Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
ShowyHummingbird30
14-12-2023 om 08:28
Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-12-2023 om 22:47:
[..]
Wil jij zeggen dat die Russische militairen op eigen initiatief Oekraïne zijn binnengevallen?
Hier vraag je bijna om een onvervalst whataboutisme. Volgens deze redenering is een Rus automatisch een militair en daarmee medeschuldig aan de oorlog. Dat is precies de redenering die Hamas maakt als het om Israëliërs gaat (algemene dienstplicht dus iedereen is soldaat dus mag je iedereen doden of krijgsgevangen nemen).
Ik weiger te geloven dat alle Russen achter Poetin staan. De meesten proberen niet teveel op te vallen want ze willen zelf ook graag een gewoon leven. Protesteren tegen een dictatoriaal regime is zeer hard nodig, maar vaak ook een doodvonnis. Ik snap heel goed dat een zwijgende meerderheid dat om uiteenlopende redenen niet doet. Hoe triest ook.
Gebruikersnaaminvullen
14-12-2023 om 09:08
Coreopsis schreef op 14-12-2023 om 08:28:
[..]
Hier vraag je bijna om een onvervalst whataboutisme. Volgens deze redenering is een Rus automatisch een militair en daarmee medeschuldig aan de oorlog. Dat is precies de redenering die Hamas maakt als het om Israëliërs gaat (algemene dienstplicht dus iedereen is soldaat dus mag je iedereen doden of krijgsgevangen nemen).
Ik weiger te geloven dat alle Russen achter Poetin staan. De meesten proberen niet teveel op te vallen want ze willen zelf ook graag een gewoon leven. Protesteren tegen een dictatoriaal regime is zeer hard nodig, maar vaak ook een doodvonnis. Ik snap heel goed dat een zwijgende meerderheid dat om uiteenlopende redenen niet doet. Hoe triest ook.
Is "whataboutisme" jouw woord van de week? Als je wat verder had gelezen dan had je gezien wat ik had geschreven over de Russische bevolking en degene die aan het vechten zijn in Oekraïne.
ShowyHummingbird30
14-12-2023 om 09:31
Gebruikersnaaminvullen schreef op 14-12-2023 om 09:08:
[..]
Is "whataboutisme" jouw woord van de week?
Ja. Iedere week kies ik een andere drogreden.
kerstbeer
14-12-2023 om 18:23
LMEK schreef op 14-12-2023 om 00:49:
[..]
Oh wow. Het Nederlandse woord ontgroening is een verbastering van het Russische woord dedovschina. Net zoals het Engelse hazing of het Franse bizutage dat ook zijn. Allemaal praktijken die in die landen niet gebeuren en daarom geen specifieke term hebben en zodoende maar de Russische term gebruiken. Weer wat geleerd denk ik dan maar 😩
Dedovshchina is een enorm probleem dat zelfs al jaren in Rusland wordt aangekaart. Snap niet waarom jij het dan wel lijkt te proberen te ontkennen.
kerstbeer
14-12-2023 om 18:28
Coreopsis schreef op 14-12-2023 om 08:28:
[..]
Eens. Heb al vaker gemerkt dat moeders daar niet altijd hun mond houden over hoe jongens sowieso in het leger behandeld worden. Nu met de oorlog is er natuurlijk nog meer reden toe.
Er zijn nog meer groepen mensen die helemaal niet blij zijn met Putin, maar aansluitend op wat jij al zegt, lijkt het steeds enger te worden om je mond open te doen.
LMEK
14-12-2023 om 18:58
kerstbeer schreef op 14-12-2023 om 18:23:
[..]
Dedovshchina is een enorm probleem dat zelfs al jaren in Rusland wordt aangekaart. Snap niet waarom jij het dan wel lijkt te proberen te ontkennen.
Ik ontken het niet. Ik geef alleen aan dat ontgroening in elk leger ter wereld een bepaalde rol heeft. En in geval van echte gevechtshandelingen zoals nu kun je beter iemand langs je hebben die mentaal ontzettend getest is tijdens zijn opleiding dan een padvinder type langs die met fluwelen handschoenen is aangepakt.
kerstbeer
14-12-2023 om 19:17
LMEK schreef op 14-12-2023 om 18:58:
[..]
Ik ontken het niet. Ik geef alleen aan dat ontgroening in elk leger ter wereld een bepaalde rol heeft. En in geval van echte gevechtshandelingen zoals nu kun je beter iemand langs je hebben die mentaal ontzettend getest is tijdens zijn opleiding dan een padvinder type langs die met fluwelen handschoenen is aangepa
Seksueel geweld, martelingen en verdwijningen zijn nu een mentale test die helpen bij het kweken van een goed leger? Okay dan.
Ik heb verder nog foto's gevonden waarnaar ik geen linkje zal plaatsen omdat niet iedereen dat soort nare dingen wil zien, maar mensen die dit wel willen bekijken kunnen een 'google image' search doen op
"dedovshchina"
en zelf hun oordeel vormen.
LMEK
14-12-2023 om 19:35
kerstbeer schreef op 14-12-2023 om 19:17:
[..]
Seksueel geweld, martelingen en verdwijningen zijn nu een mentale test die helpen bij het kweken van een goed leger? Okay dan.
Ik heb verder nog foto's gevonden waarnaar ik geen linkje zal plaatsen omdat niet iedereen dat soort nare dingen wil zien, maar mensen die dit wel willen bekijken kunnen een 'google image' search doen op
"dedovshchina"
en zelf hun oordeel vormen.
