Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woningtekort: Meer mensen in woningen

Peiling

Ruimte geven
218 stemmen
6%
88%
6%

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-08-2021 om 10:15

Nose schreef op 04-08-2021 om 10:11:

[..]

Julali eigenlijk kom jij in je posts denigrerend over. Je hebt dat denk ik zelf niet door. 

Reken maar van yes dat ze dat door heeft.

Poezie schreef op 04-08-2021 om 10:09:

In plaats van containers kun je dan toch beter starters flats neerzetten? Dan benut je het vloeroppervlak veel beter!

Dacht ik dus ook! Kijk ik vind dus ook dat als je alleen bent je geen 100m2 nodig hebt, maar iets meer dan een fucking studio/caravan moet er toch wel van af kunnen zeker.

Mick87 schreef op 04-08-2021 om 10:12:

[..]

Ja inderdaad. Maar dat wordt niet gedaan. Want aan startersflats kunnen investeerders en beleggers niet genoeg verdienen. Want ja, er moet natuurlijk wel zo veel mogelijk verdiend worden aan de woningnood.

Hier in de buurt is een paar jaar geleden het bestemmingsplan gewijzigd zodat er op weilanden in het buitengebied gebouwd mocht worden.
Dan zou je toch, gezien de woningnood, verwachten dat er sociale woningen worden gebouwd.
Wel nee, er zijn 10 kavels van minimaal 500 m2 vrijgegeven om vrijstaand op te bouwen.
Daar blijkt "nood" aan te zijn 

Tover-Feetje schreef op 04-08-2021 om 10:24:

[..]

Hier in de buurt is een paar jaar geleden het bestemmingsplan gewijzigd zodat er op weilanden in het buitengebied gebouwd mocht worden.
Dan zou je toch, gezien de woningnood, verwachten dat er sociale woningen worden gebouwd.
Wel nee, er zijn 10 kavels van minimaal 500 m2 vrijgegeven om vrijstaand op te bouwen.
Daar blijkt "nood" aan te zijn

Hier bouwen ze appartementen van 500+ ton. En mij maar spammen met mails dat ze nog stééds niet allemaal verkocht zijn en welke ik het mooiste vind en wel zou willen. Bitch, geef mij een pot met geld en ik koop er één. Of split er 1 in 2 of 3 voor 1/2e of 1/3e van de prijs en ik koop er ook één.

Misschien zou het al helpen als mensen de vrije sector kunnen betalen dat ze ook in aanmerking komen voor een hypotheek die overeenkomt met het bedrag dat ze ook in de vrije sector kunnen betalen. Er mag dan best een regel komen dat je dat minimaal 2 jaar heb kunnen betalen want het is bijzonder dat een ZZP'er of Starters wel 1200,00 per maand in vrije sector kunnen betalen maar geen hypotheek krijgen waarvan de kosten net zo hoog zijn. Iedereen kan ontslagen worden dus banken zouden daar veel coulanter in kunnen worden.

Rockstar schreef op 04-08-2021 om 10:28:

[..]

Hier bouwen ze appartementen van 500+ ton. En mij maar spammen met mails dat ze nog stééds niet allemaal verkocht zijn en welke ik het mooiste vind en wel zou willen. Bitch, geef mij een pot met geld en ik koop er één. Of split er 1 in 2 of 3 voor 1/2e of 1/3e van de prijs en ik koop er ook één.

Wellicht een gemeenteraad die zijn eigen (persoonlijke) belangen voorop heeft staan.

Geronimo3 schreef op 04-08-2021 om 10:38:

Misschien zou het al helpen als mensen de vrije sector kunnen betalen dat ze ook in aanmerking komen voor een hypotheek die overeenkomt met het bedrag dat ze ook in de vrije sector kunnen betalen. Er mag dan best een regel komen dat je dat minimaal 2 jaar heb kunnen betalen want het is bijzonder dat een ZZP'er of Starters wel 1200,00 per maand in vrije sector kunnen betalen maar geen hypotheek krijgen waarvan de kosten net zo hoog zijn. Iedereen kan ontslagen worden dus banken zouden daar veel coulanter in kunnen worden.

Vind ik ook. Ik kan maar een miezerig hypotheekje van 250.000 euro krijgen (dat is maar iets van 900 per maand aan hypotheek ofzo) maar mag wel 1500 euro aan vrije sector huren. Dat is krom.

er.is.maar.1.Pino schreef op 04-08-2021 om 10:03:

[..]

Ik heb wat verwijderd uit de post van Mick (ivm lengte) maar ik ben het hier helemaal mee eens. Er wordt niet gebouwd voor kleinere portemonnees terwijl die evengoed recht hebben op een woning. Gemeentes zouden daar bij hun gronduitgifte meer rekening mee moeten houden.

