Nieuws en actueel
DS1971
10-08-2022 om 09:04
Woke. Zegen of ziekte?
Onder het mom: klaag niet, maar onderneem actie open ik bij deze een algemeen onderwerp over woke. Voordat die discussie gaat over dat woke een containerbegrip is en er dus eigenlijk geen discussie over mogelijk is: waar ik woke schrijf bedoel ik de meer extremistische progressieve opvattingen, het vingerwijzen naar iedereen die zich niet daaraan houdt en de onverdraagzaamheid.
Tegen discriminatie zijn is wat mij betreft ook niet woke, maar normaal.
Overal discriminatie in zien (zoals iemand die zijn vriend Nicolaas ziet en dan een Sinterklaasliedje gaat zingen, terwijl er toevallig ook mensen van kleur in beeld zijn als racisme betitelen), mensen met een andere mening onmiddellijk de mond willen snoeren en uitmaken voor racist, homofoob, transfoob, enz. dat is waar ik denk dat de maatschappelijke relevantie zit. Vaak wordt dit aangeduid met cancel culture, maar helaas gaan de goedpraters dan net doen alsof iemand niet is gecanceld, want hij of zij is nog niet definitief van de aardbol verdwenen. U begrijpt, ik zoek geen semantische discussie, maar een discussie over de gevolgen van activistische opvattingen, vaak kritiekloos herhaald als waarheid door de media (met name DPG en NPO), die het open debat bepaald niet ten goede komen.
En ja, hierboven staat vooral ook heel duidelijk te lezen dat ik geen fan ben en dus allesbehalve objectief, maar zie dat vooral als een uitdaging om mij te overtuigen dat ik het totaal verkeerd zie.
Doemijdieglazenbol
20-02-2023 om 10:12
en anders ga je naar een andere uitgeverij. Amsterdam Books bijvoorbeeld. Of geef je het in eigen beheer uit. Hoe dan ook; dat gaat hier niet op en ik twijfel sterk of dit soort redacteuren in Nederland al zo’n vast onderdeel uitmaken van het proces. Voor àlle boeken. Geloof er niets van.
SlushyAlbatross55
20-02-2023 om 10:21
Doemijdieglazenbol schreef op 20-02-2023 om 10:12:
en anders ga je naar een andere uitgeverij. Amsterdam Books bijvoorbeeld. Of geef je het in eigen beheer uit. Hoe dan ook; dat gaat hier niet op en ik twijfel sterk of dit soort redacteuren in Nederland al zo’n vast onderdeel uitmaken van het proces. Voor àlle boeken. Geloof er niets van.
Volgens het artikel uit de krant gebeurd dit nu vooral in Amerika. Maar veel wat daar begint waait over.
Ik hoop wel dat deze gekkigheid stopt hoor. Je kan nou eenmaal geen samenleving creëren die voor iedereen inclusief is. Tenzij iedereen massaal even gezond is , er hetzelfde uitziet en dezelfde mening heeft.
Een achtbaan is ook niet inclusief. Als hartpatiënt kan je er Bijv niet in. Moet de achtbaan dan maar aangepast worden aan de mensen met een hartkwaal?
Er zitten grenzen aan inclusiviteit.
Siobo
20-02-2023 om 11:05
Ik vind het wel jammer hoor, die aanpassingen. Prima, als je er als auteur voor kiest iemand mee te laten kijken naar “gevoeligheden”, zolang dat een eigen keuze is. Maar om nou in deze kinderboeken te gaan zitten kalken, dat vind ik jammer en onnodig.
Wel voorspelbaar trouwens dat diegenen die het hardste schreeuwde om Pim Lammers, om fictie, gecanceld te krijgen, nu opeens weer voorvechters zijn van het vrije woord.
SlushyAlbatross55
20-02-2023 om 11:13
Siobo schreef op 20-02-2023 om 11:05:
Ik vind het wel jammer hoor, die aanpassingen. Prima, als je er als auteur voor kiest iemand mee te laten kijken naar “gevoeligheden”, zolang dat een eigen keuze is. Maar om nou in deze kinderboeken te gaan zitten kalken, dat vind ik jammer en onnodig.
Wel voorspelbaar trouwens dat diegenen die het hardste schreeuwde om Pim Lammers, om fictie, gecanceld te krijgen, nu opeens weer voorvechters zijn van het vrije woord.
