Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Gebruikersnaaminvullen
19-02-2024 om 15:28
Goede docu. Duurt even voor hij opgestart is maar de moeite waard.
https://www.2doc.nl/documentaires/2022/05/navalny.html
kerstbeer
19-02-2024 om 15:53
LMEK schreef op 19-02-2024 om 15:24:
[..]
En ook geen lange termijn voor burgers die overgeleverd blijven aan een vijandelijke troepenmacht. Dus het is kiezen tussen 2 kwaden in het geval van Rusland. En Rusland heeft het geluk een kernmacht te zijn anders waren ze al lang van de aardbodem geveegd. Want ook jij weet dat dit geen oorlog tussen Oekraïne en Rusland is maar een proxy oorlog van Amerika en Rusland op Oekraïens grondgebied.
Dus jij denkt dat het niet aangevallen wordt omdat het een kernmacht is, maar toch denk je dat het aangevallen wordt
Het is het 1 of het ander.
Rusland is degene die Oekraine is binnengevallen. De reactie van de Oekrainers laat heel duidelijk zien dat de meerderheid daar niet blij mee is.
Jij lijkt te denken dat elk kleiner land maar vertrapt moet kunnen worden zolang Putin zich dan maar wat beter voelt. Daar ben ik het niet mee eens. Landen mogen nog steeds hun eigen keuzes maken. Dat kan hij als ex-KGBer duidelijk niet verkroppen, maar daarom hoeven anderen nog niet te lijden.
Als het Westen zo erg voor ex-Oostblok landen was, hadden niet zoveel ex-Oostblok landen willen toetreden tot de EU en de NAVO. Schijnbaar was het leven onder Russische vleugel niet zo fijn als dat onder Westerse vleugel is.
Het probleem voor Oekraine nu is niet dat ze niet lief genoeg waren tegen Putin, maar dat ze juist niet bij de Westerse organisaties aangesloten waren. Daarom ook het willen toetreden tot de NAVO van landen die de hele Koude Oorlog en de decennia erna niet zijn toegetreden.
LMEK
19-02-2024 om 17:04
kerstbeer schreef op 19-02-2024 om 15:53:
[..]
Dus jij denkt dat het niet aangevallen wordt omdat het een kernmacht is, maar toch denk je dat het aangevallen wordt
Het is het 1 of het ander.
Rusland is degene die Oekraine is binnengevallen. De reactie van de Oekrainers laat heel duidelijk zien dat de meerderheid daar niet blij mee is.
Jij lijkt te denken dat elk kleiner land maar vertrapt moet kunnen worden zolang Putin zich dan maar wat beter voelt. Daar ben ik het niet mee eens. Landen mogen nog steeds hun eigen keuzes maken. Dat kan hij als ex-KGBer duidelijk niet verkroppen, maar daarom hoeven anderen nog niet te lijden.
Als het Westen zo erg voor ex-Oostblok landen was, hadden niet zoveel ex-Oostblok landen willen toetreden tot de EU en de NAVO. Schijnbaar was het leven onder Russische vleugel niet zo fijn als dat onder Westerse vleugel is.
Het probleem voor Oekraine nu is niet dat ze niet lief genoeg waren tegen Putin, maar dat ze juist niet bij de Westerse organisaties aangesloten waren. Daarom ook het willen toetreden tot de NAVO van landen die de hele Koude Oorlog en de decennia erna niet zijn toegetreden.
Heb je ooit van een regime change gehoord? Google maar eens hoeveel Amerika er gedaan heeft en probeer dan nog maar eens te vertellen dat landen hun eigen keuzes mogen maken. Jouw verhaal schetst een ideale wereld en hoe het zou moeten gaan. Maar het is hopeloos naïef om dat je leidraad te maken omdat de wereld gewoon anders functioneert. En je romantiseert het beeld van Europa en de oostbloklanden wel heel erg. Dat is echt geen wederzijdse liefde hoor, draai de geldkraan maar eens dicht en je zult zien dat geld het enige bindmiddel is.
