Nieuws en actueel
Friezinnetje
01-08-2021 om 09:57
Woningtekort: Meer mensen in woningen
Er is momenteel een enorm woningtekort en de huizenmarkt is oververhit. Op de NOS-site lees ik in een artikel dat er nu het idee is, om meer mensen in een woning te proberen te krijgen. Er wonen nl steeds meer mensen alleen in een woning, waar makkelijk nog iemand bij kan.
https://nos.nl/artikel/2391941-idee-tegen-woningtekort-plaats-meer-mensen-in-bestaande-huizen
Nu woon ik ook alleen en zou er qua ruimte nog prima iemand bij kunnen, maar zou ik dat absoluut niet willen. Zou jij ruimte willen opgeven om iemand een plekje om te wonen te geven?
Peiling
Ruimte geven
Julali
04-08-2021 om 09:57
Mick87 schreef op 04-08-2021 om 09:44:
[..]
Nou ik wil nog steeds niet in een container hoor.
Feit is dat er vooral vooral voor het hogere segment gebouwd wordt. Alternatieven voor deze groep die ook nog betaalbaar zijn zijn er niet of nauwelijks. Dat heeft niks met veeleisend zijn te maken. Maar met een verziekte woningmarkt en een maatschappij die vooral steeds meer voor de rijkeren wordt. Het is om te janken gewoon. Doorgeslagen kapitalisme, alles draait om geld.
Nu heb ik de mazzel om al een woning te hebben. Ik heb een prima sociale huurwoning. Als ik nu woningzoekende zou zijn had ik een groot probleem. Ik ben zorgmedewerkers en zit al vrij hoog op de trede qua salaris. Ik verdien best goed, zit boven de modale grens. In mijn beroepsgroep is er een schreeuwend tekort aan mensen. In de Corona crisis werden we cruciaal genoemd.
Maar ondertussen kan je met mijn beroep amper tot niet aan een fatsoenlijke woning komen. Nee, ook amper aan een flatje.
Dat jij dan hier verkondigt dat mensen met minder genoegen moeten nemen, raakt me best wel eerlijk gezegd. Het komt op mij over als : als je genoeg geld hebt dan mag je eisen hebben en kan je lekker wonen. Minder bedeelden moeten genoegen nemen met minder, desnoods een container. Echt kapitalistisch VVD-gedachtengoed als je het mij vraagt. Nederland wordt steeds meer een land van de rijken. Dan kan je Een fatsoenlijke woning betalen en heb je je pensioen voor elkaar, dan kan je de studie van je kinderen bekostigen en zadel je ze niet op met een studieschulden. Minder te besteden ? (Zelfs een modaal inkomen is niet Meer genoeg tegenwoordig) Dan kan je achterlijk duur gaan huren en zadel je je kinderen op met een studieschuld. Waardoor zij op hun beurt ook al met een achterstand beginnen op de huizenmarkt.
Ik maak me grote zorgen om deze ontwikkelingen .
Daarom moeten er passende woningen komen voor deze groep. Volgens mij is iedereen het daar wel over eens.
Jammer dat er zo denigrerend wordt gedaan over een mogelijke oplossing. Zelf was ik als single dolblij geweest met zo'n containerwoning. Ik heb op veel kleinere plekken gewoond en moest jarenlang alle faciliteiten delen.
Quasidomo
04-08-2021 om 09:58
Julali schreef op 04-08-2021 om 09:46:
[..]
Je kan niet een plattegrond van een heel ander huis plakken om te bewijzen dat in die containerwoning wel een douche, keuken en toilet zit.
Rockstar
04-08-2021 om 09:59
Julali schreef op 04-08-2021 om 09:46:
[..]
Is dat een containerwoning??? Waar is de woonkamer? Dat is een caravan jonge. Als hij maximaal 50.000-80.000 mét tuin is zou ik het overwegen maar anders no way.
Julali
04-08-2021 om 09:59
redbulletje schreef op 04-08-2021 om 09:54:
Dat lijkt totaal niet op de gezellige container loungeplek van de foto natuurlijk. En wat zonde die schaarse ruimte gebruiken voor een fiets te stallen.
