Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Rondstruiner
18-08-2022 om 17:38
LMEK schreef op 18-08-2022 om 17:20:
[..]
Inhoudelijk lukt het nog niet echt om deel te nemen aan deze discussie? Op de vraag waarom er in 2014 niks was gebeurd is jouw antwoord dat we het er nu wel over eens zjn. En dat Rutte niet alleen beslist. Wauw.
Jouw en Fleurtjes whataboutisms zijn niet inhoudelijk, maar drogredenen.
Maar ik wil er best antwoord op geven: de EU heeft wel degelijk iets gedaan, nl de annexatie van de Krim niet erkend, ze hebben economische sancties getroffen tegen Rusland en de Krim geboycot. De twee situaties zijn natuurlijk ook niet hetzelfde, in omvang en in de hoeveelheid geweld en de hoeveelheid doden..
Helaas heeft de EU destijds onderschat wat voor enorme psychopaat en gevaarlijke gek Poetin is.
Rondstruiner
18-08-2022 om 17:46
LMEK schreef op 18-08-2022 om 17:33:
[..]
Het is jouw inhoud en niet jou inhoud.
Maar je kiest er steeds voor om op de man te antwoorden en niet inhoudelijk. Gelukkig zijn er anderen die wel op een normale manier willen praten. Ik zal daarom ten goede van deze discussie niet meer antwoorden op jou.
Op taalfouten wijzen is hier niet toegestaan, zie de huisregels:
2.1:"Commentaar op schrijfstijl, spelling of het plaatsen van andere off-topic berichten is niet toegestaan."
Het is eigenlijk altijd een zielige sneer door mensen die niet op de bal maar op de man spelen.
Daglichtlamp
18-08-2022 om 17:47
LMEK schreef op 18-08-2022 om 17:27:
[..]
Oekraïne had die veligheidsgaranties in 1994 al gekregen. Nu blijken ze niks waard te zijn, waarom dan in 2014 weer garanties geven?
Gezien wat er in 2014 gebeurd is waren die veiligheidsgaranties dus duidelijk niet expliciet genoeg. Ik vraag me af of Rusland de huidige oorlog was begonnen als van te voren duidelijk geweest was dat het westen Oekraïne op de huidige manier zou steunen.
LMEK
18-08-2022 om 18:22
Daglichtlamp schreef op 18-08-2022 om 17:47:
[..]
Gezien wat er in 2014 gebeurd is waren die veiligheidsgaranties dus duidelijk niet expliciet genoeg. Ik vraag me af of Rusland de huidige oorlog was begonnen als van te voren duidelijk geweest was dat het westen Oekraïne op de huidige manier zou steunen.
Ik geloof nooit dat Putin dat niet heeft meegenomen tijdens het plannen van de invasie. We gaan nu langzaam maar zeker de winter in en Putin gaat dat ook als wapen gebruiken. Tijdens de aankomende maanden zullen we gaan zien hoe dat uitpakt voor Europa enerzijds en Rusland anderzijds. We zien nu ook al dat de sancties niet alleen Rusland treffen maar ook steeds meer Europa. Want de export van Russisch gas en olie tiert welig in andere delen van de wereld. Met name India zorgt voor een compensatie en steeds meer andere landen (brics) gaan Rusland actiever steunen. Ik weet niet of Putin gaat winnen maar wel dat wij als Europeanen een hele hoge prijs gaan betalen.
Fleurtje_5
18-08-2022 om 19:37
Friezinnetje schreef op 18-08-2022 om 16:44:
[..]
omdat je het vreselijk vind wat er in/op de Krim gebeurt maar ik je niet hoor over hoe vreselijk het is voor Oekraïne. Ja, je zegt wel dat je de oorlog vreselijk vndt, maar je lijkt het goed te vinden, dat Rusland zo maar binnen valt.
Dan lees je niet goed.
