Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Athan
18-08-2022 om 11:32
LMEK schreef op 18-08-2022 om 11:25:
[..]
Je worstelt wat met de termen.
Tegenwoordig worden de termen "russofobie" en "russofobisch" gebruikt om anti-Russische sentimenten in politiek en de literatuur aan te duiden.
En hiermee bedoel ik dus de symboolpolitiek die jij met vele anderen op dit topic voert. In Nederland loopt de solidariteit met Oekraïne naadloos over in afkeer tegen alles wat Russisch is. Er mag geen tegengeluid komen want dat is Kremlin propaganda en mensen die toch tegengeluid geven zijn met open ogen in de Kremlin fuik gevallen. Het sentiment moet zijn Oekraïne good-Rusland bad en anders moet je maar ophoepelen naar Rusland.
Daarom wordt nuance nu ook al gezien als steun aan Putin. Dat is niet bevorderlijk voor de discussie ongeacht aan welke kant je staat.
Je begrijpt nog altijd mijn post niet (en dan vooral wat jij "de rest" noemt). Maar ik heb eigenlijk helemaal geen zin om met jou in discussie te gaan, dus weet je wat: je hebt helemaal gelijk, ik ben russofoob.
LMEK
18-08-2022 om 11:32
Tickel schreef op 18-08-2022 om 11:25:
[..]
Maar welke keus heeft Oekraïne?
Ik denk eerlijk gezegd dat Oekraïne geen keuzes maakt maar een koers volgt die het westen heeft uitgestippeld. Want al die wapens en economische hulp en hulp op andere vlakken is niet gratis. Het is geen daad van nobelheid maar een politiek spelletje.
EnchantedDragonfly18
18-08-2022 om 11:35
Fleurtje_5 schreef op 18-08-2022 om 11:25:
[..]
Hoe krijg je het uit je toetsenbord?
Dus omdat de Krim is geannexeerd door Rusland en vol met toeristen, en Charkov niet, is het wel oké om te bombarderen? Je doet zo verbolgen over Oekraïne die op eigen grondgebied een Russische basis bombardeert, dat het lijkt of je dingen als Charkov wel oké vindt.
Athan
18-08-2022 om 11:42
LMEK schreef op 18-08-2022 om 11:32:
[..]
Ik denk eerlijk gezegd dat Oekraïne geen keuzes maakt maar een koers volgt die het westen heeft uitgestippeld. Want al die wapens en economische hulp en hulp op andere vlakken is niet gratis. Het is geen daad van nobelheid maar een politiek spelletje.
Ah ja, ik snap het. Ze vinden de annexatie eigenlijk prima, maar nou krijgen ze ineens allemaal wapens uit het westen en tja, daar moet je dan toch ook wat mee.
EnchantedDragonfly18
18-08-2022 om 11:42
LMEK schreef op 18-08-2022 om 11:32:
[..]
Je beweert dus dat de EU de manier van oorlog voeren bepaalt en Oekraïne als een puppie dat volgt. Er staat me iets bij dat Zelensky zélf om oorlogsmaterieel heeft gevraagd. Meerderen keren.
LMEK
18-08-2022 om 12:01
Tickel schreef op 18-08-2022 om 11:42:
[..]
Je beweert dus dat de EU de manier van oorlog voeren bepaalt en Oekraïne als een puppie dat volgt. Er staat me iets bij dat Zelensky zélf om oorlogsmaterieel heeft gevraagd. Meerderen keren.
En juist hier wringt de schoen. Als Zelensky geen wapens had gekregen was de oorlog al lang en breed afgelopen. Duizenden levens zouden gespaard gebleven zijn, voor miljarden euro’s minder aan schade en minder vluchtelingen bijvoorbeeld.
Het is geen geheim dat het Russische leger superieur is aan het Oekraïnse al dat niet alleen om het bezit van kernwapens. Mocht het andersom zijn geweest dan had Oekraïne de Krim en Donbas wel weer in bezit gehad na 2014.
Oorlogen onstaan niet spontaan, daar gaan vaak jaren aan voorbereidingen en politieke spelletjes aan vooraf. En juist bij deze voorbereidingen zagen we dat Canadese troepen Oekraïnse militairen op heeft geleid, we zien nu dat Engeland militairen uit Oekraïne in Engeland traint en legio voorbeelden meer. Dat de Oekraïne niet overleeft zonder het westen is duidelijk en dus ja, een puppy.
Poezie
18-08-2022 om 12:11
LMEK schreef op 18-08-2022 om 12:01:
[..]
En juist hier wringt de schoen. Als Zelensky geen wapens had gekregen was de oorlog al lang en breed afgelopen. Duizenden levens zouden gespaard gebleven zijn, voor miljarden euro’s minder aan schade en minder vluchtelingen bijvoorbeeld.
