ik niet in de randstad woon, een groot dorp verkies boven een grote stad en inmiddels ruim bovenmodaal verdien.
Hopelijk wordt het ooit makkelijker, want het zit nu echt muurvast.
De wachttijden voor sociale huur vind ik ook echt bizar en onacceptabel.
Julali
04-08-2021 om 12:46
Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 11:24:
[..]
Dus je moet als alleenstaande die hier altijd gewoond heeft en belasting betaald heeft maar genoegen nemen met iets zonder buitenruimte en bovenburen (horror en geluidsoverlast). Totaal onterecht, vind ik.
We zijn een super dichtbevolkt land.
En nog steeds komen er massa’s asielzoekers bij die grote gezinnen stichten of aan gezinshereniging mogen doen. Die hebben uiteraard wel recht op een rijwoning met tuin.
Net als mensen die bewust drie of vier kinderen op de wereld zetten, ook als een laag inkomen hebben en afhankelijk zijn van sociale huur. Dat klopt niet en is totaal oneerlijk.
Als alleenstaande of jonger persoon moet je maar gewoon niet zeiken of 20 jaar wachten op iets wat een basisvoorziening is.
Een container. Come on……
Het delen van een woning zou gestimuleerd moeten worden. Als je dan echt graag in die eensgezinswoning wil wonen, terwijl je het alleen niet kunt opbrengen, dan zou je er samen met een vriend of vriendin, of een familielid moeten kunnen wonen, dat wordt nu moeilijk gemaakt door allerlei regelgeving.
In feite doet een gezin dat ook, die wonen met 4 of 5 personen samen in dat rijtjeshuis en delen alle voorzieningen. Een kind is namelijk ook gewoon een persoon.
Julali
04-08-2021 om 12:50
Rockstar schreef op 04-08-2021 om 12:38:
[..]
Ik heb niet gezegd dat 45m2 niet voldoende is. Ik vind dat juist wel voldoende. Voor als je alleen bent dan hé, met zijn tweeën wordt het alweer anders.
Ja precies, dat vind ik ook. 45m2 per persoon vind ik best schappelijk. Met z'n tweeën komt dat neer op ongeveer 80m2 en met een gezin op 120m2.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.