Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Fleurtje_5
16-08-2022 om 11:08
Valdemar schreef op 16-08-2022 om 02:13:
[..]
Misschien moet jij eens beseffen dat hoe verschillend de VS en de EU ook mogen zijn, dat ze nog altijd bondgenoten zijn.
Jij hanteert dezelfde redenering als Fleurtje, oh de VS zijn verschillende staten binnengevallen, nu moeten we dat ook maar tolereren van Rusland.
Nee, verdomme nee. Ik had net zoveel kritiek op de tweede Golfoorlog als op de situatie nu. Maar als je niet begrijpt waarom we Sadam Hussein destijds geen wapens leverde en Oekraïne nu wel,-knip, onnodig
Ik hanteer helemaal niks en ben helemaal tégen deze oorlog. Tegen elke oorlog.
Een vluchteling is een vluchteling ongeacht welke nationaliteit, kleur, geloof of leeftijd hij of zij heeft. Burgers die op een strand liggen moeten gewaarschuwd worden voor de gevaren van oorlogsgeweld. Maar woorden als:
Want geen enkele hoeveelheid zonnecrème kan hen beschermen tegen de schadelijke effecten van roken op verboden plaatsen”,
en de woorden:
Tenzij ze een onaangename hete zomervakantie willen
Tuurlijk dat men waarschuwt voor oorlogsgeweld, maar deze waarschuwing was alleen 'over' Russische toeristen. En dan die spottende toon waarop die woorden werden gezegd over vluchtende Russische toeristen.
Ik loop niet met de grote meute blindelings mee. Ná de MH17 geloof ik niets meer vanzelfsprekend, al word het nog zo geloofwaardig gebracht.
Niet goed dat Rusland De Krim heeft geannexeerd in maart 2014, maar dat was pas NADAT de EU in Oekraïne aan 'het stoken' was in februari 2014 en mede schuld was aan de burgeropstand met doden. En dat was ook nadat Oekraïne in 2013 ineens in zee ging met Royal Dutch Oil in plaats van met Rusland. In eens moest de VS en de EU óók de Krim in handen krijgen want op De Krim heeft Rusland zijn belangrijkste haven.
Nee De Krim zal en moet bij Oekraïne horen vind Zelensky, ondanks dat het grootste deel van de bevolking in 2014 koos voor aansluiting bij Rusland. Net zoals het volk van Oekraïne in eens hun eigen president verjoegen (door inmenging én beloftes van buitenaf) omdat die president op het laatste moment niet met de EU in zee wou. Maar die inmenging-van-buitenaf vind men blijkbaar wel oké.
Blijkbaar vond men in 2014 in Oekraïne een referendum niet nodig, En zo ontstonden opstandige burgers die separatisten werden genoemd en hulp kregen van Russische vrienden of familie.
Dit alles is puur machtswaanzin van alle kanten. En burgers over de hele wereld worden hiervan de dupe. Dit stinkt van voor tot achter.
........
Rusland is voor Oekraïne van economisch levensbelang en heeft, of Europa
dat nu leuk vindt of niet, daarmee een cruciale invloed op het
buurland. En blijkbaar ging het geweld de afgelopen week Moskou ook te
ver.
........
Daglichtlamp
16-08-2022 om 11:14
Ondertussen wordt in Moskou een conferentie gehouden over internationale veiligheid. Hier een lijst van deelnemende landen: https://eng.mil.ru/en/mcis/invited.htm
Daarnaast is er een grote wapenbeurs die ook belangstelling trekt uit het buitenland (een lijst daarvan heb ik niet kunnen vinden). Rusland staat overduidelijk niet geheel geïsoleerd in de wereld.
ShowyHummingbird30
16-08-2022 om 11:19
Daglichtlamp schreef op 16-08-2022 om 11:14:
Ondertussen wordt in Moskou een conferentie gehouden over internationale veiligheid. Hier een lijst van deelnemende landen: https://eng.mil.ru/en/mcis/invited.htm
Daarnaast is er een grote wapenbeurs die ook belangstelling trekt uit het buitenland (een lijst daarvan heb ik niet kunnen vinden). Rusland staat overduidelijk niet geheel geïsoleerd in de wereld.
