Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
LMEK
16-02-2024 om 14:07
Daglichtlamp schreef op 16-02-2024 om 13:52:
[..]
Wie eindverantwoordelijk is, is toch wel duidelijk, dat is Poetin.
Dat lijkt mij ook aangezien Putin voor bijna alles in Rusland de eindverantwoordelijke is.
Beterhier
16-02-2024 om 14:11
Daglichtlamp schreef op 16-02-2024 om 13:52:
[..]
Wie eindverantwoordelijk is, is toch wel duidelijk, dat is Poetin.
Dat was bij de 1e vergiftigingspoging al door Duitsland (waar ze hem hebben gered en het gif aangetoond) en hemzelf door een telefonische bekentenis van de dader onomstotelijk bewezen! Helaas bleek die wake-up call nog te zwak maar nu kijkt de hele wereld ernaar en weten we definitief met wie we te maken hebben.
Mija
16-02-2024 om 14:21
Beterhier schreef op 16-02-2024 om 14:11:
[..]
Dat was bij de 1e vergiftigingspoging al door Duitsland (waar ze hem hebben gered en het gif aangetoond) en hemzelf door een telefonische bekentenis van de dader onomstotelijk bewezen! Helaas bleek die wake-up call nog te zwak maar nu kijkt de hele wereld ernaar en weten we definitief met wie we te maken hebben.
Ik denk niet dat dit nog echt een verrassing is, voor niemand. Het is onvoorstelbaar dat Navalny zo moedig/krankzinnig is geweest om terug te gaan. De vraag is: wat nu? Kan dit serieuze consequenties hebben? Of gaat dit gewoon voorbij?
LMEK
16-02-2024 om 14:28
Mija schreef op 16-02-2024 om 14:21:
[..]
Ik denk niet dat dit nog echt een verrassing is, voor niemand. Het is onvoorstelbaar dat Navalny zo moedig/krankzinnig is geweest om terug te gaan. De vraag is: wat nu? Kan dit serieuze consequenties hebben? Of gaat dit gewoon voorbij?
Persoonlijk denk ik dat in het geval dat Putin je zoekt je nergens ter wereld veilig bent. En hij zal ook wel familie en andere dierbaren in Rusland hebben zitten waarmee ze hem kunnen chanteren. Serieuze consequenties zal het niet hebben denk ik wat wie of wat kan Putin iets maken in principe? En de mensen die dicht bij hem in de buurt komen zullen Navalny ook geen toffe peer vinden.
Gebruikersnaaminvullen
16-02-2024 om 14:31
[..]
Ik denk dat het weer voorbij gaat. Tot de volgende kritische persoon uit een raam valt, uit de lucht wordt geschoten, of "zelfmoord" pleegt.
EnglishmaninNewYork
16-02-2024 om 18:20
Op cnn staat Navalny's boodschap in het geval dat hij vermoord zou worden.
https://edition.cnn.com/
"Jullie mogen niet opgeven. Als ze besluiten mij te vermoorden, betekent het dat we ontzettend sterk zijn."
Navalny's vrouw heeft opgeroepen dit niet onbestraft te laten. Vanuit het Kremlin is inmiddels al gewaarschuwd dat er niet geprotesteerd mag worden.
Wat zou ik graag zien dat dit Putin de kop gaat kosten.
kerstbeer
16-02-2024 om 18:25
EnglishmaninNewYork schreef op 16-02-2024 om 18:20:
Op cnn staat Navalny's boodschap in het geval dat hij vermoord zou worden.
https://edition.cnn.com/
"Jullie mogen niet opgeven. Als ze besluiten mij te vermoorden, betekent het dat we ontzettend sterk zijn."
Navalny's vrouw heeft opgeroepen dit niet onbestraft te laten. Vanuit het Kremlin is inmiddels al gewaarschuwd dat er niet geprotesteerd mag worden.
Wat zou ik graag zien dat dit Putin de kop gaat kosten.
Dat hoop ik ook maar ik ben bang dat Gebruikersnaaminvullen gelijk heeft. Hij heeft te veel macht en het is te gevaarlijk om tegen hem in te gaan. Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb.
Wie weet, er zijn natuurlijk altijd wel dappere mensen geweest in de geschiedenis die het toch tegen dictators opnemen.
EnglishmaninNewYork
16-02-2024 om 18:35
kerstbeer schreef op 16-02-2024 om 18:25:
[..]
Dat hoop ik ook maar ik ben bang dat Gebruikersnaaminvullen gelijk heeft. Hij heeft te veel macht en het is te gevaarlijk om tegen hem in te gaan. Ik hoop natuurlijk dat ik ongelijk heb.
Dat denk ik ook hoor, ik zou het alleen zo graag zien.
En wat zou het toch handig zijn als Oekraïne / het Westen in staat zouden zijn de problemen voor Rusland nu per direct te vergroten. Putin/het Kremlin heeft met de dood van Navalny een (potentieel groot) probleem onder de eigen burgers gecreeerd. Dit is voor het kremlin een verzwakt moment waar Oekraïne en het Westen gebruik van zouden moeten maken.
Kataravrouw
17-02-2024 om 00:12
LMEK schreef op 10-09-2023 om 00:22:
[..]
