Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

LMEK schreef op 24-07-2023 om 22:21:

Je kletst maar wat. Dat landje waar jij het over hebt is een oppervlakte bijna 6 keer groter dan het land waar jij in woont.
Dat jij denkt dat er voor mijnen ruimen bij humanitarian demining manier grove middelen bestaan zegt genoeg over je kennis op dat vlak. Maar goed, je hebt het artikel en de mening van experts kunnen lezen. Je kunt het daar natuurlijk oneens over zijn maar dat moet je met betere argumenten komen dan dat jullie grove middelen gaan inzetten in dat landje.

In het artikel dat je zelf aanhaalt staat letterlijk dat het 750 jaar zou kosten om het gebied te ontmijnen met 500 eenheden uitgerust met een metaaldetector. 
Verder staan in dit artikel ook voorbeelden van grovere middelen die gebruikt kunnen worden om een gebied te ontmijnen. 
Als jij echt denkt dat Oekraïne de komende 750 jaar onbewoonbaar wordt, vraag ik mij echt af wat je hebt gerookt. 

On-topic:
https://www.hln.be/buitenland/kijk-wit-russische-president-spreekt-dreigende-taal-wagner-huurlingen-willen-polen-binnenvallen~a3132ab5/

Laat ons hopen dat ze dom genoeg zijn om dit te doen, zodat de navo die stelletje gespuis direct van de kaart kan vegen. 

Moirmel schreef op 25-07-2023 om 01:29:

[..]

In het artikel dat je zelf aanhaalt staat letterlijk dat het 750 jaar zou kosten om het gebied te ontmijnen met 500 eenheden uitgerust met een metaaldetector.
Verder staan in dit artikel ook voorbeelden van grovere middelen die gebruikt kunnen worden om een gebied te ontmijnen.
Als jij echt denkt dat Oekraïne de komende 750 jaar onbewoonbaar wordt, vraag ik mij echt af wat je hebt gerookt.

On-topic:
https://www.hln.be/buitenland/kijk-wit-russische-president-spreekt-dreigende-taal-wagner-huurlingen-willen-polen-binnenvallen~a3132ab5/

Laat ons hopen dat ze dom genoeg zijn om dit te doen, zodat de navo die stelletje gespuis direct van de kaart kan vegen.

Luister, ik begin ook niet over jouw dagelijkse inname van allerlei dingen in combinatie met schrijven op dit forum dus wat ik wel of niet heb gerookt is van ondergeschikt belang. 

Maar dat je het verhaal niet hebt begrepen is inmiddels wel duidelijk. De andere manieren die in het artikel staan zijn niet geschikt voor het ruimen van mijnen zodat het veilig genoeg is voor burgers, dat blijft mensenwerk met metaaldetectoren en niet met machines en daarom schatten de experts die periode ook zo lang in. Staat er allemaal heel duidelijk in. We lopen wel vaker te steggelen over dit soort dingen omdat je Engels niet goed is. 

van de NOS-site

Afrikaanse Unie wil niet alleen Russisch graan, maar ook staakt-het-vuren in Oekraïne

Voorstellen die president Poetin heeft gedaan over graanleveringen aan Afrika voldoen niet, een staakt-het-vuren in Oekraïne is nodig. Dat zei Afrikaanse Unie-voorzitter Azali Assoumani in een slotverklaring van de tweedaagse Rusland-Afrika-top in Sint-Petersburg.

Donderdag herhaalde Poetin eerdere claims dat Rusland graan aan Afrika kan leveren, nu Oekraïne niet meer kan exporteren omdat de graandeal is geëindigd. Ook bood hij zes Afrikaanse landen gratis graan aan.

"Ja, dit is belangrijk, maar misschien is het niet genoeg. We moeten een staakt-het-vuren bereiken", zei Assoumani. Afrikaanse leiders riepen de Russische president in Sint-Petersburg op een einde te maken aan de oorlog en legden hem een vredesplan voor.

