Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

BrightEchidna89

BrightEchidna89

21-08-2022 om 17:00

Friezinnetje schreef op 21-08-2022 om 10:15:

[..]

Er is best veel verzet in Rusland, er zijn ook al diverse recruteerkantoren in brand gestoken.

zij reed in de auto van haar vader, dus ws was de aanslag bedoeld voor haar vader.

Dat is ook het eerste waar ik aan denk, daar ik niet geloof dat er westerse landen zijn die dit risico op dit moment zouden durven nemen. 

Daarnaast vind ik het moeilijk om momenteel een helder beeld te krijgen van de situatie in Rusland en vraag ik me af in hoeverre het regime barsten vertoond:

- de economie krijgt klappen (wachtrijen aan winkels voor lege rekken, fabrieken die stilliggen omdat er geen onderdelen binnenkomen)
- zware verliezen in het leger
- een oorlog die niet vooruit gaat maar wel bakken met geld kost
- Poetin die pionnen zit te verschuiven omdat ze "ondermaats" presteren

Ik vraag me echt af of het ginds nog wel zo'n hecht machtsblok is als Rusland wil laten uitschijnen en mij persoonlijk zou het niet verbazen mocht er ginder achter gesloten deuren een machtsstrijd bezig zijn waarbij deze bomaanslag uitgevoerd is door dissidenten binnen de overheid/leger en dat er uiteindelijk met Poetin intern wordt afgerekend; waarna de oorlog wordt beëindigt en er weer toenadering gezocht word tot het westen. 

Valdemar schreef op 21-08-2022 om 17:00:

[..]

Dat is ook het eerste waar ik aan denk, daar ik niet geloof dat er westerse landen zijn die dit risico op dit moment zouden durven nemen.

Daarnaast vind ik het moeilijk om momenteel een helder beeld te krijgen van de situatie in Rusland en vraag ik me af in hoeverre het regime barsten vertoond:

- de economie krijgt klappen (wachtrijen aan winkels voor lege rekken, fabrieken die stilliggen omdat er geen onderdelen binnenkomen)
- zware verliezen in het leger
- een oorlog die niet vooruit gaat maar wel bakken met geld kost
- Poetin die pionnen zit te verschuiven omdat ze "ondermaats" presteren

Ik vraag me echt af of het ginds nog wel zo'n hecht machtsblok is als Rusland wil laten uitschijnen en mij persoonlijk zou het niet verbazen mocht er ginder achter gesloten deuren een machtsstrijd bezig zijn waarbij deze bomaanslag uitgevoerd is door dissidenten binnen de overheid/leger en dat er uiteindelijk met Poetin intern wordt afgerekend; waarna de oorlog wordt beëindigt en er weer toenadering gezocht word tot het westen.

Geen idee of het aan het afbrokkelen is, maar het is in ieder geval wel waar ik op hoop. Eerder deze week deelde Coreopsis al een artikel dat het Kremlin steeds harder optreedt tegen de eigen oppositie en dat gekozen politici nu ook het gevaar lopen om in een strafkamp te eindigen als ze kritiek uiten.

Ik vroeg me af of dit nu goed of slecht nieuws was. Verschrikkelijk voor de man die het overkomen is natuurlijk, maar misschien is het wel een teken dat het verzet sterker wordt en het Kremlin dat probeert te onderdrukken.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2440925-ook-gekozen-politici-die-oorlog-bekritiseren-riskeren-nu-russisch-strafkamp

Dat de Russen massaal achter Putin staan geloof ik ook niet. En dat hoeft ook niet natuurlijk. In Oekraïne staat ook niet iedereen achter Zelensky. Waar het om draait is de interne propaganda machine om het moraal zo hoog mogelijk te houden. Stel dat Putin kan bewijzen of kan verkopen dat Oekraïne achter de dood van een onschuldige Russische vrouw zit kan dit een boost zijn voor het moraal van de Russen. Aan de andere kant kan Oekraïne of het westen aan Putin laten zijn dat zelfs tot in Moskou kunnen komen mochten ze het willen. Putin kan dit ook gebruiken om tientallen mensen die niks met de aanslag te maken hebben laten oppakken als daders en zo een hoop tegenstanders uitschakelen. 
In een oorlog sneuvelt de waarheid als eerste en de media moeten proberen het verhaal zo goed mogelijk te verkopen in eigen land. Het Russische en Oekraïnse thuisfront krijgt dagelijks een hoop bagger te verwerken via tv en internet en probeer je daar maar eens staande te houden. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

21-08-2022 om 21:03

https://nos.nl/artikel/2441576-rusland-werft-leraren-voor-scholen-in-bezette-gebieden

En niet onbelangrijk: het loon in Oekraïne is aantrekkelijk, rond de 4000 dollar per maand, heeft Ken berekend. "Dat is een zeven- of achtvoud van wat ze in hun eigen regio verdienen. En een tienvoud voor leraren uit de armere streken in de Kaukasus en Siberië."

