Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
felija
01-07-2023 om 14:24
EnglishmaninNewYork schreef op 01-07-2023 om 13:14:
[..]
Goeie vraag. Daar heb ik geen antwoord op. Veel verder dan de vraag: 'Wat willen we van/met Rusland na Oekraïne?' kom ik nog niet, maar ik hoop dat de regeringen (wereldwijd) er wel op voorbereid zijn.
Snap ik, ik ook niet, ik houd mijn hart vast.
Moirmel
01-07-2023 om 20:09
Kataravrouw schreef op 01-07-2023 om 13:49:
Ik zie putin er wel voor aan de kerncentrale in te zetten. Laten we hopen van niet. De oorlog zal dan een heel andere wending krijgen, denk ik.
Mochten de Russen een kernramp veroorzaken, denk ik dat in het westen de remmen los gaan en we heel snel zwaarder en moderner materieel naar Oekraïne sturen.
EnglishmaninNewYork
01-07-2023 om 21:51
Moirmel schreef op 01-07-2023 om 20:09:
[..]
Mochten de Russen een kernramp veroorzaken, denk ik dat in het westen de remmen los gaan en we heel snel zwaarder en moderner materieel naar Oekraïne sturen.
Maar zou dat de oplossing zijn? Moeten we het niet over een hele ander boeg gaan gooien?
Dit hele pappen en nathouden heeft Poetin/Rusland niet gestopt. De Wagner groep heeft Poetin niet gestopt (als dat ooit de bedoeling was).
Het zijn aanvallen op onderdelen van Putin's grip geweest, maar het geheel onderuit halen (laat staan met een -voor Westerse begrippen- goede vervanging opgelijnd), is nog niet gelukt. Waarom is dat?
LMEK
01-07-2023 om 22:35
EnglishmaninNewYork schreef op 01-07-2023 om 21:51:
[..]
Maar zou dat de oplossing zijn? Moeten we het niet over een hele ander boeg gaan gooien?
Dit hele pappen en nathouden heeft Poetin/Rusland niet gestopt. De Wagner groep heeft Poetin niet gestopt (als dat ooit de bedoeling was).
Het zijn aanvallen op onderdelen van Putin's grip geweest, maar het geheel onderuit halen (laat staan met een -voor Westerse begrippen- goede vervanging opgelijnd), is nog niet gelukt. Waarom is dat?
Omdat de wereld het zat is dat het westen overal ter wereld regime change met geweld veroorzaakt. Aan alle tirannie komt uiteindelijk een einde en we zien dat de rest van de wereld langzaam maar zeker opstaat tegen Amerika. De petrodollar verliest dagelijks aan macht, Afrikaanse en Arabische landen schakelen om naar een andere valuta om samen sterker te worden.
De tijd dat Amerika elke ongehoorzame leider vermoord en hun land 50 jaar terug in de tijd bombardeert eindigt denk ik samen met deze oorlog.
Loeki72
01-07-2023 om 23:03
LMEK schreef op 01-07-2023 om 22:35:
[..]
Omdat de wereld het zat is dat het westen overal ter wereld regime change met geweld veroorzaakt. Aan alle tirannie komt uiteindelijk een einde en we zien dat de rest van de wereld langzaam maar zeker opstaat tegen Amerika. De petrodollar verliest dagelijks aan macht, Afrikaanse en Arabische landen schakelen om naar een andere valuta om samen sterker te worden.
De tijd dat Amerika elke ongehoorzame leider vermoord en hun land 50 jaar terug in de tijd bombardeert eindigt denk ik samen met deze oorlog.
Daar heb je het boze westen riedeltje weer.
LMEK
01-07-2023 om 23:13
Loeki72 schreef op 01-07-2023 om 23:03:
[..]
Daar heb je het boze westen riedeltje weer.
Welk aspect van mijn bericht klopt niet dan?
felija
01-07-2023 om 23:21
[..]
Puissant rijke oligarchen die 'vriendjes' zijn van Poetin, zolang ze doen wat hij zegt? Teveel geld is vaak teveel macht helaas. Corruptie.
Moirmel
02-07-2023 om 00:55
[..]
Over welke boeg zou je het willen gooien? Een rechtstreekse aanval op Rusland?
Dit is bijna een klassiek voorbeeld van de indirecte oorlogen zoals we deze zagen tijdens de koude oorlog.
Ik denk ook niet dat dit snel zal stoppen (tenzij Oekraïne effectief zijn doelen haalt), en dat het als ware een uitputtingsslag zal worden tussen oost en west (waarbij we op dit moment in de EU in een situatie zitten waarin we snel moeten schakelen, en onze oorlogseconomie moeten opkrikken).
