Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
LMEK
17-02-2024 om 12:24
Blomke82 schreef op 17-02-2024 om 12:10:
Al denk ik wel dat Rutte momenteel de beste man op de juiste plek is bij de Navo.
Hoe kan iemand die er om bekend staat glashard te liegen als hem dat uitkomt de beste man zijn voor zo een positie?
Blomke82
17-02-2024 om 12:53
LMEK schreef op 17-02-2024 om 12:24:
[..]
Hoe kan iemand die er om bekend staat glashard te liegen als hem dat uitkomt de beste man zijn voor zo een positie?
Connecties en charisma, zelfs bij Trump. Daar kunnen we veel voordeel hebben, ook omdat hij de huidige wereldleiders goed kent.
LMEK
17-02-2024 om 12:58
Blomke82 schreef op 17-02-2024 om 12:53:
[..]
Connecties en charisma, zelfs bij Trump.
En wat kan hij daarmee bereiken in tegenstelling tot iemand met minder connecties en charisma? Ik zie het verband niet tussen die twee eigenschappen en leiding geven aan NAVO. Is verder ook niet belangrijk maar ik vraag het mij gewoon af?
Daglichtlamp
17-02-2024 om 12:58
Blomke82 schreef op 17-02-2024 om 12:10:
Wel bijzonder dat Ollongren defensie nu naar 4 % nbp wil brengen na campagnetaal van Trump, net als meer Europese landen. Terwijl ze dat voor de inval van Oekraïne allemaal onzinnig vonden, terwijl er al wel dreiging was.
Trump lacht zich nu al weer de ballen uit de broek dan hij zonder president te zijn alweer invloed heeft op Europa.
Ook begrijp ik nu dat Nederland zeer welwillend is geworden richting de Navo, Rutte wordt zeer waarschijnlijk de grote Navobaas. Dat was intern al voor de verkiezingen bekend, anders was hij wel lijsttrekker gebleven. Hij zou voor de klas gaan staan en zeker geen Europese functie bekleden. Wat een spel weer.
Al denk ik wel dat Rutte momenteel de beste man op de juiste plek is bij de Navo.
Nee hij is geen lijsttrekker gebleven omdat aan Rutte in het weekeinde na de kabinetsval duidelijk gemaakt is dat als hij niet zou aankondigen dat hij zou stoppen dat hij dan een motie van wantrouwen zou krijgen die hem zou gedwongen zou hebben om direct af te treden.
Blomke82
17-02-2024 om 13:08
LMEK schreef op 17-02-2024 om 12:58:
[..]
En wat kan hij daarmee bereiken in tegenstelling tot iemand met minder connecties en charisma? Ik zie het verband niet tussen die twee eigenschappen en leiding geven aan NAVO. Is verder ook niet belangrijk maar ik vraag het mij gewoon af?
Je moet binnen de Navo iedereen laten voelen dat ze belangrijk zijn om alle neuzen de juiste kant op te krijgen. Daar is hij goed in.
Hoeveel moties heeft hij wel niet overleeft, terecht of niet, dat laten we in het midden, maar hij weet als geen ander onderlinge conflicten op te lossen mensen weer aan zijn zijde te krijgen. Dat zijn we hard nodig als Trump aan de macht komt.
https://www.ad.nl/buitenland/rutte-grinnikt-en-onderbreekt-dan-gewoon-president-trump~a74e1d2a0/
Trump heeft wel respect voor Rutte
LMEK
17-02-2024 om 13:33
Blomke82 schreef op 17-02-2024 om 13:08:
[..]
Je moet binnen de Navo iedereen laten voelen dat ze belangrijk zijn om alle neuzen de juiste kant op te krijgen. Daar is hij goed in.
Hoeveel moties heeft hij wel niet overleeft, terecht of niet, dat laten we in het midden, maar hij weet als geen ander onderlinge conflicten op te lossen mensen weer aan zijn zijde te krijgen. Dat zijn we hard nodig als Trump aan de macht komt.
https://www.ad.nl/buitenland/rutte-grinnikt-en-onderbreekt-dan-gewoon-president-trump~a74e1d2a0/
Trump heeft wel respect voor Rutte
Ze hebben wel veel overeenkomsten dus misschien dat Trump dat wel leuk in hem vindt. Maar goed we zien het wel.
