Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

Lavendelpannekoek schreef op 13-12-2023 om 22:21:

[..]

Heel goed dat je 'm erbij haalt, vind ik ook. Mijn punt was dan ook dat, zoals je zegt dat er weinig veteranen over zijn, er in Nederland weinig mensen over zijn die weten wat oorlog écht is. Weinig mensen die dat bloedvergiet hebben meegemaakt, ik net zo goed, laat daar geen twijfel over bestaan. Ik schrik echter wel van oorlogsgeest die hier in Nederland heerst, wapens en meer wapens en nog meer geld geven we aan Oekraïne, opdat ze doorvechten. Maar waar houdt dat op? We willen Poetin niks geven, want de geschiedenis vertelt ons dat het niet helpt. We gaan dus net zo lang door met steunen totdat er niks overblijft? Niks van de Oekraïeners en niks van de Russen?a

Daarnaast vind ik het zo apart dat er in het Israël conflict een meer gematigde mening hangt op dit forum, terwijl de sterke praat in deze discussie fel aanwezig is. Waar ligt dat aan? Poetin is een tiran, maar die Russen hebben toch niks misdaan?

Ik vind dit dan ook een betere titel voor dit topic:

Waar stopt Poetin

Het probleem is dat Putin blijft nemen. Dat heeft hij laten zien in 2022. 

Onze grootouders, ouders en de mensen die nog over zijn en WO II hebben meegemaakt, zijn (met uitzondering van NSBers en dergelijk volk) hartstikke blij dat zij niet zijn opgegeven. Er is nu nog een heleboel over van Oekraine, ondanks dat Putin zoveel heeft kapot gemaakt. De mensen willen hun vrijheid behouden en daar vechten ze voor. 

Wil wel zeggen dat ik het leuk vind om met jou van gedachte te wisselen 

Ik ben overigens niet van mening dat 'de Russen' allemaal slecht zijn ofzo. Ik heb juist in de afgelopen tijd meerdere dingen gepost over hoe veel Russen ook lijden onder Putin. 

Een ander voorbeeld is ook hoe jonge jongens in het leger behandeld worden als ze in dienst gaan. Er is een term voor (Dedovshchina) en dit gebeurde ook al voor de oorlog en voor Putin. Van sommige dingen keert mijn maag echt om vanwege wat ze daar allemaal ondergaan. 

De topic titel heb ik niet gemaakt, maar geen slecht idee om het "waar stopt Putin" te noemen🙂

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-12-2023 om 22:47:

[..]

Wil jij zeggen dat die Russische militairen op eigen initiatief Oekraïne zijn binnengevallen?

Beetje kort door de bocht om elke Rus een militair te noemen. We zijn het hier in Nederland ook niet allemaal eens met wat defensie wel en niet doet. Een militair kan het overigens ook niet eens zijn met wat hem opgedragen wordt, maar hij moet het toch doen, zeker in een regime als Rusland. Het is vechten of in een strafkamp. Als je niet in de situatie zit is het gemakkelijk om de morele keuze te nemen, maar we zien allemaal wat er is gebeurd met Navalny... Dat werkt nou niet echt mee. 

Ook wij hadden in WO II collaborateurs in het land, ook mensen die het hadden opgegeven en ook mensen die zich verzetten. Het is niet fair om van een volk te verwachten dat ze zich allemaal gaan verzetten, terwijl dat levensgevaarlijk kan zijn.

kerstbeer schreef op 13-12-2023 om 22:51:

[..]

Het probleem is dat Putin blijft nemen. Dat heeft hij laten zien in 2022.

Onze grootouders, ouders en de mensen die nog over zijn en WO II hebben meegemaakt, zijn (met uitzondering van NSBers en dergelijk volk) hartstikke blij dat zij niet zijn opgegeven. Er is nu nog een heleboel over van Oekraine, ondanks dat Putin zoveel heeft kapot gemaakt. De mensen willen hun vrijheid behouden en daar vechten ze voor.