Ik maak me ook zorgen om de toenemende kloof tussen de Have’s en de Have not’s. Vooral omdat je met een normale baan en een normaal inkomen (of zelfs bovenmodaal) gewoon niet de woningmarkt op komt. En het geeft m.i. dan geen pas om te zeggen “dan moeten ze maar met minder genoegen nemen” want naast dat dit erg zelfvoldaan overkomt is het ook nog eens volledig onterecht. Mensen met een modaal inkomen zoeken echt geen vrijstaande woning, maar als een doodnormaal rijtjeshuis al over de 350.000 ton gaat dan is dat nog steeds onbereikbaar.

En iedereen zou wat mij betreft het recht moeten hebben om een gezin te kunnen starten met geschikte woonruimte (dus uitdrukkelijk geen container). Ik lees hier ook dat je je kinderwens maar op je portemonnee moet aanpassen. Dat klinkt heel realistisch maar eigenlijk is dat ontzettend discriminerend want dat betekent dat de mensen met een kleine portemonnee of die anderszins niet de woningmarkt opkomen, dan maar hun kinderwens moeten aanpassen of opschorten. Ik vind echt dat we als maatschappij tekortschieten als we zulk onderscheid laten ontstaan. Hebben die mensen minder recht op kinderen? Minder recht op hun leven inrichten zoals ze zelf willen? Ik vind van niet. Ik begrijp best dat je portemonnee van invloed is op de omvang van je woonruimte, maar de woningmarkt is nu zo ontoegankelijk dat ik het oneerlijk en uitsluitend vind. 

Op zich grotendeels eens met wat je schrijft, maar ik vind niet dat een alleenstaande minder recht zou hebben op een huis (een hoekwoning of rijwoning met een bescheiden tuintje, we hebben het niet over een villa) en maar in een container of studio of appartement zonder tuin moet gaan zitten, ‘omdat hij/zij die ruimte niet nodig heeft’.
In die zin is kinderen krijgen ook een keuze en geeft dat je niet opeens recht op een beter huis of zo.
Ik word eerlijk gezegd oprecht een beetje verdrietig van deze discussie.
De hele samenleving is sowieso al zo gericht op gezinnen of stellen. Van alleenstaanden vragen mensen zich vaak af ‘waarom ze nog steeds niemand hebben’.
Niemand bedenkt dat het misschien ook gewoon een keuze kan zijn. Ook om niet te willen samenwonen bijvoorbeeld.
Ik was eerlijk gezegd best trots dat ik na heel veel jaren in een huurappartement (en ontzettende overlast van bovenburen, waardoor ik dus echt nooit meer in een appartement wil wonen) in deze overspannen woningmarkt een instapklare mooie hoekwoning heb kunnen kopen. Dit lukt heel veel mensen niet.
Ik ben jong begonnen met werken en heb rond mijn 30e in deeltijd mijn HBO opleiding gedaan en nu een baan waarmee ik goed verdien.
Ik krijg door dit topic het gevoel dat ik me schuldig en een aso moet voelen, omdat ik ‘ruimte bezet houd die ik niet nodig heb’. Want hier had een gezin kunnen wonen, mensen die uit eigen keuze en doelbewust vier koters op deze wereld hebben neergezet. Of asielzoekers misschien, met kinderen.
De een heeft niet meer ‘recht’ op iets dan een ander. 
Ik heb niet minder recht op een tuintje dan een stel of mensen met kinderen.
Ook bij een sociale huurwoning vind ik dat niet terecht, als er zo gekeken zou worden.
Alleenstaand? Ruimte niet nodig; stop maar in een klein appartement met aan alle kanten buren of in een container.

Ik vind container woningen voor jongeren ideaal. Een vriend van mijn man heeft daar een tijdje gewoond terwijl hij studeerde. Prima te doen. Ik zelf zou geen ruimte in mijn huis opgeven voor vreemden. Maar wij hebben sowieso maar 1 kamer voor 2 kinderen. Wij wonen in een wijk waar de prijzen dramatisch hoog zijn, voor een 4 kamer woning zonder tuin betaal je gemiddeld 1300/1500 euro. En nu betalen wij nog maar 800 euro, terwijl de buren voor het zelfde huis alleen opgeknapt zo'n 1300 euro betalen. In theorie kunnen we een upgrade wel betalen, maar bijna het dubbele aan huur voor één kamertje extra en nog steeds geen tuin is voor nu nog niet echt aantrekkelijk. Mijn zus woont voor 1300 euro in een huis met 6 kamers en een tuin.. Maar dat is een eind buiten de stad. Als dat de upgrade was zou het al anders zijn. Het is dat ik niet wil verhuizen ivm kind dat al op school zit, anders had ik het wel geweten. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-08-2021 om 11:11

Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 10:58:

[..]

Ook bij een sociale huurwoning vind ik dat niet terecht, als er zo gekeken zou worden.

Nou, bij een sociale huurwoning vind ik dat wel terecht in tijden van schaarste op de woningmarkt. Waarom? Omdat het andersom niet kan: je kunt geen meerpersoonshuishouden kwijt in een woning bedoeld voor een alleenstaande. Wonen is een basisbehoefte en zolang er nog mensen in een penibele situatie zitten omdat ze geen woonruimte hebben, moeten sociale huurwoningen in mijn visie passend worden toegewezen. 

