Nieuws en actueel
DS1971
10-08-2022 om 09:04
Woke. Zegen of ziekte?
Onder het mom: klaag niet, maar onderneem actie open ik bij deze een algemeen onderwerp over woke. Voordat die discussie gaat over dat woke een containerbegrip is en er dus eigenlijk geen discussie over mogelijk is: waar ik woke schrijf bedoel ik de meer extremistische progressieve opvattingen, het vingerwijzen naar iedereen die zich niet daaraan houdt en de onverdraagzaamheid.
Tegen discriminatie zijn is wat mij betreft ook niet woke, maar normaal.
Overal discriminatie in zien (zoals iemand die zijn vriend Nicolaas ziet en dan een Sinterklaasliedje gaat zingen, terwijl er toevallig ook mensen van kleur in beeld zijn als racisme betitelen), mensen met een andere mening onmiddellijk de mond willen snoeren en uitmaken voor racist, homofoob, transfoob, enz. dat is waar ik denk dat de maatschappelijke relevantie zit. Vaak wordt dit aangeduid met cancel culture, maar helaas gaan de goedpraters dan net doen alsof iemand niet is gecanceld, want hij of zij is nog niet definitief van de aardbol verdwenen. U begrijpt, ik zoek geen semantische discussie, maar een discussie over de gevolgen van activistische opvattingen, vaak kritiekloos herhaald als waarheid door de media (met name DPG en NPO), die het open debat bepaald niet ten goede komen.
En ja, hierboven staat vooral ook heel duidelijk te lezen dat ik geen fan ben en dus allesbehalve objectief, maar zie dat vooral als een uitdaging om mij te overtuigen dat ik het totaal verkeerd zie.
Mischa83
17-08-2022 om 16:45
Ik vind het lastig dat de balans zo ver te zoeken is in de woke discussie.
Alles en iedereen met een 'verkeerde' mening maar weren uit de openbaarheid om diezelfde mening? Met alle onoprechte reacties, huilbuien en excuses die daarbij horen? Tsja...gaat ver toch!
Op de nationale televisie met een groepje mannen lachen en grappen om verkrachting en dit afdoen als een 'jeugdzonde'? Gaat ook ver!
MRI
17-08-2022 om 17:14
Mischa83 schreef op 17-08-2022 om 16:45:
Ik vind het lastig dat de balans zo ver te zoeken is in de woke discussie.
Alles en iedereen met een 'verkeerde' mening maar weren uit de openbaarheid om diezelfde mening? Met alle onoprechte reacties, huilbuien en excuses die daarbij horen? Tsja...gaat ver toch!
Op de nationale televisie met een groepje mannen lachen en grappen om verkrachting en dit afdoen als een 'jeugdzonde'? Gaat ook ver!
Ja zo sta ik er ook in: ik heb het gevoel dat nu de twee uitersten op elkaar reageren. Ik vindt het heel fijn dat we in een land leven dat mensen die zich in het verkeerde lichaam voelen, een traject kunnen volgen waarbij gekeken wordt hoe diep het zit, in hoeverre dat door andere dingen komt en na het lange traject bij artsen, psychologen en psychiaters kunnen besluiten tot transitie. Voor mij hoeven genderneutrale toiletten of de ns die 'personen' gaat zeggen niet zo. Ik ben er ook niet tegen trouwens. Voor mij mag Zwarte Piet eruit zolang er nog een kind gepest wordt er over, maar zo heftig op kom maar binnen met je knecht reageren vind ik ook best heftig.
Voor mij hoefde VI niet van de buis, maar ze hadden wel netjes hun excuses aan mogen bieden en niet wat ik ervaarde als een soort kinderachtige wraak op Saskia Noort en Jinek moeten plegen. Ik ben wars van seksisme, maar ik kan zien dat vrouwen ook manipulatief kunnen zijn en gebruik kunnen maken van hun uiterlijk. Maar daarnaast vind ik wel dat het respect voor vrouwen aantoonbaar laag is in sommige contreien. (bij Talpa kijkers misschien? Johnny de Mol, de Mol senior, VI, Massa is Kassa etc)
Wat ik al eerder zei: ik ben ervoor dat mensen elkaar respecteren. Maakt mij dat woke?
