Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Woke. Zegen of ziekte?

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-02-2023 om 17:48

Beertjelief schreef op 05-02-2023 om 17:26:

Dankje voor je open antwoord Blomke, ik begrijp het alleen nog steeds niet helemaal, maar wil dat wel heel graag

Wat wordt er dan gevonden van Yvonne Keuls? Jaren geleden schreef zij “het verrotte leven van Floortje Bloem”
Floortje was enkel gelukkig toen ze opgevangen werd door een hele foute pedofiel, maar Floortje zag niet in dat het fout was
Net als de jongen in het boek van Pim Lammers

Waarom is Yvonne, een gevierd en bekroond schrijfster van Nederland niet met pek en veren weggejaagd dan?
Wat is het verschil?

Ik ken haar boek niet. Wel het boek van Marieke Lucas. mijn lieve gunsteling. Dat boek schuurt ook, maar verwoord het anders. Marieke heeft ook maar 1 boek over een pedofiel geschreven. Als Marieke meerdere boeken had geschreven + uitgebreide verslagen over het bezoek van darkrooms had ik het net zo twijfelachtig gevonden.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-02-2023 om 17:50

Mevrouw75 schreef op 05-02-2023 om 17:45:

[..]

Als jij fictie schrijft over een racist, vanuit het perspectief van een racist, maakt je dat niet meteen een racist, dat maakt ook niet dat je wel heel erg de potentie hebt er een te worden/zijn. Dat is het verschil, dat is niet met 2 maten meten, dat is het onderscheid kennen tussen feit en fictie.

Maar iemand keer op keer racistische teksten schrijft over een zelfde groep mensen in harde bewoordingen onder het mom, schrijvers vrijheid , zou je deze persoon toch ook uitsluiten als schrijver van de Kinderboekenweek?  

Epic88 schreef op 05-02-2023 om 17:50:

[..]

Maar iemand keer op keer racistische teksten schrijft over een zelfde groep mensen in harde bewoordingen onder het mom, schrijvers vrijheid , zou je deze persoon toch ook uitsluiten als schrijver van de Kinderboekenweek?

Maar dat doet deze schrijver helemaal niet. Deze schrijver is aan de schandpaal genageld en met de dood bedreigd vanwege een fragment uit een literaire tekst. 

Zijn werk voor kinderen maakt hem juist uitermate geschikt voor de kinderboekenweek.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-02-2023 om 17:57

Mevrouw75 schreef op 05-02-2023 om 17:53:

[..]

Maar dat doet deze schrijver helemaal niet. Deze schrijver is aan de schandpaal genageld en met de dood bedreigd vanwege een fragment uit een literaire tekst.

Niet vanwege 1 tekst. Hij heeft er meerdere. Dat maakt het discutabel in mijn ogen. Ik snap daarom ook niet dat hij is gekozen voor de Kinderboekenweek.

Voor de rest is het natuurlijk heel fout dat hij met de dood is bedreigd, maar ik ga er vanuit dat de politie daar iets mee gaat doen.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-02-2023 om 17:59

[..]

Zijn werk voor kinderen maakt hem juist uitermate geschikt voor de kinderboekenweek.

Vooral voor een kleine groep. Ik vermoed dat veel minder mensen klagen als ze Ted van Lieshout vragen. 

Epic88 schreef op 05-02-2023 om 17:48:

[..]

Ik ken haar boek niet. Wel het boek van Marieke Lucas. mijn lieve gunsteling. Dat boek schuurt ook, maar verwoord het anders. Marieke heeft ook maar 1 boek over een pedofiel geschreven. Als Marieke meerdere boeken had geschreven + uitgebreide verslagen over het bezoek van darkrooms had ik het net zo twijfelachtig gevonden.

De meeste kinderboeken van Pim Lammers gaan over dieren trouwens. Wat maakt dat hem eigenlijk? 

[..]

Ik heb zijn hele verhaal over een voetbaltrainer gelezen. In de context wordt dat verhaal echt niet beter. De rest van zijn oeuvre ken ik net, maar alleen al dit verhaal, en dat hij daar geen afstand van neemt maakt dat ik goed snap dat hij te controversieel is om het kinderboekenweek geschenk te schrijven.

Daglichtlamp schreef op 05-02-2023 om 18:02:

[..]