Friezinnetje
17-02-2024 om 13:35
Zelfs nu Navalny dood is, zijn ze nog bang voor hem. Bloemen weghalen, mensen verbieden om hem te herdenken. Er zijn meer dan 200 personen gearresteerd, omdat ze een bloem neerlegden, een foto bij zich hadden.
Verbaasd me wel dat 1 van de vrouwen zei: Dat dit in een democratisch land mogelijk is. Welk democratisch land?
Gebruikersnaaminvullen
17-02-2024 om 18:01
Friezinnetje schreef op 17-02-2024 om 13:35:
Zelfs nu Navalny dood is, zijn ze nog bang voor hem. Bloemen weghalen, mensen verbieden om hem te herdenken. Er zijn meer dan 200 personen gearresteerd, omdat ze een bloem neerlegden, een foto bij zich hadden.
Verbaasd me wel dat 1 van de vrouwen zei: Dat dit in een democratisch land mogelijk is. Welk democratisch land?
Bizar hè. Ze mochten niet protesteren maar zelfs bloemen leggen vinden ze bedreigend. De politie stond gewoon toe te kijken toen die plek vernield werd.
Vraag me af waar "men" zo bang voor is. Dat gehersenspoelde Russen misschien zelf gaan nadenken?
Muurbloem1985
17-02-2024 om 18:06
Vreselijk wat er met die man is gebeurd maar ik begrijp 1 ding niet, waarom ging die
Navalny terug naar Rusland terwijl die in Berlijn zat jaren geleden?
Friezinnetje
17-02-2024 om 18:31
Muurbloem1985 schreef op 17-02-2024 om 18:06:
Vreselijk wat er met die man is gebeurd maar ik begrijp 1 ding niet, waarom ging die
Navalny terug naar Rusland terwijl die in Berlijn zat jaren geleden?
Omdat hij wilde blijven strijden tegen de corrupte bende in Rusland. Niet alleen Poetin, maar ook de andere oliemagnaten, grote industriële magnaten, omdat die alles voor het zeggen hebben en daar al het geld heen gaat.
En hij wist heel goed dat hij veel gevaar liep, maar had ook weer niet verwacht dat ze hem iets aan zouden doen, omdat hij steeds bekender werd in Rusland (gisteren een stukje van de docu gezien op NPO2).
EnglishmaninNewYork
17-02-2024 om 20:08
Gebruikersnaaminvullen schreef op 17-02-2024 om 18:01:
[..]
Bizar hè. Ze mochten niet protesteren maar zelfs bloemen leggen vinden ze bedreigend. De politie stond gewoon toe te kijken toen die plek vernield werd.
Vraag me af waar "men" zo bang voor is. Dat gehersenspoelde Russen misschien zelf gaan nadenken?
Ik denk dat ze bang zijn voor vereniging van krachten. Als de Russen nu in staat worden gesteld hun verdriet en woede te delen ontvlamt de weerstand.
Edit: en eigenlijk denk ik, hoe krom ook, dat het een goed teken is. Als ze er zó hard bovenop moeten zitten vanuit het Kremlin heeft Navalny gelijk. Dan is de weerstand sterk en de positie van Poetin (lang) niet zo houdbaar als het Kremlin doet voorkomen.
Daglichtlamp
17-02-2024 om 20:17
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/poetins-economie-groeit-dit-jaar-met-2-6-procent-maar-dat-cijfer-zegt-lang-niet-alles~b8f34563/
De groei van de economie in Rusland komt ook vrijwel geheel door de investeringen in het leger. Daar hebben gewone mensen daar helemaal niets aan.
Door alle defensie-uitgaven gaat er bijvoorbeeld veel minder geld naar onderwijs en onderzoek, twee velden die op lange termijn belangrijk zijn. Veel sectoren kampen met een gebrek aan onderdelen, en zeker aan personeel. Meer dan 800.000 Russen hebben het land al verlaten, zei IMF-topvrouw Kristalina Georgieva maandag, onder wie wetenschappers en IT-personeel.