"Deze oorlog moet stoppen. En het kan alleen stoppen op basis van gerechtigheid en rede", zei de voorzitter van het secretariaat van de Afrikaanse Unie, Moussa Faki Mahamat. Poetin zei dat hij het voorstel respecteert en 'aandachtig zal bestuderen'.

Onderhandelen

De Congolese president Denis Sassou-Nguesso vindt dat het Afrikaanse initiatief niet moet worden onderschat. "We roepen nogmaals dringend op tot het herstel van vrede in Europa." Vorige maand riepen Afrikaanse leiders Rusland ook al op om te beginnen met vredesonderhandelingen.

Poetin herhaalde eerdere uitspraken dat Rusland klaar is om te onderhandelen, maar dat Oekraïne dat niet wil. In gesprekken zou volgens Poetin dan wel rekening gehouden moeten worden met "nieuwe werkelijkheden op de grond", waarmee hij doelt op het door Rusland bezette gedeelte van Oekraïne.

De adviseur van de Oekraïense president Zelensky, Mychajlo Podoljak, noemde Poetins uitspraken 'onderhandelingsgezanik'. Afrikaanse Unie-voorzitter Assoumani zei dat Poetin bereidheid had getoond om te onderhandelen met Oekraïne, en dat nu "de andere kant" moest worden overtuigd.

Graandeal verlengen

De Afrikaanse Unie dringt er verder bij Poetin op aan om de graandeal te verlengen, die recent afliep doordat Rusland zijn medewerking opschortte. Een verlenging is volgens Faki Mahamat "in het voordeel van alle volken van de wereld, in het bijzonder Afrikanen".

Dat zal toch wat een tegenvaller zijn voor Poetin. 

'Nieuwe werkelijkheden op de grond."
Gek hè, dat Oekraïne dat niet wil

van de NOS-site

'Saudi-Arabië organiseert top over Oekraïne'

Saudi-Arabië organiseert eind volgende week een top over de oorlog in Oekraïne. Daarbij zouden Westerse landen en Oekraïne aanwezig zijn, meldt The Wall Street Journal. Rusland zou niet uitgenodigd zijn.

Volgens de Amerikaanse krant worden er ook hooggeplaatste functionarissen uit landen als Brazilië, India, Turkije, Indonesië en Egypte uitgenodigd. De ontmoeting zou volgend weekend zijn, citeert de krant diplomaten. De krant meldt dat de EU, Groot-Brittannië, Polen en Zuid-Afrika hun komst al hebben bevestigd, en ook de Amerikanen zouden een afvaardiging sturen.

Oekraïne en Westerse landen hopen dat de top ertoe leidt dat er internationale gemeenschap steun geeft aan een vredesvoorstel dat in het voordeel is van Oekraïne. Het Kremlin zei eerder dat het vredesplannen alleen in behandeling wil nemen als Oekraïne "accepteert dat er een nieuwe realiteit is". Daarmee doelt Rusland erop dat Oekraïne grondgebied moet afstaan. Kyiv zegt dat onderhandelingen met Rusland alleen mogelijk zijn als de Russische troepen vertrekken uit Oekraïne.

Hopelijk gaat er nu eindelijk iets gebeuren, waardoor de oorlog stopt. 

Ik denk dat het voorlopig niet gaat gebeuren, dat de oorlog stopt. Niet tenzij er iets radicaals veranderd. Als de verkiezingen in Amerika over iets meer dan een jaar in het voordeel van de Republikeinen uit gaat vallen, is er een reeële kans dat Amerika Rusland zal gaan steunen, met alle gevolgen binnen NAVO van dien. Putin heeft vooralsnog geen reden om te stoppen, wel om 'af te wachten'. 

https://edition.cnn.com/videos/world/2023/08/04/exp-usa-election-2024-putin-atwood-live-080407aseg1-cnni-world.cnn

Ik heb toch nog steeds sterk het gevoel dat dit allemaal (veels) te lang een eigen koers mag blijven gaan. Waarom blijft Putin zoveel ruimte krijgen? Als de Amerikaanse Republikeinen het binnen afzienbare tijd voor het zeggen krijgen, zal ook het Westen -zowel intern als extern- in stroomversnelling de ellende mee ingesleurd worden. Dat is al over anderhalf jaar.  

