Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woke. Zegen of ziekte?

kopjekoffie schreef op 11-02-2023 om 13:48:

[..]

Het merendeel van de mensen heeft sowieso geen macht.

In goede democratieën heeft de bevolking behalve bij verkiezingen nog de mogelijkheid om invloed te hebben middels referenda en het meestemmen over wetten.

Mevrouw Ollongren heeft zelfs het raadgevend (du niet eens bindend) afgeschaft.

Zelfs dat was teveel democratie voor iemand van een partij die democraten in zijn naam heeft.

En in Afrikaanse landen zitten nu eenmaal mensen van kleur met macht, dat is daar de norm. 

Daarbij wordt verteld dat al eeuwen de witte man de macht heeft in NL. Hier wordt toch echt voorbij gegaan aan het feit dat Nederland  van oorsprong nu eenmaal wit was.

[..]

In goede democratieën heeft de bevolking behalve bij verkiezingen nog de mogelijkheid om invloed te hebben middels referenda en het meestemmen over wetten.

Zelfs dat was teveel democratie voor iemand van een partij die democraten in zijn naam heeft.

nee hoor. Dat heeft mevrouw Ollongren helemaal niet gedaan. Zij heeft een wetsvoorstel gemaakt ter afschaffing. Een (nipte) meerderheid van de tweede kamer heeft voor dat wetsvoorstel gestemd. Daarna moest het (zoals deze procedures lopen) door de eerste kamer en met de instemming van de meerderheid in de eerste kamer was het wetsvoorstel een feit. 

Dat is juist het goede van onze parlementaire democratie: een volksvertegenwoordiger kán helemaal niet in zijn/haar uppie een wet afschaffen of optuigen. 

Epic88 schreef op 11-02-2023 om 12:29:

[..]

Dat is toch logisch nadenken. Of je bent aan het forummen of je bent aan het werk. Beide kan niet.

Het wordt lastig als je bijvoorbeeld chirurg, vuilnismens, kapper of taxichauffeur bent, maar ik zit het grootste deel van mijn werkuren achter de computer en kan makkelijk tussendoor even forummen, mailen of appen. 

Libertine schreef op 11-02-2023 om 12:48:

[..]

Sterker, ik kan naast die fulltime baan en dat geforum nog véél meer op een dag. Twee kranten lezen, zalige veganistisch maaltijden koken, vrijwilligerswerk doen, vriendschappen onderhouden, sporten. En daarnaast ben ik ook nog slim, knap, geliefd, rijk en zie ik er iedere dag uit om door een ringetje te halen.

Ik heb het zo verschrikkelijk goed voor elkaar allemaal. Niet. Te. Doen.

Who runs this world, girls!

Libertine schreef op 11-02-2023 om 13:00:

[..]

Mijn kinderen? Leuk dat je het vraagt. Die zijn ook heel woke. Om on topic te blijven. Ik zou ze een zegen willen noemen zelfs.

Eenieder die hier post ziet mij waarschijnlijk als woke als de neten, maar vergeleken met mijn kinderen en hun vrienden ben ik 'zo lekker gewoon gebleven' 

[..]

Ja, dat heeft ze helemaal on her own gedaan 

Epic88 schreef op 11-02-2023 om 11:34:

[..]

Ik zie weinig mannen urenlang forummen hier als een man dat zou doen en zeggen dat hij een fulltime baan had , had ik ook mijn vraagtekens gehad. Je moet toch gewoon aanwezig zijn en je werk doen? Of vinden ze het bij jou prima dat je tijdens je werk zit te forummen? Bij ons is dat echt een doodzonde op het werk.

Dus ik vind het oprecht twijfelachtig. maar goed iedereen kan hier iets beweren.

Bah, wat insinueer je eigenlijk? Dat ze liegt?

Werkenden hebben.geen pauze? Werken 's avonds ipv overdag? Kom eens uit je bekrompen wereldje. 

Littledragon schreef op 11-02-2023 om 14:11:

[..]

nee hoor. Dat heeft mevrouw Ollongren helemaal niet gedaan. Zij heeft een wetsvoorstel gemaakt ter afschaffing. Een (nipte) meerderheid van de tweede kamer heeft voor dat wetsvoorstel gestemd. Daarna moest het (zoals deze procedures lopen) door de eerste kamer en met de instemming van de meerderheid in de eerste kamer was het wetsvoorstel een feit.

Dat is juist het goede van onze parlementaire democratie: een volksvertegenwoordiger kán helemaal niet in zijn/haar uppie een wet afschaffen of optuigen.

Dat snap ik ook wel.

Epic88 schreef op 11-02-2023 om 11:41:

[..]

Dat heb ik net uiteengezet hè.
ik heb geen obsessie met jou of jouw aanwezigheid hier. Ik vind het op z’n minst twijfelachtig. Nu is het zaterdag ja, maar normaal ben je hier ook vrij actief. Mag hoor, maar ik kan dat niet rijmen met een fulltime baan met verantwoordelijkheden.

