Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Blomke82
20-02-2024 om 18:47
LMEK schreef op 19-02-2024 om 22:36:
[..]
Je gelooft echt dat Putin naar Nederland gaan doorstoten of is het meer bij wijze van?
In eerste instantie niet, bij Rusland is de frustratie gekomen dat Oekraïne flirtte met de EU en dan later eventueel aan zal sluiten bij de Navo. Daar werden ze paranoia van in het Kremlin en zo is het eigenlijk gaan rollen, de bufferzone viel dan weg. Een Navoland aanvallen was wel het slechtste scenario voor Rusland.
Denk nu dat Rusland wil laten zien wie de baas is als ze de mogelijkheid krijgen, en dat ze hulp aan Oekraïne willen wreken. Nederland staat er niet goed op bij de Russen met die spierballentaal, veilig verscholen achter de Navo.
EnglishmaninNewYork
20-02-2024 om 23:32
Ik denk eigenlijk dat we het punt van verwachtingen op basis van het verleden voorbij zijn.
Denksport
21-02-2024 om 18:29
EnglishmaninNewYork schreef op 20-02-2024 om 23:32:
Ik denk eigenlijk dat we het punt van verwachtingen op basis van het verleden voorbij zijn.
En ik denk dat Halbe Zijlstra een visioen heeft gehad. Het begint er toch aardig op te lijken dat Poetin inderdaad voor de Baltische Staten, Polen, Wit-Rusland en Oekraïne gaat. Hij is alle schaamte voorbij.
Velisval
21-02-2024 om 18:34
En hoe zou hij daarvoor moeten gaan dan? Hoe zie je dat voor je? Hij zal het vast en zeker willen maar voorlopig zit hij nu 2 jaar in het oosten van Oekraine en zitten de Baltische staten en Polen bij de Navo.
Blomke82
21-02-2024 om 19:06
Denksport schreef op 21-02-2024 om 18:29:
[..]
En ik denk dat Halbe Zijlstra een visioen heeft gehad. Het begint er toch aardig op te lijken dat Poetin inderdaad voor de Baltische Staten, Polen, Wit-Rusland en Oekraïne gaat. Hij is alle schaamte voorbij.
Dit dus, had het van een ander gehoord, terwijl hij zei dat hij zelf aanwezig was, dat was redennvoor aftreden omdat het danngeruchten waren. En destijds werd het afgedaan als klinkklare onzin.
Dit was Rusland al heel lang van plan, de Krim was een test hoe het westen zou reageren. De reactie was slap dus durfde hij heel Oekraïne aan. Die waren immers geen lid van de EU, en geen lid vande Navo.
Denk steeds meer, met de wetenschap van nu, dat Rusland dacht "ff" door Oekraïne en de Baltische staten te wandelen en dat de huidige situatie voor Polen was bedoeld.
Daar hebben ze zich dan flink op verkeken.
Empowered
21-02-2024 om 22:05
Velisval schreef op 21-02-2024 om 18:34:
En hoe zou hij daarvoor moeten gaan dan? Hoe zie je dat voor je? Hij zal het vast en zeker willen maar voorlopig zit hij nu 2 jaar in het oosten van Oekraine en zitten de Baltische staten en Polen bij de Navo.
Ik weet het niet. Maar hij vermoordt Navalny, hij vermoordt die gedeserteerde helicopterpiloot in Spanje, kortom, hij waant zich onaantastbaar. Levensgevaarlijk.
EnglishmaninNewYork
21-02-2024 om 22:42
Hij waant het niet, hij is het tot nu toe ook.
Daarmee zeg ik overigens niet dat hij onaantastbaar blijft. Sterker nog, ik denk dat de dood van Navalny de val van Poetin kan gaan zijn, maar dan moeten we wel effectief te werk gaan en samenwerken.
Kataravrouw
21-02-2024 om 23:13
EnglishmaninNewYork schreef op 21-02-2024 om 22:42:
Hij waant het niet, hij is het tot nu toe ook.
Daarmee zeg ik overigens niet dat hij onaantastbaar blijft. Sterker nog, ik denk dat de dood van Navalny de val van Poetin kan gaan zijn, maar dan moeten we wel effectief te werk gaan en samenwerken.
