Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woke. Zegen of ziekte?

Ik zit regelmatig op YouTube en zag deze clip verschijnen. Op Disney+ wordt blijkbaar een animatieserie "The Proud Family" uitgezonden. Dit is hiervan een clip, ben benieuwd naar jullie mening.

Wat quotes: 

"This country is built on slavery, which means slaves built this country", 

"And we, the descendants of slaves in America have earned reparations for their suffering and continue to earn reparations every moment we spend submerged in a systemic prejudice racism and white supremacy."

"That America was founded with and still has not atoned for"

"We made your families rich."

"Then they say Lincoln freed the slaves. But slaves were men. And women. And only we can free ourselves."

"Our account is still outstanding."

Hmmmm... De Amerikaanse burgeroorlog, met inderdaad Lincoln, werd gevoerd vanwege de slavernij. 620.000 mensen zijn in deze oorlog gestorven. Hoezo not atoned for? 
Haat, hebzucht, jaloezie, wrok.. allemaal zaken die je van binnenuit opvreten en haat richting andere groepen veroorzaakt. En ja, dit is in de VS, maar vroeg of laat importeren we van alles uit de VS inclusief dit soort ideeën. 

https://youtu.be/SAzGObgdz1I

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-02-2023 om 21:25

Malibu2 schreef op 06-02-2023 om 21:17:

Ik zit regelmatig op YouTube en zag deze clip verschijnen. Op Disney+ wordt blijkbaar een animatieserie "The Proud Family" uitgezonden. Dit is hiervan een clip, ben benieuwd naar jullie mening.

Wat quotes:

"This country is built on slavery, which means slaves built this country",

"And we, the descendants of slaves in America have earned reparations for their suffering and continue to earn reparations every moment we spend submerged in a systemic prejudice racism and white supremacy."

"That America was founded with and still has not atoned for"

"We made your families rich."

"Then they say Lincoln freed the slaves. But slaves were men. And women. And only we can free ourselves."

"Our account is still outstanding."

Hmmmm... De Amerikaanse burgeroorlog, met inderdaad Lincoln, werd gevoerd vanwege de slavernij. 620.000 mensen zijn in deze oorlog gestorven. Hoezo not atoned for?
Haat, hebzucht, jaloezie, wrok.. allemaal zaken die je van binnenuit opvreten. En ja, dit is in de VS, maar vroeg of laat importeren we van alles uit de VS inclusief dit soort ideeën.

Zijn de makers uit op een burgeroorlog?   of is dit een vervroegde 1 april grap ?

Epic88 schreef op 06-02-2023 om 21:25:

[..]

Zijn de makers uit op een burgeroorlog? of is dit een vervroegde 1 april grap ?

Het lijkt er wel op. Dit is haat zaaien in het kwadraat en zet echt groepen tegen elkaar op. Ik ben echt huiverig dat dit gaat escaleren, want het moment dat dit niet langer getolereerd wordt komt op deze manier heel snel dichtbij. 

Een vervroegde 1 april grap zal het niet zijn, dit is immers Disney+...

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-02-2023 om 21:35

Malibu2 schreef op 06-02-2023 om 21:33:

[..]

Het lijkt er wel op. Dit is haat zaaien in het kwadraat en zet echt groepen tegen elkaar op. Ik ben echt huiverig dat dit gaat escaleren, want het moment dat dit niet langer getolereerd wordt komt op deze manier heel snel dichtbij.

De wereld is gek geworden. Ik voorzie Bijbelse taferelen. 

6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.

Malibu2 schreef op 06-02-2023 om 21:33:

[..]

Een vervroegde 1 april grap zal het niet zijn, dit is immers Disney+...

Door de manier waarop er steeds met een nieuw onderwerp of voorbeeld dit draadje wordt geprobeerd te beinvloeden, zonder enige vorm van context, begint het er steeds meer op te lijken dat er expres olie op het vuur wordt gegooid. Dát is iets om huiverig voor te zijn. Kap toch met die stemmingmakerij, het populisme, en dat gerel. Walgelijk echt. 

Jullie veroorzaken op deze manier hetgeen waar jullie zogenaamd zelf zo huiverig voor zijn. 

Epic88 schreef op 06-02-2023 om 21:35:

[..]

De wereld is gek geworden. Ik voorzie Bijbelse taferelen.

6 En gij zult horen van oorlogen, en geruchten van oorlogen; ziet toe, wordt niet verschrikt; want al die dingen moeten geschieden, maar nog is het einde niet.

7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen zijn hongersnoden, en pestilentien, en aardbevingen in verscheidene plaatsen.

Klopt. Ik ben christen en zie diverse overeenkomsten... 

Libertine schreef op 06-02-2023 om 21:41:

[..]

De manier waarop er steeds met een nieuw onderwerp of voorbeeld dit draadje wordt geprobeerd te beinvloeden, zonder enige vorm van context, begint er steeds meer op te lijken dat er expres olie op het vuur wordt gegooid. Dát is iets om huiverig voor te zijn. Kap toch met die stemmingmakerij, het populisme, en dat gerel. Walgelijk echt.

Jullie veroorzaken op deze manier hetgeen jullie zogenaamd zelf zo huiver voor zijn.