Moirmel
02-07-2023 om 01:07
LMEK schreef op 01-07-2023 om 22:35:
[..]
En waarnaar moet de wereld zich dan wel richten? Een dictatuur zoals Rusland, een land als China met strafkampen terwijl ze in eigen land een genocide plegen, de tandeloze VN, de door en door corrupte Brics landen?
Hopelijk wordt door dit conflict Europa eens wakker en trekken we onze defensiebudgetten fatsoenlijk op.
LMEK
02-07-2023 om 02:22
Moirmel schreef op 02-07-2023 om 01:07:
[..]
En waarnaar moet de wereld zich dan wel richten? Een dictatuur zoals Rusland, een land als China met strafkampen terwijl ze in eigen land een genocide plegen, de tandeloze VN, de door en door corrupte Brics landen?
Hopelijk wordt door dit conflict Europa eens wakker en trekken we onze defensiebudgetten fatsoenlijk op.
Het meest corrupte land blijft toch echt wel Oekraïne zelf.
Europa loopt als een schoothondje achter die brabbelende dementerende Biden aan en voert alles uit wat hij zegt. Maar landen moeten zelf kunnen beslissen over welke koers ze willen varen en niet bang meer zijn dat Amerika ze plat bombardeert.
Het wordt tijd dat Europa zich onafhankelijker gaat opstellen en voor een sterker en beter Europa gaat zorgen in plaats van continu andere landen destabiliseren.
Het machtsvacuüm zorgt voor wetteloosheid en wetteloosheid zorgt voor geweld.
EnglishmaninNewYork
02-07-2023 om 08:55
Moirmel schreef op 02-07-2023 om 00:55:
[..]
Over welke boeg zou je het willen gooien? Een rechtstreekse aanval op Rusland?
Dit is bijna een klassiek voorbeeld van de indirecte oorlogen zoals we deze zagen tijdens de koude oorlog.
Ik denk ook niet dat dit snel zal stoppen (tenzij Oekraïne effectief zijn doelen haalt), en dat het als ware een uitputtingsslag zal worden tussen oost en west (waarbij we op dit moment in de EU in een situatie zitten waarin we snel moeten schakelen, en onze oorlogseconomie moeten opkrikken).
Ik denk niet dat we een andere boeg bij 'ouderwetse' oorlogvoering moeten zoeken. Poetin is op allerlei fronten intensief bezig met beeldvorming, grip trachten te behouden op het manipuleren van informatiestromingen.
Het lijkt mij dat daar meer mee bereikt zou moeten kunnen worden, helemaal met de manier waarop informatievoorzieningen globaal verbonden zijn. Rusland is bereikbaarder dan ze doen overkomen.
Er heeft ook een massale uitstroom van hoog opgeleidde Russen plaatsgevonden. Nu zullen niet alle Russen gestopt zijn met hun werk in Rusland (work from home in het buitenland), maar de aantallen schijnen zo hoog te zijn dat het ongetwijfeld vertragingen van ontwikkelingen en daarmee vooruitgang oplevert, ook op technologisch gebied, i.e. IT. Ook daarin liggen meerdere mogelijkheden zou je zo denken.
LMEK
02-07-2023 om 10:24
https://www.washingtontimes.com/news/2023/jun/28/congress-has-not-declared-war-on-russia-but-it-has/
Een eye-opener, en voor de mensen die nog iets extra’s willen leren lees even over het Golf van Tonkin incident.
Ik zie iets soortgelijks zomaar weer gebeuren.
EnglishmaninNewYork
02-07-2023 om 11:20
Dit soort dingen dus (een andere boeg): 'The CIA has recently launched a new social media campaign to try and reach people in Russia, including a video posted to the Telegram social media site, which is widely used by Russians. The campaign provided instructions on how to contact the CIA on the dark web without being monitored.'
Bron: https://www.bbc.com/news/world-europe-66076564
Moirmel
03-07-2023 om 22:45
LMEK schreef op 02-07-2023 om 10:24:
https://www.washingtontimes.com/news/2023/jun/28/congress-has-not-declared-war-on-russia-but-it-has/
Een eye-opener, en voor de mensen die nog iets extra’s willen leren lees even over het Golf van Tonkin incident.
Ik zie iets soortgelijks zomaar weer gebeuren.
Wauw je hebt een conservatieve Amerikaanse krant gevonden die het niet eens is met de uitgaven die de VS momenteel doet voor Oekraïne. BRAVO.
LMEK
04-07-2023 om 02:22
Moirmel schreef op 03-07-2023 om 22:45:
[..]
Wauw je hebt een conservatieve Amerikaanse krant gevonden die het niet eens is met de uitgaven die de VS momenteel doet voor Oekraïne. BRAVO.
Dank voor het compliment!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.