Deelnemend of uitgenodigd? Ik kan uit die pagina niet opmaken of al die landen de uitnodiging ook geaccepteerd hebben.
redbulletje
16-08-2022 om 11:21
Daglichtlamp schreef op 16-08-2022 om 11:14:
Het westen wordt een steeds kleinere minderheid en we verarmen ook nog in rap tempo door de sancties.
Daglichtlamp
16-08-2022 om 11:24
Coreopsis schreef op 16-08-2022 om 11:19:
[..]
Deelnemend of uitgenodigd? Ik kan uit die pagina niet opmaken of al die landen de uitnodiging ook geaccepteerd hebben.
Ja dat weet ik niet zeker. China is in elk geval aanwezig (je kunt de livestream meeluisteren, er is vertaling in het engels).
Friezinnetje
16-08-2022 om 11:26
Coreopsis schreef op 16-08-2022 om 11:19:
[..]
uitgenodigd staat er
EnchantedDragonfly18
16-08-2022 om 13:44
Daglichtlamp schreef op 16-08-2022 om 11:24:
[..]
Ja dat weet ik niet zeker. China is in elk geval aanwezig (je kunt de livestream meeluisteren, er is vertaling in het engels).
Als ik die lijst zo zie dan zijn alleen maar (volledig) autoritaire regimes uitgenodigd.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Democratie-index_van_The_Economist#Landenlijst
Fleurtje_5
17-08-2022 om 13:48
Friezinnetje schreef op 16-08-2022 om 11:32:
https://nos.nl/artikel/2440803-weer-explosies-op-de-krim-munitiedepot-en-energiecentrale-in-brand
Ik zag gisteren op het NOS de filmbeelden van de explosies. Smerige oorlog, en dan nu ook op de Krim dat tot voor kort gewoon veilig was. Verschrikkelijk. En daar betaald de EU aan mee.
Athan
17-08-2022 om 18:28
Fleurtje_5 schreef op 17-08-2022 om 13:48:
[..]
Ik zag gisteren op het NOS de filmbeelden van de explosies. Smerige oorlog, en dan nu ook op de Krim dat tot voor kort gewoon veilig was. Verschrikkelijk. En daar betaald de EU aan mee.
Hou nou toch eens op met je russofilie en je haat voor alles wat nog een beetje goed is in deze wereld! Jij hebt echt een verschrikkelijk smerige kijk op de zaken. Kan je die propaganda niet ergens op Telegram gaan lozen? Daar zitten genoeg pro-Russische groepen die ach en wee roepen over de zielige Rusjes die niet eens meer vakantie kunnen vieren bij de vijand.
redbulletje
17-08-2022 om 18:33
Voor de 'lieve vrede' hebben ze de Krim laten gaan, die vrede is er nu toch niet meer dus bombardeer het nu maar naar de hel.
LMEK
17-08-2022 om 20:17
Athan schreef op 17-08-2022 om 18:28:
[..]
Hou nou toch eens op met je russofilie en je haat voor alles wat nog een beetje goed is in deze wereld! Jij hebt echt een verschrikkelijk smerige kijk op de zaken. Kan je die propaganda niet ergens op Telegram gaan lozen? Daar zitten genoeg pro-Russische groepen die ach en wee roepen over de zielige Rusjes die niet eens meer vakantie kunnen vieren bij de vijand.
En hou jij eens op met je russofobie.
EnchantedDragonfly18
17-08-2022 om 20:26
Fleurtje_5 schreef op 17-08-2022 om 13:48:
[..]
Veilig? Veilig voor wie? Voor de vakantie vierende Russen?
De rest van Oekraïne was ook gewoon veilig.
Athan
17-08-2022 om 23:12
LMEK schreef op 17-08-2022 om 20:17:
[..]
En hou jij eens op met je russofobie.
Als russofobie betekent dat ik Rusland als de agressor beschouw en vierkant achter Oekraïne sta, dan wil ik die titel met trots dragen. Ook al ben ik er vrij zeker van dat ik vaker in Rusland ben geweest dan jij, meer Russische kennissen heb dan jij en de taal vloeiender spreek dan jij.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.