Het is geen geheim dat het Russische leger superieur is aan het Oekraïnse al dat niet alleen om het bezit van kernwapens. Mocht het andersom zijn geweest dan had Oekraïne de Krim en Donbas wel weer in bezit gehad na 2014.
Oorlogen onstaan niet spontaan, daar gaan vaak jaren aan voorbereidingen en politieke spelletjes aan vooraf. En juist bij deze voorbereidingen zagen we dat Canadese troepen Oekraïnse militairen op heeft geleid, we zien nu dat Engeland militairen uit Oekraïne in Engeland traint en legio voorbeelden meer. Dat de Oekraïne niet overleeft zonder het westen is duidelijk en dus ja, een puppy.
Je wordt steeds ongeloofwaardiger. Als jouw buren jouw huis in willen pikken geef je die ook niet zonder slag of stoot aan ze. Dan zou je ook de hulp van andere buren met beide handen aanpakken.
redbulletje
18-08-2022 om 12:25
LMEK schreef op 18-08-2022 om 12:01:
[..]
En geen energiecrisis.
Moxxie
18-08-2022 om 12:29
Dat is het punt toch? Als we Putin gewoon zijn gang laten gaan hebben wij er ieder geval geen last van. Dan doe we nog een giro 555 actie om ons geweten te sussen en dan is het klaar.
LMEK
18-08-2022 om 12:30
Poezie schreef op 18-08-2022 om 12:11:
[..]
Je wordt steeds ongeloofwaardiger. Als jouw buren jouw huis in willen pikken geef je die ook niet zonder slag of stoot aan ze. Dan zou je ook de hulp van andere buren met beide handen aanpakken.
Het heeft niks met mijn ongeloofwaardigheid te maken.
Als mijn buren mijn voor en achtertuin al hebben ingepikt in 2014 en ik ben niet bij machte om die terug te pakken dan heb ik al verloren. Waar waren mijn buren toen om mij te helpen? Verder als een paar keer foei zeggen/sancties kwamen ze toen niet. Sterker nog ze hebben in de tussentijd geholpen het bedrijf van mijn buren op te bouwen/nordstream 2 omdat ze er zelf ook baat bij hebben. Mijn evil buren zijn steeds rijker en machtiger geworden door toedoen van mijn good buren.
En nu zeggen mijn good buren dat ik moet mijn evil buren maar een lesje moet gaan leren en geven ze mij bokshandschoenen mee. Elke klap en elke stoot krijg ik te verwerken en de rest van de buren zamelt geld in om bij Bol nieuwe bokshandschoenen te kopen mochten die oude verslijten.
Mooie buren heb ik zeg.
LMEK
18-08-2022 om 12:30
Moxxie schreef op 18-08-2022 om 12:29:
Dat is het punt toch? Als we Putin gewoon zijn gang laten gaan hebben wij er ieder geval geen last van. Dan doe we nog een giro 555 actie om ons geweten te sussen en dan is het klaar.
Waarom heb je Putin in 2014 wel zijn gang laten gaan?
Poezie
18-08-2022 om 12:36
LMEK schreef op 18-08-2022 om 12:30:
[..]
Het is nu 2022. We hebben het over de situatie nu.
Poezie
18-08-2022 om 12:40
[..]
Het heeft niks met mijn ongeloofwaardigheid te maken.
Als mijn buren mijn voor en achtertuin al hebben ingepikt in 2014 en ik ben niet bij machte om die terug te pakken dan heb ik al verloren. Waar waren mijn buren toen om mij te helpen? Verder als een paar keer foei zeggen/sancties kwamen ze toen niet. Sterker nog ze hebben in de tussentijd geholpen het bedrijf van mijn buren op te bouwen/nordstream 2 omdat ze er zelf ook baat bij hebben. Mijn evil buren zijn steeds rijker en machtiger geworden door toedoen van mijn good buren.
En nu zeggen mijn good buren dat ik moet mijn evil buren maar een lesje moet gaan leren en geven ze mij bokshandschoenen mee. Elke klap en elke stoot krijg ik te verwerken en de rest van de buren zamelt geld in om bij Bol nieuwe bokshandschoenen te kopen mochten die oude verslijten.
Mooie buren heb ik zeg.
Als jij nu voor het terug verkrijgen van jouw voor- en achtertuin wel hulp krijgt van je buren, waarom zou je daar geen gebruik van maken? (In de vorm van een bulldozer of andere "wapens")
Moxxie
18-08-2022 om 13:29
[..]
Je doet hetzelfde als Fleurtje, je wijst naar andere situaties uit het verleden om de steun aan Oekraïne als verkeerd weg te zetten. Zo werkt het niet. Wat de VS en de EU in jouw ogen in het verleden verkeerd hebben gedaan verandert niets aan de huidige situatie. Putin valt een soevereine staat aan, schuwt geen enkele oorlogsmisdaad en de Oekraïne vecht terug.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.