Wil wel zeggen dat ik het leuk vind om met jou van gedachte te wisselen

Ik ben overigens niet van mening dat 'de Russen' allemaal slecht zijn ofzo. Ik heb juist in de afgelopen tijd meerdere dingen gepost over hoe veel Russen ook lijden onder Putin.

Een ander voorbeeld is ook hoe jonge jongens in het leger behandeld worden als ze in dienst gaan. Er is een term voor (Dedovshchina) en dit gebeurde ook al voor de oorlog en voor Putin. Van sommige dingen keren je maag echt om wat ze daar allemaal ondergaan.

De topic titel heb ik niet gemaakt, maar geen slecht idee om het "waar stopt Putin" te noemen🙂

Dan ben ik het volledig met je eens 

Lavendelpannekoek schreef op 13-12-2023 om 22:53:

[..]

Dan ben ik het volledig met je eens

🙂

Lavendelpannekoek schreef op 13-12-2023 om 22:51:

[..]

Beetje kort door de bocht om elke Rus een militair te noemen. We zijn het hier in Nederland ook niet allemaal eens met wat defensie wel en niet doet. Een militair kan het overigens ook niet eens zijn met wat hem opgedragen wordt, maar hij moet het toch doen, zeker in een regime als Rusland. Het is vechten of in een strafkamp. Als je niet in de situatie zit is het gemakkelijk om de morele keuze te nemen, maar we zien allemaal wat er is gebeurd met Navalny... Dat werkt nou niet echt mee.

Ook wij hadden in WO II collaborateurs in het land, ook mensen die het hadden opgegeven en ook mensen die zich verzetten. Het is niet fair om van een volk te verwachten dat ze zich allemaal gaan verzetten, terwijl dat levensgevaarlijk kan zijn.

Oekraïners, ook vrouwen, bieden ook verzet en vervullen functies, binnen een oorlog, die ze normaal ook niet doen. Ik verwacht niets van de Russische bevolking. Van de mensen die opgeroepen konden worden zijn er veel het land uit gevlucht omdat ze niet wilde vechten. Degene die wel hebben geprobeerd zich te verzetten worden opgepakt en opgesloten omdat Poetin weer een of andere wet heeft aangenomen waardoor dit kan. Het merendeel is zo gehersenspoeld dat het allemaal normaal wordt bevonden. Zo ziek is Rusland.

Van degene die wel naar het front zijn gegaan zijn er veel die zich hebben misdragen, maar ze zijn daar om te vechten en hebben dat ook gedaan en doen dat nog steeds. Het zijn geen Russen met geweren, het zijn militairen, ze zijn onderdeel van het Russische leger. 

Zelfs de veroordeelden uit gevangenissen die zich aan hebben gemeld zijn militairen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-12-2023 om 23:01:

[..]

Oekraïners, ook vrouwen, bieden ook verzet en vervullen functies, binnen een oorlog, die ze normaal ook niet doen. Ik verwacht niets van de Russische bevolking. Van de mensen die opgeroepen konden worden zijn er veel het land uit gevlucht omdat ze niet wilde vechten. Degene die wel hebben geprobeerd zich te verzetten worden opgepakt en opgesloten omdat Poetin weer een of andere wet heeft aangenomen waardoor dit kan. Het merendeel is zo gehersenspoeld dat het allemaal normaal wordt bevonden. Zo ziek is Rusland.

Van degene die wel naar het front zijn gegaan zijn er veel die zich hebben misdragen, maar ze zijn daar om te vechten en hebben dat ook gedaan en doen dat nog steeds. Het zijn geen Russen met geweren, het zijn militairen, ze zijn onderdeel van het Russische leger.

Zelfs de veroordeelden uit gevangenissen die zich aan hebben gemeld zijn militairen.

Ik snap je standpunt nu echt niet meer.

Lavendelpannekoek schreef op 13-12-2023 om 23:02:

[..]

Militairen zijn niet "het volk" waar je verzet van verwacht waar jij het over hebt. 