Ik vind het blijkbaar minder spectaculair dan dat jij dat vindt. Het zijn misstanden die wel vaker voorkomen in een leger. Zo ook in Rusland.
Moirmel
08-01-2024 om 20:59
https://www.hln.be/buitenland/plotseling-is-een-oekraiense-doorbraak-weer-binnen-handbereik~a1b21fca/
Spijtig dat er de laatste maanden een soort van mediamoeheid is ontstaan, want de strijd gaat ginds gewoon verder.
Gebruikersnaaminvullen
08-01-2024 om 21:43
Moirmel schreef op 08-01-2024 om 20:59:
https://www.hln.be/buitenland/plotseling-is-een-oekraiense-doorbraak-weer-binnen-handbereik~a1b21fca/
Spijtig dat er de laatste maanden een soort van mediamoeheid is ontstaan, want de strijd gaat ginds gewoon verder.
Er mag idd wel wat meer aandacht naartoe, en hulp. Heeft natuurlijk ook veel te maken met Israël.
kerstbeer
09-01-2024 om 17:01
Gebruikersnaaminvullen schreef op 08-01-2024 om 21:43:
[..]
Er mag idd wel wat meer aandacht naartoe, en hulp. Heeft natuurlijk ook veel te maken met Israël.
Eens. En ik denk dat je daar gelijk in hebt.
Beterhier
09-01-2024 om 18:49
Moirmel schreef op 08-01-2024 om 20:59:
Nou net op 1 vandaag over aanvallen op de elektriciteit voorzieningen in Oekraïne. Ik ben woest op die g#€%€;,?*
Burgers kapotmaken! Is helemaal niets aan te verdedigen, niets!
Gebruikersnaaminvullen
09-01-2024 om 21:32
Beterhier schreef op 09-01-2024 om 18:49:
[..]
Nou net op 1 vandaag over aanvallen op de elektriciteit voorzieningen in Oekraïne. Ik ben woest op die g#€%€;,?*
Burgers kapotmaken! Is helemaal niets aan te verdedigen, niets!
Nee joh, is allemaal de schuld van Amerika en het Westen, weet je toch
Ik las vandaag iets over tentoonstelling en de verkiezingen, was wel interessant. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden.
Gebruikersnaaminvullen
09-01-2024 om 21:36
Ah, gevonden. Wel premium. https://www.ad.nl/buitenland/tentoonstelling-in-moskou-eert-een-kwart-eeuw-poetin-het-heeft-geen-zin-om-ons-te-breken~a4948dd0/
De tentoonstelling Rusland in Moskou toont de verworvenheden van bijna een kwart eeuw Poetin. De boodschap: op zo’n beetje alle vlakken heeft het land de wind geweldig in de zeilen. De bezoekers zijn enthousiast, onafhankelijke deskundigen zijn dat aanzienlijk minder.
In een tunnel, de eerste trekpleister van het park, krijgt de bezoeker de positieve groei op het gebied van onder meer economie, ecologie, wetenschap en gezondheidszorg voorgeschoteld. De stortvloed aan cijfers is overweldigend.
Maar bij even nadenken komt het besef dat sommige gegevens wel heel vaag zijn. Zo melden de beeldschermen dat 1 miljoen meer Russische huishoudens op het gas zijn aangesloten. Maar: in hoeveel tijd? En hoeveel huishoudens zitten nog zónder gas? Een andere bewering: van 10 miljoen Russen is het leven verbeterd. Maar hoe bereken je dat en wat is levensverbetering precies?
Historicus Nikita Petrov (66) legt uit waarom de tentoonstelling juist nu plaatsvindt. ,,De autoriteiten willen de aandacht van het volk op iets positiefs richten.
Zoals hij ook niets verwacht van de presidentsverkiezingen die in maart zullen plaatsvinden en die president Vladimir Poetin zeker zal winnen. ,,Als deze regering aanblijft, wordt het alleen maar erger. Er is geen reden aan te nemen dat het economisch gezien beter wordt. Er zal geen doorbraak komen in het buitenlands en het militaire beleid. Iedereen die ik spreek, verwacht alleen maar meer repressie.’’
Politicoloog Abbas Galljamov denkt dat de Russen vooral moe zijn van de ‘speciale militaire operatie’, een term waarmee Moskou de nu al bijna twee jaar durende bloedige strijd tegen Oekraïne nog altijd aanduidt. ,,Eigenlijk wil iedereen een einde aan de oorlog’’, stelt hij. ,,De mensen die de operatie echt nog steunen, vormen niet meer dan 7 tot 10 procent van de bevolking.’’ Wel wijst hij erop dat het in een dictatuur als Rusland altijd lastig is om meningen te peilen.
De gewezen speechschrijver van het Kremlin verwacht in 2024 een nieuwe mobilisatieronde. Maar daarmee wacht Poetin wel tot na de verkiezingen, om toch nog zo veel mogelijk stemmen te kunnen krijgen. ,,Daarna worden opnieuw reservisten opgeroepen, omdat de legertop dat wil’’, voorspelt Galljamov.
Beterhier
09-01-2024 om 21:42
Oké, ik ben gekalmeerd. De reportage kwam echt hard aan. Dat personeel ook gedood wordt terwijl ze proberen de boel aan de gang te houden.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.