Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?

LMEK schreef op 26-06-2023 om 10:27:

[..]

Ik hoorde gisteren ook nog een andere uitleg namelijk dat dit hele gebeuren opgezet is door Putin en Prigozhin. Wagner en de troepen van Kadyrov zijn geroteerd bij de grens met Belarus. Omdat geen van de partijen hun posities kon verlaten. Nu heeft Oekraïne het offensief gestaakt om te zien wat er ging gebeuren en dat hebben de Russen benut om verse troepen naar het front te sturen. Ik weet het allemaal niet.

De Amerikanen schijnen 6,5 miljard euro kwijt te zijn. Ik sta er ook niet van te kijken dat ze Wagner om hebben gekocht of in ieder geval geprobeerd aangezien ze zijn gestopt.

Een andere speculatie die ik heb gelezen, is dat Prigozjin verwacht zou hebben dat Poetin zich bij hem zou aansluiten en de legertop af zou zetten. En dan zouden ze samen de zonsondergang tegemoet lopen natuurlijk.

Het is hoe dan ook een zeer merkwaardige wending. Ik heb ook gedacht: is dit echt of theater? Maar Poetin lijkt me zo gesteld op zijn imago van sterke man dat ik me niet goed kan voorstellen dat hij bereid is geweest zich voor de bühne te laten schofferen en vernederen en de rol van leider in paniek te spelen om strategisch voordeel te behalen. Maar goed, het is veel speculatie. Het zal wel even duren voordat er meer duidelijke informatie doorsijpelt over de gebeurtenissen. 

In de tussentijd kijk ik nog maar een keer in mijn koffiedik waarin geschreven staat: ‘dit loopt niet goed af’ 😉. En ik wacht met smart op de aflevering van onze veldheren deze week. Ik ben benieuwd wat Van Uhm en De Kruif erover te zeggen hebben. Het zijn tot nu toe iedere keer interessante gesprekken waar ik iets nieuws van leer dus ik hoop dat zij enig licht op de zaak kunnen laten schijnen. Daarbij zijn ze steeds heel duidelijk: bedriegen en bedrogen worden is all in the game in het oorlog voeren dus tenzij je de feiten onomstotelijk kunt vaststellen moet je altijd een slag om de arm houden. 

Mija schreef op 26-06-2023 om 11:43:

[..]

Een andere speculatie die ik heb gelezen, is dat Prigozjin verwacht zou hebben dat Poetin zich bij hem zou aansluiten en de legertop af zou zetten. En dan zouden ze samen de zonsondergang tegemoet lopen natuurlijk.

Het is hoe dan ook een zeer merkwaardige wending. Ik heb ook gedacht: is dit echt of theater? Maar Poetin lijkt me zo gesteld op zijn imago van sterke man dat ik me niet goed kan voorstellen dat hij bereid is geweest zich voor de bühne te laten schofferen en vernederen en de rol van leider in paniek te spelen om strategisch voordeel te behalen. Maar goed, het is veel speculatie. Het zal wel even duren voordat er meer duidelijke informatie doorsijpelt over de gebeurtenissen.

In de tussentijd kijk ik nog maar een keer in mijn koffiedik waarin geschreven staat: ‘dit loopt niet goed af’ 😉. En ik wacht met smart op de aflevering van onze veldheren deze week. Ik ben benieuwd wat Van Uhm en De Kruif erover te zeggen hebben. Het zijn tot nu toe iedere keer interessante gesprekken waar ik iets nieuws van leer dus ik hoop dat zij enig licht op de zaak kunnen laten schijnen. Daarbij zijn ze steeds heel duidelijk: bedriegen en bedrogen worden is all in the game in het oorlog voeren dus tenzij je de feiten onomstotelijk kunt vaststellen moet je altijd een slag om de arm houden.

Ik denk niet dat iemand er iets zinnigs over kan zeggen buiten Putin, Lukashenko en Prigozhin zelf. Wat mij wel opviel was hoe wild de speculaties waren van westerse media in tegenstelling tot de media uit de Balkan. 