Maar ik vind het flauw om mensen te demoniseren omdat ze gewoon respect willen. zoals ik het ook flauw vind dat als mensen bedreigt worden in hun privilege om iedereen die dat aankaart dan maar meteen woke te noemen.
Te makkelijk en te doorzichtig.
ZanyHeron88
18-08-2022 om 23:05
Amerikaanse deskundige: ’Amsterdamse fietscultuur sluit migrant uit’ https://www.telegraaf.nl/nieuws/759156057/amerikaanse-deskundige-amsterdamse-fietscultuur-sluit-migrant-uit/?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=whatsapp
onze fietspaden zijn ook niet woke genoeg.
Malibu2
18-08-2022 om 23:23
Paracelsus schreef op 18-08-2022 om 23:05:
Amerikaanse deskundige: ’Amsterdamse fietscultuur sluit migrant uit’ https://www.telegraaf.nl/nieuws/759156057/amerikaanse-deskundige-amsterdamse-fietscultuur-sluit-migrant-uit/?utm_source=whatsapp&utm_medium=referral&utm_campaign=whatsapp
onze fietspaden zijn ook niet woke genoeg.
Ik snap het niet.
Je kan veel vinden van de fietscultuur in met name grote steden als Amsterdam, maar zijn immigranten en niet-blanke mensen soms te dom om te fietsen in Amsterdam? Ik zou me als immigrant of niet-blank persoon flink beledigd voelen, als mensen denken dat ik vanwege een bepaalde achtergrond niet de capaciteiten heb om te fietsen of op een andere wijze veilig deel te nemen aan het verkeer.
Het zou me zelfs een racisme of discriminatie melding waard zijn.
ZanyHeron88
18-08-2022 om 23:30
Malibu2 schreef op 18-08-2022 om 23:23:
[..]
Ik snap het niet.
Je kan veel vinden van de fietscultuur in met name grote steden als Amsterdam, maar zijn immigranten en niet-blanke mensen soms te dom om te fietsen in Amsterdam? Ik zou me als immigrant of niet-blank persoon flink beledigd voelen, als mensen denken dat ik vanwege een bepaalde achtergrond niet de capaciteiten heb om te fietsen of op een andere wijze veilig deel te nemen aan het verkeer.
Het zou me zelfs een racisme of discriminatie melding waard zijn.
Ja, ik snap echt niets meer van het woke gebeuren.
mijn niet blanke schoonfamilie zit allemaal op de fiets. Sommige bezitten zelfs een race fiets
zelfs statushouders zitten hier allemaal massaal op de fiets.
Malibu2
18-08-2022 om 23:48
Paracelsus schreef op 18-08-2022 om 23:30:
[..]
Ja, ik snap echt niets meer van het woke gebeuren.
mijn niet blanke schoonfamilie zit allemaal op de fiets. Sommige bezitten zelfs een race fiets
zelfs statushouders zitten hier allemaal massaal op de fiets.
Hoe durven ze het heft in eigen handen te nemen? Slachtoffer ben je en zul je blijven... 🤨
In één ding moet ik de wokers wel gelijk geven. Er is inderdaad racisme maar dan met name bij henzelf. Ze zien wel de splinter in het oog van de ander, maar niet de balk in hun eigen oog.
Malibu2
22-08-2022 om 09:32
Dit artikel las ik afgelopen weekend. Het gaat over groepsdenken en totalitarisme, maar de link met woke wordt ook gelegd. En ik vind dat hij wel een punt heeft.
https://www.groene.nl/artikel/onze-maatschappij-biedt-grond-voor-totalitair-denken
DS1971
22-08-2022 om 11:00
Malibu2 schreef op 22-08-2022 om 09:32:
Dit artikel las ik afgelopen weekend. Het gaat over groepsdenken en totalitarisme, maar de link met woke wordt ook gelegd. En ik vind dat hij wel een punt heeft.
https://www.groene.nl/artikel/onze-maatschappij-biedt-grond-voor-totalitair-denken
Ik vind het een heel goed stuk. Ben het ook wel met de analyse eens. Totalitairisme is in opkomst, maar als je dat zegt word je weggelachen omdat men inderdaad denkt aan Hitler of Stalin.