Van mij mag Pim Lammers schrijven wat hij wil, maar ik zie hem niet als een schrijver voor de Kinderboekenweek.
het is in mijn ogen heel wat anders als je schrijft over een jongen die fantaseert om seksueel misbruikt te worden door zijn trainer en er geen genoeg van kan krijgen. Of dat je een tekst meer genderneutraal gaat maken , omdat mensen zich anders op hun tenen getrapt voelen. Waarom moet het woord vrouwelijk verdwijnen en de woorden man en moeten de mannelijke vosjes ineens veranderd worden enz enz
Doemijdieglazenbol
20-02-2023 om 11:13
Siobo schreef op 20-02-2023 om 11:05:
Ehm.... heb je mijn reactie net gelezen? Het gaat om kunnen schrijven (en dus ook kunnen aanpassen) wat je wil. Dus ik zie dit niet als tegenstrijdige dingen. Daarbij; boeken verkopen is gewoon business en de organisatie die de de rechten van Dahl beheert heeft echt voldoende macht om nee te zeggen tegen een uitgever. Er staan andere uitgevers in de rij. Ik zag deze hypocritie vooral bij de voorvechters van het "vrije woord", eerlijk gezegd. Die vonden dat Pim Lammers geen kindergedicht mocht schrijven en nu dat de verhalen van Roald Dahl niet VRIJWILLIG aangepast zouden moeten worden.
Daarbij gaat het protest rondom Pim Lammers volgens mij vooral om de bedreigingen en intimidatie die deze man over zich heen heeft gekregen. Dat is niet oké en niet goed te praten. En ja, dat geldt ook voor bijv. Johan Derksen of Geert Wilders. Ik ben het vaak niet met deze mannen eens, maar ze moeten hun werk in vrijheid en veiligheid kunnen doen.
Ik zie voor mezelf de tegenstrijdigheid niet zo.
SlushyAlbatross55
20-02-2023 om 11:17
Doemijdieglazenbol schreef op 20-02-2023 om 11:13:
[..]
Daarbij gaat het protest rondom Pim Lammers volgens mij vooral om de bedreigingen en intimidatie die deze man over zich heen heeft gekregen. Dat is niet oké en niet goed te praten. En ja, dat geldt ook voor bijv. Johan Derksen of Geert Wilders. Ik ben het vaak niet met deze mannen eens, maar ze moeten hun werk in vrijheid en veiligheid kunnen doen.Ik zie voor mezelf de tegenstrijdigheid niet zo.
Alles slaat ook wel een beetje door tegenwoordig. Als je ziet wat voor haat er op Twitter voorbij komt sommige mensen lijken dat normaal te gaan vinden. Net als mensen die Kaag ineens opwachten met fakkels. Alles lijkt te verharden. Lijkt mij ook een zeer onwenselijke trend.
OmaVan2
20-02-2023 om 13:54
Epic88 schreef op 20-02-2023 om 11:13:
[..]
Van mij mag Pim Lammers schrijven wat hij wil, maar ik zie hem niet als een schrijver voor de Kinderboekenweek.
het is in mijn ogen heel wat anders als je schrijft over een jongen die fantaseert om seksueel misbruikt te worden door zijn trainer en er geen genoeg van kan krijgen. Of dat je een tekst meer genderneutraal gaat maken , omdat mensen zich anders op hun tenen getrapt voelen. Waarom moet het woord vrouwelijk verdwijnen en de woorden man en moeten de mannelijke vosjes ineens veranderd worden enz enz
Het verhaal van Lammers over de jongen en zijn voetbaltrainer was voor volwassenen en niet voor kinderen. Lammers schrijft moderne, maar onschuldige verhalen voor kinderen. Waarschijnlijk een stuk onschuldiger dan de verhalen die ik in mijn jeugd heb gelezen.
Siobo
20-02-2023 om 17:00
Epic88 schreef op 20-02-2023 om 11:13:
[..]
Wat denk je dat cancelen betekent? Jij bent, met een enkele medestander in dit draadje, de enige voorstander van een cancelcultuur volgens mij. Dat kan. Het gaat tegen mijn idee van vrijheid en tolerantie in, maar je behoort in de wereld bepaald niet tot een minderheid. Ik vind het vreselijk hypocriet om je dan vervolgens als strijder van het vrije woord te presenteren zodra het je uitkomt.