Personeelstekort en gebrekkig onderhoud
Achterblijvers staan, meer dan voor de oorlog althans, in de wapenfabriek of aan het front. Daardoor is de productie van auto’s in twee jaar tijd gedaald met 30 procent, becijferde de Bank of Finland, en die van elektrische apparaten met 24 procent.
Personeelstekorten laten zich niet alleen gelden in fabrieken, ook infrastructuur lijdt eronder. In steden door het hele land zijn deze winter waterleidingen gesprongen door gebrek aan onderhoud, waardoor op verschillende plekken de noodtoestand is uitgeroepen. In een buitenwijk van Moskou zaten zo’n 40.000 inwoners onlangs een week zonder verwarming thuis, terwijl het buiten 20 graden vroor.
felija
17-02-2024 om 20:36
EnglishmaninNewYork schreef op 17-02-2024 om 20:08:
[..]
Ik denk dat ze bang zijn voor vereniging van krachten. Als de Russen nu in staat worden gesteld hun verdriet en woede te delen ontvlamt de weerstand.
Edit: en eigenlijk denk ik, hoe krom ook, dat het een goed teken is. Als ze er zó hard bovenop moeten zitten vanuit het Kremlin heeft Navalny gelijk. Dan is de weerstand sterk en de positie van Poetin (lang) niet zo houdbaar als het Kremlin doet voorkomen.
Ik hoop het zo!
EnglishmaninNewYork
17-02-2024 om 22:46
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/c1f8fdd0-8587-4bce-8d4b-aaddc5f781e6/honderden-arrestaties-bij-herdenkingen
Super dat ze het doen! Toch hoop ik écht dat de meerderheid zich (ook) in stilte verenigt en pas na voorbereiding massaal laten zien hoe ze zich voelen. En ik hoop ook écht dat zowel Oekraïne als het Westen manieren klaar hebben om zowel de protesten te ondersteunen als meer problemen voor Putin en consorten te veroorzaken terwijl het Kremlin hun handen vol hebben aan interne opstand.
Ik vind ze ontzettend dapper! Ik denk alleen dat individueel handelen van deze moedige burgers weinig effect heeft. En ik denk dat 'we' daarin meer kunnen betekenen dan enkel oordelen dat het allemaal zo erg is en vervolgens enkel toekijken hoe het zich verder ontwikkelt.
kerstbeer
18-02-2024 om 09:01
EnglishmaninNewYork schreef op 17-02-2024 om 22:46:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/c1f8fdd0-8587-4bce-8d4b-aaddc5f781e6/honderden-arrestaties-bij-herdenkingen
Super dat ze het doen! Toch hoop ik écht dat de meerderheid zich (ook) in stilte verenigt en pas na voorbereiding massaal laten zien hoe ze zich voelen. En ik hoop ook écht dat zowel Oekraïne als het Westen manieren klaar hebben om zowel de protesten te ondersteunen als meer problemen voor Putin en consorten te veroorzaken terwijl het Kremlin hun handen vol hebben aan interne opstand.
Ik vind ze ontzettend dapper! Ik denk alleen dat individueel handelen van deze moedige burgers weinig effect heeft. En ik denk dat 'we' daarin meer kunnen betekenen dan enkel oordelen dat het allemaal zo erg is en vervolgens enkel toekijken hoe het zich verder ontwikkelt.
Wat ik wel denk is dat de hoeveelheid omgekomen soldaten voor steeds meer onvrede zorgt.
Het laat natuurlijk steeds meer mensen denken dat het niet even een makkelijke, snelle operatie is, als er steeds meer mannen zijn die niet terugkomen.
Al ver voor de oorlog waren er moeders van soldaten die 'verdwenen' in het leger (door de brute manier waarop nieuwe soldaten vaak behandeld werden in het leger), die vragen stelden en hun onvrede lieten blijken. Nu zijn er natuurlijk veel meer mensen die hun zonen, mannen, vrienden kwijt raken en dat worden er elke dag meer.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.