Veel mensen herkennen ook echt niet dat vrijheid beperkt is in de Westerse wereld. In discussies over Rusland zie ik dat terug. Ik meen oprecht dat ik mij vrijer voel in Rusland dan in Nederland. Ja, er is in Nederland in theorie meer persvrijheid, maar in de praktijk zijn journalisten ook vooral papegaaien en worden afwijkende meningen nauwelijks gehoord. Of onderdrukt (zie ON, die duidelijk anders behandeld worden). In Rusland wordt het individu echter veel minder gevolgd. En mensen regelen zaken wel onder elkaar. In Rusland helpen mensen elkaar aan valse vaccinatiepapieren, in Nederland weet je dat de kans groot is dat je aan de schandpaal gaat als iemand er weet van heeft. Sowieso heeft de haar tegen ongevaccineerden en de wens om die mensen buiten te sluiten mij echt doen beseffen dat mijn toekomst niet in Nederland ligt.
We leven in bijzondere tijden. En voor iemand zoals ik, die zeer gehecht is aan vrijheid voelt het enorm beklemmend.
En ik zie echt ook wel het goede van het systeem. We kennen hier bv erg weinig corruptie. Zaken zijn in Nederland erg goed geregeld. Maar dat was in de jaren 90 ook al zo, maar dan zonder dat vrijheid ernstig werd beknot.
Dat is wel een van mijn grootste teleurstellingen. Dat ik mij levendig kan herinneren dat Nederland echt een gaaf land was om in te leven en Nederland dat nu niet meer is… maar ook geen enkel ander land alternatief dat anker (voor mij) kan bieden.
willem1959
22-08-2022 om 11:18
Niet allemaal even helder, dit verhaal. Maar er staat een belangrijke zin in:
Mensen zijn de vrijheid moe
We zijn omhoog geklommen sinds de Tweede Wereldoorlog. En nu zijn we op een punt beland waarop nog hoger niet meer mogelijk is. Een ritje de helling af is wat ons te wachten staat. En dat valt tegen.
DS1971
22-08-2022 om 12:25
willem1959 schreef op 22-08-2022 om 11:18:
Niet allemaal even helder, dit verhaal. Maar er staat een belangrijke zin in:
Mensen zijn de vrijheid moe
We zijn omhoog geklommen sinds de Tweede Wereldoorlog. En nu zijn we op een punt beland waarop nog hoger niet meer mogelijk is. Een ritje de helling af is wat ons te wachten staat. En dat valt tegen.
Niet voor de schaapjes die keuzestress hadden.
Wasmachine
22-08-2022 om 13:10
Ik heb zelf niet de indruk dat mensen moe zijn van vrijheid maar dat mensen eerder hun wil willen opleggen aan anderen. Het is niet alleen woke of corona, maar ook de roep om maatregelen om een gezonder leven te stimuleren zoals een suikertaks, verhogen van premies. Ook bij het klimaat zie je dezelfde tendens.
DS1971
22-08-2022 om 14:00
Wasmachine schreef op 22-08-2022 om 13:10:
Ik heb zelf niet de indruk dat mensen moe zijn van vrijheid maar dat mensen eerder hun wil willen opleggen aan anderen. Het is niet alleen woke of corona, maar ook de roep om maatregelen om een gezonder leven te stimuleren zoals een suikertaks, verhogen van premies. Ook bij het klimaat zie je dezelfde tendens.
Deels wel. Het is meer dat men alleen vrijheden belangrijk vindt als men verwacht te worden gehinderd door het verdwijnen. Maar keuzes die je niet nodig hebt kunnen weldegelijk als hinderlijk worden ervaren.
Vrijheid van meningsuiting krijg je tegenwoordig ook niet meer uitgelegd. Want je mag toch eigenlijk alles nog zeggen? Je komt immers alleen maar in de problemen als je iets zegt wat niet ok is...
