Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

LMEK schreef op 04-07-2023 om 23:06:

[..]

Heb je enig idee op welke plek Oekraïne staat in de persvrijheid index? En dan niet pas sinds de inval van Rusland maar daarvoor?
Als je dat wist zou je die vergelijking niet mank noemen en zeker niet wijten aan de Russische inval. Maar goed ik snap het wel, cijfers zijn niet belangrijker dan het onderbuikgevoel.

Calimero 😂😂

Hou toch op met Oekraïne de zwarte piet toe te spelen. Keer op keer haal je er dingen bij die niets te maken hebben met deze oorlog. Alles om af te leiden van de agressor. 

"Oekraïne groeide het afgelopen decennium uit tot een regionale leider op het gebied van journalistiek en persvrijheid. Het land voerde een ambitieuze hervorming van de persvrijheid door waaronder een wet inzake transparantie van media-eigendom en de oprichting van een onafhankelijke openbare omroep. Nu, na de inval van Rusland, is de toekomst van het land en van de onafhankelijke media in groot gevaar.

Een voorbode voor wat onafhankelijke media mogelijk te wachten staat is hoe er voor de inval met lokale verslaggevers werd omgegaan in de bezette gebieden Loehansk en Donetsk. Zij werden daar vaak geconfronteerd met willekeurige arrestaties, afranselingen en martelingen; velen werden gedwongen undercover te werken.

Ondanks de ambitieuze wetgeving, wordt de redactionele onafhankelijkheid van toonaangevende nieuwsuitzendingen omzeild door hun invloedrijke privé-eigenaren en is het niet altijd mogelijk om de financiering te herleiden. In 2021 onthulde de Oekraïense wetshandhaving dat drie vooraanstaande nieuwskanalen gefinancierd worden door entiteiten die verband houden met terroristische activiteiten in de door Rusland bezette gebieden van Oost-Oekraïne.

https://www.freepressunlimited.org/nl/landen/oekraine

Nu het toch over persvrijheid gaat;
Rusland stond in 2022 op de 155e plek en is in 2023 gezakt naar 164.
Oekraïne ging van 106 naar 79 in diezelfde periode.
En Griekenland staat dit jaar op 107 en kwam van plek 108. 
Dit benoemen was duidelijk een schijnbeweging.
https://rsf.org/en/index

Een Russisch 'onderzoeksschip' is in Nederland bezig met het verzamelen van gegevens. 

Uit het artikel: 

"Volgens Jaime Karremann van marineschepen.nl mag worden aangenomen dat het Russische schip de volledige aandacht heeft van de Nederlandse kustwacht. "Het is heel opvallend dat juist dit schip zich zo lang in de Nederlandse EEZ bevindt", zegt Karremann. "Je merkt gewoon dat dit niet helemaal pluis is omdat het schip op lage snelheid vaart tussen windmolenparken en over plekken waar datakabels liggen. Al is lastig te zeggen wat ze precies doen, omdat dit schip onder water opereert en daarbij mogelijk ook onderwaterdrones inzet."

"Wanneer geen militaire dreiging van een schip uitgaat, en er ook geen bewijs van sabotage is, kan een land in de praktijk vaak niet meer doen dan een diplomatieke oplossing zoeken met het land waar het schip vandaan komt, in dit geval Rusland. Zeker wanneer zo'n schip op papier wetenschappelijk onderzoek uitvoert, wat volgens critici slechts een dekmantel is."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5394298/spionage-rusland-russisch-onderzoeksschip-poetin-spookschip-eez

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2023 om 09:39:

Eerder zei je nog dat de persvrijheid sinds de Russische inval in het gedrang kwam en nu blijkt het tegenovergestelde. 

Als je de cijfers bekijkt kom je tot een heel andere conclusie, de rest is geklets vanuit het onderbuikgevoel. En ik ben blij dat je het opgezocht hebt.  
Maar zoals ik al zei is de persvrijheid in Oekraïne al veel langer een zorgenkindje, net zoals in Rusland al decennia. 

En wat is toch dat geneuzel steeds over de aandacht afleiden? Alles om de aandacht af te leiden van de agressor?? Dat is een zwaktebod van jewelste om zaken die wel degelijk van belang zijn af te doen als ruis. De oorlog gaat ook zonder ons hier gewoon door dus we hebben daar geen enkele invloed op.  Dat jij het liever niet over de persvrijheid hebt is jouw probleem maar de feiten blijven hetzelfde. 

De Oekraïense minister van defensie Reznikov heeft tegen de Financial Times gezegd dat Oekraïne een plaats is geworden waar het westen zijn wapens test. Dit na aanleiding van het onvermogen van het westen de himars goed te laten werken. Dit is na Zaluzhny nu al de tweede persoon die kritiek heeft op het westen en hoe ze omgaan met Oekraïense levens. De elfde en twaalfde is de top in Vilnius waar de resultaten besproken moeten worden en aangezien die er niet zijn komen er barstjes in de eenheid zo te zien. 

LMEK schreef op 05-07-2023 om 12:34:

[..]

Eerder zei je nog dat de persvrijheid sinds de Russische inval in het gedrang kwam en nu blijkt het tegenovergestelde.

Als je de cijfers bekijkt kom je tot een heel andere conclusie, de rest is geklets vanuit het onderbuikgevoel. En ik ben blij dat je het opgezocht hebt.
Maar zoals ik al zei is de persvrijheid in Oekraïne al veel langer een zorgenkindje, net zoals in Rusland al decennia.

