Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Friezinnetje
01-07-2023 om 11:30
LMEK schreef op 01-07-2023 om 10:43:
[..]
De aandacht van wat af te leiden?
Dat Wagner in Bekarus zit heb ik een dag of 6 geleden al gemeld.
Kijk, wij verschillen van inzicht over het ontstaan, het verloop en de oplossing van deze oorlog jullie reageren extreem slecht op berichten die kunnen duiden op een eventuele winst van Rusland. Dan gaat het meteen over mij persoonlijk en niet meer over de inhoud van het bericht, want als ik een ban krijg dan krijgen jullie de andere kant van het verhaal niet te zien en dat is dan weer beter voor de gemoedstoestand
En forummers met goede inhoudelijke bijdragen die afhaken bij tegengeluid zijn geen winst voor dit topic. Het begint hier meer voetbalsupporters topic te worden waarbij de realiteit niet meer van belang is omdat de haat voor de andere partij zo groot is.
Jij hebt voor de zoveelste keer weer een plasje gedaan over iets waarbij je 100 zinnen over mij praat en 10 zinnen over het topic. Typisch…
Oh ja, en ik citeer of link nooit bronnen of websites afkomstig uit Rusland of in beheer van Russen. Dat is makkelijk controleerbaar.
nog even en je zit hier alleen weer te discussiëren, heb je ook niets aan. Maar jij doet ook of heb je de waarheid in pacht en dat is natuurlijk ook niet zo. Jij vindt dat je gelijk hebt en anderen hier ook. Maar je zet onmiddellijk iedereen dom, niet goed geïnformeerd neer. En dat is heel vervelend. Maar aangezien je net ook al niet op mijn post reageerde, zal je dat nu ook wel niet doen. Struisvogeltje spelen
Daglichtlamp
01-07-2023 om 11:34
Om eerlijk te zijn had ik gezien het krachtsverschil tussen beide partijen verwacht dat Rusland de oorlog in een week zou beslissen in hun voordeel. Nu dat niet gebeurd is, kan ik me niet zo goed voorstellen waarom ze dat nu wel kunnen terwijl dat ruim een jaar geleden niet lukte. Ik voorzie dat de huidige patstelling die veel te veel levens kost aan beide kanten nog wel even gaat duren.
EnglishmaninNewYork
01-07-2023 om 11:34
Documenten suggereren dat Sergey Surovikin geheim lid was van de Wagner groep, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat als er inderdaad sprake van een geheim lidmaatschap (of überhaupt een lidmaatschap) was, er een paper trail is achtergelaten.
https://edition.cnn.com/2023/06/30/europe/russian-general-sergey-surovikin-wagner-vip-intl-hnk/index.html
felija
01-07-2023 om 11:46
Daglichtlamp schreef op 01-07-2023 om 11:34:
Om eerlijk te zijn had ik gezien het krachtsverschil tussen beide partijen verwacht dat Rusland de oorlog in een week zou beslissen in hun voordeel. Nu dat niet gebeurd is, kan ik me niet zo goed voorstellen waarom ze dat nu wel kunnen terwijl dat ruim een jaar geleden niet lukte. Ik voorzie dat de huidige patstelling die veel te veel levens kost aan beide kanten nog wel even gaat duren.
Ja, dit vrees ik ook.
felija
01-07-2023 om 11:51
Friezinnetje schreef op 01-07-2023 om 11:30:
[..]
nog even en je zit hier alleen weer te discussiëren, heb je ook niets aan. Maar jij doet ook of heb je de waarheid in pacht en dat is natuurlijk ook niet zo. Jij vindt dat je gelijk hebt en anderen hier ook. Maar je zet onmiddellijk iedereen dom, niet goed geïnformeerd neer. En dat is heel vervelend. Maar aangezien je net ook al niet op mijn post reageerde, zal je dat nu ook wel niet doen. Struisvogeltje spelen
Het verbaast me altijd weer: mensen die menen ontzettend intelligent en geïnformeerd te zijn en zichzelf beschouwen als beter en meer onderlegd dan hun gesprekspartner en dat niet onder stoelen of banken steken. Geen spoortje zelfinzicht, maar alleen zichzelf verheven voelen boven de ander, best sneu eigenlijk.
EnglishmaninNewYork
01-07-2023 om 11:56
Daglichtlamp schreef op 01-07-2023 om 11:34:
Om eerlijk te zijn had ik gezien het krachtsverschil tussen beide partijen verwacht dat Rusland de oorlog in een week zou beslissen in hun voordeel. Nu dat niet gebeurt is, kan ik me niet zo goed voorstellen waarom ze dat nu wel kunnen terwijl dat ruim een jaar geleden niet lukte. Ik voorzie dat de huidige patstelling die veel te veel levens kost aan beide kanten nog wel even gaat duren.