Dat vrijheid van meningsuiting alleen maar zinvol is als je ook dingen mag zeggen die niet ok zijn snapt men gewoon niet (ik heb het de afgelopen jaren vaak proberen uit te leggen, komt niet aan). En dat de norm: niet ok ook van de ene dag op de andere kan veranderen. Temeer daar veel mensen denken dat vrijwel iedereen denkt zoals zij (uitspraken als: dat kan tegenwoordig echt niet meer en dan ten aanzien van iets wat nog steeds heel normaal is). En als je radicaal progressief bent, dan is dat in ieder geval niet waar. Dat zijn ook de mensen die bij een andere mening helemaal op tilt slaan en denken dat iemand racistisch, seksistisch, transfoob of wat dan ook is, ook al stellen ze een doodnormale vraag. En dat soort mensen moeten ook weg.
Wat ook nieuw is, is dat je overal voor verantwoordelijk bent volgens steeds meer mensen. Recent werd mij nog verweten dat ik medeverantwoordelijk ben voor wat er in de cobaltmijnen gebeurt in Congo omdat ik een Tesla rijd. Een sukkel die niet door had dat er ook cobalt gebruikt wordt om de diesel te maken die in zijn auto gaat en dat Tesla helemaal geen cobalt gebruikt uit Congo, maar toch.
De denkwijze is heel eng. Inmiddels is het ook zo dat je als man verantwoordelijk bent voor seksueel wangedrag van andere mannen als je daar niet effectief tegen op aan het treden bent. En nog afgezien van dat het mensen niet echt dichterbij elkaar brengt als iedereen maar gaat vingerwijzen: als die gedachte echt gaat leven zet dat de deur wagenwijd open naar eigenrichting.
Want steeds meer mensen gaan geloven dat ze actief op moeten treden. Kijk maar eens hoe de jongere generatie het doodnormaal vindt om op social media te namen en Shamen. En aangezien tegenwoordig alles gelijk word gesteld aan geweld, is het maar een kleine stap om straks geweld te gaan (of: moeten) gebruiken om niet medeschuldig te zijn. Een bedrijf kapotmaken over iets kleins vindt men doodnormaal. Dan leert hij het tenminste af. Dat is allemaal leuk en aardig, totdat ze zelf een keer een fout maken (ook dat merk ik in discussies: men ziet een foute opmerking niet meer als bewijs van dat iemand een foute opmerking heeft gemaakt, nee... die persoon is fout en moet weg).
En dat is precies waarom ik vind dat woke een ziekte is. Want er groeit nu een generatie op die extreem intolerant is voor wat zij zien als niet ok. En die menen te moeten ingrijpen. Dat gaat geen gezellige samenleving opleveren. Laat staan inclusief. Inclusief is sowieso newspeak voor exclusiviteit.
Afgelopen week nog bleek fietsen niet inclusief te zijn (althans, er was weer eens een Amerikaanse die meende beter te weten hoe het vervoer in Amsterdam geregeld moet worden dan Amsterdammers). Nou verwacht ik echt wel dat de wal het schip gaat keren, maar kun je je voorstellen dat straks een fietser belaagd gaat worden omdat het ineens racistisch is om te fietsen? Dat is gewoon een eng wereldbeeld.
alhambra
22-08-2022 om 14:29
We zijn vrijheid zo gewend en we verwachten niet dat de situatie verslechterd en daarom hebben we een blinde vlek voor de aantasting ervan.
willem1959
23-08-2022 om 12:43
Raven van Dorst was te gast bij Zomergasten. Sprak over haar zijn diens hermafroditisme.
Maar goedbeschouwd zijn er bij geboorte mannen en vrouwen. Al het andere is een fout van de natuur. Of zie ik dat verkeerd?
Cookielover
23-08-2022 om 12:48
willem1959 schreef op 23-08-2022 om 12:43:
Raven van Dorst was te gast bij Zomergasten. Sprak over
haarzijndiens hermafroditisme.
Maar goedbeschouwd zijn er bij geboorte mannen en vrouwen. Al het andere is een fout van de natuur. Of zie ik dat verkeerd?
Een beledigende term die al een hele poos niet meer wordt gebruikt. De gangbare term is intersekse.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.