Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woke. Zegen of ziekte?

Malibu2 schreef op 06-02-2023 om 22:34:

[..]

Heb je de inhoud van die boeken gezien? Ik wel van een aantal en ben het helemaal eens met de tweet van DeSantis hierover: "Math is about getting the right answer, not about feelings or ideologies. In Florida, we will be educating our children, not indoctrinating them."

Eh, ja, natuurlijk. Impliceer je dat ik klakkeloos wat neerpen?

Being Jazz: My Life as a (Transgender) Teen, (geschreven door Jazz Jennings, een jonge en dappere trans vrouw), The Color Purple (van Alice Walker), Gone Girl, Looking for Alaska, Thirteen Reasons Why, The Hate U Give (een boek dat mij ontzettend veel heeft geleerd over racisme), Normal People (van Sally Rooney), The Kite Runner, The Handmaid's Tale, en ik kan nog wel even doorgaan.

Individuen de vrije toegang tot boeken ontzeggen is mijns inziens de grootste en puurste vorm van indoctrinatie. 

Cookielover schreef op 06-02-2023 om 22:31:

Zo, ik zal jullie even wat poëzie door de strot duwen:

Tante Ben door Pim Lammers

Soms vragen kinderen aan mij:
is je tante een man of een vrouw?

Maar ik weet het niet:
tante Ben draagt jurken,
alleen nooit roze, altijd blauw.

Tante Ben heeft een hagedis met de naam Otje,
drinkt cassis bij het ontbijt, neemt de telefoon op
met ‘Wat mot je?’, heeft een driedagenbaard,
draagt lippenstift en is dol op mokkataart.

Tante Ben speelt viool, spaart postzegels,
heeft een hoge stem, tienduizend volgers
op Instagram, een zeilboot, een ligfiets,
maar goed, dat zegt natuurlijk niets.

Tante Ben past nergens bij,
valt in elk hokje uit de toon.

Dus ik dacht, ik vraag het gewoon:
‘Ben jij een hij of een zij?’

Tante Ben antwoordt:
‘Geen hij, zij, hem of haar voor mij,
ik hoor liever hen of die.’

‘Die?’ vraag ik. ‘Hen?’

Die glimlacht.
‘Zeg jij maar gewoon tante Ben.’

Epic88 schreef op 06-02-2023 om 22:49:

[..]

Ik heb de inhoud van de boeken niet gezien, maar ben het met bovenstaande eens.

Nee, natúúrlijk niet. Man man man.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-02-2023 om 23:01

Cookielover schreef op 06-02-2023 om 22:51:

[..]

Eh, ja, natuurlijk. Impliceer je dat ik klakkeloos wat neerpen?

Individuen de vrije toegang tot boeken ontzeggen is mijns inziens de grootste en puurste vorm van indoctrinatie.

Dat is ook als je boeken op een verplichte leeslijst zet. Mijn kind moest ineens verplichte milieu boeken lezen van Greta Thunberg. Blijkbaar was ik niet de enige die het ermee ineens is, want ze zijn gestopt met de betreffende methode en lezen nu weer “normale” boeken zonder activistische insteek. 

Cookielover schreef op 06-02-2023 om 22:59:

[..]

Nee, natúúrlijk niet. Man man man.

Ach joh ik werd erom afgefakkeld omdat ik het verhaal niet had gelezen maar wél achter het krantenartikel stond 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-02-2023 om 23:02

Gee013 schreef op 06-02-2023 om 23:01:

[..]

Ach joh ik werd erom afgefakkeld omdat ik het verhaal niet had gelezen maar wél achter het krantenartikel stond

Lees mijn reactie even terug. Ik reageer inhoudelijk helemaal niet op de boeken , maar op een citaat waar ik het mee eens ben. Het zou wat anders zijn als ik iets zeg over boeken die ik niet gelezen heb. 

Epic88 schreef op 06-02-2023 om 23:01:

[..]

Dat is ook als je boeken op een verplichte leeslijst zet. Mijn kind moest ineens verplichte milieu boeken lezen van Greta Thunberg. Blijkbaar was ik niet de enige die het ermee ineens is, want ze zijn gestopt met de betreffende methode en lezen nu weer “normale” boeken zonder activistische insteek.

