Nieuws en actueel
DS1971
10-08-2022 om 09:04
Woke. Zegen of ziekte?
Onder het mom: klaag niet, maar onderneem actie open ik bij deze een algemeen onderwerp over woke. Voordat die discussie gaat over dat woke een containerbegrip is en er dus eigenlijk geen discussie over mogelijk is: waar ik woke schrijf bedoel ik de meer extremistische progressieve opvattingen, het vingerwijzen naar iedereen die zich niet daaraan houdt en de onverdraagzaamheid.
Tegen discriminatie zijn is wat mij betreft ook niet woke, maar normaal.
Overal discriminatie in zien (zoals iemand die zijn vriend Nicolaas ziet en dan een Sinterklaasliedje gaat zingen, terwijl er toevallig ook mensen van kleur in beeld zijn als racisme betitelen), mensen met een andere mening onmiddellijk de mond willen snoeren en uitmaken voor racist, homofoob, transfoob, enz. dat is waar ik denk dat de maatschappelijke relevantie zit. Vaak wordt dit aangeduid met cancel culture, maar helaas gaan de goedpraters dan net doen alsof iemand niet is gecanceld, want hij of zij is nog niet definitief van de aardbol verdwenen. U begrijpt, ik zoek geen semantische discussie, maar een discussie over de gevolgen van activistische opvattingen, vaak kritiekloos herhaald als waarheid door de media (met name DPG en NPO), die het open debat bepaald niet ten goede komen.
En ja, hierboven staat vooral ook heel duidelijk te lezen dat ik geen fan ben en dus allesbehalve objectief, maar zie dat vooral als een uitdaging om mij te overtuigen dat ik het totaal verkeerd zie.
Blomke82
05-02-2023 om 11:16
Libertine schreef op 05-02-2023 om 10:56:
[..]
Wat jij voor je zoon wil en waarom doet er in deze discussie totáál niet toe. En wat jij voor mening hebt over mensen die darkrooms bezoeken ook niet.
Er wordt een Nederlandse schrijver bedreigd door de literatuur die hij voor volwassene schrijft. Hiermee wordt de literaire vrijheid ernstig onder druk gezet door extreme types als Haga en christelijke organisaties.
Heb het daar over. In hemelsnaam.
"Denk dat dit soort verhalen ook jongeren/youngsters die worstelen met hun geaardheid aanspoort naar dit soort gelegenheden te gaan omdat ze daar wel "begrepen" worden. Met als gevolg dat ze hun eigen grenzen over gaan."
Denk dat ik hiermee toch aangeef waarom dit soort literatuur schadelijk kan zijn.
Vind een schrijver met zulke teksten niet bepaald ideaal om iets voor de kinderboekenweek te schrijven.
De doodsbedreigingen keur ik absoluut af. Wat hij schrijft moet hij zelf weten. Maar als schrijver is hij verre van geschikt voor de kinderboekenweek. Dat moet een inclusief iets zijn waar alle kinderen (en ouders) zich in moeten kunnen vinden. Daar zal jij het toch ook me eens moeten zijn, neem ik aan.
Bovendien vind ik je post hypocriet, als de wetenschap wokeisme bedreigd vind je literaire vrijheid ook niet zo belangrijk.
vertelsel
05-02-2023 om 11:32
Ik vind het geen enkel probleem dat deze schrijver een kinderboekenweekgedicht zou gaan schrijven, blijkbaar kan hij dat goed, anders was hij er niet voor gekozen. En ik vind het meer dan schadelijk en crimineel dat deze persoon doodsbedreigingen krijgt, ik waag ook het verstand van degenen die dat doen in twijfel te trekken. Maar wat ik ook heel irritant vind, is dat ik nu al verschillende posts zie waarin een onwelgevallige mening van iemand weggezet wordt als niet terzake doende. Dan is het contact naar mijn mening wel weg, en het lijkt me belangrijk om in gesprek te blijven in plaats van te diskwalificeren.
Poezie
05-02-2023 om 11:51
Blomke82 schreef op 05-02-2023 om 11:16:
[..]
"Denk dat dit soort verhalen ook jongeren/youngsters die worstelen met hun geaardheid aanspoort naar dit soort gelegenheden te gaan omdat ze daar wel "begrepen" worden. Met als gevolg dat ze hun eigen grenzen over gaan."
Denk dat ik hiermee toch aangeef waarom dit soort literatuur schadelijk kan zijn.
Vind een schrijver met zulke teksten niet bepaald ideaal om iets voor de kinderboekenweek te schrijven.
De doodsbedreigingen keur ik absoluut af. Wat hij schrijft moet hij zelf weten. Maar als schrijver is hij verre van geschikt voor de kinderboekenweek. Dat moet een inclusief iets zijn waar alle kinderen (en ouders) zich in moeten kunnen vinden. Daar zal jij het toch ook me eens moeten zijn, neem ik aan.
Bovendien vind ik je post hypocriet, als de wetenschap wokeisme bedreigd vind je literaire vrijheid ook niet zo belangrijk.
Hier op het forum wordt ook geschreven over vreemdgaan, vrije relaties en sm. Is dat volgens jou ook schadelijk voor jonge mensen die hier forummen?
Daglichtlamp
05-02-2023 om 12:06
Poezie schreef op 05-02-2023 om 11:51:
[..]
Hier op het forum wordt ook geschreven over vreemdgaan, vrije relaties en sm. Is dat volgens jou ook schadelijk voor jonge mensen die hier forummen?
Ik heb dat verhaal over de voetbaltrainer en een jonge speler gelezen. Ik betwijfel of dat verhaal of een soortgelijk verhaal hier op het forum zou blijven staan.
