Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
LMEK
30-01-2024 om 14:01
VanLotje schreef op 30-01-2024 om 12:59:
[..]
Dat land is Rusland.
Tenzij ze nu opeens niet meer bij Europa horen en zelfs in dat geval is het nog niet Oekraine.
Helaas wordt kritiek op het Putin regime steeds vaker bestraft, waardoor minder mensen hier iets over durven zeggen en dit alleen maar erger gaat worden.
Ik heb de CPI cijfers al een keer gepresenteerd in dit topic waaruit blijkt dat in de laatste 20 jaar Rusland betere scores heeft gehad dan Oekraïne. Het is een beetje stuivertje wisselen maar breder gezien heeft Oekraïne de titel meest corrupte land in Europa vaker gehad dan Rusland. Daarbij moet ook opgemerkt worden dat Rusland al sinds 2014 sancties heeft wat de corruptie ook zeker geen goed doet.
Deze index meet ook de stap in hoeverre melders van corruptie juridische bescherming krijgen. Aan de cijfers te zien scheelt dat niks en is alleen de perceptie dat Putin zijn tegenstanders harder bestraft dan een Zelensky. Maar goed, beide landen hebben ontzettend veel problemen met corruptie alleen het ene land wat meer en vaker.
En welk Europees land is nog corrupter dan Oekraïne als we Rusland niet meetellen?
kerstbeer
30-01-2024 om 16:28
LMEK schreef op 30-01-2024 om 14:01:
[..]
Ik heb de CPI cijfers al een keer gepresenteerd in dit topic waaruit blijkt dat in de laatste 20 jaar Rusland betere scores heeft gehad dan Oekraïne. Het is een beetje stuivertje wisselen maar breder gezien heeft Oekraïne de titel meest corrupte land in Europa vaker gehad dan Rusland.
Nou, ik heb ook even gekeken naar CPI. Oekraine deed het slechter dan Rusland toen ze nog de pro-Russische Yanukovych als president hadden. Binnen twee jaar nadat hij weg was, stonden ze op gelijke rang in de lijst als Rusland. Sindsdien doen ze het alleen maar beter dan Rusland.
Oekraine is ook afgelopen jaar weer beter gaan doen in de lijst dan het jaar ervoor, en dat terwijl Rusland hun land in puin schiet. Rusland is daarentegen weer omlaag gegaan.
LMEK
30-01-2024 om 16:54
kerstbeer schreef op 30-01-2024 om 16:28:
[..]
Nou, ik heb ook even gekeken naar CPI. Oekraine deed het slechter dan Rusland toen ze nog de pro-Russische Yanukovych als president hadden. Binnen twee jaar nadat hij weg was, stonden ze op gelijke rang in de lijst als Rusland. Sindsdien doen ze het alleen maar beter dan Rusland.
Oekraine is ook afgelopen jaar weer beter gaan doen in de lijst dan het jaar ervoor, en dat terwijl Rusland hun land in puin schiet. Rusland is weer omlaag gegaan.
Oekraïne deed het ook slechter dan Rusland toen Yanukovich geen president was.
kerstbeer
30-01-2024 om 17:37
LMEK schreef op 30-01-2024 om 16:54:
[..]
Yanukovych kwam aan de macht in 2010. Ik heb naar de vijf jaar daarvoor gekeken. Daarvan stonden Oekraine en Rusland 1 jaar gelijk in de ranglijst en alle andere keren scoorde Oekraine beter dan Rusland.
Zelfs als we dus krampachtig steeds verder teruggaan in het verleden om jouw stelling toch een beetje waar te laten lijken, kan ik jouw stelling niet kloppend maken. Sorry.
LMEK
30-01-2024 om 19:06
kerstbeer schreef op 30-01-2024 om 17:37:
[..]
Yanukovych kwam aan de macht in 2010. Ik heb naar de vijf jaar daarvoor gekeken. Daarvan stonden Oekraine en Rusland 1 jaar gelijk in de ranglijst en alle andere keren scoorde Oekraine beter dan Rusland.