Nose schreef op 04-08-2021 om 10:11:

[..]

Julali eigenlijk kom jij in je posts denigrerend over. Je hebt dat denk ik zelf niet door. Het zou je sieren gezien je mening dan ook maar zo te gaan wonen als je ooit alleen overblijft. Je geeft zelf meerdere malen aan dat iemand alleen nu eenmaal niet zoveel nodig heeft. Begrijp je dat er nog een wereld is buiten jouw eigen wereld. Ga eens kijken bij een daklozen opvang of ga de straat eens op en hoor de schrijnende gevallen.

Daarnaast blijf je doorgaan hoe snel je aflost en straks bijna gratis woont. Dat is heel fijn hoor voor jullie maar zoals je eerder aangeeft deel je graag en zie je daar geen probleem in dus neem dan iemand in huis die woonruimte zoekt.

Daarnaast is er in Nederland nu eenmaal niet 1..2..3 grond om zomaar even je container op te plaatsen. Laat staan dat je een hypotheek er voor krijgt.

Helemaal eens. 
En ik vind ook dat er veel te weinig hoek- en rijwoningen worden gebouwd. Gewoon met een normaal tuintje. Daar is juist behoefte aan. Of dat nu voor een alleenstaande is of voor een gezin, dat doet er niet toe. Een alleenstaande hoeft niet in zijn eentje de oplossing voor dit probleem te zijn, door die allemaal op te hokken in een container of appartement zonder buitenruimte (en geluid van bovenburen, wat echt de hel is).

Er worden, wat hier al eerder geschreven is, gewoon veel te veel woningen gebouwd in het hogere segment, terwijl er juist behoefte is aan rij/hoekwoningen (of wat vroeger terecht ‘starterswoningen’ genoemd werden). En die kunnen voor eenpersoonshuishoudens of meerpersoonshuishoudens zijn.

JenBarber schreef op 04-08-2021 om 11:05:

Ik vind container woningen voor jongeren ideaal. Een vriend van mijn man heeft daar een tijdje gewoond terwijl hij studeerde. Prima te doen. Ik zelf zou geen ruimte in mijn huis opgeven voor vreemden. Maar wij hebben sowieso maar 1 kamer voor 2 kinderen. Wij wonen in een wijk waar de prijzen dramatisch hoog zijn, voor een 4 kamer woning zonder tuin betaal je gemiddeld 1300/1500 euro. En nu betalen wij nog maar 800 euro, terwijl de buren voor het zelfde huis alleen opgeknapt zo'n 1300 euro betalen. In theorie kunnen we een upgrade wel betalen, maar bijna het dubbele aan huur voor één kamertje extra en nog steeds geen tuin is voor nu nog niet echt aantrekkelijk. Mijn zus woont voor 1300 euro in een huis met 6 kamers en een tuin.. Maar dat is een eind buiten de stad. Als dat de upgrade was zou het al anders zijn. Het is dat ik niet wil verhuizen ivm kind dat al op school zit, anders had ik het wel geweten.

Toen hij studeerde, je zegt het goed. Niet voor eind 20ers begin 30ers.

Wat ik wel een goede zaak vind en dat zie je hier steeds meer dat huurwoningen die te koop komen dat je dan verplicht bent om er zelf te gaan wonen. Bij mijn zoon is dat een jaar. Niet dat hij na een jaar weg wil maar daar zouden ze wat mij betreft ook 5 jaar van mogen maken. Voorheen werden betaalbare woningen opgeknapt door huisjesmelkers en weer als instapbare woning verkocht voor veel meer geld.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

04-08-2021 om 11:22

Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 11:12:

[..]

Helemaal eens.
En ik vind ook dat er veel te weinig hoek- en rijwoningen worden gebouwd. Gewoon met een normaal tuintje. Daar is juist behoefte aan. Of dat nu voor een alleenstaande is of voor een gezin, dat doet er niet toe. Een alleenstaande hoeft niet in zijn eentje de oplossing voor dit probleem te zijn, door die allemaal op te hokken in een container of appartement zonder buitenruimte (en geluid van bovenburen, wat echt de hel is).

Er worden, wat hier al eerder geschreven is, gewoon veel te veel woningen gebouwd in het hogere segment, terwijl er juist behoefte is aan rij/hoekwoningen (of wat vroeger terecht ‘starterswoningen’ genoemd werden). En die kunnen voor eenpersoonshuishoudens of meerpersoonshuishoudens zijn.

Zelf al worden die gebouwd, dan zijn nog steeds belachelijk duur om te kopen. Door de coronacrisis is er ook een gebrek aan materialen en vakmensen. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

04-08-2021 om 11:24

De overheid zou wel wat meer kunnen ingrijpen hier. Juist omdat het om een basisbehoefte gaat en er een veel te grote kloof is tussen de haves en de have-nots.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.