Nieuws en actueel
Daglichtlamp
21-02-2022 om 12:30
Waar stopt Rusland?
Oekraïne kan niets anders dan afwachten volgens mij, mocht Rusland van plan zijn binnen te vallen dan zijn ze denk ik geen partij. Hulp krijgen ze ook niet, ze zijn geen lid van de NAVO, en geen enkel land wil vanwege hun een wereldoorlog riskeren is mijn inschatting.
Er komen vast wel weer sancties, maar die hebben bij het innemen van de Krim ook niets uitgehaald. (bovendien als Rusland voortaan hun gas verkoopt aan China hebben wij ook een probleem).
Maar als Oekraïne zo gemakkelijk gaat, waarom dan niet ook Georgië? Zij zijn ook geen Navolid. En stel je voor dat de Russische bescherming straks ook Finland en Zweden betreft? Ook die landen zijn neutraal.
Kunnen we nog iets doen?
En wat als Rusland nog overmoediger wordt en wel NAVO-landen gaat aanvallen?
Kataravrouw
12-08-2022 om 17:24
Daglichtlamp schreef op 12-08-2022 om 13:40:
Op 1 december 1991 is in Oekraïne een referendum gehouden over de onafhankelijkheid van Rusland. Ook op de Krim stemde 60 procent voor. Het referendum georganiseerd door de Russen in 2014 in aanwezigheid van het Russische leger kun je niet zien als een betrouwbare volksraadpleging.
Nou idd....als het alternatief een enkeltje strafkamp is, dan wil ik ook wel lachend en vlaggen zwaaiend op de foto hoor.
EnchantedDragonfly18
12-08-2022 om 19:16
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2022 om 17:10:
[..]
Obama zei in 2014 dat hij het niet eens was met de uitslag van dat referendum op de Krim. Maar waarom zou een referendum-op-de-Krim van Obama wel geldig zijn en het referendum-op-de-Krim van Poetin niet?
Word er dan niet geluisterd naar de wil van de bevolking? Dit volk koos duidelijk Rusland.
Als er veel pro Duitsers wonen in Limburg en Duitsland zet daar een leger neer zodat er een referendum gehouden kan worden om voortaan bij Duitsland te horen, vind je dat dan normaal?
Daglichtlamp
12-08-2022 om 19:43
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2022 om 17:10:
[..]
Obama zei in 2014 dat hij het niet eens was met de uitslag van dat referendum op de Krim. Maar waarom zou een referendum-op-de-Krim van Obama wel geldig zijn en het referendum-op-de-Krim van Poetin niet?
Obama heeft dan ook geen referendum georganiseerd in de Krim. Dat zou inderdaad net zo onzinnig en ongeldig geweest zijn als Rusland die eerst de Krim bezet en dan een referendum organiseert.
Athan
13-08-2022 om 04:54
Fleurtje_5 schreef op 12-08-2022 om 12:42:
Walgelijk. Walgelijk. Walgelijk. Oekraïne is geen haar beter dan Poetin. Moet 'zoiets' bij de EU komen? En de EU betaald miljarden mee aan deze oorlog. Ba'h.
"Oekraïnens ministerie van Defensie lacht om Russen op de Krim"
De oorlog in Oekraïne duurt nu ruim vijf maanden en volgens president
Zelenski van Oekraïne is die pas voorbij als de Krim is heroverd op de
Russen.
............
Oekraïens ministerie van Defensie lacht om Russen op de Krim
Het ministerie van Defensie van Oekraïne heeft in een wel heel opvallend
filmpje op Twitter de Russen gevraagd om weg te blijven van de Krim.
“Want geen enkele hoeveelheid zonnecrème zal je beschermen”, aldus het
ministerie.
Na de explosies op het Russisch militair vliegveld op de Krim dinsdag is
het nog steeds niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Oekraïne heeft
nog niet bevestigd achter de explosies te zitten en volgens de
Oekraïense minister van Defensie Oleksii Reznikov zou het zelfs mogelijk
zijn dat de Russische soldaten een “eenvoudige regel vergeten zijn:
rook niet op gevaarlijke plaatsen”. Dat zei hij tijdens een
persconferentie in Denemarken.
Donderdag reageerde het ministerie van Defensie weer op de explosie.
Deze keer door een filmpje te delen op Twitter, gericht aan Russische
toeristen. “Tenzij ze een onaangenaam hete zomer willen, adviseren wij
onze gewaardeerde Russische gasten de Oekraïense Krim niet te bezoeken.
