Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


Daglichtlamp schreef op 28-09-2022 om 15:40:

De kans dat Oekraïne hierachter zit lijkt me in elk geval heel klein. Zij hebben helemaal geen oorlogsschepen in de Oostzee (en overigens helemaal geen onderzeeërs).

Inderdaad. Zeer onwaarschijnlijk ook dat zij terwijl hun land in oorlog is een gasleiding van en op het gebied van hun bondgenoten gaan opblazen. Plus ze hebben er geen enkel voordeel van.

Rondstruiner schreef op 28-09-2022 om 17:06:

[..]

Inderdaad. Zeer onwaarschijnlijk ook dat zij terwijl hun land in oorlog is een gasleiding van en op het gebied van hun bondgenoten gaan opblazen. Plus ze hebben er geen enkel voordeel van.

Even advocaat van de duivel spelen: er heerst onvrede onder de Europese bevolking door de sancties en de hoge prijzen. De druk om toch toe te geven aan Rusland, waardoor de levering en gasprijzen weer normaliseren, neemt toe. Oekraïne ziet dat ook gebeuren, maar wil de Westerse steun niet kwijt. Zodra Europeanen de Russen als de daders zien, leidt dat wellicht juist tot meer steun aan Oekraïne. Ze zouden er dus wel voordeel van kunnen hebben. 

Ik zeg niet dat het zo is gegaan, maar het zou een scenario kunnen zijn. 

Malibu2 schreef op 28-09-2022 om 17:52:

[..]

Even advocaat van de duivel spelen: er heerst onvrede onder de Europese bevolking door de sancties en de hoge prijzen. De druk om toch toe te geven aan Rusland, waardoor de levering en gasprijzen weer normaliseren, neemt toe. Oekraïne ziet dat ook gebeuren, maar wil de Westerse steun niet kwijt. Zodra Europeanen de Russen als de daders zien, leidt dat wellicht juist tot meer steun aan Oekraïne. Ze zouden er dus wel voordeel van kunnen hebben.

Ik zeg niet dat het zo is gegaan, maar het zou een scenario kunnen zijn.

Dit ja. 

Of Amerika. Rusland zelf heeft er helemaal geen baat bij om de leidingen op te blazen. Zij kunnen de gaskraan naar believen open of dicht draaien om ons in de tang te houden.

Malibu2 schreef op 28-09-2022 om 17:52:

[..]

Even advocaat van de duivel spelen: er heerst onvrede onder de Europese bevolking door de sancties en de hoge prijzen. De druk om toch toe te geven aan Rusland, waardoor de levering en gasprijzen weer normaliseren, neemt toe. Oekraïne ziet dat ook gebeuren, maar wil de Westerse steun niet kwijt. Zodra Europeanen de Russen als de daders zien, leidt dat wellicht juist tot meer steun aan Oekraïne. Ze zouden er dus wel voordeel van kunnen hebben.

Ik zeg niet dat het zo is gegaan, maar het zou een scenario kunnen zijn.

Nee, dat vind ik veel te ver gezocht.

De mensen die klagen over de sancties en hoge prijzen interesseert nou juist geen donder of Poetin er wel of niet achter zit. Die zijn voornamelijk geïnteresseerd in zichzelf en hun bankrekening. De gasprijzen zijn nu nog meer omhoog gegaan, dus die piepen nu nog harder over de sancties.

Rondstruiner schreef op 28-09-2022 om 18:04:

[..]

Nee, dat vind ik veel te ver gezocht.

De mensen die klagen over de sancties en hoge prijzen interesseert nou juist geen donder of Poetin er wel of niet achter zit. Die zijn voornamelijk geïnteresseerd in zichzelf en hun bankrekening. De gasprijzen zijn nu nog meer omhoog gegaan, dus die piepen nu nog harder over de sancties.

Maar de mogelijkheid om de gassanctie op te heffen hebben we nu niet meer omdat de pijplijn kapot is. 

Rondstruiner schreef op 28-09-2022 om 18:04:

[..]

Nee, dat vind ik veel te ver gezocht.

De mensen die klagen over de sancties en hoge prijzen interesseert nou juist geen donder of Poetin er wel of niet achter zit. Die zijn voornamelijk geïnteresseerd in zichzelf en hun bankrekening. De gasprijzen zijn nu nog meer omhoog gegaan, dus die piepen nu nog harder over de sancties.

Oekraïne heeft belang bij blijvende steun uit het westen, maar er speelt hier volgens mij veel meer dan wat wij horen. 

Rusland kan het gedaan hebben, maar schiet ook zichzelf daarmee in de voeten, want gasleveranties zijn dan niet langer een pressiemiddel. 