Bepaalde boeken verplicht lezen is iets totaal anders dan bepaalde boeken verbieden. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-02-2023 om 23:11

Cookielover schreef op 06-02-2023 om 23:06:

[..]

Bepaalde boeken verplicht lezen is iets totaal anders dan bepaalde boeken verbieden.

Ik vind het beide een slecht idee.

Epic88 schreef op 06-02-2023 om 23:02:

[..]

Lees mijn reactie even terug. Ik reageer inhoudelijk helemaal niet op de boeken , maar op een citaat waar ik het mee eens ben. Het zou wat anders zijn als ik iets zeg over boeken die ik niet gelezen heb.

Lees jij dan ook even terug... Ik reageer namelijk ook niet inhoudelijk op het verhaal. 

Klaas_Jesper schreef op 06-02-2023 om 22:01:

[..]

Zoals Tim Hofman zei in een interview (vetgedrukt de vragen van de journalist)

Ooit was je zomaar iemand, en nu moet je op je woorden passen. Weegt dat niet op je?

Ineens geagiteerd: „Nu gaan we een soort route in waar ik heel allergisch voor ben. Er wordt mij vaak een imago van ‘opperdeuger’ aangewreven. Het is niet gek om bezig te zijn met het effect dat je hebt op de omgeving. Ik ben niet minder vrij als ik niet meer bijdraag aan onderdrukking. Ik heb geen moment gedacht: holy shit, wat een beklemmende dag nu ik geen racistische grappen meer kan maken.”

Maar breder dan letten op onderdrukkende taal – als bekende Nederlander moet je toch meer op je gedrag letten dan toen je nog onbekend was?

„Wat lul je nou, man? Ik moet niet overal op letten, ik wíl overal op letten. Er is een angst en allergie ontstaan voor niet-onderdrukken.  De cabaretier die zegt dat hij niets meer mag zeggen, is een cabaretier die gewoon voor het eerst kritiek krijgt. Hij vindt het vooral erg dat de ander nu ook wat mag zeggen. Die cabaretier moet niet zo zeiken.  Rechts heeft de term woke gekaapt en nu is woke iets stoms. Deugen is iets stoms. Maar ik wil mij helemaal de tyfus deugen. Wat is daar mis mee?”

Tim Hofman!♥️

Knip-plak-gedoe...

Screenshot-20230206-234036-Duck-Duck-Go.jpg

Epic88 schreef op 06-02-2023 om 23:01:

[..]

Veel oude kinderboeken van Jan Terlouw en Thea Beckman gaan ook over het milieu. Dat is niet iets dat door "La Sainte Greta" is uitgevonden.

Screenshot-20230206-234036-Duck-Duck-Go.jpg

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

07-02-2023 om 09:30

https://www.theaterkrant.nl/nieuws/studentencentrum-weigert-steun-aan-voorstelling-met-enkel-mannenrollen/

we zijn compleet van het padje hoor. Hoe erg is het om mannenrollen door mannen te laten spelen 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

07-02-2023 om 09:31

Poezenmeisje schreef op 06-02-2023 om 23:45:

[..]

Veel oude kinderboeken van Jan Terlouw en Thea Beckman gaan ook over het milieu. Dat is niet iets dat door "La Sainte Greta" is uitgevonden.

Ik neem aan dat je zelf ook het verschil wel weet tussen de schrijvers. Mijn kind leest heus ook wel boeken waarin het milieu voorkomt, maar geen activistische boeken. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

07-02-2023 om 09:33

alhambra schreef op 06-02-2023 om 18:23:

Een tijd niet meegelezen dus ik sluit niet helemaal aan bij de recente discussie, sorry.

Toch wil iets posten want iets verbaast me.
Ik heb de verfilming gezien van Where the crawdads(rivierkreeften) sing. Na afloop nog even online lezen om andere meningen te lezen etc. Kom ik dit tegen:

Many have attacked Crawdads for its stereotypical portrayal of its black characters, of whom there are just two despite the Deep South location

1: het is fictie
2: de personages met een donkere huidskleur waren juist super goede mensen! Ze werden niet negatief weggezet a
3: het zijn personages dus we kennen ze niet door en door want de film duurt 2,5 uur

Mis ik iets?

Ik heb de film niet gezien, dus ik kan hier niets over zeggen. Misschien heeft iemand anders hem wel gezien? Het boek vond ik verrassend fijn weglezen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.