Hoe zie jij dat voor je? Ik hoop het met je mee hoor, maar ik zie niet in hoe.
EnglishmaninNewYork
21-02-2024 om 23:51
Kataravrouw schreef op 21-02-2024 om 23:13:
[..]
Hoe zie jij dat voor je? Ik hoop het met je mee hoor, maar ik zie niet in hoe.
Door de Russen te bereiken. Putin houdt niet voor niets informatie strak onder eigen regie.
Als de Russen er lucht van krijgen dat het Westen, Oekraïne inclusief, gewoon een houdbare relatie met Rusland aan willen gaan, heeft Poetin óf een burgeroorlog óf een eat the rich coupe op handen die het Russische volk gaat winnen en Poetin zal verliezen.
Hoe tegenstrijdig ook, russen en westerlingen hebben momenteel wat mij betreft een behoorlijk groot gezamenlijk belang.
Zilver_gray
22-02-2024 om 07:21
Interessant artikel
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2509871-als-de-strijd-helemaal-stopt-is-poetin-politiek-dood-zegt-rusland-expert
Twee jaar na de Russische invasie van Oekraïne vallen er nog altijd veel doden op het slagveld en lijkt een einde van de oorlog ver weg. Rusland boekte een belangrijke overwinning in Avdiivka, maar tegen hoge verliezen. Een doorbraak kan het niet genoemd worden.
Toch behoudt Poetin de steun van zijn volk en is er weinig verzet. Hoe lukt hem dat? Daarvoor spreekt Nieuwsuur met Samuel Greene, hoogleraar Russische politiek en schrijver van het boek Putin vs. the People. Greene bestudeert de verhouding tussen Poetin en zijn volk, die de afgelopen tijd alleen maar hechter is geworden, wat zijn positie verstevigt. Poetin vindt de strijd zelf en de confrontatie met het Westen daarom veel belangrijker "dan een specifieke uitkomst van de oorlog".
Wat voor een buitenstaander een klein risico lijkt, voelt voor Poetin existentieel.
Samuel Greene
In februari 2022 ging Poetin zelf waarschijnlijk nog uit van een korte oorlog, zegt Greene. "Hij vond dat het niet te lang mocht duren omdat de Russen een lange strijd uiteindelijk niet zouden accepteren."
Die lange strijd kwam er wel. Honderdduizenden Russen kwamen sindsdien om het leven, volgens westerse en Oekraïense schattingen. Maar hoewel peilingen suggereren dat er onder Russen weinig enthousiasme is voor bijvoorbeeld een nieuwe mobilisatieronde, blijven ze in meerderheid de invasie steunen. Ook Poetin zelf heeft volgens onafhankelijke opiniepeilers nog de steun van een ruime meerderheid van de bevolking. Greene: "Dat heeft hem zelf ook verrast, denk ik."
Nieuw verhaal
Greene betoogt dat Poetin het volk achter zich hield door het verhaal over de oorlog steeds te veranderen. Toen bleek dat Oekraïne zich niet zomaar gewonnen gaf, kwam Poetin met andere redenen voor de oorlog. Velen in het Westen zagen dat als erkenning van de falende Russische strategie, maar het heeft hem volgens Greene geholpen om de strijd te verkopen aan z'n volk.
"Poetin praat over de oorlog in termen van een groot historisch verhaal, van territorium waar Rusland recht op zou hebben, van het moeten beschermen van de bevolking in de bezette gebieden. Dat geeft hem een enorme hoeveelheid flexibiliteit om bijna alles als overwinning te claimen: van het behouden van het gebied dat Rusland nu heeft veroverd tot aan het volledig onderwerpen van Oekraïne."
Het Russische volk is in de oorlog zowel dader als slachtoffer, zegt Greene in een uitgebreid gesprek over Poetins drijfveren en zijn relatie met de Russen:
Velisval
22-02-2024 om 07:49
Bedankt voor het delen, interessant stukje tekst. Blijft de vraag wanneer het voor Poetin genoeg is geweest, wanneer is hij ‘tevreden’?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.