De lijst van landen die bij Briks willen horen worden steeds langer. Vorige maand zijn er 6 landen lid geworden waaronder Saudi-Arabië, Iran en de VAE. Die hebben vooral qua olie wat in de melk te brokkelen natuurlijk. En dat heet groei in economisch opzicht. Tevens brengen die 6 landen het aandeel van Briks tot 46% van de gehele wereldbevolking. Dat is groei in militair opzicht. Heel simpel eigenlijk, raar dat dat nog uitleg vergt. Hoe kom jij er eigenlijk bij dat Briks niet groeit? Volg je het wel nauwkeurig?
Wij willen geen oorlog maar constant wapens sturen gaat niet samen. De enige reden dat de oorlog nog steeds gaande is blijft de westerse wapenleverantie. En het frappante is dat het net niet goed genoeg is om de oorlog te winnen maar precies goed genoeg om de oorlog te laten voortkabbelen. Afrikaanse leiders roepen steevast op om de wapens neer te leggen en de dialoog te openen. Het westen wil dat niet en dus wordt de Afrikaanse wens genegeerd. Machtswellustige psychopaten zijn de Clintons, Bushes, Obamas, Blairs en de Merkels maar die lopen lekker vrij rond.
https://www.bnr.nl/nieuws/financieel/10540455/rusland-brics-munt-heeft-nauwelijks-perspectief
Had ik het toch goed ingeschat.
LMEK
17-02-2024 om 01:03
Kataravrouw schreef op 17-02-2024 om 00:12:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws/financieel/10540455/rusland-brics-munt-heeft-nauwelijks-perspectief
Had ik het toch goed ingeschat.
Ik weet echt niet waar je naar verwijst en kan het ook niet uit mijn eigen reactie van toen halen. Zei je dat een gezamenlijke munt geen toekomst had?
Beterhier
17-02-2024 om 10:31
[..]
Nee helaas is dit geen verrassing. Derk Sauer noemde het correct een moord in slow motion.
Ik heb er sinds zijn redding in Duitsland aan gedacht of hij beter in het westen had kunnen blijven maar kwam er niet uit. De enige consequentie die ik nu zie is een versteviging van het beeld dat het westen heeft van het misdadige regime P. Dat kan grote beslissingen beïnvloeden.
LMEK
17-02-2024 om 12:01
Beterhier schreef op 17-02-2024 om 10:31:
[..]
Nee helaas is dit geen verrassing. Derk Sauer noemde het correct een moord in slow motion.
Ik heb er sinds zijn redding in Duitsland aan gedacht of hij beter in het westen had kunnen blijven maar kwam er niet uit. De enige consequentie die ik nu zie is een versteviging van het beeld dat het westen heeft van het misdadige regime P. Dat kan grote beslissingen beïnvloeden.
Aan welke grote beslissingen denk je dan aan? Bij Putin gebeurt niks toevallig, er gaat altijd een proces aan af waar de voor en nadelen worden afgewogen. En het westen wist dat dit eraan zat te komen dus die hebben hun antwoord ook al klaar. En ik denk ook niet dat de val van Avdiivka en dood twee opzichzelfstaande gebeurtenissen zijn. Nú Zelensky heeft toegegeven dat Avdiivka gevallen is zal dat in de Russische media natuurlijk breed uitgemeten gaan worden en Navalny nagenoeg niet.
Blomke82
17-02-2024 om 12:10
Wel bijzonder dat Ollongren defensie nu naar 4 % nbp wil brengen na campagnetaal van Trump, net als meer Europese landen. Terwijl ze dat voor de inval van Oekraïne allemaal onzinnig vonden, terwijl er al wel dreiging was.
Trump lacht zich nu al weer de ballen uit de broek dan hij zonder president te zijn alweer invloed heeft op Europa.
Ook begrijp ik nu dat Nederland zeer welwillend is geworden richting de Navo, Rutte wordt zeer waarschijnlijk de grote Navobaas. Dat was intern al voor de verkiezingen bekend, anders was hij wel lijsttrekker gebleven. Hij zou voor de klas gaan staan en zeker geen Europese functie bekleden. Wat een spel weer.
Al denk ik wel dat Rutte momenteel de beste man op de juiste plek is bij de Navo.
Blomke82
17-02-2024 om 12:13
LMEK schreef op 17-02-2024 om 12:01:
[..]
Aan welke grote beslissingen denk je dan aan? Bij Putin gebeurt niks toevallig, er gaat altijd een proces aan af waar de voor en nadelen worden afgewogen. En het westen wist dat dit eraan zat te komen dus die hebben hun antwoord ook al klaar. En ik denk ook niet dat de val van Avdiivka en dood twee opzichzelfstaande gebeurtenissen zijn. Nú Zelensky heeft toegegeven dat Avdiivka gevallen is zal dat in de Russische media natuurlijk breed uitgemeten gaan worden en Navalny nagenoeg niet.
Het is ook een signaal naar andere eventuele presidentskandidaten, naar aanloop van de "verkiezingen" in maart. Je zal nooit kunnen winnen en het met de dood bekopen.
Maar dat is meer uit angst, omdat het Kremlin intern ook wel beter weet dat de bevolking het anders wil.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.