Omdat vakbondsleider Ken met zijn Alliantie van Leraren zelf een verklaard tegenstander van de oorlog is, moest hij vanuit zijn woonplaats Sint-Petersburg uitwijken naar Jerevan in Armenië, waar hij zijn werk voortzet. Hij vreest dat het lerarentekort waarmee Rusland al een tijdje kampt, wordt verergerd nu leraren met hogere lonen worden weggelokt naar oorlogsgebied. "En in de armste regio's zijn de tekorten nu al het nijpendst."

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-08-2022 om 05:35

Ondertussen wordt de bomaanslag op Daria Doegina kennelijk opgeëist. 

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220818_96966751
Omdat dit een item is dat constant upgedate wordt en niet achter een betaallink zit, hieronder de tekst waarheen ik verwijs. 

Russisch ex-parlementslid: 'Russische partizanen eisen aanslag op Daria Doegina op' Een onbekende Russische groepering, het Nationaal Republikeinse Leger, heeft de aanslag op Daria Doegina, de dochter van de Russische ultranationalist Alexander Doegin, opgeëist. Dat zegt een voormalig lid van de Doema, Ilya Ponomarev, zondagavond op zijn eigen televisiezender die vanuit Kiev uitzendt, zo bericht The Guardian.Ponomarev beweert dat deze groepering hem heeft gemachtigd om een verklaring af te leggen. 'Wij (...) verklaren de aanstichters van de oorlog vogelvrij en zij die stelen van het volk en hen onderdrukken', luidt het in een statement dat aan het vroegere parlementslid werd overgemaakt. 'We verklaren president Poetin (...) een oorlogsmisdadiger die de grondwet heeft aangepast, een oorlog tussen Slavische volkeren heeft ontketend en Russische soldaten naar een zekere en zinloze dood leidt'.Volgens Ponomarev, die nu in Kiev woont, gaat het om een groep Russische partizanen die via ondergrondse operaties proberen om het Poetin-regime omver te werpen. The Guardian zegt dat de informatie niet kon worden geverifieerd. Het voormalige Russische parlementslid meent dat de aanslag op Daria Doegina -zaterdagavond in de buurt van Moskou- een nieuw hoofdstuk is in het verzet tegen Poetin. Hij beweert zelfs dat Russische partizanen klaar zijn voor nog meer, gelijkaardige aanvallen op hooggeplaatste doelwitten die banden hebben met het Kremlin.Ponomarev was in 2014 het enige Russische parlementslid dat tegen de annexatie van de Krim stemde. Toen hij terugkeerde van een reis naar de VS werd hem de toegang tot Rusland geweigerd. In 2019 werd hij een Oekraïens burger. Na de invasie van Rusland startte hij een eigen tv-kanaal om nieuws over anti-oorlogsacties te brengen.

We zullen moeten afwachten de komende dagen (weken?) om erachter te komen of er iets van deze informatie klopt. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-08-2022 om 05:45

Tickel schreef op 21-08-2022 om 21:03:

https://nos.nl/artikel/2441576-rusland-werft-leraren-voor-scholen-in-bezette-gebieden

En niet onbelangrijk: het loon in Oekraïne is aantrekkelijk, rond de 4000 dollar per maand, heeft Ken berekend. "Dat is een zeven- of achtvoud van wat ze in hun eigen regio verdienen. En een tienvoud voor leraren uit de armere streken in de Kaukasus en Siberië."

Omdat vakbondsleider Ken met zijn Alliantie van Leraren zelf een verklaard tegenstander van de oorlog is, moest hij vanuit zijn woonplaats Sint-Petersburg uitwijken naar Jerevan in Armenië, waar hij zijn werk voortzet. Hij vreest dat het lerarentekort waarmee Rusland al een tijdje kampt, wordt verergerd nu leraren met hogere lonen worden weggelokt naar oorlogsgebied. "En in de armste regio's zijn de tekorten nu al het nijpendst."

Dit sluit mooi aan bij het gegeven dat Oekraïense vluchtelingen die naar Rusland werden gedeporteerd, verspreid werden over het ganse land en het uitdelen van Russische paspoorten in de republieken Donetsk en de Krim.

Doet me denken aan de praktijken van Stalin met zijn gedwongen volksverhuizingen. 

Valdemar schreef op 22-08-2022 om 05:35:

Ondertussen wordt de bomaanslag op Daria Doegina kennelijk opgeëist.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20220818_96966751
Omdat dit een item is dat constant upgedate wordt en niet achter een betaallink zit, hieronder de tekst waarheen ik verwijs.