Want geen enkele hoeveelheid zonnecrème zal hen beschermen tegen de
gevaarlijke gevolgen van roken op gevaarlijke plaatsen”, stond er bij
het filmpje, een duidelijke verwijzing naar de uitspraak van de
minister.
In de video zijn ook idyllische beelden te zien van de Krim, die dan
gevolgd worden door de beelden van de explosie die vanop het strand te
zien was. “Jullie hebben de verkeerde bestemming uitgekozen. Tijd om
naar huis te gaan. De Krim is Oekraïne”, klinkt het zelfs..................
Ammoniak vrijgekomen bij brand in brouwerij in Donetsk
In de Oost-Oekraïense stad Donetsk is het giftige gas ammoniak vrijgekomen
uit een brouwerij die daar in brand staat. Dat melden de pro-Russische
separatisten die het in de stad voor het zeggen hebben. Op sociale media
zijn beelden te zien van de brand, al zijn die niet geverifieerd.
Volgens de rebellen is de brouwerij geraakt door Oekraïense
artilleriebeschietingen. Het Russische persbureau TASS meldt dat er op
dat moment 32 mensen op het terrein van de brouwerij waren. Een persoon
zou zijn omgekomen en er zouden twee gewonden zijn gevallen. Oekraïne
heeft de aanval niet bevestigd.
..............
Ik zal wel weer geband worden, maar ik vind bijna al jouw posts walgelijk. En bij deze weet ik gewoon niet eens waar ik moet beginnen om het je uit te leggen. Je bent werkelijk met volle overtuiging in de Russische propagandafuik gezwommen.
Ik vond het overigens een geweldig goed campagnefilmpje van Oekraïne over de Russen die vrolijk vakantie willen vieren op de Krim!
Fleurtje_5
13-08-2022 om 06:21
Tickel schreef op 12-08-2022 om 19:16:
[..]
Als er veel pro Duitsers wonen in Limburg en Duitsland zet daar een leger neer zodat er een referendum gehouden kan worden om voortaan bij Duitsland te horen, vind je dat dan normaal?
Zeker niet normaal.
Pro-Duitsers in Limburg? Zijn dat Nederlandse mensen in de Nederlandse provincie Limburg die voor aansluiting tot Duitsland zijn? (alleen de gedachte al) Dus niet een groot aantal Duitse mensen die in Limburg wonen en daarom voor Duitsland zouden kiezen?
Fleurtje_5
13-08-2022 om 07:03
Athan schreef op 13-08-2022 om 04:54:
[..]
Ik zal wel weer geband worden, maar ik vind bijna al jouw posts walgelijk. En bij deze weet ik gewoon niet eens waar ik moet beginnen om het je uit te leggen. Je bent werkelijk met volle overtuiging in de Russische propagandafuik gezwommen.
Ik vond het overigens een geweldig goed campagnefilmpje van Oekraïne over de Russen die vrolijk vakantie willen vieren op de Krim!
Als je niet weet waar te beginnen dan zou ik op de eerste plaats zorgen voor voldoende nachtrust
Vakantie vieren zou ik daar sowiezo niet willen vieren in oorlogstijd. Ik zou niet eens een voetbalwedstrijd willen spelen in een rampgebied omdat de minister van Buitenlandse zaken graag zou willen dat ik er aan mee doe.
Misschien zijn die Russische mensen op dat strand op de Krim gewoon bewoners van de Krim? Of misschien zijn het onschuldige familieleden van onschuldige bewoners op de Krim?
Heb je nooit eens de gedachte dat er ook Russische mensen zijn die net als jij en ik tégen deze oorlog zijn?
Wat is het volgende? Een aanslag in een vakantiebungalowpark omdat daar Russen verblijven? Je aardige Russische buurvrouw voor rot schelden omdat ze Russin is?
Fleurtje_5
13-08-2022 om 07:12
Athan schreef op 13-08-2022 om 04:54:
[..]
Dit heb ik gelezen:
Na de explosies op het Russisch militair vliegveld op de Krim dinsdag is
het nog steeds niet duidelijk wat er precies gebeurd is. Oekraïne heeft
nog niet bevestigd achter de explosies te zitten en volgens de
Oekraïense minister van Defensie Oleksii Reznikov zou het zelfs mogelijk
zijn dat de Russische soldaten een “eenvoudige regel vergeten zijn:
rook niet op gevaarlijke plaatsen”. Dat zei hij tijdens een
persconferentie in Denemarken.