Wat jij bijvoorbeeld beschrijft als schofferen, vernederen en in paniek heb ik niet gezien. Zo zou Putin zijn gevlucht naar St.Petersburg wat duidt op paniek. Maar we weten helemaal niet zeker of dat wel zo is. Vernedering als je binnen een halve dag een ‘staatsgreep’ weet te stoppen? En misschien zat Putin inderdaad in het vliegtuig om te vluchten maar dat zal de tijd moeten uitwijzen. 

En inderdaad, Rusland was voor deze oorlog al zeer bedreven in het gebruik van bots, Oekraïne is een snelle leerling en het westen kent ook het belang van het bespelen van de publieke opinie. Dus voor ons als publiek is het zeer lastig al dan niet onmogelijk om de waarheid eruit te filteren. Ik denk dat we over een aantal jaren veel wijzer zullen zijn alleen hebben daar alle slachtoffers niks meer aan natuurlijk. De daders zullen hopelijk wel boeten. 

Ja, echt bizar. Er was geen security service te bekennen, die hele Wagner groep kreeg zo goed als vrije toegang. En in de tussentijd was de beveiliging aan het afwachten voor wie ze moesten gaan buigen. 

Maar ja, hij moet wat. Intern lijkt het niet goed te gaan. 
https://edition.cnn.com/videos/world/2023/06/26/exp-russia-wagner-rebellion-nina-khrushcheva-intw-fst-062601pseg2-cnni-world.cnn

https://www.hln.be/video/productie/poetin-spreekt-verzoenende-taal-bedankt-voor-solidariteit-384698

Als buitenstaander blijft het heel moeilijk om hierop iets te zeggen. 

Zou Wagner vanuit Belarus een aanval doen op Kiev? Op 90 kilometer van de grens en bereikbaar via de grond en via het water lijkt het een makkelijk doelwit. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn waarom Prigozhin en Lukashenko aan het praten zijn. 

LMEK schreef op 28-06-2023 om 15:26:

Zou Wagner vanuit Belarus een aanval doen op Kiev? Op 90 kilometer van de grens en bereikbaar via de grond en via het water lijkt het een makkelijk doelwit. Dat zou ook een verklaring kunnen zijn waarom Prigozhin en Lukashenko aan het praten zijn.

Zou me niet verbazen. Ik vond het afgelopen dagen aan elkaar hangen van bijzondere bewegingen. 

Ik ben er zelfs wat huiverig voor. 

LMEK schreef op 28-06-2023 om 15:26:

Denk dat daar zeker rekening mee gehouden moet worden. 
Zou een spijtige zaak zijn temeer daar Oekraïne op dit moment terrein aan het veroveren is dat al sinds 2014 bezet werd. 

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230628_95804373

Artikel zit spijtig genoeg achter een betaalmuur, maar misschien dat er Nederlandse kranten zijn die er ook over bericht hebben. 
Het gaat over het gegeven dat er verschillende topfiguren binnen het Russische leger op de hoogte waren van de plannen van Prigozhin en zelfs planden om zich aan te sluiten bij de opmars. 
Fragment:

Volgens bronnen bij de Britse geheime diensten was het plotse “inzicht” van de twee – en de snelle capitulatie van Prigozjin – het gevolg van bedreigingen van inlichtingendienst FSB aan de kinderen van de protagonisten. Volgens de prominente milblogger Rybar is de jacht op Wagner-sympathisanten in het leger al begonnen. Soerovikin is niet meer gezien sinds zaterdag. De focus zou ook liggen op meerdere eenheden die zaterdag weigerden hun kazerne te verlaten. Vooral het elitecommando’s van de 45ste brigade valt op. De Spetsnaz-para’s zijn de best getrainde van het leger.

Als deze info klopt en de verdeeldheid binnen het leger zo groot is, vraag ik me af wat we komende weken nog te zien gaan krijgen. 