Russisch ex-parlementslid: 'Russische partizanen eisen aanslag op Daria Doegina op' Een onbekende Russische groepering, het Nationaal Republikeinse Leger, heeft de aanslag op Daria Doegina, de dochter van de Russische ultranationalist Alexander Doegin, opgeëist. Dat zegt een voormalig lid van de Doema, Ilya Ponomarev, zondagavond op zijn eigen televisiezender die vanuit Kiev uitzendt, zo bericht The Guardian.Ponomarev beweert dat deze groepering hem heeft gemachtigd om een verklaring af te leggen. 'Wij (...) verklaren de aanstichters van de oorlog vogelvrij en zij die stelen van het volk en hen onderdrukken', luidt het in een statement dat aan het vroegere parlementslid werd overgemaakt. 'We verklaren president Poetin (...) een oorlogsmisdadiger die de grondwet heeft aangepast, een oorlog tussen Slavische volkeren heeft ontketend en Russische soldaten naar een zekere en zinloze dood leidt'.Volgens Ponomarev, die nu in Kiev woont, gaat het om een groep Russische partizanen die via ondergrondse operaties proberen om het Poetin-regime omver te werpen. The Guardian zegt dat de informatie niet kon worden geverifieerd. Het voormalige Russische parlementslid meent dat de aanslag op Daria Doegina -zaterdagavond in de buurt van Moskou- een nieuw hoofdstuk is in het verzet tegen Poetin. Hij beweert zelfs dat Russische partizanen klaar zijn voor nog meer, gelijkaardige aanvallen op hooggeplaatste doelwitten die banden hebben met het Kremlin.Ponomarev was in 2014 het enige Russische parlementslid dat tegen de annexatie van de Krim stemde. Toen hij terugkeerde van een reis naar de VS werd hem de toegang tot Rusland geweigerd. In 2019 werd hij een Oekraïens burger. Na de invasie van Rusland startte hij een eigen tv-kanaal om nieuws over anti-oorlogsacties te brengen.

We zullen moeten afwachten de komende dagen (weken?) om erachter te komen of er iets van deze informatie klopt.

Dat zou positief kunnen uitpakken hoop ik!

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2080106369/russen-en-oekrainer-opgepakt-bij-inbraak-wapenfabriek-albanie-spionage

Twee Russen en een Oekraïner zijn betrapt en opgepakt toen ze foto's wilden maken van de wapenfabriek.

Dat die drie nu worden beschuldigd van spionage vind ik niet gek. Het defensieministerie wilde niet kwijt wat er in de militaire fabriek word geproduceerd. In een wapenfabriek worden vast wapens gemaakt, daarom heet het een wapenfabriek. Dat ze er dan niks over kwijt willen vind ik eng.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-08-2022 om 13:46

Albanië heeft een onderzoek ingesteld naar twee Russen en een Oekraïner die gisteren werden opgepakt toen ze probeerden een wapenfabriek binnen te komen in Gramsh, zo'n 80 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Tirana. In de fabriek worden geen wapens meer gemaakt, maar nog wel niet-gebruikte wapens ontmanteld.

https://nos.nl/artikel/2441561-albanie-onderzoekt-mogelijke-spionage-russen-bij-wapenfabriek

https://nos.nl/artikel/2441676-rusland-oekraiense-geheim-agent-pleegde-bomaanslag-op-doegina

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/08/22/aanslag-moskou-fup/

Er word over en weer met de beschuldigende vinger gewezen over wie de aanslag heeft gepleegd. Of het onderzoek meer duidelijkheid geeft weet ik niet. Maar die man is zijn 29-jarige dochter kwijt. Verschrikkelijk.

ef5196fa-1879-410c-9056-57aa4b5ebef7.jpg?maxheight=416&maxwidth=568&scale=both

Aleksandr Doegin en zijn dochter Daria.
Foto:RR

Tickel schreef op 22-08-2022 om 13:46:

Albanië heeft een onderzoek ingesteld naar twee Russen en een Oekraïner die gisteren werden opgepakt toen ze probeerden een wapenfabriek binnen te komen in Gramsh, zo'n 80 kilometer ten zuidoosten van de hoofdstad Tirana. In de fabriek worden geen wapens meer gemaakt, maar nog wel niet-gebruikte wapens ontmanteld.

https://nos.nl/artikel/2441561-albanie-onderzoekt-mogelijke-spionage-russen-bij-wapenfabriek

Dat weet jij dus. Dan zou het ministerie daar niet zo geheimzinnig over hoeven te doen.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

23-08-2022 om 17:15

Fleurtje_5 schreef op 23-08-2022 om 14:06:

... Of het onderzoek meer duidelijkheid geeft weet ik niet. Maar die man is zijn 29-jarige dochter kwijt. Verschrikkelijk.

ef5196fa-1879-410c-9056-57aa4b5ebef7.jpg?maxheight=416&maxwidth=568&scale=both

Aleksandr Doegin en zijn dochter Daria.
Foto:RR

Laat me dit even corrigeren: deze voorstander van geweld heeft nu zelf een verlies geleden. 

Verschrikkelijk inderdaad, de dood van die Darya Dugina. Nu blijken neonazi's zelfs in Rusland niet meer veilig te zijn. Hoe moet dat nou verder?

Athan schreef op 23-08-2022 om 18:29:

Verschrikkelijk inderdaad, de dood van die Darya Dugina. Nu blijken neonazi's zelfs in Rusland niet meer veilig te zijn. Hoe moet dat nou verder?

Nou echt he  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.