Dat bij een republikeinse overwinning de VS Rusland zou steunen, lijkt me overdreven, wel is de kans groot dat ze hun steun aan Oekraïne gaan terugschroeven.
Maar dat is over 15 maanden.

Op dit moment vraag ik me af of we een volgende escalatie moeten verwachten vanuit Wit-Rusland. Denk niet dat Rusland het zelf zou wagen om een navo-lid aan te vallen, maar wat als ze de Wagner troepen daarvoor gebruiken? 
Denk dat we ginds met een gevaarlijke situatie zitten. 

Dat vind ik ook akelig, die activiteiten daar bij de Poolse/Belarussische grens. Volgens een russische gevangen soldaat gaan Belarus [ Rusland ] proberen een soort van aanval in scene te zetten op een Belarussisch doel, om zodoende een aanval op de Navo te rechtvaardigen.  Dat zou zomaar eens kunnen kloppen.

Het lukt Poetin al niet om de Oekraïners te verslaan. Tenzij er achter de schermen zich een bondgenoot (formaat China bijvoorbeeld) bin Poetin heeft aangesloten, zal Rusland de NAVO niet mee willen laten strijden. 

Ik denk eerder dat het incident een proefballonnetje was, hoe de NAVO reageert op het schenden van het luchtruim. Dat geeft Poetin informatie (en ruimte). Tevens kan het ook goed een stukje machtsvertoon zijn na het Wagner gebeuren. En afleiding. Want wat gebeurt er elders terwijl de focus op Belarus ligt. 

Het einde is dan toch misschien dichtbij..

Het letterlijke citaat van stafchef Stian Jenssen tijdens een paneldebat vanochtend in Arendal: "Ik denk dat een oplossing voor Oekraïne het opgeven van territorium zou kunnen zijn, in ruil voor NAVO-lidmaatschap." Stoltenberg zelf heeft zich expliciet nog nooit gewaagd aan het bespreken van eventuele oplossingen, anders dan Ruslands volledige verdrijving uit Oost Oekraïne en zelfs over het lot van de Krim is hij tot nu toe 'strategisch ambigue'.

Bij een vraag om verheldering van zijn standpunt antwoordde Sitan Jenssen dat "de discussie over mogelijke na-oorlogse status al gevoerd wordt en dat ook anderen al de vraag stellen of Oekraïne territorium af moet staan aan Rusland."

Uit de koker van een staf-chef, niet de NAVO-chef zelf. Ben benieuwd hoe hij zal reageren als buitenstaanders zeggen dat je maar een stuk van je land moet opgeven in ruil voor een lidmaatschap.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-08-2023 om 21:10:

Uit de koker van een staf-chef, niet de NAVO-chef zelf. Ben benieuwd hoe hij zal reageren als buitenstaanders zeggen dat je maar een stuk van je land moet opgeven in ruil voor een lidmaatschap.

Ik snap niet wat je precies wie je bedoelt met hij en wie de buitenstaanders zijn? Stoltenberg en zijn stafchef?

LMEK schreef op 15-08-2023 om 21:23:

[..]

Ik snap niet wat je precies wie je bedoelt met hij en wie de buitenstaanders zijn? Stoltenberg en zijn stafchef?

Hij= stafchef

Buitenstaanders= mensen uit andere landen die menen beslissingen over "jouw" grondgebied te mogen nemen.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 15-08-2023 om 21:25:

[..]

Hij= stafchef

Buitenstaanders= mensen uit andere landen die menen beslissingen over "jouw" grondgebied te mogen nemen.

Duidelijk. 

Die buitenstaanders hebben er wel voor gezorgd dat er überhaupt nog een Oekraïne bestaat. De enige beslissing die Zelensky mag nemen zonder Amerika is welk kleur shirt hij aan trekt. De rest wordt allemaal door buitenstaanders beslist dus ook of Oekraïne land moet afstaan. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.