Er wordt wel naar Rusland gewezen. Mogelijk terecht, mogelijk onterecht. In het laatste geval: wie heeft er profijt van dat Rusland hier de schuld van krijgt? Of wie heeft er belang bij dat er geen Russisch gas meer naar West Europa gaat? Of wie heeft belang bij dat de onzekerheid op de gasmarkt nog verder toeneemt?  

Ik denk dat Poetin opdracht gegeven heeft om de nieuwe Noorse pijpleiding (naar Polen) te saboteren, maar dat hij zo boos was en zo stond te schelden en tieren dat de saboteurs hem verkeerd verstaan hebben en per abuis de Nord Stream hebben opgeblazen 😁.

Moxxie schreef op 28-09-2022 om 20:17:

Ik denk dat Poetin opdracht gegeven heeft om de nieuwe Noorse pijpleiding (naar Polen) te saboteren, maar dat hij zo boos was en zo stond te schelden en tieren dat de saboteurs hem verkeerd verstaan hebben en per abuis de Nord Stream hebben opgeblazen 😁.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

29-09-2022 om 12:26

Nou vanaf morgen behoren de vier bezette Oekraïens gebieden officieel tot Rusland hoor...

Poetin kan dan iedere aanval op dit grondgebied gebruiken als excuus om meer middelen in te zetten. Ik hoop er op dat de thee hem op een keer slecht zal smaken, niet dat er dan niet een ander poppetje op die plek komt maar hopelijk een wat rationeler en geestelijk gezonder poppetje.

WickedCurlew89

WickedCurlew89

29-09-2022 om 12:30

Oja en deze:

"European security officials on Monday and Tuesday observed Russian Navy support ships in the vicinity of leaks in the Nord Stream pipelines likely caused by underwater explosions, according two Western intelligence officials and one other source familiar with the matter.

It’s unclear whether the ships had anything to do with those explosions, these sources and others said – but it’s one of the many factors that investigators will be looking into.

Russian submarines were also observed not far from those areas last week, one of the intelligence officials said.

Three US officials said that the US has no thorough explanation yet for what happened, days after the explosions appeared to cause three separate and simultaneous leaks in the two pipelines on Monday.

Russian ships routinely operate in the area, according to one Danish military official, who emphasized that the presence of the ships doesn’t necessarily indicate that Russia caused the damage.

“We see them every week,” this person said. “Russian activities in the Baltic Sea have increased in recent years. They’re quite often testing our awareness – both at sea and in the air.”

But the sightings still cast further suspicion on Russia, which has drawn the most attention from both European and US officials as the only actor in the region believed to have both the capability and motivation to deliberately damage the pipelines.

US officials declined to comment on the intelligence about the ships on Wednesday."


Tekst gaat verder:

https://edition.cnn.com/2022/09/28/politics/nord-stream-pipeline-leak-russian-navy-ships/index.html

Moxxie schreef op 28-09-2022 om 20:17:

Ik denk dat Poetin opdracht gegeven heeft om de nieuwe Noorse pijpleiding (naar Polen) te saboteren, maar dat hij zo boos was en zo stond te schelden en tieren dat de saboteurs hem verkeerd verstaan hebben en per abuis de Nord Stream hebben opgeblazen 😁.


https://nos.nl/artikel/2446369-russische-mobilisatie-van-binnenuit-zelf-wapens-kopen-direct-naar-het-front
Nou ze raken zo wel erg gemotiveerd om voor hun vaderland en Poetin te vechten. Wat een ellende, je zou jezelf maar vast door het hoofd schieten.

Hetvrijewoord schreef op 29-09-2022 om 12:26:

Nou vanaf morgen behoren de vier bezette Oekraïens gebieden officieel tot Rusland hoor...

Poetin kan dan iedere aanval op dit grondgebied gebruiken als excuus om meer middelen in te zetten. Ik hoop er op dat de thee hem op een keer slecht zal smaken, niet dat er dan niet een ander poppetje op die plek komt maar hopelijk een wat rationeler en geestelijk gezonder poppetje.

Het feestje is nu bezig. We gaan nog een rare tijd tegemoet. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

30-09-2022 om 15:13

Friezinnetje schreef op 30-09-2022 om 13:10:

https://nos.nl/artikel/2446369-russische-mobilisatie-van-binnenuit-zelf-wapens-kopen-direct-naar-het-front
Nou ze raken zo wel erg gemotiveerd om voor hun vaderland en Poetin te vechten. Wat een ellende, je zou jezelf maar vast door het hoofd schieten.

Heb even een paar linkjes aangeklikt in artikel en daarna weer doorgeklikt. Wat een armoede zeg. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.