Zelfs als we dus krampachtig steeds verder teruggaan in het verleden om jouw stelling toch een beetje waar te laten lijken, kan ik jouw stelling niet kloppend maken. Sorry.
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor, ik heb jou ook niet nodig om een stelling kloppend te maken. Daar gebruik ik de cijfers gewoon voor. Ik neem je ook niet kwalijk dat je toevalligerwijs maar naar 5 jaar voor Yanukovich keek. Dat kwam je beter uit denk ik dan maar.
Daglichtlamp
30-01-2024 om 19:53
We kunnen dus concluderen dat zowel Oekraïne als Rusland corrupt zijn, maar dat Oekraïne heel langzaam net iets minder corrupt geworden is de afgelopen jaren, terwijl Rusland steeds corrupter wordt.
kerstbeer
30-01-2024 om 19:54
LMEK schreef op 30-01-2024 om 19:06:
[..]
Je hoeft geen sorry te zeggen hoor, ik heb jou ook niet nodig om een stelling kloppend te maken. Daar gebruik ik de cijfers gewoon voor. Ik neem je ook niet kwalijk dat je toevalligerwijs maar naar 5 jaar voor Yanukovich keek. Dat kwam je beter uit denk ik dan maar.
Jij bent degene die met een stelling kwam die niet klopt.
Vervolgens was jij degene die teruggreep naar eerdere jaren om er toch nog wat van te maken. Daarin ging ik je zelfs nog tegemoet door ook eerder terug te gaan en te beschrijven wat er toen op de lijst stond. Zelfs dat werkte niet in je voordeel, dus vervolgens ga jij nog verder terug in de tijd en was jij degene die begon over de jaren voor Yanukovich.
LMEK schreef op 30-01-2024 om 16:54:
[..]
Zelfs de cijfers daarvan komen je dan toch blijkbaar niet uit, en nu ga je zeggen dat ik de eerdere jaren noem omdat het mij beter uitkomt, terwijl jij er een post ervoor nota bene zelf over begon? Wat een kolder.
Iedereen kan hierboven precies teruglezen hoe het is gegaan.
kerstbeer
30-01-2024 om 20:00
Daglichtlamp schreef op 30-01-2024 om 19:53:
We kunnen dus concluderen dat zowel Oekraïne als Rusland corrupt zijn, maar dat Oekraïne heel langzaam net iets minder corrupt geworden is de afgelopen jaren, terwijl Rusland steeds corrupter wordt.
Oekraine is 38 landen omhoog gegaan na het jaar waarin Yanukovich ophield.
Ik wist niet dat ik vandaag zoveel zou leren over CPI lijsten door de jaren heen, maar soms leer je interessante dingen als je onwaarheden ziet en bloot legt
felija
30-01-2024 om 20:38
Daglichtlamp schreef op 30-01-2024 om 19:53:
Exact, net een item op het Journaal, dat Russen in de vrieskou zitten, vanwege stroomuitval, door jarenlang achterstallig onderhoud, corruptie en geld wat in de oorlog wordt gestoken. Het duurt zeventig jaar (!) voordat alles weer een beetje hersteld zou kunnen zijn.
LMEK
30-01-2024 om 20:43
kerstbeer schreef op 30-01-2024 om 19:54:
[..]
Jij bent degene die met een stelling kwam die niet klopt.
Vervolgens was jij degene die teruggreep naar eerdere jaren om er toch nog wat van te maken. Daarin ging ik je zelfs nog tegemoet door ook eerder terug te gaan en te beschrijven wat er toen op de lijst stond. Zelfs dat werkte niet in je voordeel, dus vervolgens ga jij nog verder terug in de tijd en was jij degene die begon over de jaren voor Yanukovich.
[..]