Het gaat om het idee, om te laten zien hoe de indeling ongeveer is in dit soort woningen. Douche, wc, keuken, slaapplek, woonkamer, alles zit erin, maar dan compact.
Rockstar
04-08-2021 om 10:00
Julali schreef op 04-08-2021 om 09:59:
[..]
Het gaat om het idee, om te laten zien hoe de indeling ongeveer is in dit soort woningen. Douche, wc, keuken, slaapplek, woonkamer, alles zit erin, maar dan compact.
Ik zie geen woonkamer. Ik zie een studio.
Mick87
04-08-2021 om 10:02
Julali schreef op 04-08-2021 om 09:57:
[..]
Daarom moeten er passende woningen komen voor deze groep. Volgens mij is iedereen het daar wel over eens.
Jammer dat er zo denigrerend wordt gedaan over een mogelijke oplossing. Zelf was ik als single dolblij geweest met zo'n containerwoning. Ik heb op veel kleinere plekken gewoond en moest jarenlang alle faciliteiten delen.
Ik zou als modaalverdiener met 13 jaar werkervaring in cruciaal beroep waar schreeuwend tekort is, echt niet blij zijn met een container. Sorry.
er.is.maar.1.Pino
04-08-2021 om 10:03
Mick87 schreef op 04-08-2021 om 09:44:
[..]
Feit is dat er vooral vooral voor het hogere segment gebouwd wordt. Alternatieven voor deze groep die ook nog betaalbaar zijn zijn er niet of nauwelijks. Dat heeft niks met veeleisend zijn te maken. Maar met een verziekte woningmarkt en een maatschappij die vooral steeds meer voor de rijkeren wordt. Het is om te janken gewoon. Doorgeslagen kapitalisme, alles draait om geld.
(..)
Dat jij dan hier verkondigt dat mensen met minder genoegen moeten nemen, raakt me best wel eerlijk gezegd. Het komt op mij over als : als je genoeg geld hebt dan mag je eisen hebben en kan je lekker wonen. Minder bedeelden moeten genoegen nemen met minder, desnoods een container. (…)Minder te besteden ? (Zelfs een modaal inkomen is niet Meer genoeg tegenwoordig) (..)
Ik maak me grote zorgen om deze ontwikkelingen .
Ik heb wat verwijderd uit de post van Mick (ivm lengte) maar ik ben het hier helemaal mee eens. Er wordt niet gebouwd voor kleinere portemonnees terwijl die evengoed recht hebben op een woning. Gemeentes zouden daar bij hun gronduitgifte meer rekening mee moeten houden.
Ik maak me ook zorgen om de toenemende kloof tussen de Have’s en de Have not’s. Vooral omdat je met een normale baan en een normaal inkomen (of zelfs bovenmodaal) gewoon niet de woningmarkt op komt. En het geeft m.i. dan geen pas om te zeggen “dan moeten ze maar met minder genoegen nemen” want naast dat dit erg zelfvoldaan overkomt is het ook nog eens volledig onterecht. Mensen met een modaal inkomen zoeken echt geen vrijstaande woning, maar als een doodnormaal rijtjeshuis al over de 350.000 ton gaat dan is dat nog steeds onbereikbaar.
En iedereen zou wat mij betreft het recht moeten hebben om een gezin te kunnen starten met geschikte woonruimte (dus uitdrukkelijk geen container). Ik lees hier ook dat je je kinderwens maar op je portemonnee moet aanpassen. Dat klinkt heel realistisch maar eigenlijk is dat ontzettend discriminerend want dat betekent dat de mensen met een kleine portemonnee of die anderszins niet de woningmarkt opkomen, dan maar hun kinderwens moeten aanpassen of opschorten. Ik vind echt dat we als maatschappij tekortschieten als we zulk onderscheid laten ontstaan. Hebben die mensen minder recht op kinderen? Minder recht op hun leven inrichten zoals ze zelf willen? Ik vind van niet. Ik begrijp best dat je portemonnee van invloed is op de omvang van je woonruimte, maar de woningmarkt is nu zo ontoegankelijk dat ik het oneerlijk en uitsluitend vind.
redbulletje
04-08-2021 om 10:04
Je hebt 2 van die containers nodig om er 'n woning van te kunnen maken. Dan kun je in de ene koken en wonen en in de tweede slapen en douchen. Ook idd ivm met de kookgeurtjes, dat wil je niet naast je bed.