Ik heb zijn hele verhaal over een voetbaltrainer gelezen. In de context wordt dat verhaal echt niet beter. De rest van zijn oeuvre ken ik net, maar alleen al dit verhaal, en dat hij daar geen afstand van neemt maakt dat ik goed snap dat hij te controversieel is om het kinderboekenweek geschenk te schrijven.

Ga eens wat van zijn kindergedichten lezen, zijn nu alom te vinden op twitter. Iedereen deelt ze.

als er geen overconservatieven een hetze waren begonnen had je niks geweten en misschien wat van die kinderverhaaltjes gekend, meer niet. Hij schrijft ook niet het kinderboekenweekgeschenk, dat doet de schrijfster van Het Ministerie van Oplossingen, maar een gedicht dat bij het thema past.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-02-2023 om 18:08

Mevrouw75 schreef op 05-02-2023 om 18:05:

[..]

Ga eens wat van zijn kindergedichten lezen, zijn nu alom te vinden op twitter. Iedereen deelt ze.

als er geen overconservatieven een hetze waren begonnen had je niks geweten en misschien wat van die kinderverhaaltjes gekend, meer niet.

Ik blijf erbij, iemand die zulke stukken schrijft en er geen afstand van neem. Hoeft geen podium te krijgen op een Kinderboekenweek. Ik vind zijn gedichte en kinderboeken meer woke dan dat het echt bij de maatschappij als geheel past. Het is leuk voor een kleine groep, maar een grote groep leest liever iets anders.

Daglichtlamp schreef op 05-02-2023 om 18:02:

[..]

https://www.pimlammers.nl

hier kun je al z’n boeken voor volwassen en kinderen vinden inclusief de gedichten. Weinig controversieels te vinden als je het mij vraagt. Niets wat maakt dat hij ergens afstand van zou moeten nemen, met de dood bedreigd kan worden, gecanceld of weggezet als pedofiel. 

Epic88 schreef op 05-02-2023 om 18:08:

[..]

Ik blijf erbij, iemand die zulke stukken schrijft en er geen afstand van neem. Hoeft geen podium te krijgen op een Kinderboekenweek. Ik vind zijn gedichte en kinderboeken meer woke dan dat het echt bij de maatschappij als geheel past. Het is leuk voor een kleine groep, maar een grote groep leest liever iets anders.

Het hoeft je niet aan te spreken natuurlijk. Je hoeft het ook niet te lezen. En dat je het te woke vindt is natuurlijk iets totaal anders dan dat je het onder pedofilie schaart. Het lijkt of je het liever niet leest omdat 'je het liever niet leest', dat kan, maar is slechts een privé-argument omdat je er geen zin in hebt.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-02-2023 om 18:18

Mevrouw75 schreef op 05-02-2023 om 18:14:

[..]

Het hoeft je niet aan te spreken natuurlijk. Je hoeft het ook niet te lezen. En dat je het te woke vindt is natuurlijk iets totaal anders dan dat je het onder pedofilie schaart. Het lijkt of je het liever niet leest omdat 'je het liever niet leest', dat kan, maar is slechts een privé-argument omdat je er geen zin in hebt.

Ik heb net al aangegeven waarom en wat ik wel onder pedofilie schaar. En dat lijkt mij een vrij belangrijk argument.

Of zeg jij ook tegen een pedofiel . Nou gelukkig doe je ook nog leuke dingen met kinderen! Dat is toch geen argument. 

Epic88 schreef op 05-02-2023 om 18:18:

[..]

Ik heb net al aangegeven waarom en wat ik wel onder pedofilie schaar. En dat lijkt mij een vrij belangrijk argument.

Of zeg jij ook tegen een pedofiel . Nou gelukkig doe je ook nog leuke dingen met kinderen! Dat is toch geen argument.

Die man schrijft fictie.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-02-2023 om 18:21

Mevrouw75 schreef op 05-02-2023 om 18:18:

[..]

Die man schrijft fictie.

Joh! Dus als ik steeds racistische boeken schrijf over een bepaalde groep is dat ook niet erg?

Dan krijg ik ook gewoon een boycot en terecht. En hoe ver gaat fictie? Mag een pedofiel steeds maar erotische verhalen opschrijven over fictieve belevenissen? Misschien wel? Maar zo iemand is niet geschikt als kinderboeken schrijver 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

05-02-2023 om 18:26

https://www.pimlammers.nl/volwassenen/fictie/trainer

Hij heeft z’n fictieve boek offline gehaald. Misschien dan andere teksten ook.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.