SlushyAlbatross55
20-02-2023 om 17:15
Siobo schreef op 20-02-2023 om 17:00:
[..]
Wat denk je dat cancelen betekent? Jij bent, met een enkele medestander in dit draadje, de enige voorstander van een cancelcultuur volgens mij. Dat kan. Het gaat tegen mijn idee van vrijheid en tolerantie in, maar je behoort in de wereld bepaald niet tot een minderheid. Ik vind het vreselijk hypocriet om je dan vervolgens als strijder van het vrije woord te presenteren zodra het je uitkomt.
Ik zie het anders. Ik vind het schrijven van erotische lectuur waar een kind in voorkomt echt verwerpelijk. Maar andere zien dit inderdaad als artistieke vrijheid. Helemaal prima, maar voor mij hoeft zo iemand niet met kinderen de werken of een Kinderboekenweek gedicht te schrijven.
OmaVan2
20-02-2023 om 17:46
Epic88 schreef op 20-02-2023 om 17:15:
[..]
Ik zie het anders. Ik vind het schrijven van erotische lectuur waar een kind in voorkomt echt verwerpelijk. Maar andere zien dit inderdaad als artistieke vrijheid. Helemaal prima, maar voor mij hoeft zo iemand niet met kinderen de werken of een Kinderboekenweek gedicht te schrijven.
Op nu.nl stond vandaag een reactie bij een bericht over Pim Lammers, waarin gesteld werd dat zo'n verhaal juist gebruikt kan worden in de behandeling van volwassenen die worstelen met de gevolgen van misbruik in hun jeugd. Vooral in gevallen waarin kinderen "in de val" zijn gelukt met exclusieve aandacht, complimenten en cadeautjes. Zo'n kind kan zich opgewonden gevoeld hebben en zich daardoor achteraf nog meer schamen. Een verhaal als dat van Pim Lammers kan al dat zo'n verwarrende gevoelens helpen duiden. Goed gepraat wordt er dan niets, want het is en blijft misbruik.
NippyDunlin42
20-02-2023 om 17:52
OmaVan2 schreef op 20-02-2023 om 17:46:
[..]
Op nu.nl stond vandaag een reactie bij een bericht over Pim Lammers, waarin gesteld werd dat zo'n verhaal juist gebruikt kan worden in de behandeling van volwassenen die worstelen met de gevolgen van misbruik in hun jeugd. Vooral in gevallen waarin kinderen "in de val" zijn gelukt met exclusieve aandacht, complimenten en cadeautjes. Zo'n kind kan zich opgewonden gevoeld hebben en zich daardoor achteraf nog meer schamen. Een verhaal als dat van Pim Lammers kan al dat zo'n verwarrende gevoelens helpen duiden. Goed gepraat wordt er dan niets, want het is en blijft misbruik.
felija
20-02-2023 om 17:52
Epic88 schreef op 20-02-2023 om 17:15:
[..]
Het is dan ook geen erotische lectuur, maar dat is al honderd keer uitgelegd.
felija
20-02-2023 om 17:55
Epic88 schreef op 20-02-2023 om 11:17:
[..]
Alles slaat ook wel een beetje door tegenwoordig. Als je ziet wat voor haat er op Twitter voorbij komt sommige mensen lijken dat normaal te gaan vinden. Net als mensen die Kaag ineens opwachten met fakkels. Alles lijkt te verharden. Lijkt mij ook een zeer onwenselijke trend.
Dit ben ik helemaal met je eens, zag laatst een item over wat het treinpersoneel allemaal moet doorstaan, niet normaal.
SlushyAlbatross55
20-02-2023 om 17:57
OmaVan2 schreef op 20-02-2023 om 17:46:
[..]
Ik vind het vooral slecht dat er geen enkele context bij is. Zo’n verhaal kan natuurlijk prima , maar ook aangeven dat het gewoon heel fout is. Net zoals bijv in het boek “ Mijn lieve gunsteling” dan heb ik er echt een stuk minder moeite mee. Maar nu val ik in herhaling. Ik vind dat Pim dit wel heel vaak doet. Een verhaal/ gedicht zonder context waarin je alleen de jongere ziet genieten van het misbruik. Of een jongen die er over fantaseert.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.