Nieuws en actueel
DS1971
10-08-2022 om 09:04
Woke. Zegen of ziekte?
Onder het mom: klaag niet, maar onderneem actie open ik bij deze een algemeen onderwerp over woke. Voordat die discussie gaat over dat woke een containerbegrip is en er dus eigenlijk geen discussie over mogelijk is: waar ik woke schrijf bedoel ik de meer extremistische progressieve opvattingen, het vingerwijzen naar iedereen die zich niet daaraan houdt en de onverdraagzaamheid.
Tegen discriminatie zijn is wat mij betreft ook niet woke, maar normaal.
Overal discriminatie in zien (zoals iemand die zijn vriend Nicolaas ziet en dan een Sinterklaasliedje gaat zingen, terwijl er toevallig ook mensen van kleur in beeld zijn als racisme betitelen), mensen met een andere mening onmiddellijk de mond willen snoeren en uitmaken voor racist, homofoob, transfoob, enz. dat is waar ik denk dat de maatschappelijke relevantie zit. Vaak wordt dit aangeduid met cancel culture, maar helaas gaan de goedpraters dan net doen alsof iemand niet is gecanceld, want hij of zij is nog niet definitief van de aardbol verdwenen. U begrijpt, ik zoek geen semantische discussie, maar een discussie over de gevolgen van activistische opvattingen, vaak kritiekloos herhaald als waarheid door de media (met name DPG en NPO), die het open debat bepaald niet ten goede komen.
En ja, hierboven staat vooral ook heel duidelijk te lezen dat ik geen fan ben en dus allesbehalve objectief, maar zie dat vooral als een uitdaging om mij te overtuigen dat ik het totaal verkeerd zie.
Doemijdieglazenbol
08-02-2023 om 23:37
Epic88 schreef op 08-02-2023 om 22:00:
[..]
Ik snap wat ze zegt hoor. Maar de meerderheid zal er anders over denken.
Wat ik zo bijzonder vindt aan jouw berichten is dat je vaak vanuit “de meerderheid” spreekt en ook denkt dat je zelf tot die meerderheid behoort. Is dat voor jou het centrale uitgangspunt; de meerderheid bepaalt?
Doemijdieglazenbol
08-02-2023 om 23:40
Blomke82 schreef op 08-02-2023 om 22:18:
Ben eigenlijk wel benieuwd wie hier zelf in de categorie lhbtiq+ valt, echte ervaringsdeskundigen zeg maar.
Krijg het idee dat buitenstaanders weer eens de stem van een minderheid willen spelen.
Het is absoluut geen geheim dat ik zelf in die categorie val.
Maar ik vind het onzin dat alleen “ervaringsdeskundigen” iets mogen vinden van iets. Het is wel essentieel dat hun stem gehoord wordt. Daarom vind ik representatie in alle facetten van de wereld om ons heen zo belangrijk.
Doemijdieglazenbol
08-02-2023 om 23:42
Blomke82 schreef op 08-02-2023 om 22:27:
[..]
Dat zeg ik toch niet, ik zeg alleen dat het als norm wordt gezien, niet dat het dan niet mag. Dat moet iederen helemaal zelf weten.
Feit is dat het nog niet helemaal wordt getolereerd, zelfs weer minder dan 20 jaar geleden.
Als je het verplicht gaat stellen met boeken op scholen leg je er juist teveel nadruk op, wat averechts effect zal hebben.
Boeken waarin je lhbti zijn problematiseert kunnen op sommige mensen averechts werken. Maar waar het gewoon onderdeel is van het decor… ik zie niet in waarom dat averechts zou werken. Kun je me dat uitleggen? Of heb je daar bronnen voor?
Doemijdieglazenbol
08-02-2023 om 23:46
Blomke82 schreef op 08-02-2023 om 22:55:
[..]
Ik heb nergens moeite mee, maar we hoeven het ook niet aan elkaar op te dringen toch?
dit hoor ik wel vaker. Maar hoe ziet dat opdringen er dan uit volgens jou? Wanneer ervaar je dat lhbti-zijn je opgedrongen wordt en wat zijn daar dan de effecten van?
Malibu2
08-02-2023 om 23:50
De laatste dagen is er gedoe in Schotland over mannelijke gevangenen in vrouwengevangenissen. Er was blijkbaar een tweevoudig vrouwenverkrachter in een vrouwengevangenis beland omdat hij zichzelf identificeerde als vrouw. Vervolgens bleek een stalker van een tienermeisje ook goedkeuring te hebben gekregen voor overplaatsing naar een vrouwengevangenis. Nu zijn alle trans-transfers naar vrouwengevangenissen voorlopig stopgezet en de verkrachter is teruggeplaatst naar een mannen gevangenis.
