Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Beterhier
13-03-2023 om 09:46
LMEK schreef op 12-03-2023 om 15:18:
[..]
Waarom treuzelt het westen dan zo lang met het leveren van voldoende wapens en een snelle levering? Met gevechtsvliegtuigen, lange afstandsraketten om Moskou te bombarderen en nieuwe generatie tanks?
Dan kunnen ze P eruit kicken je weet toch.
Wat ik zie: Politieke besluitvorming, afweging wat mag en kan. Vergeet niet dat Putin in het begin behoorlijk heeft gedreigd met nucleaire wapens en het steeds ging over niet escaleren. Daar heeft hij best veel mee bereikt in de zin van vertragen maar het is volstrekte waanzin. Ik vind het goed dat de VS daar uiteindelijk ook een zéér resolute reactie op heeft gegeven.
Moskou bombarderen? Er worden geen wapens geleverd die zo'n bereik hebben, het gaat nog steeds om verdediging. Dat ligt bij tanks anders en daardoor werd het vooral héél traag bij Scholz.
LMEK
13-03-2023 om 10:51
Beterhier schreef op 13-03-2023 om 09:46:
[..]
Wat ik zie: Politieke besluitvorming, afweging wat mag en kan. Vergeet niet dat Putin in het begin behoorlijk heeft gedreigd met nucleaire wapens en het steeds ging over niet escaleren. Daar heeft hij best veel mee bereikt in de zin van vertragen maar het is volstrekte waanzin. Ik vind het goed dat de VS daar uiteindelijk ook een zéér resolute reactie op heeft gegeven.
Moskou bombarderen? Er worden geen wapens geleverd die zo'n bereik hebben, het gaat nog steeds om verdediging. Dat ligt bij tanks anders en daardoor werd het vooral héél traag bij Scholz.
Wat mag en kan volgens wie of wat?
Dit is ook het hele probleem, het westen moet rekening houden met Putin voor wat betreft het type wapens dat ze sturen. Dus kunnen ze Oekraïne niet goed genoeg helpen om zich te verdedigen en dat kost ontzettend veel levens aan Oekraïnse kant.
Gebruikersnaaminvullen
13-03-2023 om 10:53
Te bizar gewoon. Oekraïense kinderen ontvoeren en laten adopteren door Russen.
https://www.ad.nl/buitenland/oekraiense-kinderen-ontvoerd-voor-adoptie-in-rusland~ace289a0f/
Gebruikersnaaminvullen
13-03-2023 om 11:01
LMEK schreef op 13-03-2023 om 10:51:
[..]
Dit is ook het hele probleem, het westen moet rekening houden met Putin voor wat betreft het type wapens dat ze sturen. Dus kunnen ze Oekraïne niet goed genoeg helpen om zich te verdedigen en dat kost ontzettend veel levens aan Oekraïnse kant.
Volgens de Geneefse conventie mag niet alles in een oorlog, er zijn wetten die gevolgd dienen te worden. Ook Rusland dient zich daaraan te houden maar doet dat niet. Clusterbommen, bombarderen burgerdoelen, ziekenhuizen, scholen, hulpverleners. Mag allemaal niet, doet Rusland wel.
Beterhier
13-03-2023 om 11:16
LMEK schreef op 13-03-2023 om 10:51:
[..]
Volgens de regeringsleiders en adviseurs van landen die wapens leveren toch?
Je schrijft het juist: Het westen is beperkt ten opzichte van Rusland. Maar je hebt het alternatief al gegeven, niets meer leveren en zich laten Russificeren. Ik geloof trouwens niet dat Russificatie veel leed voorkomt denkend aan Putin die heeft gezegd dat het land geen bestaansrecht heeft.
Maar goed, wij hebben daar helemaal niets over te zeggen. Die keus is aan Oekraïne, niet aan ons.
LMEK
13-03-2023 om 11:26
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-03-2023 om 11:01:
[..]
Volgens de Geneefse conventie mag niet alles in een oorlog, er zijn wetten die gevolgd dienen te worden. Ook Rusland dient zich daaraan te houden maar doet dat niet. Clusterbommen, bombarderen burgerdoelen, ziekenhuizen, scholen, hulpverleners. Mag allemaal niet, doet Rusland wel.
Leuk dat name dropping maar de vraag was waar de politieke besluitvorming rekening moet houden in het kader van wat mag en wat kan.
Wat de Geneefse conventie daarmee te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk maar goed. Dat die niet nagevolgd wordt door Rusland is duidelijk. Alleen de mogelijkheden om Rusland hiervoor te bestraffen zijn er niet. Dat is jammer, want de Geneefse conventie is één van de weinige verdragen dat door alle landen ter wereld is ondertekend. Helaas heeft het verleden laten blijken dat het niet meer dan een papieren tijger is geworden.
Overigens gaat de Geneefse conventie niet over clusterbommen.
Gebruikersnaaminvullen
13-03-2023 om 12:49
LMEK schreef op 13-03-2023 om 11:26:
[..]
Leuk dat name dropping maar de vraag was waar de politieke besluitvorming rekening moet houden in het kader van wat mag en wat kan.
Wat de Geneefse conventie daarmee te maken heeft is mij niet helemaal duidelijk maar goed. Dat die niet nagevolgd wordt door Rusland is duidelijk. Alleen de mogelijkheden om Rusland hiervoor te bestraffen zijn er niet. Dat is jammer, want de Geneefse conventie is één van de weinige verdragen dat door alle landen ter wereld is ondertekend. Helaas heeft het verleden laten blijken dat het niet meer dan een papieren tijger is geworden.