Mick87
04-08-2021 om 10:06
redbulletje schreef op 04-08-2021 om 10:04:
Je hebt 2 van die containers nodig om er 'n woning van te kunnen maken. Dan kun je in de ene koken en wonen en in de tweede slapen en douchen. Ook idd ivm met de kookgeurtjes, dat wil je niet naast je bed.
Nee precies. En ik ben zwaar astmatisch. Dus wonen in zo'n barak, ik bedoel container zou voor mij ervoor zorgen dat ik veel medicatie moet gebruiken. Want slapen in een kooklucht is geen optie.
Rondstruiner
04-08-2021 om 10:08
redbulletje schreef op 04-08-2021 om 10:04:
Ik vind het formaat van die plattegrond prima. Maar dan gewoon met muren, ramen en een deur. Niet in een container. Julali gaat maar lekker zelf in een container wonen.
Probleem is daarbij :waar ga je ze neerzetten? Want ruimtegebrek is natuurlijk ook een probleem. En iets vrijstaands kost nl extra veel ruimte. Het is echt compleet onrealistisch wat zij plaatst.
Poezie
04-08-2021 om 10:09
In plaats van containers kun je dan toch beter starters flats neerzetten? Dan benut je het vloeroppervlak veel beter!
DownrightSpoonbill69
04-08-2021 om 10:11
Julali schreef op 04-08-2021 om 09:57:
[..]
Julali eigenlijk kom jij in je posts denigrerend over. Je hebt dat denk ik zelf niet door. Het zou je sieren gezien je mening dan ook maar zo te gaan wonen als je ooit alleen overblijft. Je geeft zelf meerdere malen aan dat iemand alleen nu eenmaal niet zoveel nodig heeft. Begrijp je dat er nog een wereld is buiten jouw eigen wereld. Ga eens kijken bij een daklozen opvang of ga de straat eens op en hoor de schrijnende gevallen.
Daarnaast blijf je doorgaan hoe snel je aflost en straks bijna gratis woont. Dat is heel fijn hoor voor jullie maar zoals je eerder aangeeft deel je graag en zie je daar geen probleem in dus neem dan iemand in huis die woonruimte zoekt.
Daarnaast is er in Nederland nu eenmaal niet 1..2..3 grond om zomaar even je container op te plaatsen. Laat staan dat je een hypotheek er voor krijgt.
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 10:12
DanGun schreef op 04-08-2021 om 08:35:
[..]
Je houdt niks ‘bezet’.
Waarom denk je dat het tussen aanhalingstekens staat
Mick87
04-08-2021 om 10:12
Poezie schreef op 04-08-2021 om 10:09:
In plaats van containers kun je dan toch beter starters flats neerzetten? Dan benut je het vloeroppervlak veel beter!
Ja inderdaad. Maar dat wordt niet gedaan. Want aan startersflats kunnen investeerders en beleggers niet genoeg verdienen. Want ja, er moet natuurlijk wel zo veel mogelijk verdiend worden aan de woningnood.
EnchantedDragonfly18
04-08-2021 om 10:14
Miss-Pippi schreef op 04-08-2021 om 09:37:
[..]
Ik vind dit onzin en ontzettend belerend (de poster tegen wie je dit zegt heeft overigens eenzelfde toon tegen/over alleenstaanden, daar niet van - dus in die zin snap ik de post wel).
Het is een keuze om vier kinderen op deze toch al zo overbevolkte wereld te zetten. Vooral nu we al jaren weten hoe het klimaat er aan toe is vind ik het zelfs een zeer egoïstische keuze. Het is niet zo dat je opeens zomaar ‘oeps’ vier kinderen hebt (tenzij een meerling). Als je dat doet terwijl je niet eens geschikte woonruimte hebt ben je al helemaal vreemd bezig.
Daarom schrijf ik het ook
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.