De Schotse premier Nicola Sturgeon zegt dat ze er bijna zeker van is dat de verkrachter claimde transgender te zijn voor een "easy way out". Maar dat was niet de "key question". De bepalende factor in de behandeling van deze gevangene is volgens Sturgeon dat deze persoon een verkrachter is.
Ik heb vaak gelezen, en volgens mij ook wel op dit forum, dat dit soort dingen niet zouden gebeuren. Dat het waarschuwen voor misbruik van zo'n systeem van zelfidentificatie stemmingmakerij was, intolerant en transfoob. Maar nu geeft zelfs een Sturgeon aan dat de verkrachter vrijwel zeker deed alsof. En dan vind ik het ook weer typisch dat de bepalende factor voor Sturgeon niet de man/vrouw kwestie is, maar het feit dat diegene een verkrachter is. Ook biologische vrouwen kunnen een verkrachter zijn, ook zij kunnen zedenmisdrijven plegen. Horen die dan ook niet thuis in een vrouwengevangenis?
Ikzelf vind het helemaal terecht als deze man weer teruggeplaatst wordt in een mannengevangenis. Wat mij betreft had hij nooit door de zelfidentificatie als vrouw in een vrouwengevangenis mogen belanden. Daarvoor vind ik vrouwenrechten veel te belangrijk. Maar hier kon je op wachten en ik vind de redenering van Sturgeon ook typisch. Als ze namelijk zou zeggen dat man/vrouw de beslissende factor zou zijn, dan zou de logische vervolgvraag zijn wat dan een man is, en wat dan een vrouw. Zelfidentificatie is dan geen sluitend antwoord meer, want dat heeft ze zelf al ontkracht (de easy way out). Dus dan maar die man/vrouw vraag helemaal ontlopen en het op de misdaad zelf gooien. Maar ja, wat doe je dan met een biologische vrouwelijke verkrachter...?
https://news.sky.com/story/nicola-sturgeon-says-double-rapist-isla-bryson-almost-certainly-claiming-to-be-transgender-as-easy-way-out-12801554
Doemijdieglazenbol
09-02-2023 om 00:04
Blomke82 schreef op 08-02-2023 om 20:21:
[..]
Ps, voor de mensen die mij betichten van homofobie: ik heb zelf zeer fijne bi-ervaringen meegemaakt. Maar vind niet dat ik dat op moet dringen aan anderen.
Ik beticht je niet van homofobie. Maar er zijn homofobe homos. Best veel zelfs. De worsteling met zichzelf is voor sommigen het zwaarst.
De korte docu man Made gaat bijvoorbeeld over geinternaliseerde homofobie onder homoseksuele mannen. Interessant om eens te bekijken. Dus dat mensen niet volledig hetero zijn, maakt ze niet automatisch immuun voor homofobie.
Cookielover
09-02-2023 om 00:18
Blomke82 schreef op 08-02-2023 om 22:55:
[..]
Gezien je felle reacties ga ik er van uit dat je (net als ik) ook in de categorie lhbtiq+ valt.
Ik heb nergens moeite mee, maar we hoeven het ook niet aan elkaar op te dringen toch?
Mijn geaardheid en genderidentiteit doen gewoon niet ter zake; ik vind iemand anders’ geaardheid ook zelden interessant. Ik ben echter wel enorm klaar met dat gezeur over ‘opdringen’ en ‘door de strot duwen’.
Houd je niet van Pride, dan ga je er niet naartoe. Ik houd niet van het gefeest en het vreselijke gezuip op Koningsdag, maar ik ga toch echt niet lopen zaniken dat het me zo ont-zet-tend wordt opgedrongen, die monarchie.
Blomke82
09-02-2023 om 06:25
Doemijdieglazenbol schreef op 08-02-2023 om 23:42:
[..]
Boeken waarin je lhbti zijn problematiseert kunnen op sommige mensen averechts werken. Maar waar het gewoon onderdeel is van het decor… ik zie niet in waarom dat averechts zou werken. Kun je me dat uitleggen? Of heb je daar bronnen voor?
Als kinderen zich minder goed in een verhaal kunnen vinden of zichzelf minder goed kunnen spiegelen aan het verhaal vinden ze het al gauw "stom" dus de nieuwe situatie in het boek dan ook.