Ik vond het in 2014 al vreselijk dat er gestookt werd in Oekraïne, vreselijk dat de mensen in Oost-Oekraïne angstig in schuilkelders zaten, vreselijk hoe voedseltransporten voor de mensen in Oost-Oekraïne werden tegengehouden. En voor wat? Omdat een deel van het volk zijn zin wil doordrijven en het andere deel van Oekraïne niet.
Ik vond het vreselijk hoe rellen ontstonden en mensen in Oekraïne gedood werden op het onafhankelijksheidsplein. Ik heb deze week nog een linkje geplaatst over die verschrikkelijke toestanden in Oekraïne en erbij geschreven "pas op, foto's in dit bericht kunnen schokkend zijn".
Ik vind het ontzettend triest hoe er een tweekamp is ontstaan in Oekraïne, terwijl die mensen voorheen door een deur konden zijn ze nu elkaars vijand.
En ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat Rusland werkelijk zou gaan aanvallen. En ik ben bang dat dit nog maar het begin is van alle ellende.
Geen enkel lidmaatschap is dit leed waard.
Moxxie
18-08-2022 om 20:29
Fleurtje_5 schreef op 18-08-2022 om 19:37:
[..]
Dan lees je niet goed.
Ik vond het in 2014 al vreselijk dat er gestookt werd in Oekraïne, vreselijk dat de mensen in Oost-Oekraïne angstig in schuilkelders zaten, vreselijk hoe voedseltransporten voor de mensen in Oost-Oekraïne werden tegengehouden. En voor wat? Omdat een deel van het volk zijn zin wil doordrijven en het andere deel van Oekraïne niet.
Ik vond het vreselijk hoe rellen ontstonden en mensen in Oekraïne gedood werden op het onafhankelijksheidsplein. Ik heb deze week nog een linkje geplaatst over die verschrikkelijke toestanden in Oekraïne en erbij geschreven "pas op, foto's in dit bericht kunnen schokkend zijn".
Ik vind het ontzettend triest hoe er een tweekamp is ontstaan in Oekraïne, terwijl die mensen voorheen door een deur konden zijn ze nu elkaars vijand.
En ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat Rusland werkelijk zou gaan aanvallen. En ik ben bang dat dit nog maar het begin is van alle ellende.
Geen enkel lidmaatschap is dit leed waard.
Waarom omzeil je de gruweldaden van het Russische leger van de afgelopen maanden, de beelden die allemaal nog haarscherp op ons netvlies staan? Al die woonwijken die helemaal tot puin gebombardeerd zijn? De straten bezaaid met lijken van burgers die van hun fiets geschoten zijn? Of de verhalen van vrouwen die verkracht werden door soldaten terwijl familieleden toe moesten kijken?
Waarom is het zo moeilijk om dat te benoemen? Echt, ik snap het niet.
Athan
18-08-2022 om 21:25
Moxxie schreef op 18-08-2022 om 20:29:
[..]
Waarom omzeil je de gruweldaden van het Russische leger van de afgelopen maanden, de beelden die allemaal nog haarscherp op ons netvlies staan? Al die woonwijken die helemaal tot puin gebombardeerd zijn? De straten bezaaid met lijken van burgers die van hun fiets geschoten zijn? Of de verhalen van vrouwen die verkracht werden door soldaten terwijl familieleden toe moesten kijken?
Dat is precies waar ik zo op aansla bij haar. Zich wel opwinden over Oekraïne dat een uitlachfimpje maakt over de angst bij Russische toeristen, omdat ze tientallen kilometers verderop een munitiedepot zien ontploffen, maar nooit zul je haar haar afschuw horen uitspreken over de Russen die in Bucha 4-jarige jongetjes verkrachtten voor de ogen van de moeder. Of over de Oekraïense krijgsgevangene die een week of drie geleden gefilmd werd terwijl de Russen zijn ballen en pik afsneden met een bot zakmesje. "Ja, maar Oekraïne..." NEE! Hoeveel Russische burgers heeft Oekraïne in deze strijd gedood? Hoeveel verhalen komen er boven over structurele martelpraktijken door Oekraïners?