Friezinnetje
19-02-2024 om 18:36
https://nos.nl/artikel/2509564-woordvoerder-navalny-onderzoek-van-het-lichaam-duurt-nog-twee-weken
Nog 2 weken, voordat de moeder en de vrouw van Navalny hem mss kan zien en kan begraven, alhoewel dat laatste ook nog afwachten is. En dan die klootzak van een Trump een reactie geven, die hij ook maar weer gebruikt voor zijn eigen 'succes' .
Blomke82
19-02-2024 om 20:42
https://nos.nl/collectie/13965/artikel/2509534-denemarken-doneert-al-zijn-artilleriegranaten-aan-oekraine
Hier schrok ik eigenlijk van, vooral als meerdere lidstaten dit ook gaan doen. Dan wordt het alles of niets en leggen we de toekomst van west Europa in handen van Oekraïne.
Als het mislukt, en die kans is zeer aanwezig aangezien er van het veel belovende tegenoffensief van Oekraïne na een riante wapenlevering niet veel terecht is gekomen, hebben we letterlijk al ons kruit verschoten. Als de VS dan niet bijspringt is het een gelopen zaak in het voordeel van de Russen.
Dan staan ze binnen een maand hier voor de deur.
Friezinnetje
19-02-2024 om 20:47
https://nos.nl/artikel/2509596-rus-die-gevechtshelikopter-naar-oekraine-vloog-in-spanje-doodgeschoten
Poetin weet je altijd te vinden en zorgt dat je verdwijnt. Weer een moord op zijn geweten.
Blomke82
19-02-2024 om 20:51
Friezinnetje schreef op 19-02-2024 om 20:47:
https://nos.nl/artikel/2509596-rus-die-gevechtshelikopter-naar-oekraine-vloog-in-spanje-doodgeschoten
Poetin weet je altijd te vinden en zorgt dat je verdwijnt. Weer een moord op zijn geweten.
Ja die lijst met gezochte personen is ook angstwekkend, vooral na dit bericht.
Je zal er maar op staan.... ze stoppen niet bij de Russische grens blijkbaar.
LMEK
19-02-2024 om 22:36
Blomke82 schreef op 19-02-2024 om 20:42:
https://nos.nl/collectie/13965/artikel/2509534-denemarken-doneert-al-zijn-artilleriegranaten-aan-oekraine
Hier schrok ik eigenlijk van, vooral als meerdere lidstaten dit ook gaan doen. Dan wordt het alles of niets en leggen we de toekomst van west Europa in handen van Oekraïne.
Als het mislukt, en die kans is zeer aanwezig aangezien er van het veel belovende tegenoffensief van Oekraïne na een riante wapenlevering niet veel terecht is gekomen, hebben we letterlijk al ons kruit verschoten. Als de VS dan niet bijspringt is het een gelopen zaak in het voordeel van de Russen.Dan staan ze binnen een maand hier voor de deur.
Je gelooft echt dat Putin naar Nederland gaan doorstoten of is het meer bij wijze van?
kerstbeer
19-02-2024 om 23:55
LMEK schreef op 19-02-2024 om 17:04:
[..]
Heb je ooit van een regime change gehoord? Google maar eens hoeveel Amerika er gedaan heeft en probeer dan nog maar eens te vertellen dat landen hun eigen keuzes mogen maken. Jouw verhaal schetst een ideale wereld en hoe het zou moeten gaan. Maar het is hopeloos naïef om dat je leidraad te maken omdat de wereld gewoon anders functioneert. En je romantiseert het beeld van Europa en de oostbloklanden wel heel erg. Dat is echt geen wederzijdse liefde hoor, draai de geldkraan maar eens dicht en je zult zien dat geld het enige bindmiddel is.
Whataboutism. Ik heb al eerder gezegd dat ik tegen de Irak oorlog was.
Dit onderwerp gaat over Rusland.
Romantiseer wel heel erg? Wat overdreven. Het is niet alsof ik een lang, idyllish verhaal hier schreef waarin iedereen hand in hand door de bloemenweide rent. Het blijft een feit dat de voormalig Oostbloklanden niet onder Russische dwang willen staan. Dat hebben ze al meegemaakt en dat willen ze niet nog een keer.