Tja...... Ik heb een pittige drukke (kantoor) baan. Maar af en toe heel even zinnen verzetten om weer op te laden, om weer met iets anders aan de slag te gaan enz.  en dan weer dooooor. Hoe doe ik dat? Nou, soms fff kletsen met collega's. En als die er niet zijn of met iets anders bezig, dan ffff een privémailtje, forum of what ever. Niet zo heeeel ondenkbaar en raar toch? Of is een praatje met een collega wel 'gewoon',  maar fff iets privé doen achter de computer niet? 

Blomke82 schreef op 11-02-2023 om 14:08:

[..]

En in Afrikaanse landen zitten nu eenmaal mensen van kleur met macht, dat is daar de norm.

Daarbij wordt verteld dat al eeuwen de witte man de macht heeft in NL. Hier wordt toch echt voorbij gegaan aan het feit dat Nederland van oorsprong nu eenmaal wit was.

Zeggen de termen slavernij en apartheid je iets? Dat laatste is overigens bedacht door een in Nederland geboren witte man. 

Libertine schreef op 11-02-2023 om 15:24:

[..]

Zeggen de termen slavernij en apartheid je iets? Dat laatste is overigens bedacht door een in Nederland geboren witte man.

En in het hier en nu? Nu zijn het zwarte mannen die daarde dienst uit maken

Blomke82 schreef op 11-02-2023 om 15:35:

[..]

En in het hier en nu? Nu zijn het zwarte mannen die daarde dienst uit maken

Je hebt geen idee wat het koloniale verleden en het apartheidsregime vandaag de dag nog voor invloed heeft? En hoe kort het eigenlijk nog maar geleden is?

Zuid Afrika heeft in 1994 voor het eerst een president van kleur gekregen. Dat is nog geen 30 jaar geleden. Voor die tijd was het de witte man. En dat voor een land waar de oorspronkelijke bewoners van kleur waren. 

Libertine schreef op 11-02-2023 om 15:55:

[..]

Je hebt geen idee wat het koloniale verleden en het apartheidsregime vandaag de dag nog voor invloed heeft? En hoe kort het eigenlijk nog maar geleden is?

Zuid Afrika heeft in 1994 voor het eerst een president van kleur gekregen. Dat is nog geen 30 jaar geleden. Voor die tijd was het de witte man. En dat voor een land waar de oorspronkelijke bewoners van kleur waren.

Dat was idd zo, maar nu niet meer. Je kan het ook positief bekijken dat het nu wel zo is.

Blomke82 schreef op 11-02-2023 om 16:15:

[..]

Dat was idd zo, maar nu niet meer. Je kan het ook positief bekijken dat het nu wel zo is.

Is hartstikke positief dat die witte mannen er niet meer de dienst uitmaken nadat ze daar decennia mensen van kleur onderdrukte, vermoordde, uitbuitte, verkrachtte, en het land leegroofden. 

Want daar ging het over toch? De rol van de witte man in het systeem van macht en ongelijkheid. Apartheid is daar een voorbeeld van. Een van de vele. 

Libertine schreef op 11-02-2023 om 16:49:

[..]

Is hartstikke positief dat die witte mannen er niet meer de dienst uitmaken nadat ze daar decennia mensen van kleur onderdrukte, vermoordde, uitbuitte, verkrachtte, en het land leegroofden.

Want daar ging het over toch? De rol van de witte man in het systeem van macht en ongelijkheid. Apartheid is daar een voorbeeld van. Een van de vele.

Maar daar zijn de "witte mannen" niet uniek in. Door de geschiedenis heen zijn er tig voorbeelden te noemen die aantonen dat het menselijk ras vreselijke dingen kan doen. Neem de slavenhandel. Ik vind de uitspraak van Voltaire nog altijd treffend waarin hij aangeeft dat er 1 ding nóg meer verderfelijk was dan de Europeanen die in slaven handelden, en dat was dat de Afrikanen hun eigen naasten aan die Europeanen verkochten als slaaf. De Arabieren handelden overigens ook volop in slaven. En slavernij is helaas nog steeds gaande. Minimaal 40 miljoen mensen leven nu in moderne slavernij. En dit kun je niet aan het fenomeen van de westerse "witte man" wijten. 

De top 10 van landen waar moderne slavernij het meest voorkomt bestaat volgens Walk Free uit 1. Noord-Korea, 2. Eritrea, 3. Burundi, 4. Centraal Afrikaanse Republiek, 5. Afghanistan, 6. Mauritanië, 7. Zuid-Sudan, 8. Pakistan, 9. Cambodja en 10. Iran.

En denk je nu echt dat de indianenstammen in Amerika elkaar altijd correct behandelden voordat Columbus voet aan wal zette? 

Of hedendaags China met de 'heropvoedingskampen' voor de Oeigoeren. Is dat ook de schuld van de westerse blanke man?

Ik zeg niet dat blanke mannen nooit iets fout doen. We weten beide dat dat niet het geval is. Maar ik krijg steeds meer het idee dat je de blanke mannen de schuld wil geven van alles wat er mis is in deze wereld en dat is gewoon feitelijk onjuist.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.