Kijk hoe groot het Russische leger was voor ze de oorlog in gingen. Die zijn echt niet allemaal gedwongen.

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2418707-deze-russische-legermacht-heeft-oekraine-nu-tegenover-zich-staan

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-12-2023 om 22:38:

[..]

Die Russen werken in opdracht van Poetin en hebben genoeg misdaan. Neem het bloedbad van Boetsja. Waarom ik vind dat leveringen aan Oekraïne door moeten gaan is vanwege de inval en bezetting. Poetin is al vanaf 2014 bezit met deze delen van Oekraïne in te lijven bij Rusland. Er zijn in 1991 afspraken gemaakt, verdragen ondertekend en na een referendum waarbij in alle regio's/oblasten de meerderheid was voor onafhankelijkheid van Oekraïne was dit wat het volk wilde. Dat Poetin dit niet wil is van ondergeschikt belang.

Onder bevel staan is niet hetzelfde als werken voor. Afspraken worden wel vaker geschonden. Eigen statuten worden omzeild en internationale wetten toegepast hoe het op dat moment het beste uit komt. Putin is gewoon iemand van de velen die dat doet. Het ligt aan je selectieve verontwaardiging dat je dat niet ziet of wilt snappen. 

Gebruikersnaaminvullen schreef op 13-12-2023 om 22:14:

[..]

Nee

Dat vind jij. De realiteit zegt iets anders. 

kerstbeer schreef op 13-12-2023 om 22:40:

[..]

Begin je weer op die toer? Dacht even dat we een normale conversatie hadden, maar dat lijkt met jou niet te lukken helaas.

Overigens weet je niet wat Putin in de toekomst gaat doen, dus als een feit neerzetten dat hij welke gebieden dan ook gaat teruggeven, vind ik waarzeggerij.

Als je het tegendeel niet kunt bewijzen zijn ook al jouw woorden waarzeggerij. In diplomatieke kringen is dit scenario al een jaar geleden besproken overigens. 

Lavendelpannekoek schreef op 13-12-2023 om 23:02:

[..]

Dat is er ook niet. Het is een festival van onderbuikgevoelens en emotionele posts hoe oneerlijk de wereld wel niet is met Putin als grote boeman die de hele wereld wil bezetten. 

Nog even iets meer over Dedovschina en waarom Russische jonge mannen als jaren het leger proberen te ontwijken:

www.businessinsider.nl/hes-torturing-people-video-shows-russian-troops-being-stripped-naked-and-forced-to-pluck-grass/

kerstbeer schreef op 13-12-2023 om 23:34:

Nog even iets meer over Dedovschina en waarom Russische jonge mannen als jaren het leger proberen te ontwijken:

www.businessinsider.nl/hes-torturing-people-video-shows-russian-troops-being-stripped-naked-and-forced-to-pluck-grass/

Er zullen best jongeren zijn die het leger ontwijken. Er zullen ook jongeren zijn die dat niet doen.  Er zullen ook jongeren zijn die vrijwillig de wapens oppakken. Ik lees ook elk jaar hoe ontgroeningsrituelen bij de studenten alle perken te buiten gaan. Het is allemaal op individueel niveau en derhalve geen bewijs voor structureel misbruik. 

LMEK schreef op 13-12-2023 om 23:42:

Het is allemaal op individueel niveau en derhalve geen bewijs voor structureel misbruik.

Er is zelfs een specifieke term voor. Een Russische term. 

Dat zegt genoeg. 

kerstbeer schreef op 13-12-2023 om 23:50:

[..]

Er is zelfs een specifieke term voor. Een Russische term.

Dat zegt genoeg.

Oh wow. Het Nederlandse woord ontgroening is een verbastering van het Russische woord dedovschina. Net zoals het Engelse hazing of het Franse bizutage dat ook zijn. Allemaal praktijken die in die landen niet gebeuren en daarom geen specifieke term hebben en zodoende maar de Russische term gebruiken. Weer wat geleerd denk ik dan maar 😩

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.