Blomke82
09-02-2023 om 06:28
Malibu2 schreef op 08-02-2023 om 23:50:
De laatste dagen is er gedoe in Schotland over mannelijke gevangenen in vrouwengevangenissen. Er was blijkbaar een tweevoudig vrouwenverkrachter in een vrouwengevangenis beland omdat hij zichzelf identificeerde als vrouw. Vervolgens bleek een stalker van een tienermeisje ook goedkeuring te hebben gekregen voor overplaatsing naar een vrouwengevangenis. Nu zijn alle trans-transfers naar vrouwengevangenissen voorlopig stopgezet en de verkrachter is teruggeplaatst naar een mannen gevangenis.
De Schotse premier Nicola Sturgeon zegt dat ze er bijna zeker van is dat de verkrachter claimde transgender te zijn voor een "easy way out". Maar dat was niet de "key question". De bepalende factor in de behandeling van deze gevangene is volgens Sturgeon dat deze persoon een verkrachter is.
Ik heb vaak gelezen, en volgens mij ook wel op dit forum, dat dit soort dingen niet zouden gebeuren. Dat het waarschuwen voor misbruik van zo'n systeem van zelfidentificatie stemmingmakerij was, intolerant en transfoob. Maar nu geeft zelfs een Sturgeon aan dat de verkrachter vrijwel zeker deed alsof. En dan vind ik het ook weer typisch dat de bepalende factor voor Sturgeon niet de man/vrouw kwestie is, maar het feit dat diegene een verkrachter is. Ook biologische vrouwen kunnen een verkrachter zijn, ook zij kunnen zedenmisdrijven plegen. Horen die dan ook niet thuis in een vrouwengevangenis?
Ikzelf vind het helemaal terecht als deze man weer teruggeplaatst wordt in een mannengevangenis. Wat mij betreft had hij nooit door de zelfidentificatie als vrouw in een vrouwengevangenis mogen belanden. Daarvoor vind ik vrouwenrechten veel te belangrijk. Maar hier kon je op wachten en ik vind de redenering van Sturgeon ook typisch. Als ze namelijk zou zeggen dat man/vrouw de beslissende factor zou zijn, dan zou de logische vervolgvraag zijn wat dan een man is, en wat dan een vrouw. Zelfidentificatie is dan geen sluitend antwoord meer, want dat heeft ze zelf al ontkracht (de easy way out). Dus dan maar die man/vrouw vraag helemaal ontlopen en het op de misdaad zelf gooien. Maar ja, wat doe je dan met een biologische vrouwelijke verkrachter...?
https://news.sky.com/story/nicola-sturgeon-says-double-rapist-isla-bryson-almost-certainly-claiming-to-be-transgender-as-easy-way-out-12801554
Ja dit kon je toch op je klompen aanvoelen. Zo zullen er ook veel mannen in vrouwenkleedkamers proberen te komen. Zeggen dat je je vrouw voelt, beetje opmaken en lekker "blote tieten en billen kijken" in de kleedkamer.
Daar zijn sommigen veel te naïef in.
Blomke82
09-02-2023 om 06:31
Cookielover schreef op 09-02-2023 om 00:18:
[..]
Mijn geaardheid en genderidentiteit doen gewoon niet ter zake; ik vind iemand anders’ geaardheid ook zelden interessant. Ik ben echter wel enorm klaar met dat gezeur over ‘opdringen’ en ‘door de strot duwen’.
Houd je niet van Pride, dan ga je er niet naartoe. Ik houd niet van het gefeest en het vreselijke gezuip op Koningsdag, maar ik ga toch echt niet lopen zaniken dat het me zo ont-zet-tend wordt opgedrongen, die monarchie.
Juist dit heb ik hier regelmatig lopen verkondigen. Fijn dat we het hier over eens zijn. Leven en laten leven, maar heb wel respect voor elkaars gedachtengoed.
Blomke82
09-02-2023 om 06:44
https://www.ad.nl/show/madonna-bijt-van-zich-af-na-kritiek-op-uiterlijk-op-grammy-s-discriminatie-en-vrouwenhaat~ad098ba4/
Tuurlijk mag ze er bij lopen zoals ze wil, maar ze weet ook dat niet iedereen het zal waarderen. Vind het dan niet fair direct te roepen over discriminatie en vrouwenhaat.
Als ik bijvoorbeeld in een strakke legging en naveltruitje ga lopen krijg ik ook negatieve reacties, dan lok ik zelf reacties uit.
Malibu2
09-02-2023 om 06:45
Cookielover schreef op 09-02-2023 om 00:18:
[..]
Pride is hier in de westerse wereld niet langer een parade voor gelijke rechten. In de VS heb je Pride month, hier in Nederland is er gay pride. In Amsterdam duurt dat 9 dagen, maar in andere plaatsen is het weer op andere dagen, en de roze zaterdagen vallen ook niet allemaal op dezelfde dag. Als ik het me goed herinner was er zelfs een speciale Black Pride week in Amsterdam afgelopen zomer. Daar is gewoon geen ontkomen aan, ook als je het zou willen.