Ik denk dat het krachtsverschil vooral beeldvorming is (geweest). De Russen hebben de reputatie, maar dat is gebaseerd op wat was, niet wat ís.
Je ziet Poetin nu krampachtig proberen de beeldvorming weer naar zijn hand te zetten: een officiële ceremonie die in werkelijkheid nergens over ging om het leger te bedanken. Bedanken voor niks, want hetzelfde leger gaf de Wagner groep vrij doorgang.
Bloggers/influencers die persoonlijk aan de oorlogstafel zitten met Poetin als onderdeel van de oorlogsstrategie omdat het via de staatsmedia niet langer haalbaar is het publiek voldoende te manipuleren.
Een publieke vertoning (of döppelganger) om zich als man van het volk neer te zetten, terwijl de realiteit is dat hij zijn volk laat afslachten.
Poetin doet er vanalles aan om deze ellende zo lang mogelijk voort te kunnen zetten. Wel denk ik dat Navalny gelijk heeft en dat het heel belangrijk is voor het Westen een plan B klaar te hebben liggen voor het geval dat niet zo is of de leiding in Rusland plotseling veranderd.
LMEK
01-07-2023 om 11:57
Friezinnetje schreef op 01-07-2023 om 11:30:
[..]
Wat vond je van het interview van Zaluzhny in de WP?
Friezinnetje
01-07-2023 om 12:05
LMEK schreef op 01-07-2023 om 11:57:
[..]
Wat vond je van het interview van Zaluzhny in de WP?
Rest my case
felija
01-07-2023 om 12:08
EnglishmaninNewYork schreef op 01-07-2023 om 11:56:
[..]
Ik denk dat het krachtsverschil vooral beeldvorming is (geweest). De Russen hebben de reputatie, maar dat is gebaseerd op wat was, niet wat ís.
Je ziet Poetin nu krampachtig proberen de beeldvorming weer naar zijn hand te zetten: een officiële ceremonie die in werkelijkheid nergens over ging om het leger te bedanken. Bedanken voor niks, want hetzelfde leger gaf de Wagner groep vrij doorgang.
Bloggers/influencers die persoonlijk aan de oorlogstafel zitten met Poetin als onderdeel van de oorlogsstrategie omdat het via de staatsmedia niet langer haalbaar is het publiek voldoende te manipuleren.
Een publieke vertoning (of döppelganger) om zich als man van het volk neer te zetten, terwijl de realiteit is dat hij zijn volk laat afslachten.
Poetin doet er vanalles aan om deze ellende zo lang mogelijk voort te kunnen zetten. Wel denk ik dat Navalny gelijk heeft en dat het heel belangrijk is voor het Westen een plan B klaar te hebben liggen voor het geval dat niet zo is of de leiding in Rusland plotseling veranderd.
Wat voor plan B zou dat kunnen zijn?
Moirmel
01-07-2023 om 13:02
EnglishmaninNewYork schreef op 01-07-2023 om 11:56:
[..]
...
Dat zal zeker en vast een punt geweest zijn op de recente Navo-top, want er is al meerdere keren aangekaart dat een vervanging van Poetin mogelijk nadeliger kan zijn voor Oekraïne.
Maar zoals ik eerder al zei: het gaat afwachten worden wat de komende weken brengen.
Ondertussen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230630_96608548
EnglishmaninNewYork
01-07-2023 om 13:14
felija schreef op 01-07-2023 om 12:08:
[..]
Wat voor plan B zou dat kunnen zijn?
Goeie vraag. Daar heb ik geen antwoord op. Veel verder dan de vraag: 'Wat willen we van/met Rusland na Oekraïne?' kom ik nog niet, maar ik hoop dat de regeringen (wereldwijd) er wel op voorbereid zijn.
EnglishmaninNewYork
01-07-2023 om 13:20
Moirmel schreef op 01-07-2023 om 13:02:
[..]
Dat zal zeker en vast een punt geweest zijn op de recente Navo-top, want er is al meerdere keren aangekaart dat een vervanging van Poetin mogelijk nadeliger kan zijn voor Oekraïne.
Maar zoals ik eerder al zei: het gaat afwachten worden wat de komende weken brengen.
Ondertussen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230630_96608548
Wat een vreselijke figuren zijn het toch. Ik hoop dat de kerncentrale intact blijft.
EnglishmaninNewYork
01-07-2023 om 13:47
Navalny stelt overigens dat het belangrijk is om de relatie met Rusland te wijzigen naar eentje die op lange termijn stand kan houden, ongeacht wie er aan de macht is.
Als dat niet gebeurt en Rusland eigen koers kan blijven varen zoals tot dusver het geval is, zal er altijd kerndreiging en nieuwe oorlogen blijven, zo stelt hij.
Kataravrouw
01-07-2023 om 13:49
Ik zie putin er wel voor aan de kerncentrale in te zetten. Laten we hopen van niet. De oorlog zal dan een heel andere wending krijgen, denk ik.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.