Als ze dat zelf besluiten, dan mogen ze van mij. Als ze dat niet willen, dan niet. Dat geldt dus ook voor Oekraine.
LMEK
20-02-2024 om 00:43
kerstbeer schreef op 19-02-2024 om 23:55:
[..]
Whataboutism. Ik heb al eerder gezegd dat ik tegen de Irak oorlog was.
Dit onderwerp gaat over Rusland.
Romantiseer wel heel erg? Wat overdreven. Het is niet alsof ik een lang, idyllish verhaal hier schreef waarin iedereen hand in hand door de bloemenweide rent. Het blijft een feit dat de voormalig Oostbloklanden niet onder Russische dwang willen staan. Dat hebben ze al meegemaakt en dat willen ze niet nog een keer.
Als ze dat zelf besluiten, dan mogen ze van mij. Als ze dat niet willen, dan niet. Dat geldt dus ook voor Oekraine.
Helemaal geen whataboutism maar een bewijs dat je verhaal over landen die mogen kiezen gewoon niet waar is. En Servië bijvoorbeeld heeft geen sancties aan Rusland opgelegd maar krijgt enorme politieke druk opgelegd om het wel te doen. Weer een voorbeeld dat landen niet mogen kiezen maar worden geacht te doen wat ze wordt opgedragen in ruil voor een paar centen.
kerstbeer
20-02-2024 om 16:24
LMEK schreef op 20-02-2024 om 00:43:
[..]
Helemaal geen whataboutism maar een bewijs dat je verhaal over landen die mogen kiezen gewoon niet waar is. En Servië bijvoorbeeld heeft geen sancties aan Rusland opgelegd maar krijgt enorme politieke druk opgelegd om het wel te doen. Weer een voorbeeld dat landen niet mogen kiezen maar worden geacht te doen wat ze wordt opgedragen in ruil voor een paar centen.
Lezen.
Ik zeg duidelijk: dan mogen ze van mij.
LMEK
20-02-2024 om 16:50
kerstbeer schreef op 20-02-2024 om 16:24:
[..]
Lezen.
Ik zeg duidelijk: dan mogen ze van mij.
Van jou wel, van Amerika niet. Dat is ook het hele probleem en niet of jij vindt dat iets mag.
kerstbeer
20-02-2024 om 17:04
LMEK schreef op 20-02-2024 om 16:50:
[..]
Van jou wel, van Amerika niet. Dat is ook het hele probleem en niet of jij vindt dat iets mag.
Dus komen we bij Whataboutism.
Anders kunnen we ook wel hier gaan praten over dingen die China doet of Saudi Arabie, die net als Rusland bij BRICS horen.
LMEK
20-02-2024 om 17:11
kerstbeer schreef op 20-02-2024 om 17:04:
[..]
Dus komen we bij Whataboutism.
Anders kunnen we ook wel hier gaan praten over dingen die China doet of Saudi Arabie, die net als Rusland bij BRICS horen.
Je overziet steeds al dan moedwillig of niet dat andere landen zoals bijvoorbeeld Amerika nooit consequenties ondervinden van hun invasies. En dat de de vraag blijft wie of wat Amerika het recht geeft andere landen te bestraffen zoals nu bijvoorbeeld Rusland?
kerstbeer
20-02-2024 om 17:34
LMEK schreef op 20-02-2024 om 17:11:
[..]
Je overziet steeds al dan moedwillig of niet dat andere landen zoals bijvoorbeeld Amerika nooit consequenties ondervinden van hun invasies. En dat de de vraag blijft wie of wat Amerika het recht geeft andere landen te bestraffen zoals nu bijvoorbeeld Rusland?
Zoals je weet is er een topic over de VS. Daar kan je verder praten over Amerika en hun invasies. Ik heb mijn standpunt daarover al gegeven.
Anders kunnen we ook gaan praten waarom Rusland in BRICS zit en ze niks doen tegen de situatie in Tibet en de Oeigoeren.
De VS mag wel zelf weten aan wie ze sancties opleggen. Dat mag en doet Rusland ook.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.