Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woke. Zegen of ziekte?

Cookielover schreef op 08-02-2023 om 13:07:

@Doemijdieglazenbol: GMTA, ik wilde dat stuk hier ook al delen. In De Volkskrant van vandaag staatstelevisie een goed opiniestuk van Jeroen Dera, universitair docent Nederlandse Letterkunde aan de Radboud Universiteit. Op papier gelezen, dus een linkje heb ik niet direct paraat.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-onderbuikgevoelens-en-misinterpretaties-van-teksten-gijzelen-auteurs-en-pim-lammers-is-daar-het-slachtoffer-van~b57b2a1b/

Mevrouw75 schreef op 08-02-2023 om 13:48:

[..]

Ja, goed stuk.

“Tekstinterpretaties worden gedaan op basis van de onderbuikgevoelens in plaats van gedegen leeswerk. Cynischer en schrikbarender kan de ontlezing zich nauwelijks openbaren”.

https://www.volkskrant.nl/a-b57b2a1b

Ik denk dat mijn link het niet doet, maar de titel is; Onderbuikgevoelens en misinterpretaties van teksten gijzelen auteursim Lammers is daar het slachtoffer van

Gelukkig is mijn kind gezegend met een groot tolerantieniveau. Als kleuter vond hij al dat iedereen met elkaar mocht trouwen als ze elkaar maar lief vonden.

Op zijn dertiende vond hij de naam van zijn nichtjes verkering (hij had haar nog niet ontmoet) maar stom. 

"Welke jongen heet nou Truus?"   
"Het is een meisje".
"Okee, dan mag je wel Truus heten".

Mug schreef op 08-02-2023 om 13:28:

[..]

Dat is wel het punt van die Vrederijk ja, maar ik denk dat het bij de influencers en andere leeghoofdigen die hierop doken alleen om de zgn pedofilie ging. Vanwege dat verhaal over de voetbaltrainer. Ze hebben zich voor het karretje laten spannen:

De influencers zijn volgens Van Iperen „opportunistische actoren” die zich „waarschijnlijk onbewust” voor het karretje hebben laten spannen van conservatieve mannen met een politieke agenda.

Ik vrees dat je gelijk hebt.

Doemijdieglazenbol schreef op 08-02-2023 om 09:43:

ik geloof dat mijn vraag wat te direct was. jammer, maar snap het wel. @blomke dank iig voor jouw antwoord. Interpreteer ik het goed dat jij zegt; voor mij hoeft het niet op scholen, maar verbieden moet ook niet?

Ik zal het laten rusten, was niet mijn bedoeling topic te killen of een valstrik te plaatsen. Ik had ergens in dit topic opmerkingen die kant op gelezen en wilde daar graag meer over weten.

Dat bedoel ik idd. 

Verder denk ik dat kinderen zich zelf beter herkennen als een verhaal gespiegeld is aan hun eigen thuissituatie. 

Ze moeten het van mij wel accepteren en respect hebben als iemand lhbtiq+ is, maar hoeft ook niet zo te zijn om ze te leren dat lhbtiq+ de standaard is.

In essentie is heteroseksualiteit simpelweg de norm, en ja, dat heeft een reden. Namelijk voortplanting. Je DNA doorgeven en de mensheid in stand houden.

Ps, voor de mensen die mij betichten van homofobie: ik heb zelf zeer fijne bi-ervaringen meegemaakt. Maar vind niet dat ik dat op moet dringen aan anderen.

Blomke82 schreef op 08-02-2023 om 20:21:

[..]

Dat bedoel ik idd.

Verder denk ik dat kinderen zich zelf beter herkennen als een verhaal gespiegeld is aan hun eigen thuissituatie.

Ze moeten het van mij wel accepteren en respect hebben als iemand lhbtiq+ is, maar hoeft ook niet zo te zijn om ze te leren dat lhbtiq+ de standaard is.

In essentie is heteroseksualiteit simpelweg de norm, en ja, dat heeft een reden. Namelijk voortplanting. Je DNA doorgeven en de mensheid in stand houden.

Ps, voor de mensen die mij betichten van homofobie: ik heb zelf zeer fijne bi-ervaringen meegemaakt. Maar vind niet dat ik dat op moet dringen aan anderen.

Heteroseksualiteit is wat het vaakst voorkomt, maar de gedachte dat het ook de norm is (hoe het heurt), is juist waar we vanaf moeten.

Moxxie schreef op 08-02-2023 om 21:37:

[..]

Heteroseksualiteit is wat het vaakst voorkomt, maar de gedachte dat het ook de norm is (hoe het heurt), is juist waar we vanaf moeten.

Idd, want wie weet heeft 'de natuur ' wel bedacht dat JUIST niet iedereen hetero moet zijn, want anders wordt er teveel voortgeplant. Of is dat iets wat evolutionair langzam verandert, omdat er teveel mensen komen. Wie zal het zeggen...

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

08-02-2023 om 21:50

Moxxie schreef op 08-02-2023 om 21:37:

[..]

Als de meeste heteroseksueel zijn, zullen zij ook van mening zijn dat dit de standaard is. Niet zo gek toch. 

Nogmaals, wat Moxxie al probeerde uit te leggen: dat iets vaak voorkomt betekent niet dat dat ook de norm moet zijn.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

08-02-2023 om 22:00

Cookielover schreef op 08-02-2023 om 21:58:

Nogmaals, wat Moxxie al probeerde uit te leggen: dat iets vaak voorkomt betekent niet dat dat ook de norm moet zijn.

Ik snap wat ze zegt hoor. Maar de meerderheid zal er anders over denken. 

Cookielover schreef op 08-02-2023 om 21:58:

Misschien moet dat niet zo zijn, maar realiteit is dat de levenswijze van veruit de overgrote groep wel degelijk als norm wordt ervaren.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie hier zelf in de categorie lhbtiq+ valt, echte ervaringsdeskundigen zeg maar.

Krijg het idee dat buitenstaanders weer eens de stem van een minderheid willen spelen.

Wat een onzin dit. Dus hetero's vinden dat iedereen als hetero door het leven zou moeten gaan? Heel gek, maar zulke hetero's ken ik helemaal niet, ik zie ze alleen online.

Voor de duidelijkheid: een norm is een gedragsregel bedacht door mensen.

Moxxie schreef op 08-02-2023 om 22:19:

Wat een onzin dit. Dus hetero's vinden dat iedereen als hetero door het leven zou moeten gaan? Heel gek, maar zulke hetero's ken ik helemaal niet, ik zie ze alleen online.

Dat zeg ik toch niet, ik zeg alleen dat het als norm wordt gezien, niet dat het dan niet mag. Dat moet iederen helemaal zelf weten. 

Feit is dat het nog niet helemaal wordt getolereerd, zelfs weer minder dan 20 jaar geleden.

Als je het verplicht gaat stellen met boeken op scholen leg je er juist teveel nadruk op, wat averechts effect zal hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.