En dan onderstaande woorden in het filmpje wat jij "een geweldig goed campagnefilmpje" noemt. Dat klinkt in mijn oren naar 'chemische troep'
als hij toeristen waarschuwt met de woorden:
Want geen enkele hoeveelheid zonnecrème zal hen beschermen tegen de
gevaarlijke gevolgen van roken op gevaarlijke plaatsen”, stond er bij
het filmpje, een duidelijke verwijzing naar de uitspraak van de minister.
Tja, als jij zoiets 'een geweldig goed campagnefilmpje' noemt, dan kan ik het begrijpen dat we niet op een lijn zitten. Het is trouwens geen campagne maar ontzettend smerige oorlog met grote gevolgen.
ShowyHummingbird30
13-08-2022 om 07:20
Voor iedereen die iets meer wil snappen van de achtergrond van deze oorlog, kan ik dit boek aanraden:
Prisoners of Geography van Tim Marshall. Editie uit 2019, dus vóór deze oorlog, maar na de Krim annexatie.
Het eerste hoofdstuk gaat over Rusland, en vertelt hoe de huidige situatie (bijna) een te verwachten gevolg is van eerdere gebeurtenissen. Met de kennis van nu verhelderend en ook confronterend - al is het verhaal wat simplistisch en deterministisch opgesteld. Poetin is een gevaarlijke dictator en het westen heeft al jarenlang boter op zijn hoofd. En de Oekraieners zijn daar het slachtoffer van.
Daglichtlamp
13-08-2022 om 08:10
Oekraine heeft niet de stranden gebombardeerd maar wellicht een militair vliegveld aangevallen dat gebruikt wordt om hun eigen land aan te vallen.
EnchantedDragonfly18
13-08-2022 om 10:43
Fleurtje_5 schreef op 13-08-2022 om 06:21:
[..]
Zeker niet normaal.
Pro-Duitsers in Limburg? Zijn dat Nederlandse mensen in de Nederlandse provincie Limburg die voor aansluiting tot Duitsland zijn? (alleen de gedachte al) Dus niet een groot aantal Duitse mensen die in Limburg wonen en daarom voor Duitsland zouden kiezen?
Je maakt altijd een vreselijk brij van zaken dat er daarna totaal geen touw aan vast te knopen is.
Laat maar, dit verzandt in een berg ruis.
LMEK
13-08-2022 om 11:52
Nu vond ik Zelensky al een slechte leider maar ik begin me ook steeds meer af te vragen of het wel een goed mens is. De oproep om alles Russische staatsburgers uit Schengen te weren is gewoon zielig. Ten eerste omdat hij een heel volk wil laten boeten voor de daden van 10% van dat volk. Ten tweede omdat dat geen enkele invloed heeft op het verdere verloop van de oorlog. Als Boris met zijn vrouw een romantisch weekendje Parijs wil doen mag dat niet van Zelensky
Poezie
13-08-2022 om 12:01
LMEK schreef op 13-08-2022 om 11:52:
Nu vond ik Zelensky al een slechte leider maar ik begin me ook steeds meer af te vragen of het wel een goed mens is. De oproep om alles Russische staatsburgers uit Schengen te weren is gewoon zielig. Ten eerste omdat hij een heel volk wil laten boeten voor de daden van 10% van dat volk. Ten tweede omdat dat geen enkele invloed heeft op het verdere verloop van de oorlog. Als Boris met zijn vrouw een romantisch weekendje Parijs wil doen mag dat niet van Zelensky
Dat krijg je, als je leider zich misdraagt en je als volk niets onderneemt om deze leider af te zetten en een goede leider aan te stellen.
LMEK
13-08-2022 om 12:40
Poezie schreef op 13-08-2022 om 12:01:
[..]
Dat krijg je, als je leider zich misdraagt en je als volk niets onderneemt om deze leider af te zetten en een goede leider aan te stellen.
Mooi zeg die democratie, ik als buitenlandse president straf jou als burger omdat jij in jouw eigen land voor de verkeerde president hebt gestemd. Dat is de Amerikaanse variant, als een leider van een ander land ze niet zint beginnen ze daar gewoon een oorlog.
Poezie
13-08-2022 om 12:50
LMEK schreef op 13-08-2022 om 12:40:
[..]
Mooi zeg die democratie, ik als buitenlandse president straf jou als burger omdat jij in jouw eigen land voor de verkeerde president hebt gestemd. Dat is de Amerikaanse variant, als een leider van een ander land ze niet zint beginnen ze daar gewoon een oorlog.
Volgens jou ligt deze schuld buiten Rusland? Neem gewoon de verantwoordelijkheid voor je eigen daden, dan kun je het ook zelf oplossen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.