Overigens gaat de Geneefse conventie niet over clusterbommen.
Die gaat zeker wel over gebruik van soorten wapens en munitie.
Beterhier
13-03-2023 om 12:58
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-03-2023 om 10:53:
Te bizar gewoon. Oekraïense kinderen ontvoeren en laten adopteren door Russen.
https://www.ad.nl/buitenland/oekraiense-kinderen-ontvoerd-voor-adoptie-in-rusland~ace289a0f/
De werkelijke omvang van deze deportaties lijkt me nog moeilijker vast te stellen dan het aantal volwassen slachtoffers. Maar het kan niet missen dat de omvang enorm is, een zéér zware misdaad. Rusland is er zelf nog vrij open over omdat ze vinden dat het een goede daad is, dat vind ik ook bizar. Er is te weinig focus hierop maar wat is er aan te doen?
Gebruikersnaaminvullen
13-03-2023 om 13:12
Beterhier schreef op 13-03-2023 om 12:58:
[..]
De werkelijke omvang van deze deportaties lijkt me nog moeilijker vast te stellen dan het aantal volwassen slachtoffers. Maar het kan niet missen dat de omvang enorm is, een zéér zware misdaad. Rusland is er zelf nog vrij open over omdat ze vinden dat het een goede daad is, dat vind ik ook bizar. Er is te weinig focus hierop maar wat is er aan te doen?
Ik denk dat er nu niets aan te doen is, maar er moet wel gekeken worden als dit allemaal voorbij is. Denk wel dat er instanties zijn die het, zover het lukt, in de gaten houden. Weer een goede daad volgens Rusland. Daar hebben ze er veel van, alleen jammer dat miljarden mensen anders over denken.
EnglishmaninNewYork
13-03-2023 om 13:29
ScarceKudu74 schreef op 21-02-2022 om 13:22:
ik denk wel dat Rusland binnen korte tijd Oekraïne binnenvalt, maar Navo landen zal hij niet doen.
Ik denk dat het afhankelijk is van welke kant de politieke verschuiving opgaat en hoe snel die verloopt. Landen als China, Turkije en ook Amerika zijn geen stabiele factoren om blind op te vertrouwen.
Rusland gaat in de tussentijd verder met het proces om op korte termijn aangrenzende landen waaronder Belarus in te lijven en heeft mede dankzij Trump inmiddels een niet te onderschatten invloed op de Amerikaanse politiek. Dan Erdogan en de verkiezingen. Noch Putin, noch Erdogan heeft er baat bij als zijn meer democratisch gezinde tegenstander de verkiezingen wint.
Kortom, Rusland verliest weliswaar manschappen bij de vleet, maar probeert op verschillende manieren en verschillende niveau's ook grip te vergroten. En, ook geen onbelangrijk detail; Rusland krijgt daar ook de gelegenheid toe.
Je zou zeggen dat Putin het er druk genoeg mee heeft, maar ik ben er niet van overtuigd dat hij geen NAVO landen aan zal vallen als de gelegenheid zich voordoet.
Beterhier
13-03-2023 om 14:46
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-03-2023 om 13:12:
[..]
Ik denk dat er nu niets aan te doen is, maar er moet wel gekeken worden als dit allemaal voorbij is. Denk wel dat er instanties zijn die het, zover het lukt, in de gaten houden. Weer een goede daad volgens Rusland. Daar hebben ze er veel van, alleen jammer dat miljarden mensen anders over denken.
Lange tijd laten verstrijken lijkt me verschrikkelijk voor die kinderen maar bij nadenken over de kans op terughalen word ik moedeloos.
Beterhier
13-03-2023 om 14:50
ScarceKudu74 schreef op 21-02-2022 om 13:22:
ik denk wel dat Rusland binnen korte tijd Oekraïne binnenvalt, maar Navo landen zal hij niet doen.
Navo artikel 5 zou Putin zijn einde worden, ik geloof 95% zeker dat hij dat niet durft.
.
LMEK
13-03-2023 om 17:56
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-03-2023 om 12:49:
[..]
Die gaat zeker wel over gebruik van soorten wapens en munitie.
Het gebruik van clusterbommen is in 2008 verboden en heeft niks met de conventie van Geneva te maken. Het verdrag heet de Convention on Cluster Munitions.
Dat het over soorten wapens en munitie gaat in de Geneefse conventie zal ik maar aannemen van je.
Beterhier
21-03-2023 om 12:36
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-03-2023 om 13:12:
[..]
Het is inmiddels oud nieuws maar niet het minste: Het internationaal strafhof ICC heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen Putin. Hoofdreden zijn de deportaties van kinderen. Helaas helpt het de kinderen bitter weinig maar het heeft zeker aandacht.
Gebruikersnaaminvullen
21-03-2023 om 13:16
Beterhier schreef op 21-03-2023 om 12:36:
[..]
Het is inmiddels oud nieuws maar niet het minste: Het internationaal strafhof ICC heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen Putin. Hoofdreden zijn de deportaties van kinderen. Helaas helpt het de kinderen bitter weinig maar het heeft zeker aandacht.
Volgens mij loopt er ook een arrestatiebevel tegen die vrouw van de kinderombudsman. Ze noemen haar moeder Rusland ofzo
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.