Rondstruiner
18-08-2022 om 21:35
Dat is al vanaf het begin zo, en zal echt niet veranderen, wat wij ook zeggen. Ik vind het heel veelzeggend als iemand zich niet uit wil spreken over zoiets.
Athan
18-08-2022 om 21:59
Dat ben ik helemaal met je eens. En je kunt dit ook niet afdoen met platitudes als "Ik ben tegen elke oorlog."
felija
18-08-2022 om 22:06
Athan schreef op 18-08-2022 om 21:25:
[..]
Dat is precies waar ik zo op aansla bij haar. Zich wel opwinden over Oekraïne dat een uitlachfimpje maakt over de angst bij Russische toeristen, omdat ze tientallen kilometers verderop een munitiedepot zien ontploffen, maar nooit zul je haar haar afschuw horen uitspreken over de Russen die in Bucha 4-jarige jongetjes verkrachtten voor de ogen van de moeder. Of over de Oekraïense krijgsgevangene die een week of drie geleden gefilmd werd terwijl de Russen zijn ballen en pik afsneden met een bot zakmesje. "Ja, maar Oekraïne..." NEE! Hoeveel Russische burgers heeft Oekraïne in deze strijd gedood? Hoeveel verhalen komen er boven over structurele martelpraktijken door Oekraïners?
Dat krijg je als je teveel in je eigen 'bronnen' verstrikt zit.
BrightEchidna89
19-08-2022 om 08:07
Even een luchtig tussendoortje:
Met de onrust in de Krim hebben lokale bevelhebbers ginder de bevolking opgeroepen om mee te zoeken naar de saboteurs, met dit als gevolg:
Het pro-Russische MIG-kanaal meldde dat er door Oekraïne valse Whatsapp berichten worden verstuurd over de locatie van gezochte mannen op de Krim. De Russische blogger Dimitriyev zette op Telegram een lijst met namen en foto’s van Oekraïense saboteurs die op de Krim wordt verspreid. In werkelijkheid zegt hij, zijn alle mannen op die opsporingslijst lid van de Russische geheime dienst FSB. Oleg Tsaryov bevestigde dat. “Ik ken een aantal van hen. Het zijn allemaal goede mensen.”
(Oleg Tsaryov is een Oekraïense zakenman en separatist)
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220818_96011890
BrightEchidna89
19-08-2022 om 08:22
Weer wat ernstiger:
Slavoj Zizek plaatste twee dagen geleden een opiniestuk waarin hij linken legt tussen de huidige Russische politiek en conservatief rechts in Europa en de VS. In het stuk maakt hij ook goed duidelijk waarom we Oekraïne niet als een geïsoleerde situatie kunnen zien.
Fragment:
Als hoofdrolspeler in deze cultuuroorlog moeit het Kremlin zich via zijn bondgenoten volop in Kosovo, maar evengoed in Bosnië, dat het al gewaarschuwd heeft geen lid te worden van de Navo. Helaas steken westerse linksen en pacifisten de kop in het zand voor de geopolitieke dimensie van Poetins ‘denazificatieproject’. Zoals Jeremy Corbyn, de voormalige leider van de Britse Labour-partij, onlangs jammerde ‘zal een oplossing niet dichterbij komen door massaal wapens naar Oekraïne te versluizen, het zal deze oorlog alleen verlengen en verergeren. Zo zullen we er nog jaren aan vast blijven hangen.’
Die houding impliceert dat westerse regeringen Rusland maar vrije baan moeten verlenen om Oekraïne te bezetten. Dat is wel een erg vreemd ‘pacifisme’, waarbij je de druk opvoert op het slachtoffer (dat zich maar niet zo heftig moet verweren) en op zijn medestanders (die de agressor niet zo moeten viseren), eerder dan op de aanvaller.