Wat me daar nog het meest in opvalt en wat me nog duidelijker wordt door de Amsterdamse Black Pride week, is dat het zo gericht is op het benadrukken van de verschillen tussen mensen. Het gaat er niet om om wat ons verbindt, wat we gemeenschappelijk hebben. Het verdeelt de samenleving in groepen mensen, die een gemeenschappelijk kenmerk hebben. Het benadrukt de verschillen tussen de groepen mensen. Mensen op hun karakter beoordelen, los van seksuele geaardheid, wordt dan steeds lastiger. Een beetje hetzelfde idee als met kleurenblindheid. Je mag niet kleurenblind zijn voor wat betreft huidskleur, je moet afhankelijk van je huidskleur anders behandeld worden. Ook door het opdringen en door de strot duwen van pride en dat hele lgbtq gebeuren wordt het je steeds lastiger gemaakt om mensen te behandelen op een manier die losstaat van seksuele geaardheid. Onderscheid zul je maken..
Voor wat betreft Koningsdag: dat gezuip vind ik ook vreselijk. Maar Koningsdag heeft het wel in zich om mensen te verbinden, los van seksuele geaardheid en huidskleur. Al dat soort dingen doen er dan niet toe, we zijn allen één in Nederland en wie van buiten Nederland komt is net zo welkom. Koningsdag is er voor iedereen. En dat duurt juist maar 1 dag.
Poezenmeisje
09-02-2023 om 07:42
Malibu2 schreef op 09-02-2023 om 06:45:
[..]
Wat me daar nog het meest in opvalt en wat me nog duidelijker wordt door de Amsterdamse Black Pride week, is dat het zo gericht is op het benadrukken van de verschillen tussen mensen. Het gaat er niet om om wat ons verbindt, wat we gemeenschappelijk hebben. Het verdeelt de samenleving in groepen mensen, die een gemeenschappelijk kenmerk hebben. Het benadrukt de verschillen tussen de groepen mensen. Mensen op hun karakter beoordelen, los van seksuele geaardheid, wordt dan steeds lastiger. Een beetje hetzelfde idee als met kleurenblindheid. Je mag niet kleurenblind zijn voor wat betreft huidskleur, je moet afhankelijk van je huidskleur anders behandeld worden. Ook door het opdringen en door de strot duwen van pride en dat hele lgbtq gebeuren wordt het je steeds lastiger gemaakt om mensen te behandelen op een manier die losstaat van seksuele geaardheid. Onderscheid zul je maken..
Voor wat betreft Koningsdag: dat gezuip vind ik ook vreselijk. Maar Koningsdag heeft het wel in zich om mensen te verbinden, los van seksuele geaardheid en huidskleur. Al dat soort dingen doen er dan niet toe, we zijn allen één in Nederland en wie van buiten Nederland komt is net zo welkom. Koningsdag is er voor iedereen. En dat duurt juist maar 1 dag.
Dit.
Blomke82
09-02-2023 om 07:43
Malibu2 schreef op 09-02-2023 om 06:45:
[..]
Pride is hier in de westerse wereld niet langer een parade voor gelijke rechten. In de VS heb je Pride month, hier in Nederland is er gay pride. In Amsterdam duurt dat 9 dagen, maar in andere plaatsen is het weer op andere dagen, en de roze zaterdagen vallen ook niet allemaal op dezelfde dag. Als ik het me goed herinner was er zelfs een speciale Black Pride week in Amsterdam afgelopen zomer. Daar is gewoon geen ontkomen aan, ook als je het zou willen.
Dit dus, voor de gewenste algehele acceptatie moet je geen feestjes geven die vooral gericht zijn op 1 stroming. Dan blijf je hokjes houden. Bovendien bevestigd de pride in Amsterdam ook behoorlijk de extravagante vooroordelen die ze hebben.
Koningsdag is idd wel een feest van verbinding. Id het centrum van onze plaats hebben ze een Moluks centrum, een soort buurthuis. Met koningsdag is het daar 1 groot feest en maak je kennis met de Molukse cultuur en eten, treden bandjes op en loopt iedereen, allerlei stromingen, blij door elkaar.
Koningsdag is veel meer dan een beetje zuipen en Oudhollandse spelletjes, het is een feest voor elke Nederlander ongeacht geaardheid, huidskleur of religie.
Poezenmeisje
09-02-2023 om 07:45
Het verbeterpotloodknopje en het quoteknopje zitten te dicht bij elkaar...
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.