Blomke82
05-02-2023 om 12:11
Poezie schreef op 05-02-2023 om 11:51:
[..]
Vind dat niet te vergelijken met een darkroom. En ja, heb zelf een open relatie, maar vind dat andere koek dan me door vreemde mannen te laten belasten in het donker.
SlushyAlbatross55
05-02-2023 om 12:18
Daglichtlamp schreef op 05-02-2023 om 12:06:
[..]
Ik heb dat verhaal over de voetbaltrainer en een jonge speler gelezen. Ik betwijfel of dat verhaal of een soortgelijk verhaal hier op het forum zou blijven staan.
En het is niet het enige. Bijv dit gedicht dat mannen heet.
Het is een man die dit toch een beetje als hoofdonderwerp als rode draad door z’n teksten heen laat lopen.
Als mijn ouders slapen klik ik mannen aan. Buurmannen, leraren, trainers, vaders.
Terug in bed verzin ik vingers, verkracht met fantasieën, val, nog niet uit schuld ontheven, in slaap.
Afgesproken plek, afgesproken jas – dus ik ga mee.
Hij voelt hoe ver hij nog kan gaan en dwingt het bed toch groter, groter, groter.
SlushyAlbatross55
05-02-2023 om 12:22
En schijnbaar ook een gedicht over een jongen in groep 8 die verliefd is op z’n leraar.
Blomke82
05-02-2023 om 12:25
Epic88 schreef op 05-02-2023 om 12:22:
En schijnbaar ook een gedicht over een jongen in groep 8 die verliefd is op z’n leraar.
Normaalste zaak van de wereld volgens sommigen hier, ideale schrijver voor het kinderboekenweek gedicht
Daglichtlamp
05-02-2023 om 13:13
Epic88 schreef op 05-02-2023 om 12:22:
Ik ken het gedicht niet, maar verliefd zijn als kind is heel normaal denk ik. Het wordt pas abnormaal als die leerkracht daarop in gaat.
Libertine
05-02-2023 om 13:18
Epic88 schreef op 05-02-2023 om 12:18:
[..]
En het is niet het enige. Bijv dit gedicht dat mannen heet.
Het is een man die dit toch een beetje als hoofdonderwerp als rode draad door z’n teksten heen laat lopen.
[..]
En welke van de door jou aangehaalde fragmenten komen precies uit een van zijn kinderboeken?
homofobie is nog steeds een groot probleem in Nederland. Dat blijkt wederom.
bieb1963
05-02-2023 om 13:19
Daglichtlamp schreef op 05-02-2023 om 13:13:
[..]
Ik ken het gedicht niet, maar verliefd zijn als kind is heel normaal denk ik. Het wordt pas abnormaal als die leerkracht daarop in gaat.
Precies!
Daglichtlamp
05-02-2023 om 13:20
bieb1963 schreef op 05-02-2023 om 13:19:
[..]
Precies!
En dat maakt dat verhaal over die voetbaltrainer ook zo zorgelijk wat mij betreft. Ik dacht dat we voorbij het idee waren dat seks tussen kinderen en volwassenen onschadelijk is zolang er maar geen dwang aan te pas komt.
Blomke82
05-02-2023 om 13:28
Libertine schreef op 05-02-2023 om 13:18:
[..]
En welke van de door jou aangehaalde fragmenten komen precies uit een van zijn kinderboeken?
homofobie is nog steeds een groot probleem in Nederland. Dat blijkt wederom.
Het maakt niet uit of het al dan niet in zijn kinderboeken stond. In een kinderboeken week moet iedereen zich kunnen vinden, het moet inclusief zijn voor iedereen. Deze schrijver is te omstreden. Dan is hij niet geschikt en zit er voor hem niets anders op om zich terug te trekken.
Homofobie komt overigens ook vooral van een tak die het wokeisme ook erg lief heeft, namelijk de Islam. Snap nog steeds niet hoe de wokers die 2 stromingen rijmen.
Libertine
05-02-2023 om 13:37
Blomke82 schreef op 05-02-2023 om 13:28:
[..]
Het maakt niet uit of het al dan niet in zijn kinderboeken stond. In een kinderboeken week moet iedereen zich kunnen vinden, het moet inclusief zijn voor iedereen. Deze schrijver is te omstreden. Dan is hij niet geschikt en zit er voor hem niets anders op om zich terug te trekken.
Homofobie komt overigens ook vooral van een tak die het wokeisme ook erg lief heeft, namelijk de Islam. Snap nog steeds niet hoe de wokers die 2 stromingen rijmen.
Je bedoelt dat heteronormatief Nederland zich er in moet kunnen vinden. Bovendien is deze schrijver niet omstreden. Hij is deze week omstreden gemaakt. Door Haga en een aantal christelijke clubs.
Een discussie voeren over woke met iemand die daar een hele andere definitie over hanteert laat ik met alle plezier aan me voorbijgaan.
SlushyAlbatross55
05-02-2023 om 13:44
Daglichtlamp schreef op 05-02-2023 om 13:20:
[..]
En dat maakt dat verhaal over die voetbaltrainer ook zo zorgelijk wat mij betreft. Ik dacht dat we voorbij het idee waren dat seks tussen kinderen en volwassenen onschadelijk is zolang er maar geen dwang aan te pas komt.
Dat maakt zijn schrijfsels ook naar vind ik. Hij laat steeds jongeren zien die genieten of fantaseren over seks met volwassenen. En in zijn schrijfsel over darkrooms noemt hij ook nog eens youngsters. Ik vind hem zeer twijfelachtig.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.