Nieuws en actueel Nieuws en actueel

Nieuws en actueel

Waar stopt Rusland?


Valdemar schreef op 05-11-2022 om 10:24:

Meer nieuws over wat er zich in Boetsja afspeelde aan de hand van bewakingscamerabeelden en onderschepte telefoongesprekken.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221105_92218958

Misschien dat anderen een bron vinden die niet achter een betaalmuur zit.
Alvast een fragment:

Tijdens een volgend telefoongesprek beschrijft de soldaat aan zijn moeder hoe zijn eenheid een jongeman tegenhield en zijn Telegram-account op zijn telefoon controleerde. Daarop vonden ze informatie over de locatie en logistiek van de Russen. “Hij werd ter plekke neergeschoten”, zegt de soldaat aan zijn moeder.

Ook de Russische soldaat Ivan belt naar zijn moeder vanuit Boetsja en vertelt dat zijn eenheid “zuiveringen” uitvoert. “Iedereen wordt neergeschoten. Niemand kan het wat schelen: een kind, een vrouw, een oude vrouw, een oude man. Iedereen die wapens heeft, wordt gedood.”

Soldaat Maksym belt dan weer naar zijn vrouw. Hij vertelt dat hij heeft gedronken, “zoals iedereen hier drinkt, omdat het leven te zwaar is zonder alcohol”. Hij vertelt er ook bij dat het “zo gemakkelijker is om op burgers te schieten”.

“Weet je hoeveel burgers ik hier heb gedood?”, gaat Maksym verder.

“Zeg niets!”, waarschuwt zijn vrouw.

“Ik denk dat ik gek word. Ik heb al zoveel burgers gedood”, zegt Maksym.



pff vreselijk. 



16:13

Rusland kondigt terugtrekking westoever Cherson aan

De Russische minister Sjojgoe van Defensie heeft de terugtrekking van Russische troepen vanaf de westelijke oever van de rivier de Dnepr aangekondigd. Daar zal een nieuwe verdedigingslinie worden opgetrokken, zei hij in gesprek met de Russische generaal Soerovikin, die de leiding heeft over de militaire operatie in Oekraïne.

De terugtrekking zou betekenen dat de cruciale stad Cherson weer in Oekraïense handen valt. Maar de Oekraïense autoriteiten hebben eerder wel gewaarschuwd dat een Russische terugtrekking mogelijk in scène wordt, om zo het Oekraïense leger in een val te lokken.



Opvallend dat Poetin zich stilhoudt. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

10-11-2022 om 18:21

EnglishmaninNewYork schreef op 10-11-2022 om 14:48:

Opvallend dat Poetin zich stilhoudt.

Ik vond dat filmpje wel een show. Dat ze terugtrekken omdat ze het welzijn van hun soldaten aantrekken. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

11-11-2022 om 20:53

"Oud-voorzitter van de Eerste Kamer René van der Linden (CDA) was jarenlang belangenbehartiger van het Kremlin, schrijft NRC. Hij is jarenlang ingezet door Rusland om de westerse opinie en westerse politici te beïnvloeden, concludeert de krant op basis van documenten en e-mails."

'CDA'er René van der Linden was jarenlang pion van het Kremlin' - https://nos.nl/l/2452049

Jemig! Best zorgwekkend hoe alles wereldwijd steeds meer en sneller aan het corroderen is.

Kadushi schreef op 11-11-2022 om 22:17:

Jemig! Best zorgwekkend hoe alles wereldwijd steeds meer en sneller aan het corroderen is.

wat bedoel je hier mee? 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-11-2022 om 12:18

https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/axogz1M_460svvp9.webm

Als deze beelden kloppen samen met de informatie van burgers die uit Cherson geëvacueerd zijn, dan zal deze oorlog zorgen voor een grootse deportatie van Russisch gezinde burgers uit Oekraïne. 

Kadushi schreef op 11-11-2022 om 22:17:

Jemig! Best zorgwekkend hoe alles wereldwijd steeds meer en sneller aan het corroderen is.

Ik denk dat je het een beetje kunt vergelijken met de laatste fase van een renovatie. 

Als al het voorwerk gedaan is, het grondwerk is aangelegd, de fundering stevig is en de materialen aanwezig zijn is het een kwestie van alles in elkaar zetten en klaar. Details daargelaten. 

Ik deel je zorgen. 

Stap in de goede richting: de democraten behouden het senaat in Amerika en dat is slecht nieuw voor Poetin. 

Zou de Russiche militaire manoeuvre rond Cherson verband  houden met de naderende winter in Europa? Ingraven en verdedigen terwijl de bondgenoten van de vijand het steeds moeilijker krijgen?  Op plus 15 graden is het anders praten dan op min 3 graden.  Wij gaan het in Europa echt maar dan ook echt moeilijk krijgen deze aankomende maanden. Minder dan de bevolking van Oekraïne of Rusland in elk geval en dat staat vast. Maar zijn wij als kapitalistische samenleving resistent tegen ontberingen?  En dan met name tegen de ontberingen die de Rutte en Europa ons opleggen? In oost-europa en de balkan gaat de bevolking steeds meer morren omdat die mensen bekend zijn met echte ontberingen waar in Nederland nu de discussie gaat over 19 of 18 graden thuis.  Ik ben benieuwd of we niet de verkeerde doch idealistische weg zijn ingeslagen?
 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

14-11-2022 om 06:55

LMEK schreef op 13-11-2022 om 23:05:

Zou de Russiche militaire manoeuvre rond Cherson verband houden met de naderende winter in Europa? Ingraven en verdedigen terwijl de bondgenoten van de vijand het steeds moeilijker krijgen? Op plus 15 graden is het anders praten dan op min 3 graden. Wij gaan het in Europa echt maar dan ook echt moeilijk krijgen deze aankomende maanden. Minder dan de bevolking van Oekraïne of Rusland in elk geval en dat staat vast. Maar zijn wij als kapitalistische samenleving resistent tegen ontberingen? En dan met name tegen de ontberingen die de Rutte en Europa ons opleggen? In oost-europa en de balkan gaat de bevolking steeds meer morren omdat die mensen bekend zijn met echte ontberingen waar in Nederland nu de discussie gaat over 19 of 18 graden thuis. Ik ben benieuwd of we niet de verkeerde doch idealistische weg zijn ingeslagen?

Is het echt zo dat we het hier echt moeilijk gaan krijgen de komende maanden, of is dit een beeld dat makkelijk verspreid wordt door de media omdat slecht nieuws goed verkoopt? 

Spreken over ontbering opgelegd door Rutte en Europa, is gewoon een schromelijke overdrijving daar de doorsnee West-Europeaan best wat buikvet heeft en ruimte om de riem aan te halen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.