Wat is het echte gevaar? Het in de openbaarheid brengen van overtuigingen die blijkbaar bij een deel van de mensen leven of die overtuigingen zelf? Het zijn geen prettige posts, dat ben ik helemaal met je eens. Maar hier zwijg ik niet over en niemand kan mij hierover het zwijgen opleggen. 

felija schreef op 06-02-2023 om 20:56:

[..]

Je laat de termen wereldverbeteraars/wokers klinken alsof je daar zelf vooral niet toe wilt behoren. Wat is er mis met wereldverbeteraars? Ik kan me zo slecht voorstellen dat je in deze tijd niet bezig bent met hoe we met zijn allen de wereld weer een beetje mooier kunnen maken, ook als dat betekent dat je daarvoor een stapje terug moet doen.

Zoals Tim Hofman zei in een interview (vetgedrukt de vragen van de journalist) 

Ooit was je zomaar iemand, en nu moet je op je woorden passen. Weegt dat niet op je?

Ineens geagiteerd: „Nu gaan we een soort route in waar ik heel allergisch voor ben. Er wordt mij vaak een imago van ‘opperdeuger’ aangewreven. Het is niet gek om bezig te zijn met het effect dat je hebt op de omgeving. Ik ben niet minder vrij als ik niet meer bijdraag aan onderdrukking. Ik heb geen moment gedacht: holy shit, wat een beklemmende dag nu ik geen racistische grappen meer kan maken.”

Maar breder dan letten op onderdrukkende taal – als bekende Nederlander moet je toch meer op je gedrag letten dan toen je nog onbekend was?

„Wat lul je nou, man? Ik moet niet overal op letten, ik wíl overal op letten. Er is een angst en allergie ontstaan voor niet-onderdrukken.  De cabaretier die zegt dat hij niets meer mag zeggen, is een cabaretier die gewoon voor het eerst kritiek krijgt. Hij vindt het vooral erg dat de ander nu ook wat mag zeggen. Die cabaretier moet niet zo zeiken.  Rechts heeft de term woke gekaapt en nu is woke iets stoms. Deugen is iets stoms. Maar ik wil mij helemaal de tyfus deugen. Wat is daar mis mee?”

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-02-2023 om 22:12

De vraag is, voor wie wil je deugen? Je kan je de tyfus deugen voor een compleet verkeerde groep. Het zijn vrij lege woorden. 

felija schreef op 06-02-2023 om 20:56:

[..]

Je laat de termen wereldverbeteraars/wokers klinken alsof je daar zelf vooral niet toe wilt behoren. Wat is er mis met wereldverbeteraars? Ik kan me zo slecht voorstellen dat je in deze tijd niet bezig bent met hoe we met zijn allen de wereld weer een beetje mooier kunnen maken, ook als dat betekent dat je daarvoor een stapje terug moet doen.

Zodat zij als ‘lekker nuchter’ overkomt. 

Malibu2 schreef op 06-02-2023 om 21:17:

Haat, hebzucht, jaloezie, wrok.. allemaal zaken die je van binnenuit opvreten en haat richting andere groepen veroorzaakt. En ja, dit is in de VS, maar vroeg of laat importeren we van alles uit de VS inclusief dit soort ideeën.

De 411, door de invoering van Ron DeSantis’ parental rights-wetten, in Florida verboden boeken hopelijk niet. Al zouden wat wappiemoeders en gristelijke organisaties dat graag anders zien. 

Zo, ik zal jullie even wat poëzie door de strot duwen:

Tante Ben door Pim Lammers

Soms vragen kinderen aan mij:
is je tante een man of een vrouw?

Maar ik weet het niet:
tante Ben draagt jurken,
alleen nooit roze, altijd blauw.

Tante Ben heeft een hagedis met de naam Otje,
drinkt cassis bij het ontbijt, neemt de telefoon op
met ‘Wat mot je?’, heeft een driedagenbaard,
draagt lippenstift en is dol op mokkataart.

Tante Ben speelt viool, spaart postzegels,
heeft een hoge stem, tienduizend volgers
op Instagram, een zeilboot, een ligfiets,
maar goed, dat zegt natuurlijk niets.

Tante Ben past nergens bij,
valt in elk hokje uit de toon.

Dus ik dacht, ik vraag het gewoon:
‘Ben jij een hij of een zij?’

Tante Ben antwoordt:
‘Geen hij, zij, hem of haar voor mij,
ik hoor liever hen of die.’

‘Die?’ vraag ik. ‘Hen?’

Die glimlacht.
‘Zeg jij maar gewoon tante Ben.’

Cookielover schreef op 06-02-2023 om 22:17:

[..]

De 411, door de invoering van Ron DeSantis’ parental rights-wetten, in Florida verboden boeken hopelijk niet. Al zouden wat wappiemoeders en gristelijke organisaties dat graag anders zien.

Heb je de inhoud van die boeken gezien? Ik wel van een aantal en ben het helemaal eens met de tweet van DeSantis hierover: "Math is about getting the right answer, not about feelings or ideologies. In Florida, we will be educating our children, not indoctrinating them." 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

06-02-2023 om 22:49

Malibu2 schreef op 06-02-2023 om 22:34:

[..]

Heb je de inhoud van die boeken gezien? Ik wel van een aantal en ben het helemaal eens met de tweet van DeSantis hierover: "Math is about getting the right answer, not about feelings or ideologies. In Florida, we will be educating our children, not indoctrinating them."

Ik heb de inhoud van de boeken niet gezien, maar ben het met bovenstaande eens. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.