Volledige tekst las ik hier, maar achter betaalmuur:
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220818_97677828
Originele versie, gratis te lezen:
https://www.project-syndicate.org/commentary/putin-alt-right-reviving-male-chauvinist-aggression-by-slavoj-zizek-2022-08
Voor zij die dit interessant vinden: in de Knack (Belgisch weekblad) stond deze week een artikel dat hier nauw bij aansluit, over mannelijkheid in de politiek.
wild-flower
19-08-2022 om 09:31
Wat een dappere soldaat om zijn verhaal te delen. En wat een verhaal !
https://www.ad.nl/buitenland/russische-soldaat-doorbreekt-stilzwijgen-met-oorlogsdagboek-en-fileert-waanzin-russische-leger~a5526a6b/
Fleurtje_5
19-08-2022 om 14:19
Moxxie schreef op 18-08-2022 om 20:29:
[..]
Die omzeil ik niet. Ik vind het een smerige oorlog, en die oorlog is al veel langer aan de gang dan wat ik hier soms lees. Ik mag het vast niet noemen maar (op een ander forum) volgde ik dit onderwerp al sinds 2014. Na maanden was ik nog een van de weinigen die er wel geregeld nog schreef. Omdat het mij raakte en nog steeds raakt.
Het is een machtswaanzin waar alleen burgers de dupe van zijn. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen? En die machtswaanzin is in Oekraïne ontstaan door inmenging van buitenaf. Dát kan ik niet vaak genoeg herhalen.
Het enige dat ik niet doe is 'jippie roepen' als mensen vluchten, met namen die Russische toeristen die angstig wegvluchten en waar de spot mee word gedreven. Dat roep ik bij geen enkele vluchteling, en ik roep ook niet jippie als er over en weer geschoten en gebombardeerd word. Omdat ik zie dat dit alleen maar erger en erger gaat worden.
Ik snap niet dat men voor een Rus-aanhanger word uitgemaakt als men niet 'go killing' en 'drop dead' mee roept.
Deze oorlog is zo onnodig, zo nutteloos en zo smerig. Het kost alleen maar mensenlevens en veel leed. Daar doe ik niet aan mee. In 40 45 was ik vast ook een warse forummer geweest als destijds een forum én ik hadden bestaan.
Het raakt mij meer dan je denkt. Daarom ben ik nu ook weer weg van dit onderwerp.
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7386646#7386646
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7385769#7385769
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7388089#7388089
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7388863#7388863
Moxxie
19-08-2022 om 14:38
Fleurtje_5 schreef op 19-08-2022 om 14:19:
[..]
Die omzeil ik niet. Ik vind het een smerige oorlog, en die oorlog is al veel langer aan de gang dan wat ik hier soms lees. Ik mag het vast niet noemen maar (op een ander forum) volgde ik dit onderwerp al sinds 2014. Na maanden was ik nog een van de weinigen die er wel geregeld nog schreef. Omdat het mij raakte en nog steeds raakt.
Het is een machtswaanzin waar alleen burgers de dupe van zijn. Hoe vaak moet ik dat nog herhalen? En die machtswaanzin is in Oekraïne ontstaan door inmenging van buitenaf. Dát kan ik niet vaak genoeg herhalen.
Het enige dat ik niet doe is 'jippie roepen' als mensen vluchten, met namen die Russische toeristen die angstig wegvluchten en waar de spot mee word gedreven. Dat roep ik bij geen enkele vluchteling, en ik roep ook niet jippie als er over en weer geschoten en gebombardeerd word. Omdat ik zie dat dit alleen maar erger en erger gaat worden.
Ik snap niet dat men voor een Rus-aanhanger word uitgemaakt als men niet 'go killing' en 'drop dead' mee roept.
Deze oorlog is zo onnodig, zo nutteloos en zo smerig. Het kost alleen maar mensenlevens en veel leed. Daar doe ik niet aan mee. In 40 45 was ik vast ook een warse forummer geweest als destijds een forum én ik hadden bestaan.
Het raakt mij meer dan je denkt. Daarom ben ik nu ook weer weg van dit onderwerp.
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7386646#7386646
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7385769#7385769
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7388089#7388089
https://www.viafora.nl/forum/nieuws-en-actueel/waar-stopt-rusland/?post=7388863#7388863
Er is geen sprake van machtswaanzin in de Oekraïne, maar in het hoofd van Putin.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.