Zelfs de cijfers daarvan komen je dan toch blijkbaar niet uit, en nu ga je zeggen dat ik de eerdere jaren noem omdat het mij beter uitkomt, terwijl jij er een post ervoor nota bene zelf over begon? Wat een kolder.
Iedereen kan hierboven precies teruglezen hoe het is gegaan.
Ik begon de stelling met de afgelopen 20 jaar in acht sinds ik het de laatste keer hier opsomde. Jij begon over Yanukovich en de 5 voor zijn aantreden. Maar zoals je zegt iedereen kan het teruglezen. Je poging was goed, de uitvoering minder.
kerstbeer
30-01-2024 om 21:13
LMEK schreef op 30-01-2024 om 20:43:
[..]
Ik begon de stelling met de afgelopen 20 jaar in acht sinds ik het de laatste keer hier opsomde. Jij begon over Yanukovich en de 5 voor zijn aantreden. Maar zoals je zegt iedereen kan het teruglezen. Je poging was goed, de uitvoering minder.
Ten eerste is het meest relevante jaar het meest recente. Als je denkt dat cijfers van 20 jaar geleden nog relevant zijn, dan denk je wellicht ook nog dat Internet Explorer de meest gebruikte browser ter wereld is en we nog Balkenende als premier hebben.
Toch ben ik met jouw tocht terug door het verleden meegegaan.
Ik heb het over afgelopen jaar gehad.
Ik heb het over de tijd na Yanukovych gehad.
Ik heb het over de tijd van Yanukovych gehad.
Ik heb het over de jaren voor Yanukovych gehad.
Geen van de cijfers van al deze jaren komen jou blijkbaar goed uit, maar daar kan ik niks aan doen.
---
Als je toch zo nodig de afgelopen 20 jaar wilt gebruiken als bewijs voor beweringen die over het heden gaan (en dus wellicht ook nog denkt dat de CD het meest gebruikte music format ter wereld is), dan was Oekraine alsnog minder dan de helft van deze jaren corrupter dan Rusland:
Daarvan was er 1 het eerste jaar: 2004.
Daarvan waren er 4 in jaren waarin de pro-Russische Yanukovych aan de macht was.
Daarvan was er 1 het jaar direct nadat Yanukovych ophield. In dit jaar ging het wel al beter dan het jaar daarvoor.
LMEK
30-01-2024 om 22:25
Heb je dezelfde clownsopleiding als Zelensky gevolgd? Je bent hi-la-risch dus dat kan bijna niet anders.
Friezinnetje
31-01-2024 om 10:51
LMEK schreef op 30-01-2024 om 22:25:
Heb je dezelfde clownsopleiding als Zelensky gevolgd? Je bent hi-la-risch dus dat kan bijna niet anders.
nou jij bent niet hi-la-risch, jouw argumenten worden onderuit gehaald en je wordt daarom persoonlijk. Naar om zo te forummen.
LMEK
31-01-2024 om 11:27
Friezinnetje schreef op 31-01-2024 om 10:51:
[..]
nou jij bent niet hi-la-risch, jouw argumenten worden onderuit gehaald en je wordt daarom persoonlijk. Naar om zo te forummen.
Of het is naar forummen zoals jij doet? Anderhalve maand niks gepost op dit topic maar wel de moeite nemen om een persoonlijke sneer uit te delen. Pot ketel…
Friezinnetje
31-01-2024 om 11:37
LMEK schreef op 31-01-2024 om 11:27:
[..]
Of het is naar forummen zoals jij doet? Anderhalve maand niks gepost op dit topic maar wel de moeite nemen om een persoonlijke sneer uit te delen. Pot ketel…
ik lees elke dag mee, weet precies waar het over gaat. En jouw manier van forummen ontneemt mij vaak de zin om iets te posten. Degene die het niet met jouw eens zijn, haal je altijd onderuit. Dat heb ik ook al eens eerder gemeld en ik weet dat er veel zo over denken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.