En wat is toch dat geneuzel steeds over de aandacht afleiden? Alles om de aandacht af te leiden van de agressor?? Dat is een zwaktebod van jewelste om zaken die wel degelijk van belang zijn af te doen als ruis. De oorlog gaat ook zonder ons hier gewoon door dus we hebben daar geen enkele invloed op. Dat jij het liever niet over de persvrijheid hebt is jouw probleem maar de feiten blijven hetzelfde.

Jij was degene die het maar raar vond dat een land in oorlog een beperking van wat er geschreven mag worden, en waar de bezetter ook toegang tot heeft, oplegt. 

Maar hé, wat jij wil hoor. Als je maar kunt wijzen, naar Oekraïne of "het Westen". En RSF niet geloven dat ze correcte cijfers hebben is selectief.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2023 om 17:21:

[..]

Jij was degene die het maar raar vond dat een land in oorlog een beperking van wat er geschreven mag worden, en waar de bezetter ook toegang tot heeft, oplegt.

Maar hé, wat jij wil hoor. Als je maar kunt wijzen, naar Oekraïne of "het Westen". En RSF niet geloven dat ze correcte cijfers hebben is selectief.

Ik was diegene  over concrete cijfers en meetbaarheid begon dus dat ik de RSF niet geloof is een foutieve invulling van jouw kant. Jij probeert de indruk te wekken dat Rusland al decennia lang de persvrijheid in het gedrang brengt en Oekraïne niet. Dus heb ik je er fijntjes gewezen dat dat niet klopt. Vervolgens ben je het gaan opzoeken en tot een andere conclusie gekomen.

En waarom mag ik het niet raar vinden dat Zelensky de huidige situatie heeft aangegrepen om al zijn politieke tegenstanders en critici de mond te snoeren? Is dat een gevoelige snaar of zo? 

ik vind het raar dat jij het raar vindt. Ik vind het raar dat je zelf niet kunt bedenken waarom dat nu zo is. Ik vind je denkwijze op veel vlakken raar. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2023 om 19:09:

ik vind het raar dat jij het raar vindt. Ik vind het raar dat je zelf niet kunt bedenken waarom dat nu zo is. Ik vind je denkwijze op veel vlakken raar.

Daarom is negeren de beste optie, hij blijft toch overtuigd van zijn eigen gelijk, voelt zich verheven boven het plebs en vindt alleen zijn eigen argumentatie en bronnen rechtsgeldig. 

Geen geschikte discussiepartner dus.

Beter kunnen we het goede voorbeeld van EnglishmaninNewYork volgen en om limek heen forummen. 

felija schreef op 05-07-2023 om 19:19:

[..]

Daarom is negeren de beste optie, hij blijft toch overtuigd van zijn eigen gelijk, voelt zich verheven boven het plebs en vindt alleen zijn eigen argumentatie en bronnen rechtsgeldig.

Geen geschikte discussiepartner dus.

Beter kunnen we het goede voorbeeld van EnglishmaninNewYork volgen en om limek heen forummen.

Ook goed lezen gaat niet echt lekker. Ik ga hem/haar maar weer negeren.

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2023 om 19:21:

[..]

Daar heeft hij inderdaad ook moeite mee. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2023 om 19:21:

[..]

Ok, Calimero 😂😂😂

Lekker klef jullie twee. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 05-07-2023 om 09:39:

Dat is nog een reden waarom sommigen pleiten om Oekraïne versneld toe te laten tot de EU. Eens ze binnen deze organisatie zitten, moeten ze hun structuur versnelt hervormen waardoor we hopelijk een toename zien in (pers)vrijheid en minder corruptie. 

Jullie wel bekende heer Timmermans zei daarover in een programma in België vorige week nog, dat het goed was dat we destijds Polen etc. hebben toegelaten tot de EU zonder dat ze de maatstaven bereikten omdat we nu anders misschien in een situatie zaten waarbij niet Oekraïne maar Polen werd binnengevallen. 

Moirmel schreef op 05-07-2023 om 20:43:

[..]

Dat is nog een reden waarom sommigen pleiten om Oekraïne versneld toe te laten tot de EU. Eens ze binnen deze organisatie zitten, moeten ze hun structuur versnelt hervormen waardoor we hopelijk een toename zien in (pers)vrijheid en minder corruptie.

Ze er waren al langer tegen bezig.

"Een voorbode voor wat onafhankelijke media mogelijk te wachten staat is hoe er voor de inval met lokale verslaggevers werd omgegaan in de bezette gebieden Loehansk en Donetsk. Zij werden daar vaak geconfronteerd met willekeurige arrestaties, afranselingen en martelingen; velen werden gedwongen undercover te werken."

En dat was dan nog voor de inval van Rusland maar wel bezette gebieden. Ik begrijp overigens heel goed dat Zelensky niet wil dat er iets in het nieuws komt wat hun tegen kan werken. 

Jullie wel bekende heer Timmermans zei daarover in een programma in België vorige week nog, dat het goed was dat we destijds Polen etc. hebben toegelaten tot de EU zonder dat ze de maatstaven bereikten omdat we nu anders misschien in een situatie zaten waarbij niet Oekraïne maar Polen werd binnengevallen.

Vanuit Bulgarije de oproep om geen cent meer te geven aan Oekraïne zolang het niet duidelijk is wat er met eerdere 70 miljard is gedaan. Eerder uit Hongarije al dezelfde oproep en zeker niet toevallig nu de resultaten catastrofale gevolgen hebben. 
Gelukkig dat er nog politici zijn die wel willen nadenken en niet zomaar achter Amerika drentelen. De eerste scheurtjes worden steeds zichtbaarder en groter en dat is een goed teken. Praten praten en nog eens praten is de enige oplossing. Stoppen mer wapens zenden is de enige juiste stap en dat gaan steeds meer landen inzien. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.