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/06/27/25-tanks-and-fighting-vehicles-gone-in-a-blink-the-ukrainian-defeat-near-mala-tokmachka-was-worst-than-we-thought/?sh=2d0db4ab7918

in 2 uur tijd hebben ze 20% van hun totale aantal M-2s, 20% van het totale aantal Leopard 2A6s en 50% van het totale aantal Leopard 2Rs verloren. En wie weet hoeveel mensen.  Dit gaat over een aanval op 8 juni maar ondertussen zijn er veel meer van dit soort dingen gebeurd met Oekraïense tanks en Russische mijnenvelden.  
Misschien gaat Putin toch echt voor Kiev binnenkort want er blijft niets over om mee te verdedigen. Er staan Wagner eenheden, Russisch regulier leger, Spetnatz, Belarus regulier leger en waarschijnlijk ook nog troepen van Kadyrov op 90km van Kiev.  Als er nu binnen een aantal dagen niet onderhandeld gaat worden gaan we een nieuw bloederig hoofdstuk in. 

Mevrouw75 schreef op 28-06-2023 om 17:12:

[..]

Zou me niet verbazen. Ik vond het afgelopen dagen aan elkaar hangen van bijzondere bewegingen.

Ik ben er zelfs wat huiverig voor.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/satellietbeelden-wekken-indruk-dat-in-belarus-wordt-gebouwd-voor-wagner-milities~b57eb342/

Vanuit militair perspectief een briljante zet om Kiev aan te vallen. Het front is veel te breed voor het offensief, de verliezen te groot en de aanvoer te langzaam en dat kan Putin nu het beslissende voordeel opleveren.  Ik zie niet in wat het westen kan gaan doen om dat tegen te houden.  Wagner en Kadyrov zullen gruwelijke misdaden begaan als ze in Kiev komen als Putin ze niet onder controle weet te houden. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-06-2023 om 21:18 Topicstarter

LMEK schreef op 29-06-2023 om 21:14:

Vanuit militair perspectief een briljante zet om Kiev aan te vallen. Het front is veel te breed voor het offensief, de verliezen te groot en de aanvoer te langzaam en dat kan Putin nu het beslissende voordeel opleveren. Ik zie niet in wat het westen kan gaan doen om dat tegen te houden. Wagner en Kadyrov zullen gruwelijke misdaden begaan als ze in Kiev komen als Putin ze niet onder controle weet te houden.

Een jaar geleden lukt het niet om Kiev in te nemen. Ik zie niet goed waarom dat nu wel zou lukken. Niet alleen het Oekraïnse leger is verzwakt, het Russische net zo goed.

Daglichtlamp schreef op 29-06-2023 om 21:18:

[..]

Een jaar geleden lukt het niet om Kiev in te nemen. Ik zie niet goed waarom dat nu wel zou lukken. Niet alleen het Oekraïnse leger is verzwakt, het Russische net zo goed.

Ik kan dit niet geloven dat dit serieus is om eerlijk te zijn. De situatie is drastisch veranderd sinds het begin van de oorlog. Het front is honderden kilometers breder dan in het begin van de oorlog. Oekraïne is aan een offensief bezig tegen vijand die zich al maandenlang aan het ingraven is. De samenstelling van de troepen is veel anders dan in het begin in combinatie met de ervaring, kennis en materieel. 

Als je dit soort dingen niet snapt ben ik bang dat je inderdaad niet ziet waarom het nu wel zou KUNNEN lukken. 

Daglichtlamp

Daglichtlamp

29-06-2023 om 23:14 Topicstarter

Ook dat bredere front geldt voor beide partijen.

Daglichtlamp schreef op 29-06-2023 om 23:14:

Ook dat bredere front geldt voor beide partijen.

En Rusland heeft 1,38 miljoen militairen en Oekraïne 500.000. Dus je argument is flauwekul. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.